Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

*kl*

Kan inte hålla mig, måste få skriva lite... :)

Idag ska jag bli med kallblodstravare! :D (Nå ja... nästan!)
Vänner till familjen har en fin valack(samma som jag skrev om ett par inlägg upp) som mest bara skrotar i hagen nuförtiden och som jag nu blivit erbjuden att ta hand om.

Han ska faktiskt bli som min alldeles egna häst!!! :D
(Min allra första!)
Jag ska rida, pyssla och ta hand om honom precis som om han vore min :)
Det ska bli så spännande! :D

Återkommer senare :)
(ska försöka knäppa en bild på honom så att ni får se!)

Gratulerar! Bilder vill vi givetvis se :D

Kl
Jag red ut idag med sällskap och shit vad kallt det är i vinden. Men vi hade en mysig tur ändå, även om L fick ett lite glädjeryck vid ett tillfälle. Han hoppade nästan rakt upp i luften och pep. Annars var han faktiskt riktigt fin och travade på avslappnat i en trevlig form :)

delvis kl

tack :D

Nyss hemkommen från Larello som han så fint heter :)
Har borstat och hälsat lite på honom, och jag är redan stormförtjust :p Han må vara en 15-årig valack, men han har lite hingstkänsla över sig. Han är liksom så yster och uttrycksfull. Tydligen har han sprungit in 385 000 kronor under sina dagar som travhäst. Min plan är väl att vi ska rida i skogen, galoppera på ängar och bara ha väldigt roligt tillsammans :) Träna dressyr ska vi också göra, övning ger ju färdighet ;)

Tyvärr bara halvkass mobilbild, men ändå en bild på honom :) (och mig! skogstroll är vi båda två!)

blogger-image-1649447959.jpg

Vad fin :)

Kl
Idag har vi kört en stund. Eller kört och kört, har ju ställt in vagnen för vinterförvaring, tömkörde en stund och tog sedan fram kälken som vi inte släpat sedan förra vintern. Jag är faktiskt lite förvånad över hur bra det gick, var nästan beredd på en lite reaktion på ljudet, men det kom ingen :) Himla skönt att jag uppenbarligen gjort ett grundligt jobb.

Hans pannlugg och ditt hår matchar varandra :D

Nästan lika krulliga och fluffiga.

KL

Vi går på lågvarv just nu, hårt i backen och jag har fullt upp med konstfackansökning som är väldigt mycket jobb. Så Dacke är på halvvila, aktiveras men lugnt och utan några förväntningar.
Han har dock energi och skulle behöva springa av sig, men har ingenstans han kan göra det på.

Nackdelen med att bo nere i södern är bristen på snö.. Lerigt eller stenhårt verkar vara grejen här nere, saknar mitt norrland.. :(

Hej, nu kanske jag vågar skriva här igen efter mitt långa uppehåll från ridningen. Vet inte om nån minns oss, jag har en bruksvalack sen 2008 som blir 9 i sommar.

Han har fått en medryttare 1-2 ggr i veckan som rider ut. Han har varit en buse med henne, han är ju lite speciell, men nu går det bra och hon är tapper och duktig.

Just nu försöker jag ordna en kurs i vår för en tränare håller till härute ibland, så att vi hjälp att starta om. Akademiskt såklart, det är rätt väg för mig. :) Rider annars ca 2-3 ggr i veckan. Det är inte jättemkt men man får vara tacksam för det lilla, när man har barn och familj och annat som tar upp ens tid.

Min är lite dyrare numera, han börjar ta sig riktigt bra och nu vågar jag rida han igen, åtminstone när det gäller att galopprepa för då får han springa framåt istället för att fjanta omkring på nån volt, det är då han hittar på sattyg :D

Dock är han så jäkla tjock, går på lösdrift men inte fri tillgång, tycker jag knappt ger honom någon mat men nog är han smällfet ändå!

Blaringyge9.jpg

Blaringyge6.jpg

Blaringyge4-1.jpg

Blaringyge2-1.jpg

Blaringyge3-1.jpg

Jättefin och häftig med ett blått öga. Tittade på de första bilderna och undrade vad du menade med tjock och scrollade jag ner och såg denna:

Visst är han inte slimmad, men för en vanlig "mulle-häst" (missförstå mig rätt) är det inte så farligt. Men visst är han aktiv travhäst? Eller minns jag fel :o Och då förstår jag om det kan vara lite jobbigt att "släpa" på extravikt.

Kl
Hos oss är det jämna plågor. L sköter sitt, vi har hoppat ett par gånger sedan vi gick omkull och det har gått bra. Numera bjuder han ganska fint på hinder och ringlar sig inte fram till hindret i alla fall :) Och vi har varit ute och släpat kälke ett par gånger vilket L gör strålande. Själv har jag haft lite fullt upp med en c-uppsats som blivit klar och ny kurs och litteratur som ska läsas in, men snart är det dags för praktik tack och lov. Ska bli såå skönt att komma ut i verkligheten igen :)

Idag tränade vi ett pass och Tolle var tossig i början för det blåste. Då kan han varken trava rent eller hålla sig på en volt - inte ens i skritt. Jag sa till honom att vi inte kan sitta och kämpa med ridvägar när det är dags för kurs! Och det kunde han väl hålla med om efter ett tag. När vi fått ordning på ridvägar och gångarter, fick vi till ett och annat steg i balans till mattes stora förtjusning. Själv blev han så upplyft av prestationen att han tyckte vi skulle ta detta lite längre och började med galoppfattningar där vi tidigare tränat det - ett galoppsprång och sen vidare i trav. Jag älskar när han är sådär påhittig och villig, och i grund och botten försöker han alltid att göra rätt - och tycker om tillfredsställelsen i det.

Sen travade vi ut en kortis och tog några korta, lugna galopper på rakspår och för en gångs skull exploderade han inte utan fattade lugnt utan bocksprång och höll ett jämnt och fint tempo. Kanske för att han var lite trött efter passet. Hur som helst en lyckad tur som vi avslutade med lite halt och styra utan huvudlag. Väldigt positiv var han vid det laget efter dagens pass så han gjorde verkligen sitt bästa. Ett pass ska alltid sluta med att hästen är på bättre humör än den var när man började. :) Båda ska känna sig stärkta och glada över sin prestation. Och det gjorde vi idag även om vi kanske inte presterade toppkvalité. :love:

Här är vad vi pysslar med just nu:

24-åringen drar hem ved:

bild%252848%2529.JPG

Och 4-åringen rids in:

bild%252850%2529.JPG

Jag älskar mina hästar och livet tillsammans med dem. Nu letar jag sadel till 4-åringen. Har ingen aning om var jag ska börja. Vad har ni andra för sadlar? Den får kosta men det vore ju skönt om man slapp byta ut den på en gång. Men det kanske är en önskedröm...

Vad klok 4-åringen ser ut :) Och himla härligt att köra hem ved själv!

Kl
Idag har jag ett leende som går från öra till öra. Var ute och galopperade i snön med en stallkompis. Båda hästarna var glada och ystra och det spred sig till oss. Jag var så himla glad när vi kom tillbaka och lever fortfarande på det :)

Såhär såg Dacke ut när han kom till mig i hagen igår, han ville hemskt gärna in i stallet. Han gillar inte dåligt väder, inte hans grej alls.

När han kom in la han sig för att rulla, och rullade fast mot boxväggen. Inte första gången det händer.. Försökte i fem minuter att få loss honom innan jag i panik ringde min vän som fick guida mig per telefon hur jag skulle få loss honom. Men som tur var tog han sig loss själv till sist.
Han var dock halt efteråt.

Men var nog bara överansträngning, för idag var han precis som vanligt så vi tog en körtur. Gick väl sådär.. Hamnade i ett dike pga. att Dacke panikbackade i rädsla för något läskigt bara han kunde se. Hann få lite panik även idag innan vi tog oss upp utan några men.

Har flyt i mitt hästliv just nu..

Haha precis, han är ju inte "tjock" som i fet utan... fläskig! Och ja han tränas för trav och tränar varannan dag på olika sätt som att jogga över milen, galopprepor eller dra tryckvagnen i 45-60 minuter, nähädå, tjock är han ändå :D

Han har fina ögon, dom är inte helt blå utan bara delvis, det högra är underdelen blått och det vänstra har en blå fläck i framtill, därav hans namn Blåyge :) (blå-öga på bred norrländska)

Usch vad otäckt! Hoppas det inte händer igen.

Kl
Vi har varit ute och busat i snön. Jag sörjer faktist lite nu när den håller på att töa bort för det har varit så skönt när allt varit fruset och framförallt rent.
Hästarna trivs i nya lösdriften och hela flocken ligger ofta där inne. E har tagit på sig rollen som lekfarbror till ettåringen. Bra att han rör på sig lite extra.

Är det någon som har erfarenhet av slowfeedingnät till rundbal? Funderar på att testa.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 366
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025