Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Ok, jag frågar för att jag börjar fundera på om det kan vara ett tryck på tungan som min inte gillar. Ledade bett är ett riktigt nono, dem lyfter han med tungan och äter på, men de raka fungerar även om han i vissa lägen blir lite stretig. Därför klurar jag på om någon sorts port på bettet kunde vara nåt, men jag har själv inga erfarenheter av bett med portar på så därför frågar jag här.

Kör alltid med ett liverpoolbett, är det som han trivs bäst med i körningen. Upplever kommunikationen mjukare än med ett tränsbett och inverkar på ett bra sätt där. Ett väldigt bra körbett enligt mig, ser ingen anledning att priva annat.

Rider gör jag antingen med ett oledad bett eller ett tvådelat bett. Men ofta med repgrimma med ringar på sidorna och gelunderlägg fram också, blir väl som ett sidepull då kanske.

Min fungerar bra på det mesta, han är en väldigt obrydd häst. Hade nog kunnat rida med en sadel som satt helt fel och ett alldeles för långt tredelat bett och han hade gått likadant. Obrydd på gott och ont alltså.

KL

Nu har jag iaf tagit tag i att boka en AR-lektion, så nästa lördag kommer en kvinna ut till oss och håller lektion i grunderna i markträningen. Ser mycket fram emot det då jag är stort behov av att lära mig något helt nytt. :)

Känner mig nästan tjatig :o Men hur ser mundelen ut på din liverpoolstång? Port? Mullen mouth? Har du någon gång använt ett bett med port? Vad fick du för effekt isf?

Mullen mouth tror jag, visst är det när mundelen är svagt böjd?
Den har i alla fall ingen port, utan är just bara svagt böjd.

Skulle inte vilja använda port på ett stångbett som det känns med min häst, borde blir allt för mycket tryck på bara lanerna utan att hästen kan lyfta tungan för att komma undan det. Har iaf aldrig provat då jag inte sett någon vits med att prova olika bett då han fungerar så bra med dom han har. :)

Svagt böjd framåt är vad jag lärt mig att mullen mouth är. Jag gillar tanken på mullen mouth, men tycker det är svårt att hitta sådana bett, de allra flesta jag ser är helt raka. Nä stång, med hävstång, och port är väl inget jag (i teorin) tycker känns vettigt, har dock aldrig provat så jag vet inte egentligen. Det kan ju finnas någon häst därute i världen som gillar det.

Kl på mig själv

Idag är jag bara såhäääääär nöjd. Tog ut L och vagnen i solen och det var bara så underbart att komma ut och få solen i ansiktet och höra det stadiga hovklappret från en glad häst.

På väg ut:
1476082_686509828040331_558386570_n.jpg

524630_686509831373664_1701618782_n.jpg

Länge sedan du uppdaterade hur det går med Lukas och Pål. Är Lukas ok efter hältan?

Fin! Igår var en alldeles underbar dag tycker jag. Man får verkligen passa på att tanka energi när det är sådant väder.

Länge sedan du uppdaterade hur det går med Lukas och Pål. Är Lukas ok efter hältan?

+1 på detta. Hur går det för er? Hur är det med Lukas? Har sett att du skrivit om fjordingen lite på dressyrforumet, men hur går det med Lukas nu?

Och Calvaro: Visst gäller det att ta tillfället i akt när det är fint väder :) Hur är det med din nu? Vad gör ni?

Vi kör på som vanligt men det händer massor nu i vår utveckling just nu. Han är bussig och gör bara jag rätt så försöker han sitt bästa. Vi har kommit till en bättre form och bärighet. Han känns lösgjord och fin att rida mycket tidigare. Som smör :)
Efter vår flytt har vi fått fantastiska ridvägar och jag försöker komma ut mycket nu innan det blir halt och hårt i backen.
Vi håller på att bygga nytt stall så det tar mycket tid och ibland önskar jag att jag hade fler timmar på dygnet med barn, jobb och hästar. Men det är väl bara att leva livet;)
Hinner inte skriva så mycket men jag är inne här nästan varje dag och läser om era framsteg.

kl
Slår på stort med två uppdateringar.

Igårkvälll var vi iväg på dressyrträning. Det är guld värt att ha en häst man kan åka iväg med själv.
Jag har alltid varit lite slarvig med en ordentlig framridning innan och bestämde mig i år för att skärpa till mig och vara ute i god tid och verkligen försöka få honom att komma mer till arbete innan vi börjar lektionen så man slipper ta halva lektionen till det. Innan har jag bara skrittat och travat lite planlöst en 10-15 minuter innan.
Måste faktiskt ge mig pluspoäng där eftersom jag faktiskt lyckats hålla det även om det säkert finns saker vi kan göra bättre.
Iallafall om vi återgår till gårdagens träning så gick framridningen rätt kass. Det flög runt massa kajor i taket och det kändes allmänt spänt och tungt. Som tur var så lossnade det och vi fick till en av de bättre träningarna vi haft. Nu gäller det att hålla i det och tänja på bekvämlighetsgränserna så att vi kommer vidare. Jag är av naturen lite lat så nedsittning i trav blir det inte jättemycket av hemma. Blir man lite trött så saktar man ju av (någon som känner igen sig?).
Jag hade ju som ett litet delmål för detta året att jag skulle prova att vara med på en programridning. Tyvärr har inte klubben haft någon i år och jag är för feg för att åka själv med honom till en anläggning som jag inte känner till. Funderar på om jag ska be tränaren att jag får rida upp ett program för henne.
Konstaterade även att det är dags för klippning nummer två. Han var genomblöt och jag fick traska runt en bra stund för att han skulle torka såpass så att vi kunde åka hem.

Vad kul med träning :) Vad tränar ni på? Visst är det skönt med hästar som man kanåka med själv? För mig känns det som ett måste, tänk den dagen man behöver kasta sig iväg till veterinär, inge kul att behöva förlita sig på andra i det läget. L är så himla bra med det, jag pekar och han går på. Blir kallsvettig av att se människor t ex på tävlingsplats med linor och what not och en häst som inte går på.

Idag tömkörde vi en stund. Till en början var L lite stressad, men när han fått trava ur sig lite energi blev han superfin :) Det är kul nu när vi börjar nosa lite på sidvärtes på töm, det ger mig en inspirationskick.

Det är så skönt med hästar man kan åka med själv :) Rappe är guld att lasta och kan stå i transporten länge om det behövs av någon anledning. :love:

Min förra häst var raka motsatsen, trots att vi tränade en hel del på det.. :cautious:

Jamen visst är det skönt med hästar som är lätta att lasta och köra.

Idag tog jag ut L i paddocken och red en stund och det gick faktiskt bra, även om allt inte satt perfekt. Idag kom jag att tänka på vad fort man vänjer sig vid framgångar och att utvecklingen ska ta sjumilakliv framåt hela tiden. Idag när jag red så kunde vi göra riktigt fina serpentiner och volter och han följde mig jättefint, vilket vi hade problem med bara för nån månad sedan. Men istället för att vila i framgångarna och njuta av dem kommer jag nu på nya saker som inte funkar som vi behöver träna på. Inget fel i det egentligen, hade jag inte gjort det hade vi ju aldrig gått framåt, men just den där känslan av att aldrig kunna vara riktigt nöjd för det finns alltid något nytt att göra bättre, den ger mig en del frustration och stackars hästen blir ju alltid otillräcklig. Ibland behöver jag bara stanna upp och sätta saker i perspektiv, hade vi gjort dagens pass för en och en halv månad sedan hade jag varit lyrisk.

Oj, vilken lång utläggning det blev :o Hoppas ni förstår vad jag menar.

Känner igen mig!
Jag önskar så att jag hade någon som filmade mig ibland så jag tydligare kunde se framstegen.

Det värsta för mig, just nu, kan jag känna är att jag egentligen vet att jag borde vara hur nöjd som helst. Ändå gnager de där grejerna som gick mindre bra. Frustrerande är bara förnamnet :meh:

KL

Idag har Dacke och jag påbörjat vår utbildning i akademisk ridkonst. Det var riktigt inspirerande och jag känner att jag hittat något som just nu känns helt rätt. :)

Dessutom tror jag att detta passar Dacke bra, han har lätt för sig och verkar gilla det. :)

Så att kombinera AR med körning tror jag kan bli bra. Bara AR skulle jag nog inte riktigt palla med, jag behöver lite mer action också, och där är ju körningen perfekt.

Vad spännande! Kan du inte dela med dig lite av vad ni fick göra?

Vi tränade från marken, gick bredvid honom i huvudhöjd.
Övade först att stanna för min energi ifrån skritt, han skulle stanna innan mig bara för att jag sänkte min energi. Gick helt okej, men han var ovanligt extrovert igår jämfört med hans vanliga jag, så han frågade mycket vad jag ville genom att testa en massa olika saker. Roligt att han var så, men efter ett tag verkade han greppa att det bara var stanna jag ville, vilket han tyckte var rätt tråkigt av mig. :)

Sedan skulle han sänka huvudet när han stannade, vilket inte var några problem. Heller inte att på nästa steg stanna och ställa sig lite i nacken.

Men steget efter det var klurigare för mig, han skulle stillstående ställa sig genom hela kroppen och föra inre höft framåt bara genom att jag vinklade hans nacke. Så blev lite testade hit och dit innan jag fick in i mitt huvud hur jag skulle göra.

Håller på med grunderna nu alltså, men gillade tränaren mycket så tror att vi kan ha ett bra samarbete ett tag framöver så vi får grunderna innan jag testar träna för en "större" tränare. Nästa träning blir på lördag. :)

Vad kul med träning och att ni trivs!

Idag hade vi det spännande i överkant. Red ut med en stallkompis och provade en ny sadling, såhär i efterhand inte sådär jättesmart, men ibland gör man dumheter. Tur bara att det gick bra ändå. Var på en grusad slinga alldeles i närheten av stallet och L var taggad till tänderna, så efter en stund när sällskapet kände sig färdiga ville jag stanna kvar och galoppera ur L lite energi. Sällskapet avviker mot stallet och det går bra så jag börjar trava och fattar småningom galopp och då exploderar L i några bockar. Bockarna i sig klarade jag ut, det var bara det att sadeln halkade på sned och tillslut gled jag av och L kutade hem. Tack och lov behövde han inte springa över någon väg eller nåt sånt för att komma hem, så det gick så bra det kan gå. För att inte sätta några griller i tonårshjärnan tog jag upp L till slingan igen efter missödet (och bytte sadel) och då gick det fint. Många fel idag, men vi lär oss av dem och går vidare.

För övrigt känns L rätt tonårstrotsig just nu, han frågar om varenda "regel" -som vi varit överens om förut- fortfarande gäller. Matte blir trött :meh: Snart får han vintervila och då hoppas jag att en del grejer sjunker in.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30