Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

kl på mig själv

Är superkritisk över min egen ridning men nu ska jag bannemig våga lägga upp några bilder iaf. Ja, jag vet att jag lutar mig som bara den i kurvan här, min inre röst gnatar om hur hemskt det ser ut. Men jag vill visa upp finhästen ändå :). Han är... stor.... hehe. Jag är 177cm.

b92003.jpg

b92004.jpg

Uppskattad vikt någonstans runt 800kg :P. Om man bara fotar han ensam bredvid ett träd eller något ser han rätt liten ut, men sätter man han bredvid en annan nordis, eller en människa ovanpå, så ser han... enorm ut. Haha. Jag är oerhört rädd om mina fötter nu när han har broddar på kan jag säga...

Njaa.. Tack för tipset, men har lite svårt att se honom i pärlor också.

Funderar på nåt sånt där med små metallplattor på, typ nitar. Men tycker de är finast i mässing och jag har silverspännen på tränset. Känns som att han kan se lite väl mycket ut som en hårdrockare med metallnitar och långt hår, speciellt då han kastar med huvudet när han blir snabb.. Men det inbillar jag mig nog bara för att jag alltid tänkt mig honom som en hårdrockare om han skulle vara människa..

Jag fick med ett pannband till ett träns som jag köpte som kanske kan vara något för dig. Om du Pmar ditt mobilnr så kan jag skicka ett mms så får du se.

163cm enligt passet, och det stämmer nog ganska bra, kanske att han är mot 165. Men väldigt obefintlig manke hehe.

Okej. Han ser större ut. :) Obefintlig manke verkar vara standard på nordsvenskar. :p

Min har nog ungefär samma vikt som din (eller mer) fast han är bara 155. :angel: Usch så överviktig han är nu. Jag borde skämmas....

Senast ändrad:

Rejält grov alltså.. :)

Min brukar se bred ut och han vägde i höstas 630 kg (lite mycket, bra vikt för honom är 600 kg), men han är å andra sidan en travare. Jan kan dock känna mig lite lång på honom, men det slipper ju du. :)

Ååh vilken maffig! :love:

KL
Jag hamnade i en svacka med Balder - igen. Det blev halt och hårt överallt = det går inte att göra ett skit med en oskodd häst... :meh: Ska försöka få hit en hovis och sko honom, för nu ger jag upp hoppet om vädret.

Hehe ja att han ser så stor ut är nog mycket att han är lite rund ut, mina långben försvinner. Men jag kan fota någon dag när jag och han är i bättre form och jag rider med lite längre stigläder, så ser han nog mindre monstruös ut :P.

Nej, som det ser ut nu kommer det inte bli någon ny på ett bra tag iaf. Dels finns det ingen stallplats som jag kan tänka mig att ha hästen på här på orten och dels har jag fullt upp med hunden samt ev. en ny liten valp snart.

Känns lite onödigt att ha kvar alla grejer, inkl. tre sadlar, som bara ligger och skräpar och tar upp plats i förrådet. Bättre att allt får komma till användning och nöje för någon annan. Med min tur så skulle en ev. ny häst ändå inte kunna ha samma grejer...

Fin! :)

Rappe har precis börjat fälla lite lite, några hårstrån bara. Iof helklippt i höstas men ändå.

Kl
Apropå det här med fällning, L har fällt i ett par veckor nu och ser ut som en riktig rugguggla just nu. Pälsen som sitter kvar, i tussar, har tappat glansen, så han är faktiskt riktigt ful för närvarande.

Idag red vi ett dressyrpass på ridbanan och han skötte sig fint och var trevlig att rida :) Men, jag upplever att han gärna maskar lite om han kan. När han börjar bli varm och det börjar ta emot lite tappar han all bjudning och jag får riktigt jaga på honom för att han ska gå framåt. Hoppas att det släpper med mer träning för jag blir helt slut av att rida så. Dessutom blir varken han eller jag glad av det. Tur vi inte är på banan så ofta.

*kl*

Idag var jag ute till nordisarna och myste :love: Underbart härligt väder med sol (förutom blåsten då haha). Ägaren körde 10-åringen m maratonvagn och 3-åringen fick hänga med på släptåg, jag agerade medhjälpare å höll koll på lillpojken. Så himla mysigt! Båda pållarna skötte sig utmärkt!

Såklart så glömde jag ta kort.. :banghead: Typiskt, jag som ju hade släpat med mig kameran. Måste bli bättre på att fota! Förut så va jag väldigt flitig.

En bild på lillpojken för några veckor sen. Nu 153 cm över havet!

KL

Idag har vår AR-tränare kommit ut igen så vi fått hjälp.

Fortsatte öva på slutorna, flytta in och ut bogen på volt med bibehållen ställning, öppnorna och viktförflyttning mellan de två frambenen och att sedan skjuta vikten bakåt till en skolhalt.

Var riktigt roligt idag och märkte vilken utveckling Dacke gjort sista tiden, han är nu mycket mer lyhörd och mjuk i både kroppen och mentaliteten. AR gör gott för både honom och mig. :)

Tränar bara för hand för denna tränare och jag tycker det är skönt att bara vara fokuserad på arbete från marken. Vet inte om jag vill blanda in ridningen för någon tränare än på ett tag, känns stressande att känna att man har saker att öva på både från marken och från ryggen när jag samtidigt vill köra honom mer också.. Dessutom är det roligare att träna häst från marken än att rida. :)

Men hjälp så söt :love:

Vi har haft det spännande värre idag igen. Vi var ute i solen och vinden med vårt vanliga sällskap och hennes häst är lite bakskygg så när det prasslade från jackan blev hästen rädd och drog iväg. Det var nog nästan sken en bit :nailbiting: Tack och lov gick det bra och resten av turen var lugn och trivsam.

Dock tycker jag att L känns lite matt just nu och jag tror att det är pälsfällningen är boven i dramat. Det blir nog vila i nån dryg vecka för Ls del nu så han får ladda upp sig.

Vilken sötnos :)
KL
Glimten och jag fick vårkänslor i helgen när solen sken. Så jag prövade hela dressyrkittet med vita lindor och lackträns :d Älskar sånt, så han får stå ut trots att han är nordis :D Tycker han blev riktigt fin! han är också ganska matt nu och tror med att det är fällningen som spökar. men några bilder fick min mamma på oss ivf. Lite mer matchade denna gången.
2014-03-09_150225_531d85fae087c36b498dab5a.jpg

2014-03-09_150107_531d85cfddf2b344bebedf38.jpg

2014-03-09_150335_531d85699606ee372b1eafea.jpg

20140309_134852_531d86b09606ee4fbf0c70ba.jpg

20140309_134943_531d866288e59db92cfb547f.jpg

Ursäkta bildbomben :p

Vad fin han är!

Tycker om att se hästar uppklädda och fint skötta, visar på respekt mot både hästen och sporten tycker jag. Symboliskt såklart, för hästen bryr sig inte, men handlingen i sig tycker jag är respektfylld. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 364
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka