Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Hade för första gången sedan i somras med en kompis för att fota ridbilder. Bra att få se hur det ser ut, vet inte riktigt hur nöjd jag är dock.. Men ja. :)

Värmde som vanligt upp från marken.

Sedan red jag.

Men hur fin var inte han :love: Underbart maffigt intryck han gör på bilderna :)

Parellikusken: Så tokigt ser det väl inte ut? Jag tycker det ser ganska trevligt ut :) Men på en av bilderna ser det nästan ut som du har lite långa läder? Det kanske gör att det blir svårt för dig att komma till bra ridning?

Kl
Jag kom precis hem efter en alldeles underbar tur :) Jag och en stallkamrat var nog ute i två timmar och omväxlande skrittade och galopperade och båda hästarna var på sitt bästa humör :) Vi red till och med förbi en sjö och gick ner och plaskade lite. Det här ska jag leva på länge :)

Tack ja han är maffig när han jobbar rätt. Idag var han helt gudomlig att rida!! Ler fortfarande. Kul med härliga ridturer som vi kan leva på länge mysigt med sjö som man kan plaska i!

Ni ser jätte fina ut trots att du säger att ni inte är i form!

Älskar första bilden. Det kunde varit jag som sprang på sned och försöker få hästen att göra som man själv ;)

Tycker inte jag har långa läder, men inser när jag tittar på bilderna som togs att sadeln sätter mig lite i stolsits. Sadeln ligger bra, men passar nog inte mig..

Grejen är den att jag faktiskt klickat in som kommando att han ska länga överlinjen när jag lutar mig framåt, tycker det var ett smidigt kommando.

När han ska korta upp sig och höja energin sträcker jag upp mig och höjer min energi. :)

Jaha, ja en sadel som inte passar en själv hjälper ju inte direkt ridningen. Det är ju liksom tillräckligt svårt som det är utan en sadel som motarbetar en.

Va kul, hur longerar man på AR-vis? :)

KL*
Idag har jag ridit igen efter över en veckas uppehåll pga magsjuka. Han kändes lite tung och pigg, inte sådär lätt och balanserad som han brukar. Men ändå arbetsvillig så jag vet inte riktigt.. Han är tjock just nu, så grymt överviktig så jag vet inte vad jag ska göra. Det kanske beror på det... :( Det är inget fel på hans motor i alla fall, han trodde flera ggr att han skule fatta galopp och gjorde fin ansats och vid ett tillfälle kunde han inte hejda sig och bockade lite. :)

Trots att jag inte har nåt annat sällskap i stallet, det är mörkt och inte ett hus så lång ögat når förutom det på gården, så är det så trevligt att stå där i stallet och lossa broddar till ljudet från radion. Tolle är så duktig, alltis lös i stallet, även när jag går iväg ut. Hans blick och diskreta försök att nå höpåsen i verktygsboxen men ändå så lydigt lät bli och klev bakåt igen när jag harklade mig. Härliga häst. :)

Vi har nästan alltid väldigt kul tillsammans. :)

Har precis börjat med AR-longeringen. Fokuserat då på flyttandet av bogar inåtoch utåt, att ha hästen ställd bra inåt och bära sig rätt. Bara jobbat i skritt än för tränaren.

Men longerar även efter mitt eget huvud endel för att träna in saker som just nu då vi tränar på galoppfattningar och att stretcha ut överlinjen och lite såna saker.

När jag longerar fokuserar jag alltid på att det ska vara roligt, mycket godis då min häst gillar det. Inte varv på varv i samma gångart, utan mycket förflyttningar, övergångar, tempoväxlingar och sånt.

kl

Det blev lite GHS i lördags. Shoppade nya tömmar som är lite smalare än de jag har. Testade dem igår och de kommer nog blir bra när man kört in dem lite:) Fick plats bättre i handen och det var ju precis därför jag köpte dem. Köpte även en jacka men den ska jag inte ha i stallet :D
I söndags red jag en sväng i skogen. Det snöslaskade och var allmänt tråkigt väder. Nu kan det likagärna bli vår tycker jag.

Nu har jag inte testat något täcke ännu då jag precis köpt min häst. Hon är korsning bruksnordis/halvblod, 160 och har enligt förra ägaren 155 i täcke.

Hej har oxå en nordsvensk halvblodskorsning och min liknar din, vad har du för sadel till din häst?

KL

Håller på att bli smått tokig på hästutrustningsutbudet..

Mitt ena pannband är sprickor och sånt i (dålig kvalitet, är bra på att smörja) så har länge varit i behov av ett nytt. Men vägrar ha strass på ett kallblod, han hade bara sett fåning ut i sånt. Och det finns ju mest bara strass nu..

Hade tänkt göra ett i tennflätning i sommar då jag ska få hjälp av min sadelmakarvän att lära mig sy ett då. Men tills dess hade jag behövt ett nytt ändå..

Vad har ni för pannband på era kallblod? Strass?

Behöver dessutom ett x-full, och när jag väl hittar ett helt okej pannband är det för litet..

Jag hade samma problem med storlek. Löste det genom att mäta ett vanligt slätt pannband, ta med mig måttband till butiken och utgå från måtten snarare än vilken storlek det påstods vara. I slutänden var det dock bara ett Glenn Gordon som hade rätt längd... hade hoppats på något lite billigare :P. Men det tjänade oss väl de sista åren och ser fortfarande (med lite puts) relativt fräscht och nytt ut.

Nu när alla hästgrejer ska säljas så kommer jag dock få svära över smutsen som samlas under länkarna på pannbandet... Blir till att plocka fram topsen, skulle jag gissa.

Kan du tänka dig "pärlor" i olika färger så kan jag rekommendera Wist design. Har hemsida och finns på Facebook.

Kul att se dig här. Men tråkigt att du säljer alla grejor. Det blir ingen ny häst?

Jag kan inte ha några "köpes" alls på min, gör själv/ber kompisar göra åt mig. Han behöver 50cm till det träns han har nu (Hööks X-full). Det jag använder mest består av två tunna läderflätor, gjort själv på arbetstid hehe :).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 364
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka