Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Pha, jag har sett hur fina alla "dina" hästar är och jag tar den direkt! ;)
(Kan Å andra sidan inte alls ha häst just nu, skulle jag kunna det vore det troligare att jag tog ett fbl från banan, men ändå) han? Är fin

Jag och Balder önskar God Jul, Gott Nytt År och God Fortsättning, allt i ett. ;) Bjuder på nån bild från i måndags, när snön låg och det var gnistrande minusgrader. Nu är det plus och blankis överallt och min stackars häst halkar omkring som Bambi. Så trots hans fina hovar letar jag hovslagare som kan sko honom, för det är riktigt synd om honom som det är nu...

DSC_0685_zps06f5d144.jpg

DSC_0802_zps2690df86.jpg

Lite kul, här kommer jämförelsebilder från för ett år sen, det har hänt så mycket på lilla plutten. :) Han har hunnit växa en hel decimeter, och breddat sig flera!

DSC_0008_zpsa7e99911.jpg

11.jpg

Han är en riktig nallebjörn nu i alla päls! :)

Mysigt med päls :love: Min har knappt satt nån päls alls, men det behövs ju inte heller när det är mellan 5 och 10 grader plus ute :meh:

Vädret är ju helt hopplöst... Här är det blankis i hela hagen. :( Stackars Balder har det jättejobbigt att ta sig nånstans alls... Det är nästan så att man inte vågar släppa ut honom... Det är ju som april ute nu, helt värdelöst! :arghh:

Usch, trist med sådan blankis :( Här är det väl kanske inte som april, men i alla fall mars. Det är knallgrönt nästan överallt, helt absurt :meh: Vad hände med vintern liksom?

Här är det också grönt och regnigt. Regnar konstant känns det som. Men nu har hästarna äntligen fyttat in i nya lösdriften. De har även godkänt den och står i den när de tycker det regnar för mycket. Hade ju varit lite jobbigt om de inte tyckt om den...

Har ni fått något hästigt i julklapp? Jag fick ett helårskort i ridhuset.

Samma här regnar jämt känns det som och alla hagar, inklusive grusade delar, är vattensjuka. Hoppas på att det torkar upp snart.

Jag hade hoppats på att få ett par nya stallkängor i julklapp eftersom mina gamla läcker lite, men fick en symaskin. Inte fy skam det heller, men jag fick fynda ett par kängor på mellandagsrean istället. Tycker att jag gjorde ett rätt bra fynd, hittade ett par ordentliga kängor från Caterpillar för 560 kr. Så jag är nöjd ändå :)

Jag kan ju passa på att avrapportera dagens motion för L också. Idag stod det löshoppning på schemat. Visade sig lite svårt att genomföra själv, men skam den som ger sig. När jag väl fick övertygat en något tveksam L om att det var mellan hinderstöden han skulle gjorde han sina vanliga halsvådliga rusningar som fick matte att sätta hjärtat i halsgropen både en och två gånger, men det gick bra det också. Nu kör vi på med lite tömkörning och ridning ett tag framöver, men jag är sugen på att dra igång körningen igen. Tyvärr är jag lite för frusen av mig för att tycka att det är värt det när vädret är som det är för närvarande.

Jag fick nya vinterhandskar från Wahlsténs (tror märket heter det), är travhandskar. Otroligt sköna, varma och bra grepp i. Kass kvalitet dock, kan tycka att handskar för nästan 400 kr borde hålla mer än ett år. Men ja, är väl en stående julklapp från mina föräldrar. Älskar dom iaf. :)

Fick även lektioner för min tränare betalda, riktigt bra julklapp. :)

KL

Är hos en kompis i grannstaden nu (grannstad i norrland iaf, 20 mil emellan) och idag har jag kört en minishettis och sedan tömkört två stycken i par. Så söta, ena är bara 83 cm hög. <3

Men saknar Dacke mycket, så mycket roligare att köra honom ändå.

Lät som bra julklappar! :)

KL
Balder har det fortsatt jättejobbigt... Det eviga töandet fortsätter och det är blankis i hela grabbarnas hage, som dessutom lutar lite fint, så han kan knappt gå... Det är helt blank is även mellan stallet och hagen och över hela vår gårdsplan... Har jagat hovis för att få på lilleman skor, men den jag fick tag på hade inga skor att sälja och ingenting var öppet.

Idag fick jag tips om att strö ut aska på isen för att få fäste, och jäklar vilket bra tips! Det blev kanonbra fäste på en gång! :bow: Strödde ut hela vägen mellan stall och hage och en stor yta innanför grinden. Hästarna tyckte det var skitläskigt när matte strödde ut en massa damm och tordes sen inte gå på askan, men de lär väl fatta tids nog, annars får de väl sova ute då om de inte törs gå in. ;)

Imorgon ska jag försöka få tag på skor. Lite lurigt med storlek sådär första gången, alltid enklare om hovis har med sig. :p

Vad fiffigt med aska :idea: Ska jag komma ihåg till framtiden. Behövs ju inte direkt nu här :meh:

Kl

Tömkört lite här ett par dagar. Haft kapsonen på och det har funkat bra. Övat på att få till tajmingen från min sida när vi gör sidförande rörelser. Har lite svårare i vänster än höger. Han har varit fin och lyhörd iallafall men skulle önska att formen var bättre på rakt spår. Hur gör ni för att få till formen? Jag har honom inte inpännd men tömmen sitter i lägsta ringen.

Åh fina Lea som fick mig att välja nordsvensk. Och idag började vi med det som ni gjorde i det filmklippet - samlade galoppfattningar på banan. Och det var underbart. :love:

Känner igen det du säger om att Lea trots att hon stått ha bibehållit sin bärighet. Precis så är det här med. Tolero har stått i 1,5 år, men från första gången jag satt upp igen fanns allt där precis som innan. Otroligt. Älskar bilderna på er, precis så som det ser ut på dem känns det att rida min älskade tok. Och det var ju just det som jag drömde om. :bow:

Kul med tömkörning :) Det var längesedan jag gjorde det nu. Det blir nog nån gång under veckan igen tror jag. Har inga bra tips på formen. Går han bra fram till handen? Kanske blir lättare om han har lite mer energi?

Jag har ridit ut idag med L, i sällskap med ett gäng stallkompisar. L var väääldigt laddad till en början. Det riktigt kändes att han var på väg att explodera, men snäll som han är höll han sig något sånär i skinnet. Blev bara lita taktande, någon galopp när det skulle vara trav och något försök till bock, men ganska snällt ändå. Riktigt härligt att komma ut på tur idag. Motivationen återvänder :)

*kl*

Nu börjar kallblodet i Ai-chan träda fram. Hon har grovnatt på rejält... även blivit lite fet :angel: och med tanke på att hon bara blir 3 nu till våren så lär hon ju bredda sig ganska mycket till innan hon är färdig :D Hon är en klippa i all hantering iaf. Sist vi var ute så charmade hon till och med ett par jägare :p Finns nog inte ett enda elakt hårstrå på denna häst :love:

dsc_5211_52c18e33e087c3500859429d.jpg

dsc_5225_52c18ea488e59d59ee7a6262.jpg

dsc_5217_52c18e839606ee5bdd958ea1.jpg

Jag jobbar mycket med att mjuka upp sidorna på min häst med hjälp av sidvärts, serpentiner och att på volt ömsom flytta ut rumpan, göra volten större med hjälp av sidvärts och flytta ut framdelen. Det gör också att han söker sig nedåt och blir mjukare.
När han är mjukare gör jag en hel del öppnor (sluta har vi inte lyckats klura ut helt hur vi ska göra ännu) för att få in bakbenen. Även övergångar mellan skritt och trav, eller ryggning --> trav brukar vara bra.
En viktig sak för att min häst ska behålla formen på volt är att vara riktigt konsekvent med ställningen då han helst är utåtställd eller möjligtvis rakställd. Det gör jag genom att rikta min energi mot sadelgjordsläget och håller stöd på yttertömmen, emellanåt lyssnar han inte bara på energin, och då kan jag antingen ta ett steg mot honom och titta övertydligt vid sadelgjordsläget, eller bara rikta pisken dit.

För att tömkörning ens ska fungera på min häst som har vissa betydande brister i sin arbetsmoral gäller det att göra så han inte har tid till att tänka ut hur han ska göra för att komma undan att arbeta. Vilket betyder att han sällan får trava två varv på volt utan att jag ber honom om något.
Han håller intresset uppe bättre om det är fullt med saker på ridplanen, konor, sockerbitar, hinderstöd, bommar m.m. Behöver inte ens använda dom, utan det viktigaste är att de finns där. Då är han lite mer samarbetsvilig.
Han tappar formen så fort han tröttnar på en övning, och det kan ta lite tid att få tillbaka hans intresse. Så gäller att det är en bra dag för mig där jag är kreativ, har mycket energi och tålamod. Annars fungerar det inte.

Nu har jag lagt tömkörningen lite på is och satsar på markarbete a la AR istället ett tag, hinner inte riktigt med både och om jagd essutom vill köra och också rida lite ibland.

Tack för bra tips, de ska vi testa.
Helst hade jag velat tömköra för någon duktig för att få hjälp. Ska hålla utkik under året som kommer på om det kommer någon till vår närhet.

Ett tips är ju A E såklart. Inte tömkört för honom själv, utan bara kört för honom med vagn. Men sett på många träningar och clinics med honom, vilket jag tycker ger mer än faktiskt träna för honom.
Han gillar ju dyr utrustning och ägnar gärna endel tid åt att rekommendera den på träningar. Och den är såklart bäst, men som fattig student räcker det med att man investerat i en körsele som fungerar bra att både köra och tömköra med. Har definitivt inte råd att köpa en dyr tömkörningsgjord, hur bra den än är finns inga pengar till sånt.
Och att ägna stor del av träningen till prat om utrustningen är för mig rätt bortkastad tid.

Men kan dock verkligen rekommendera att titta på hans träningar och clinics, han är ju trots allt väldigt duktig på tömkörning och körning.
Lärt mig mycket om tömkörning av det.

Jag har faktiskt varit med på clinic för honom två gånger med mitt halvblod för ensådär tio år sedan. Jag är beredd att hålla med dig. Jag tror det ger lika mycket att vara publik som att faktiskt stå där med häst. Lite synd men väldigt publikvänligt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.