Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Kul med WE! Synd bara att nivån inte var vad du behövde/väntade dig, känns ju aldrig kul när man lägger pengar på träning och inte känner att man fått ut det man ville.

Ren nybörjarkurs blev lite tokigt med en häst som startat B-nivå i trail och MSV C i dressyr...

Fick egentligen inte ut något alls av träningen, men det var kul att tränaren uppskattade honom (smicker gillar vi ju alla).

Om jag ska vara med någon mer gång, ska jag fråga tydligt om hur upplägget blir. Om det blir "gruppträning" vill jag veta att gruppens nivå är tillräcklig för att jag ska kunna få något som hjälper mig framåt.

När jag red för min westerntränare senast, låg fokus på att förbättra kvaliteten på galoppombytena och det är ju något jag kan vilja träna för fler tränare som kan ha andra idéer som kompletterar.

Just gällande hindren behöver de förstås också vara utmanande för att vara givande. Rak ryggning och lite side-pass är inte utmanande för mig, inte heller rep-grind eller fjantig bro som jag har hemma. Min bro är bättre än den vi hade på kursen.

Jaja, som ren intro-kurs för nybörjare på helt oskolade hästar var det nog en bra kurs. De flesta deltagarna hade svårt att få sina hästar att ta rätt galopp eller att få dem att gå i stadig form i skritt och trav.
Och de hade svårigheter med side-pass och svårt att övertala hästen att gå över en bro.

Nu ska jag ut och rida, Lukas ska jobba idag. Kuligt.

Kl

Någon av er som använder Back on Track på sin häst eller sig själv och märker skillnad? Lite nyfiken på att prova på mina onda axlar och tänkte att hästen kanske kunde må bra av det också. Men de kostar ju en slant.

Idag har vi varit ute i skogen och lattjat lite. Mötte två små hundar som ägaren inte hade kontroll över. Var väldigt glad för att han är hundvan för de små skällande sakerna sprang och gläfste under magen på honom. Hade ju inte varit så kul om han fotat till någon av dem, även om jag inte klandrat honom.

Veckan som gått har inte inneburit så mkt ridning men nu är nya lösdriften snart inflyttningsklar. På måndag blir det årets sista dressyrträning och innan dess hoppas jag att jag ska hinna rida både lördag och söndag :)

Tack :) Han är 153 cm tror han kommer bli nån cm till... sadeln är en Cliff Barnsby Omega. En super skön sadel men tyvärr är den lite i längsta och rakaste laget för Glimten =( så jag har fått köpa en annan och ska sälja den sadeln. Trist för det är en favvosadel <3

Har använt BoT lite på min förra häst. Vet inte om jag märkte någon skillnad egentligen, men det kan ju knappast skada ;)

Läskigt med lösa hundar :crazy: Tycker det är riktigt obehagligt med hundar som springer omkring bland hästar. Det kan bli så himla tokigt :nailbiting:

Hos oss händer inte mycket. L har vila och är väl inte jättenöjd med, han har lite överskottsenergi och är rätt odräglig just nu. Men vi kommer nog igenom det också.

KL

Idag har vi tränat AR för vår tränare igen, tredje lektionen i AR. Det är så roligt och passar oss perfekt än så länge. :)

Jobbade idag mycket med att variera vilket ben han har vikten på och att skjuta bak vikten. Även med att flytta på bogen inåt och utåt på volt, hästen har en förmåga att skjuta ut den. Fortsatte från marken alltså, vilket jag nog tycker är roligare än att rida.. :)

Annars har det blivit endel vila för herrn då jag haft noll träningsmotivation. Men imorrn flyttar vi till ett nytt stall, så då hoppas jag att träningslusten kommer tillbaka igen. :)

Använde till min förrförra häst (nsv också, 20+ år), hon hade knutor och knölar på sina framknän enligt vet var det någon sorts bursit hon hade, använde B&T snabbandage och knäskydd i boxen nattetid, knutorna försvann! Så det är mkt effektivt tycker jag. Har även haft på mig själv vidnackspärr etc.

Parellikusken: Kul med AR! Tränade ju en del med Egonson och hade kommit en bra bit.
Försöker komma igång lite med fjorden men hon är inte så lätt att motviera, även om det blir bättre och bättre, gammal inbiten ridskolehäst som hon är så vet hon att hon behöver inte, så tappar man sugen lite :P Försöker jobba enbart med positiv förstärkning med henne och det har funkat hittills. Glömde till exempel ta med godis i går och då var det liksom bara att glömma att lära in ngt nytt, tömkörde över bommar i stället det vet hon att det är skitkul ;) Nog om fjord här i nordistråden ;)

Ja, är riktigt kul med AR. Känns kul att få användning för alla timmar jag lagt ned på markarbete med honom i något mer konstruktigt syfte än att bara ha roligt med honom. Även om jag tycker det är väldigt konstruktivt för en häst att ha roligt så kan det vara rimligt att emellanåt även jobba lite mer dressyrinriktat från marken också. :)

Kanske korkade frågor men hur gör min för att flytta vikten bakåt? Ryggar? Hur flyttar ni bogarna? Genom tryck eller via en rörelse?

Egonson: Vad använder du för typ av BoT till din nacke?

Vi flyttar genom att lägga en pisk där tygeln ligger där man rider. Flyttar så från båda sidorna. Lite klurigt att flytta inåt från yttersidan genom tryck där, men är bara jag som inte ska vara så fumlig så går det bra. :)

Förflyttar vikten bakåt när han står stilla än så länge genom tryck i kapsonen. I den övningen vi tränar på nu ska han flytta vikten snett bakåt.

Lite klurigt då min häst efter att NH-träning är väldigt känslig för tryck så får jag vara väldigt mjuk när jag ber honom förflytta vikten bara, annars så flyttar han hela sig istället.
Han kan flytta bogarna bara man tittar på dom eller som när vi tränar på volt flyttar han bogarna utifrån mina axlar och bakdelen från mina höfter. Vilket ju gör at mer komplicerat, måste hela tiden tänka på hur jag förhåller mig till Dacke. Sist vi tränade sjkut Dacke gärna ut bogarna, det löste sig mycket genom att jag bara ändrade placeringen av mina axlar.

Älskar att klura på med såna här lugna övningar från marken där man får experimentera fram och se vad som fungerar och inte. Så AR verkar bra för mig som mer gillar sånt här än fartigare saker.
Vanlig dressyr passar mig inte riktigt, behöver få experimentera med allt finlir redan från början för att jag ska tycka att det är roligt och motiverande.
Jag är en otroligt nördig person, och AR tror jag det är lätt att nörda in sig på. Speciellt eftersom det uppmuntrar så mycket till att nörda in sig på detaljer. :)

AR är fantastiskt, Lea var som att åka buss när hon kom till mig (från ridskola, riden med pessoa och ganska grova hjälper) men efter omskolning till AR är det som att rida med tanken. Trots att hon numera är i stort sett pensionerad (23 år gammal) är hon mjuk, lydig och otroligt lyhörd när man sitter upp. Hon tycker om att bli dressyrriden, och gör både skolor och ramändring/samling samt taktbyte på hängande tygel med bibehållen bärighet trots att det var månader sedan hon reds senast! :love:

IMG_6152.jpg

46661_429623998665_3790581_n.jpg

Senast ändrad:

Fin :)

Efter en veckas mer eller mindre konstant regnande vilket gjort att hästarna fått vara inne mycket fick jag igår ta ut L på lina och blåsa ur lite energi. Oj, vad det behövdes. Han pep och brallade och hoppade, när han var klar frustade han nöjt och följde lugnt med in igen. Lär få göra om det om några dagar igen eftersom det ska regna varenda dag ett tag framöver :meh: *suck* Jag som vill ha vinter...

Bläshäst bortskänkes till bättre behövande, han både gör luftsprång, bockar och gör glädjetjut uppsuttet :nailbiting: :D

blaringhaumlst.jpg

KL

Nu har iaf Dacke gått ifrån lösdriftshäst till att bli boxhäst igen. Känns väl sådär, men vi blev så illa tvugna att flytta och hade inte så lång tid på mig så jag hann leta upp en lösdrift igen. Men vi trivs riktigt bra i nya stallet trots allt. :)

Dacke tar dock lite tid på sig att vänja sig vid nya miljöer, så har fått spendera en hel del tid med markarbete i paddocken då jag inte velat rida honom där ännu.

Han var väldigt rädd för sidan där hindren står, så har miljötränat där med hjälp av klickern och havre. Gick rätt snabbbt innan han inte ville lämna bommarna istället.. ;)

Nu är jag i hemstaden och firar jul och nyår så stallägaren tar hand om Dacke. Skönt att få komma hem, men är alltid jobbigt att vara borta från Dacke så länge. Han är så lätt att sakna, han är ju trots allt min andra hälft. <3

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka