Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Haha, härligt med träd :D

Kl
Var ute med L idag på tur och en lite stund fick han vara skogshäst och jäklar vad säker på foten han är i skogen! det var knappt att jag hängde med i svängarna. Tur att jag hade satt på fegsnöre (halsrem) idag :D Turen var trevlig så länge vi höll oss bland träden där det var vindstilla, men usch vad det blåste och regnade på hemvägen sen. Hoppas vi får en period med lite trevligare väder nu, jag är så fruktansvärt less på regn och blåst nu :meh:

Jag körde igår och tänkte då att det här är nog första gången på länge som det faktiskt är ett lidande att sitta på kuskbocken. Stela fingrar som inte klarar att greppa tömmen ordentligt, slasksnöblåst ända in i märgen. Vi har haft tur med vintern här i norra Roslagen. Även om jag önskat mer snö. Jag såg förresten vad jag gissar är dig och Laser i tidningen för ett tag sen. Så fina. Respekt!

KL

Igår morse blev det en promenad med lilla hästen, finns ingen bättre start på dagen när man sedan måste slita vidare med arbetsprover hela dagen/kvällen och typ natten. <3

Ingen av er här förresten som har häst i Stockholm och kan berätta hur det fungerar?
Om man pluggar typ mitt inne i stan (konstfack), hur lång tid kan man räkna att det tar att ta sig ut till ett vettigt och inte svindyrt stall?
Är allt väldigt dyrt där som hästägare?

Jag kan inget om Stockholm, knappt varit där känns det som. Så är väldigt nyfiken på hur man kan ha häst i en så stor stad med ingen vettigt landsbygd på många mil..

Jag bor i Sthlm (eller i utkanten). Inne i stan är det sjukligt dyrt att ha häst, dessutom dålig utevistelse. Men i förorterna kan du hitta bra ställen och även lösdrifter som ju är både bättre och billigare oftast än att stå uppstallat. Har du bil kan du välja stall med dåliga kommunikationer = billigare.

Konstfack ligger ju mitt i stan ungefär. Om du bor på södra sidan kanske du kan hitta plats i Haninge, dit är det nog ganska bra kommunikationer och där finns mycket hästar. Även mot Södertälje blir det ju en del landet. Jag bor själv på norra sidan och har inte så bra koll på hur det är med priser därnere.

Hur lång tid det tar att åka beror på färdsätt, tid för resa och om du måste igenom stan eller inte. Det kan gå väldigt fort och det kan ta lång tid. En bilresa kan ta 45 min eller 2,5 h beroende på trafiken om man åker på en dålig tid på dom värsta vägarna. Så man bör undvika biltrafik igenom stan i rusningstrafik. Då är det smidigare att åka kommunalt.

Jag har varit nere i västerhaninge några gånger nu på sistone. Har då inte åkt i rusningstrafik och det tog bara 50 minuter, trots att jag åkte från norra sidan, genom hela stan, och ner en bit på södra sidan. Undviker man bara rusning och kötider så går det snabbt att ta sig via motorvägarna.

Bor du på norra sidan har jag bättre koll. Jag har min häst på lösdrift, mkt bra hagar, fordringar och tillsyn ingår, fri tillgång på kraftfoder, egen box och vi mockar endast på sommaren (en gång i veckan/person), bra ridmöjligheter men ingen riktig ridbana/ridhus. Kostar 1200 för min nordis. Det är billigt för att vara här. Du får jämföra med hur det är där du bor och se om du tkr det är billigt eller ej. En stallplats kostar runt 3000 och uppåt. Men det finns undantag. Kollektiv är ju billigare också.

Senast ändrad:

Tack för all information. :)

Får väl se om det blir aktuellt ens.. Jobbar fortfarande stenhårt med ansökningarna dit..

Men har en backupplan och det är att Dacke får flytta upp till Ö-sund under mitt första år och vara ridskoleponny på en liten ridskole en nära vän är ridlärare på.

Jag kan inget om Stockholm, knappt varit där känns det som. Så är väldigt nyfiken på hur man kan ha häst i en så stor stad med ingen vettigt landsbygd på många mil..

Man räknar inte i mil utan i hur lång tid resan tar. 30-40 min till landets hästtätaste kommun, Vallentuna. Gott om stall och natur!

Det större problemet är nog var DU ska bo, inte hästen. :D

Lycka till med ansökningarna. :) Kanske bra att lämna bort när man ska plugga. Men det finns som absolut möjligheter om du vill ta honom med dig.

I tidningen Nordsvensken? Synd att jag inte fått den, var ju inte medlem under förra året... Visst var det nåt om tömkörning? Vet att jag pratade med en som är inblandad i tidningen om hon fick använda ett par bilder på oss.

För övrigt red jag på ridbanan en stund igår och drullade av :o Han var lite sjåpig för nåt i mörkret och skuttade iväg åt ett håll medan jag var på väg rakt fram och barbacka hade jag inte så mycket att säga till om :D Resten av passet var han riktigt fin i alla fall :) Misstänker dock att jag måste slänga hjälmen bara, jag kände att huvudet gick i backen, men hjälmen gick inte sönder. Har hört att man bör slänga en hjälm som varit i backen eftersom det kan finnas sprickor i materialet som inte syns. Hur hade ni gjort med en sådan hjälm?

KL

I måndags fick storkillen flytta ut till byn, och det var en mycket lyckad flytt. Direkt efter insläpp hittade han till tråden som gränsade mot andra hagen, där han och dom två andra nordisarna direkt inledde ett pusskalas. Shettisen ägnade han inte en blick åt. Och nu är han ihopsläppt med en av dom, och dom är helkära. Äter tillsammans, dricker tillsammans, slickar salt tillsammans... Skriker förtvivlat efter varandra när vi tar ut den ena.

Är nordisar måhända rasister :D? Han gillade inte alls sin förra hagkamrat, en varmblodstravare...

Jag slänger hjälmen om jag åkt i backen. Har fått hjärnskakningar två gånger i somras av fallen så jag är väldigt nojig med det. Har också bytt från budgethjälm 300kr till lite dyrare på ca 1000kr. Då gör det ändå inte såå ont att slänga, men jag skyddar huvudet bättre.

Jag har inte kommit så långt till mig själv än. ;)

Tänker att sånt löser sig väl, värre med hästen..

tintlar
Pluggat nu i över 1,5 år med häst, och det har fungerat bra. Men då har det varit typ på landsbygden. Pluggar nu på Öland. Värre med Stockholm känns det som.

Precis min tanke. Får leta under scandinavium-tävlingarna efter en ny och använda en annan hjälm till dess.

Nordisar gillar helt klart andra kallblod. Min blir alldeles till sig när han får kallblodsvänner. Dom har ju ett annat sätt, närgågna, tunga, fysiska, men milda och kärvänliga. Min går helt klart bäst ihop med andra nordsvenskar och kbl-travare.

Okej, ja beroende på hur nära du har hästen nu o hur nära du kan ha den i Sthlm är det kanske olika. Men det är ju många som klarar det här med så hittar du en bra lösning med boende och stallplats går det säkert bra. :)

Jag tror dock att boende för dig är svårare än boende för hästen här i Sthlm.

Senast ändrad:

Dacke älskar ponnysar, han fungerar bra med alla hästar, men ponnysar fungerar han allra bäst med. Räknar in islandshästar här, för Dacke är det mankhöjden som räknas, ju lägre desto bättre.

Kallblod är som andra hästar för honom, men ponnysar trivs han allra bäst med. De hästar han har fungerat bäst med är russ, såna är han förtjust i.

I framtiden har jag en plan att köpa en shettis till oss. Till mig då jag vill ha en körponny och för att jag tycker dom är så söta och till Dacke för att han trivs så bra med dom.

Har jag tänkt tanken att hjälmen fått en smäll så slänger jag den. Handlar heller inte riktiga lågprishjälmar utan någonstans runt 1000lappen. Har haft tur och inte åkt av många gånger så jag har inte behövt kasta någon av den anledningen. Däremot har jag tappat den i betonggolvet och det kändes inte så bra, så då bytte jag.

Kl
Så då börjar denna helgen lida mot sitt slut. Den började med förskräckelse i fredags då jag trodde E var sjuk. Han såg lite Office ut när jag gjorde iordning honom inför kvällens ridtur. Bägge ögonen hade runnit lite. När jag skrittat fram och började trava så hostade han och då kände jag att det var läge att vända hem igen. Tempade när jag kom hem men ingen feber så han fick gå ut som vanligt. I lördags var han som vanligt igen så troligtvis så var balen som vi strödde med i torsdags boven i dramat. Den såg fräsch ut men det var väl nån skit i den.
Lördagen ägnades åt ett helt ok tömkörningspass. Nu vill jag verkligen hitta någon att träna för så vi kan utvecklas mer där.

Idag fick vi till ett riktigt bra dressyrpass. Det blåste lite lagom så han var lite på tårna samtidigt som han lyssnade bra på förhållningarna så vi fick igång bakkärran lite gratis kan man säga. Gjorde jätte fina fattningar i båda varven från skritt. Man känner ju sig som en kung när han går så bra :) Höll inte på mer än 40 minuter för att inte trötta ut honom men jag hade gärna hållit på än!

KL

Igår kom vår AR-instruktör ut till oss igen, alltid lika roligt.

Fick hjälp med högerslutan som inte alls velat förut, men nu vet jag hur vi ska få till den. Vänsterslutan har fungerat, men han är stelare i andra sidan.
Började även med longering på AR-vis, vilket var annorlunda men intressant.

Vissa dagar får jag hopp om att herrn ska bli en vettig ridhäst till sist, igår var en sån dag. Så vi kämpar på. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 366
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka