Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

*kl*

Mitt långörade skäggtroll har nu fyllt 23 år. Inte sjutton märks det, hon är lika tossig som när hon kom hit för 11 år sen:D

1978854_10152149759783666_406642008_n.jpg

Härligt att hon är pigg och glad. Det kan hon ju vara många år till dock, 23 är ingen ålder för en dam. ;)

Fin tjej! Härligt att hon är pigg och glad :)

Kl
Den sista veckan har det ju sipprat fram i media att nordsvensken riskera utrotning.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1222168
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1222162

Vad tänker vi härinne som redan är nordsvenskfrälsta om det? Är det ett problem med de låga betäckningssiffrorna? Vad kan vi göra åt det? Bör vi göra något åt det?

Själv vet jag inte riktigt hur jag ska reagera. Förvisso är det låga betäckningssiffror och trenden de senaste åren pekar nedåt, men 200 födda föl per år är väl ändå relativt många? Å andra sidan bör man väl slå vakt innan läget blir akut. Hade jag möjlighet skulle jag gärna avla själv, men tyvärr finns varken den tid eller de pengar som skulle krävas för att påbörja ett avelsarbete. (Dessutom har jag en valack och hur mycket jag än vill blir det inga föl efter honom :p) För mig återstår väl att visa upp min fina valack för omvärlden, vilket jag på sätt och vis redan gör.

Jag vet inte vad ni andra har för upplevelser, men jag tycker att jag oftast får väldigt positiva reaktioner från människor vi träffar ute. Även när jag pratar med folk brukar känslorna vara positiva när nordsvensken kommer på tal. Då undrar jag var i kedjan från den positiva känslan för rasen till köpet av en nordsvensk det går "fel"? Varför väljer man inte nordsvensken vid hästköp om man nu är positiv till rasen?

Ja, ni märker, många frågor men få svar.

När jag letade egen sa jag faktiskt "men inte en bruksnordis". Kunde tänka mig en kallblodstravare, men inte en bruks. De jag hade träffat och ridit innan var snälla ridhästar, men en del av dom väldigt "hårda i huvudet" och ingen wow-känsla.

Sen ringde min ridlärare och sa att hon hittat en häst till mig :P. Jag provred inte ens, han kom fram till mig i sommarhagen och la huvudet i min famn och sen var det kört :P. Och i ridningen är han den roligaste jag har suttit på, inte lätt pga att han är så känslig, men det är just därför han är kul.

Det jag vill ha sagt är: till och med jag, som rider på ridskola med nordsvenskar, ville först inte köpa en egen. Jag hade också fördomar. Så jag tror att det är samma som i arabtråden: de som säljs måste vara väl inridna, och för att göra reklam för rasen så måste dom synas på ridtävlingar.

Det kan vara sant som du säger att de bör vara välutbildade för att vara attraktiva på marknaden. Själv gjorde jag väl tvärtom, jag jag sålde mitt äldre välutbildade halvblod och köpte mig en tvåårig nordvensk (som visserligen var väl påbörjad i körningen) att utbilda själv.

För min del lockade det trevliga lynnet mest och jag tror att för den som vill utbilda själv, men inte har superunghästvana och ambition att rida WC, så är nordisen ett bra val. Jag upplever att de inte blir så upprörda om det skulle bli lite knas nån gång och således är de förhållandevis förlåtande (givetvis med individuella skillnader) och det är ju en egenskap som är bra för alla hobbyryttare. Lynnet tror jag att man bör trycka mycket på vid marknadsföring av rasen för det ser jag som en av rasens stora fördelar och bör vara något som "hobby-svensson" är intresserad av.

Min nästa häst blir nog antingen en körponny eller en nordsvensk. Kallblodstravarna är speciella och fantastiska hästar, men de har ofta mycket bagage med sig som inte nordsvenskarna har. Mitt kallblod har alltid haft det bra, alltid bott hos uppfödaren innan jag köote honom, men travträningen har ändå satt sina spår.
Kan också tycka att travarna ofta har en skarphet i sig som inte nordsvenskarna verkar ha lika mycket i sig av.

Så även om jag gillar kallbloden mycket, så känns nordsvensken som ett bättre val för mig egentligen.

Hade inte varit fel med ett välridet halvblod, men känner jag kan inte se mig själv äga ett halvblod, jag är en kallblodsmänniska..

Det är ju svårt att säga. Kanske starta genbanker som med andra lantraser. ;) Men exakt hur det skulle se ut är ju en annan fråga. Jag kunde nog tänka mig att avla men att fara runt på utställningar gör jag inte. Vet inte hur mycket sånt man måste hålla på med för att kunna bevara rasen. Hur ser det ut med Dölen i Norge? Där kanske man kan ta tips.

Sen är det väl så att ju fler nordsvenskar som syns i olika hästsammanhang desto mer publicitet får rasen. Det är ju ofta på tävlingar och andra mötesplatser som man råkar ramla över en ras man vill prova. Eller genom uppvisningar och bilder såklart. Nordsvensken beskrivs ju inte heller i litteratur som en lämplig ridhäst för den aktiva ryttaren som vill träna. Jag tänker då rasböcker och liknande. Även i hästromaner porträtteras ju sällan nordsvensken som huvudpersonen tillsammans med den unga flickan som hästtjejen som läser ser sig själv i. Vi kanske skulle leta fram en riktigt välriden bruksnordis med mycket utstrålning och skriva manus åt sveriges nästa hästfilm. ;) Då kanske fler får upp ögonen för rasen som den kraftfulla, fartfyllda ridhäst som den faktiskt är.

Nu har hovis varit ute äntligen. Han bekräftade att han var väldigt stel och när han tog ner trakterna på honom sjönk hela hästen ihop. Det förklarar varför jag tyckt att han slitit hovväggen frami tån, han har varit för hög i trakterna och gått med för mycket vinkel med belastning på tån. Han var onte öm men har ju gått och spänt sig. Hovis losade bogarna på honom också, och sen var han som ny. Hoppas jag, jag ska rida i morgon och känna igenom honom.

Skönt att få hovarna fixade och härligt att det blev bra :)

Kl
Idag njöt jag i fulla drag av vädret. L och jag red ut i solen och på vägen passerade vi vitsippor, påskliljor och en nästan alldeles ny kalv. Kalven var bara hur söt som helst :love: Både L och jag smälte :) På söndag åker vi till Delsjön i Göteborg och rider på de fina vägarna där. Längtar alldeles vansinnigt.

Kl på mig själv.

Nu kunde jag inte hålla mig längre. Idag blev det säsongspremiär med vagnen och då förklarar jag det vår på riktigt :D Helt makalöst vad det är mysigt att sitta och titta på en nordisrumpa :love:

1941549_754512247906755_737755328_o.jpg

1913473_754512261240087_1698840874_o.jpg

Och han är söt framifrån också :p
1909150_754512267906753_1829150013_o.jpg

Han tackar och bockar :)

Idag hade vi en helt magisk dag. Planen var ju att åka till Delsjön, men vi enades om att det nog var för mycket folk där en dag som idag så istället åkte vi till Stråvalla utanför Frillesås. Vi red omkring på stranden och i vattnet i en och en halv - två timmar. Det var helt fantastisk!!! Jag ska leva länge på de här sista dagarna :)

kl

Vi har inte haft sol i helgen men det var väldigt varmt igår iaf, och mina föräldrar var snälla nog att titta lite när jag tränade på ridbanan. Och fota/filma. Men filmerna vågar jag verkligen inte dela med mig av :D.

Böjt spår, vad är det? Man kan ju lägga sig ner i kurvan istället...
b95140.jpg

Tagit från filmsnuttarna, ja, jag sitter som en kråka och han har en rejäl mage, men det känns som att det går framåt med ridningen iaf :).
b95141.jpg

b95143.jpg

Va fina bilder! - även din Lazer09.

Den 19/4 är det dags för oss att gå kurs. Första gången på sisådär 5 år kanske, som jag rider för en instruktör. :p Men nu ska det bli av hoppas jag - om inte inken som Tolle har ställer till det för oss. Försöker få tag på min veterinär just nu.

Ser fantastiskt härligt ut. Vilket väder det har varit i helgen!!!

Åh vad härligt att rida vid vattnet! Snyggt schabrak förresten.

Ser jätte trevligt ut! Härlig uppsyn :)
Jag skulle också vilja ha lite foto/filmhjälp! Tror att det är bra att se sig själv ibland hur jävligt och jobbigt det än är att se sig själv. För min egen del har jag lättare att ändra på mig när jag faktiskt vet hur det ser ut.
Blev inspirerad av alla era bilder idag så jag tvingade min man att ta ett par bilder under dagens ridpass. Ska se om jag får upp dem så ni kan se.

Idag testade vi en för mig ny bomövning. Väldigt nyttig och går att variera vägarna i det oändliga. Galopperade mycket för han blev lite taggad och då gäller det ju att passa på när man får den gratis bjudningen :D

image by Calvaro, on Flickr

IMG_20140331_195515 by Calvaro, on Flickr

Galopp by Calvaro, on Flickr

Vad fina ni är :) Din fina häst ser verkligen ut som urtypen för en nordis :love:

Calvaro: Visst har det varit fantastiskt väder i helgen! Ser ut som ni också fått bra väder hos er :) Det här med fotohjälp är himla bra, men visst blir extremt medveten om sina brister när man ser bilder och filmer på sig själv och inte bara på ett bra sätt :meh:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 363
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30