Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
Jag jobbar mycket med att mjuka upp sidorna på min häst med hjälp av sidvärts, serpentiner och att på volt ömsom flytta ut rumpan, göra volten större med hjälp av sidvärts och flytta ut framdelen. Det gör också att han söker sig nedåt och blir mjukare.
När han är mjukare gör jag en hel del öppnor (sluta har vi inte lyckats klura ut helt hur vi ska göra ännu) för att få in bakbenen. Även övergångar mellan skritt och trav, eller ryggning --> trav brukar vara bra.
En viktig sak för att min häst ska behålla formen på volt är att vara riktigt konsekvent med ställningen då han helst är utåtställd eller möjligtvis rakställd. Det gör jag genom att rikta min energi mot sadelgjordsläget och håller stöd på yttertömmen, emellanåt lyssnar han inte bara på energin, och då kan jag antingen ta ett steg mot honom och titta övertydligt vid sadelgjordsläget, eller bara rikta pisken dit.
För att tömkörning ens ska fungera på min häst som har vissa betydande brister i sin arbetsmoral gäller det att göra så han inte har tid till att tänka ut hur han ska göra för att komma undan att arbeta. Vilket betyder att han sällan får trava två varv på volt utan att jag ber honom om något.
Han håller intresset uppe bättre om det är fullt med saker på ridplanen, konor, sockerbitar, hinderstöd, bommar m.m. Behöver inte ens använda dom, utan det viktigaste är att de finns där. Då är han lite mer samarbetsvilig.
Han tappar formen så fort han tröttnar på en övning, och det kan ta lite tid att få tillbaka hans intresse. Så gäller att det är en bra dag för mig där jag är kreativ, har mycket energi och tålamod. Annars fungerar det inte.
Nu har jag lagt tömkörningen lite på is och satsar på markarbete a la AR istället ett tag, hinner inte riktigt med både och om jagd essutom vill köra och också rida lite ibland.