Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Ja, jag skrattade faktiskt också :D Det var så himla sött på nåt vis. "Aha, är det så man ska göra":idea: verkade han tänka. Det bor en liten räv bakom öronen ibland :D

Ja det där känner jag igen.....
Cotten såg en annan häst i ridhuset som blev longerad samtidigt som jag longerade honom lite, då tappade han ju fokus direkt och kunde inte slita blicken från detta smäckra hbl. Så fick halvblodet ett riktigt frispel, bock serie alabama :nailbiting:

Då gör min knubbis samma sak sen fast inte lika action fyllt och graciöst :banana: Man kan ju inte annat än skratta....

Tack!
Han är en pärla min prins.

Är själv förvånad över våra framsteg. Med tanke på vilken resa det var att bara leda honom till hagen så trodde jag att det skulle ta lång tid innan jag ens funderade på att sitta på honom.
1,5 vecka senare gav vi oss ut på vår första tur (med sällskap) i skogen och det gick kanon.
Sen har det fortsatt i den takten. Jag har dock varit noga med att inte pressa honom och han fick även en vila på 2,5 månad under hösten då han fick ta igen sig och smälta allt.
Nu är vi igång igen. Har flytta till nytt stall med ridhus på skrittavstånd så vi har kommit igång och börjat trimma lite

Känn inte att du ligger efter. Hästarna utvecklas sent och ska hålla länge. Ta det i den takt som passar dig och din häst. :)

Jag tror inte alls du pressar för hårt, det är nog mer jag som är går lite överdrivet försiktigt fram.

Idag tänkte jag att vi skulle ge oss på nåt nytt och byggde fram ett par hinder (eller hinder och hinder, upphöjda bommar typ, ca 40 cm) och lade ut några travbommar. Har ju bara hoppat L en gång innan, precis innan vilan. L hoppade jättefint och vi kunde till och med ta ett par språng i galopp. Stolt matte :bump: Men så kröp snubbelfot fram, han blev nog lite trött egentligen, och när han kom lite nära snubblade han på bommarna och gick omkull :nailbiting: Han skrämde slag på mig! Dessbättre verkade det inte som han slog sig eller tog särskilt illa vid sig, för när jag konstaterat att alla ben var intakta och han inte haltade så satt jag upp igen och så hoppade han två superfina språng.

Jag ska hålla extra noga koll på honom ett tag framöver och ta det lite lugnt några dagar så det inte dyker upp nåt i efterhand. Och vara mer uppmärksam i framtiden på när han blir trött. Men samtidigt måste jag ju tänja på gränserna annars blir ju inte orken bättre och han måste ju lära sig att vara snabbare fram när han kommer nära. Han får ju faktiskt lära sig att taxera lite själv också. Det funkar ju inte om jag ska sköta hela hoppningen åt honom, han måste ju kunna ta egna beslut. Usch, att han gick omkull verkar ha satt sig mer i huvudet på mig än honom men jag blev himla rädd idag.

Min lilla häst har på gränsen till för mycket energi just nu. Lustigt med tanke på att han innnan jul var tom på energi.. Men ja, han har ju både hunnit vila två veckor och gått från lösdrift till uppstallning i ett nytt stall sedan dess, så det gör väl endel skillnad energimässigt antar jag.

Rida känns sådär då jag blir så feg när han har mycket energi, han blir tittigare då och kan göra tvära kast. Så jag satsar på körning och arbete för hand tills han lugnat ned sig.
Körde ut i tisdags, och då kunde han knappt skritta utan taktade istället. Idag så körde jag dressyr, och det gick kanon. Där lyckades jag förvalta energin på ett bra sätt och det var en njutning att jobba med honom. Han lyssnade och gjorde det jag bad om på en gång, vilket bara det är en bedrift för min odugliga lilla häst, han jobbade också på i en fin form framför vagnen.

I perioder får han mig att helt tappa hoppet om honom och tro att han bara duger till att vara fotomodell, men sedan kommer såna här dagar och jag får upp hoppet om honom igen. Dagarna är rätt få till antalet, men de gör att jag fortsätter kämpa med honom. :)

Vad härligt med mer energi :) Och visst är det så att det är de där få dagarna när planeterna radar upp sig och allt funkar som gör att man fortfarande kämpar på även när det regnar småspik och hästen är allmänt tvär.

Absolut. :)

Hoppas dock på att herrn har en gnutta mindre energi imorrn då vår fina AR-tränare kommer ut igen och ska hjälpa oss. Han brukar vara rätt krävande när han har mycket energi då. Tycker det blir tråkigt med lugna övningar och vill ha stimulans hela tiden om han inte ska bita sönder tyglar.

Är ju fint att han är engagerad och vill göra saker, men jaa..

Nu verkar det som om jag bara klagar på honom, men så illa är det inte. Han är en fantastisk häst och jag älskar egentligen alla sidor hos honom, tycker mycket om hur mycket han utmanar mig och jag är alltid glad när jag tränar honom hur många bakslag vi än råkar på.
Jag älskar att kämpa med honom.

Får ju dåligt samvete när jag skriver negativa saker om honom. ;)

*knapplånar*
Ni som har kbltravare som gått på banan, hur går det att köra dem hemma? Min tjej -08, har så väldigt mycket spring i benen så jag inte vet om jag vågar spänna för. Haft henne 2 1/2 år o trott att hon ska lugna sig, men icke. Funkar kanon att rida i skogen, trafiksäker o orädd men väldigt på hugget hela tiden. Ska såklart ha nån kunnig med mig om jag provar, men vad tror ni? Går stressen över med åldern,eller är det lika bra att låta bli? Vore kul att höra lite olika erfarenheter:)

Jag kör nog min mer än vad jag rider, tävlat i dressyr- och precisionskörning. Mitt största problem med honom är att han vanligtvis är lite väl långsam, har perioder där han har mycket energi, men vanligtvis är han en långsam häst.
Har tagit tid att skola om honom från travhäst till vanligt körhäst för att få honom att bära sig rätt och ställa sig rätt, men nu går det bra.
Han är dock inte alls stressad framör vagn. Kan vara endel energi i honom i peroder och han kan då bli lite stark i munnen, men efter en skentur för ett apr år sedan så bytte jag till liverpoolbett och sedan har det inte varit ett problem alls.

Kan dra vad som helst bakom honom, han har dragit hem mycket träd, härjat med en timmerdoning en massa, harvat paddock m.m. utan minsta tecken på stress.

Bättre körhäst får man leta efter trots att han är en travare. :)

Min är travtränad från han var 2 till han var 9 år, var dock inte så snabb så lyckades med nöd och näppe kvala som 8 åring. Han var nog tränarens, tillika uppfödarens, favorit så de kämpad elänge med honom..

Min kblstravare, (änglahäst sedan 24/4-12:cry:) hade bara tränat trav, ej tävlat. Gått provlopp (bland de snabbaste 3åringarna på den tiden:o). Har ev jobbat i skogen:confused:
Det var bara att tömköra några gånger med selen (loksele äldre modell). Tömköra någon gånger med lösa skaklar.
Sen på med vagnen:D
Var inte stressad med vagn, utan var lugn (med massor av energi) i både promenad, dressyr och terrängkörning. Det var bara med rockard han tog till sina travartakter:D
Vi tolkade även mkt när det fanns snö för det.
I ridning var han pigg och mkt stressad, mkt energi. Taktade hemåt el. efter galopper. Svårt att hålla sig lugn på banan när vi red dressyr el. hopp.

Han var felriden när jag köpte honom -96.
Reds då i "dressyr" av gamla ägarna (småtjejer) med gummisnoddar, graman, spö och sporrar - samtidigt! :wtf::rage:

Har tömkört idag, var ett tag sedan. Kom knappt av gården, pållan lekte rodeohäst, tror nog det berodde på nyhetens behag o nysnön. Fick gå fram o tillbaka 10 min på grannens uppfart innan hon kunde koncentrera sig någorlunda, sen gick det väl ganska bra. Får endast skritta sålänge hon är så här stressig. Fungerar bättre på "långa tyglar, long reining" än när jag ska gå bakom på tömlängds avstånd. ska fortsätta jobba på töm o hör av mig här när jag behöver stöttningO_o. vill gärna läsa om era erfarenheter kring körning av travare.

Visserligen inte min egna häst, men jag känner en kbltravare som gått trav(relativt framgångsrikt iaf) och som överhuvudtaget inte går att köra hemma. Inte nu, och inte egentligen när han var i träning heller. Han blir fullkomligt skogstokig om de spänner för honom hemma.(Inte alls likadan när han är på banan. Då är han förvisso pigg, men inte tokig) Av denna anledning fick han lägga travskorna på hyllan.

För övrigt är han världens gullegris. From som ett lamm att hantera och jättetrevlig att rida.

Det är klart att vi förstår att du tycker om din fina Dacke :) Det framgår rätt tydligt tycker jag, men hästarna har ju alltid fördelar och några nackdelar. Och ibland måste man ju få lufta de mindre goda sidorna också. Min har också en hel hög med nackdelar, bland annat är han rätt burdus och nonchalant mot omvärlden. Han kör liksom sitt eget race genom livet och verkar skita rätt högaktningsfullt i om vi som är runt omkring honom är med på tåget eller inte. Men ändå är han mitt livs hästkärlek :love:

Kl
Idag var vi ute med stallkompisarna och bad dem hålla ett öga och öra på om han verkade ok efter att han gick omkull. Vi kunde konstatera rätt snart att han var ok och inte hade ont nånstans. Jag själv däremot verkar ha slagit i axeln och armen när vi gick omkull. Jag känner mig vansinnigt öm i mjukdelarna kring höger axel, vilket inte är ett problem så länge armen håller sig utmed sidan eller ska ta i in mot kroppen. Det gör att det går bra att rida, men att köra bil däremot :meh: Att växla är en mardröm, framförallt växlarna som ligger framåt, dvs 1an, 3an och värst av allt 5an som ligger framåt och utåt. Inte nöjd med livet just nu :banghead:

För övrigt kunde jag konstatera att kylan som kom idag verkar ha gjort att det spritter i kroppen på L. Han skuttade, hoppade och pep. Allt medan matte skrattade sig fördärvad på ryggen :D Han är för söt mitt lilla lurv :love: Hoppas bara han inte lär sig att skruva på sig i luften :cautious: För då lär jag inte bli långvarig i sadeln :nailbiting:

Vad skönt att kusen klarat vurpan så bra. Hoppas din arm kryar på sig snart igen.

Jag åkte av min grabb tidigt i höstas. Åkte i backen med vänster höft först. Klättrade upp och red med en gång men kände när jag satt upp att jag inte borde gjort det. Men red iaf ca 30 min. lyckades knappt kravla mig av sen och väl på marken igen kunde jag varken stödja på eller lyfta vänster ben mer än 5 cm från backen.
Men envis som jag e så kravlade jag mig in i bilen, körde hem. Vet dock inte hur jag kom hem då det gjorde så ont så jag mest småskrek hela vägen.
Väl hemma mötte min man upp och han ringde ambulans med en gång. Vart inpackad som ett kolli och ambulansmännen skakade på huvudet när jag berätta att det dels var över 3 timmar sen ja åkte av plus att jag ridit efter :p
Ont hade jag iaf, de packade in mig som ett paket, satte en morfinspruta i handen och jag skrek som jag gjorde när min son föddes :arghh:
Röntgad och klämd på så kom dom fram till att det var ingen fara med mig så jag fick åka hem igen, hög som ett hus efter all morfin. Jag undrade här hur ont det gör om något e trasigt för den smärtan jag upplevde var fruktansvärd och då var jag "hel".
Kunde knappt röra mig alls en vecka framöver, men jag läkte ihop. Dock har jag fortfarande hemska smärtor i höften, speciellt om nätterna. Ibland låser sig hela höften, speciellt när jag rider. Men det är ingen fara med mig :P
Hästtjejer är tuffa ;)

Min prins har iaf utvecklats helt i rätt riktning.
Igår var vi i ridhuset, hade bestämt mig för att verkligen jobba loss honom i vänster sidan som han gärna biter sig fast i. Döm om min förvåning när han lossna efter bara 10-15 min :love: var som att sitta på en helt annan häst.
Så då antog jag utmaningen att gallopera i vårat ändå relativt lilla ridhus, vilket också gick toppen. Vi låg inte ens i kurvorna :D
Mycket stolt matte igår.
Idag kom snön på riktigt så vi tog en lång härlig skrittrunda. Hoppas den ligger kvar så vi kan fräsa loss på gärdena

Armen blir nog bra, är redan typ tusen gånger bättre :) Låter som en redig vurpa du gjorde. Man är ju som hästtjej inte riktigt klok egentligen när man fortsätter göra klart i stallet trots att man borde pallra sig iväg till läkare eller lägga sig och vila. Själv fick jag en gång en spark på låret och satt ändå upp och red efteråt :banghead: Sedan kunde jag knappt gå på en vecka.

Vad roligt att det går åt rätt håll med din :) Min hade inte sin bästa dag igår när jag red, men det kommer fler dagar.

Hårt i marken, så red dressyr i skritt idag. Gick riktigt bra tills jag bad om den enligt Dacke totalt omöjliga rörelsen. Nämligen minska volten med en sidvärtsrörelse med bibehålld ställning inåt. Totalt omöjligt, Dacke påpekade arg att han inte var konstruerad för att utföra den typen av rörelser. Sidvärts ställd åt mostatt håll älskar han, men inåtställd sidvärts är ett väldigt korkat påfund.

Fick iaf inte till det. Han svarade med att backa, bara flytta runt framdelen i någon snabb erseternrörelse så jag blev ur eller stå tilla på stället. Inte aktuellt att göra såna totalt omöjliga rörelser..

Tur han är söt när han håller på iaf, kan inte låta bli att fnissa åt honom när han håller på så.

Mden ska iaf tänka till nu hur jag ska få honom att utföra det, något som innefattar äpplen är i alla fall givet. ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka