Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Va kul att du får jobba från marken. Söker en sån tränare själv. Har förresten precis också börjat prova den övningen att vinkla in höften såsom du sa. Förberedelse för sluta i mitt fall.

Kl
Idag bestämde jag mig för att hitta på nåt nytt, kul med L. Lägga ner all press och bara göra nåt kul. Så jag lade fram lite bommar och lade upp ett liiiitet hinder och L var sååå fin över bommarna. Hindret hoppade han trevligt, men verkade inte riktigt fatta grejen. Men jag har hoppat min lille kille uppsuttet första gången idag!!!

Vad roligt :)

Min nordis är en sån som tycker ganska mycket är tråkigt, så jag blev mäkta förvånad när han hoppade ett hinder jag hade löshoppat min andra häst över, helt själv och frivilligt. Efter skuttet fick han glädjefnatt :D så jag borde kanske satsa mer på övningar med lite låga hinder och bommar eftersom han verkar uppskatta det :)

Låter som en lysande idé tycker jag. Kör på :up:

Han kanske drömmer om att bli hoppe-häst :D

Precis efter att han blivit ohalt efter att ha halkat i hagen fick han nått skit i hovskägget samt skapade ett fint sår så han var tvungen att behandlas med pencillin..

Men nu tror jag han är o att sätta igång igen, dumma pålle..vill ju rida :)

Haft så otroligt mycket att göra i skolan i veckan att herrn fått vila idag och medryttaren tog honom igår. I tisdags blev det bara lugn träning i paddocken och i söndags fick han också vila.. Även på söndag har jag fullt upp med skoljobb så då får han också vila.

Dåligt samvete över att jag låter honom vila så mycket när jag borde motionera honom. Hållit på med skolarbetet 12-13 timmar om dygnet idag och igår, så skulle inte hunnit ut. Måste prioritera keramiken och det är väldigt intensivt i perioder, men ändå könns det fel.

Någon annan som får dåligt samvete om ni låter hästarna vila mycket någon vecka?

Eller så kanske jag är överambitiös som känner att jag inte kan låta hästen vila mer än en dag i veckan och har ett strikt träningschema jag försöker följa..

Jag förstår vad du menar, har känt så ibland med den förra hästen, men då var hon i tävlingskondition. Just nu funderar jag mest över det motsatta, ska ställa av L för vintern, men kan inte bestämma mig när. Antingen ställer jag av från nästa vecka, eller så kör vi på till det fryser på när det ändå inte är ridbart ute. Lutar väl mer åt det senare just nu, men samtidigt så har han gått rätt intensivt i höst och gjort stora framsteg så han borde få vila, men å andra sidan lär det ju frysa på sedan i januari och inte vara ridbart förrän i mars. Velig much? Ja, det kan man väl säga :meh: Men, för att återknyta till din fundering så tror jag inte att det är hela världen om de vilar så länge de kan vara ute mycket och har kul kompisar.

Tror dom flesta får dåligt samvete när hästen blir stående. Jag har själv haft det problemet i 2 år nu, delvis 3, att jag inte haft tid att prioritera hästen. Barnafödande och husbygge tar tid, och sen ska man hinna med familjen på kvällarna.

Men jag har lärt mig att bestämma mig för att inte hinna, och acceptera att hästen får vila en period om jag känner att jag inte hinner med. Man ska inte känna att man rider för att man borde. Mest tror jag att det är andras förväntningar man påverkas av. Att andra ska undra. Ffa som jag tidigare stått på ett ställe där man i princip kunde bli uppsagd om man inte var en aktiv ryttare.

Men man ska inte ha dåligt samvete. Rider gör man ju för sin egen skull och det är inget hästen ber om. Däremot kan ju en del arbete gå förlorat om hästen blir stående länge och tappar muskler och kondition, men det är ju inget som inte går att jobba tillbaka. :)

Har man hästen ute mycket i bra hagar så får de också den stimulans de behöver.

Apropå att inte hinna med har jag precis skaffat en medryttare. Trodde aldrig att jag skulle hitta nån som jag kunde våga lämna min häst till när inte jag är med. Men det känns bra faktiskt. Hon börjar denna vecka så vi får se hur det går. Men det är bara uteritter som gäller och hon verkar väldigt snäll och lugn, så jag tror att det kommer att gå bra.

Senast ändrad:

Är ponnyn fet eller varför rekommenderade en veterinär 5kg?

Sen angående analysen så är det väldigt lite protein i den, så om ponnyn är muskelfattig men bukig kan ni ju överväga att ge den lite proteinrikt kraftfoder, förslagsvis lusern (är ju även det ett grovfoder).

KL

Jo, är väl normalt att få dåligt samvete.
Är bara inte van vid det då jag inte innan behövt låta honom stå så mycket som han står nu, alltså 2-3 dagar i veckan. Har alltid lyckats ta mig tid till honom, men är så intensivt just nu att varken tiden eller energin räcker till.
Lär bli såhär fram till jullovet då jag åker hemåt i en och en halv vecka, efter det borde jag ha mer tid att prioritera hästen igen.
Problemet är väl att han börjar bli korpulent, inte så illa än, men rädd att det blir värre. Men förhoppningsvis kommer det lösa sig snart då lite förändringar nog är i luften nu.

I övrigt har vi hunnit med vår andra AR-träning, mer arbete från marken.
Utökade det nu mer att jobba med böjning och ställning i skritten, flytta fram- och bakdel för att få honom mjukare. Gick bra, men han är lite låst i bogen på ena sidan som vi ska jobba mjukare.
Men han verkar gilla det ännu mer denna gång då jag jobbade med klickern och havre, alltid uppskattat av ett ständigt hungrigt kallblod. :)

Kul med mer träning :) Vore intressant med en beskrivning av hur du gör när du flyttar och böjer för hand eftersom jag själv inte jobbat med sådant är jag nyfiken på hur man gör :)

Själv var jag i helgen och red lektion på en ridskola och fick fokusera på bara mig själv och min sits och inverkan. Så himla nyttigt, men svårt. Insåg att jag behöver rida mer effektivt, alltså förvänta mig reaktion NU och sedan kunna vila i det och vara still. Jag blir lätt klämmig och lite yvig i min ridning. Mycket saker som jag egentligen vet om, men som jag har svårt att göra nåt åt ensam på hemmaplan. Sedan kom jag hem och satt upp på L och insåg att nu är det dags för vintervila. Vi gjorde ett sådär pass, men det kändes att nu behöver huvudet vila. Han får vila från ridning och körning nu, men jag tror att jag tar ut och promenerar och leker med honom några gånger ändå.

KL.
Länge sedan jag skrev här.
Lukas har fått starta ytterligare en MSV C under hösten, vi kom trea på mediokert resultat. Fick rättvis kritik om bristande bjudning, brister både här och där men också en del rätt snälla siffror bland annat 6.5 eller 7 för den samlade galoppen och förvända galoppen.
Det var kanske inte de alldeles bästa förutsättningarna heller för jag lade på kandaret - det var väl fjärde eller femte gången jag red med den betslingen.

Har varit med på en provapåkurs i Working Equitation. Kursen passade inte oss eftersom vi kan lite för mycket. Hindren var barnlek, dressyrdelen ett skämt. Vaddå träna på att trava åttametersvolter med sju andra ekipage inne på banan...
enda "behållningen" var väl att se Lukas in action eftersom instruktören ville låna honom för att demonstrera lite olika saker som hindren med side-pass, grind, bro och så vidare samt demonstrerade olika galoppfattningar som hade olika för- och nackdelar där ena fattningen var en lite slapp fattning och den andra som han visade, var en samlad fattning med vinklat bäcken och som resulterade i samlad galopp.

Vintern kommer att ägnas till att jobba mer med öppna och sluta i trav, för att få till en mjukare böjning och jämnare bjudning och jämnare takt och tempo utan att vi bromsar oss in i övningarna. Har börjat träna på att trava i ganska friskt tempo och lägga in i öppna, och undviker att träna öppna i samlad trav just för att inte av misstag rida med automatisk broms.
Jobbar extra med galoppombytena också, för att inte missa hälften utan att få alla rena, och har fått lite olika tips av en av mina tränare i hur jag ska göra.

Kul med WE! Synd bara att nivån inte var vad du behövde/väntade dig, känns ju aldrig kul när man lägger pengar på träning och inte känner att man fått ut det man ville.

Kl
L har vilat i en och en halv vecka nu och det känns som att han kryper ur skinnet snart, trots att jag varit ute och promenerat honom ungefär varannan dag. Funderar på att börja rida ett par dagar i vecka igen för att släppa ut lite energi, men samtidigt skulle jag vilja att han fick sin vila eftersom han inte är så gammal än... Hur tänker ni andra här inne om vintervila? Vilar era nåt i vinter?

Min häst får ta det lugnt just nu, släppt alla krav då jag inte har någon energi eller motivation att träna honom seriöst nu. Väldigt mycket strul i mitt liv just nu som slukar all energi jag har. Så tills jag löst alla problem så får han ta det lugnt. Det lider han inte av bortsett från att han börjar bli för tjock, men jag arbetar för fullt på att hitta honom en ny boplats och då bör det lösa sig med tiden.

Så ingen planerad vila, men omständigheterna gör att han får ta det lugnt ändå. Blir träning när jag har tid och orkar, men ingen seriös träning.

Ok, hoppas det löser sig för er, både dig och hästen. Det jag funderar på med min, som jag faktiskt känner skulle behöva bli av med lite överskottsenergi, är att kanske inte träna så mycket, men ta och rida ut ett par gånger i veckan bara för att lätta på trycket. Åh, vad jag känner mig velig...

*kl
Hej
Har precis köpt en Nordsvensk kille, har haft Haflinger innan och fick ta bort henne för 2 månader sedan :( Så nu har jag hittat min drömhäst!
Tänkte presentera oss här då jag vart och läst här lite då och då när jag började leta nordis =)
Han är en 5-årig valack som gått som hingst tills han var 4-år, så han har ganska mkt nacke och är maskulin. Han är kolsvart och har ett så sött ansikte :love: är helt förälskad i honom redan!!
Han är riden i ett år drygt men nästan bara i skogen och jag har tänkt att ha honom till dressyr och att rida i skogen och kanske lite trickträning. Han är mkt känslig och lyhörd och väluppfostrad =) Har stora förhoppningar på honom, då han har 3 riktigt bra gångarter.
Han är efter Glomstadgutten u. Torp-Lisa ue. Järpe
Han heter Torp-Glimten och kallas Glimten =)

Några bilder:
20131124_151218_52923086ddf2b34875ef3516.jpg

20131123_100744_529096f29606ee3b6be2c00b.jpg

20131122_112046_528f493d88e59d940b2be424.jpg

20131121_210906_529098289606ee4c5b188ab8.jpg

Han är inte igång än så han har en del hull som ska bli muskler... Men han är go ivf min lilla hårboll:d

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V