Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Hehe, ja han var typ lyckligast i Sverige just då :)

Trist med hovböld, men din är väl inte så gammal så ni missar ju inte så mycket träningstid i alla fall. Vad tråkigt med Prins :( Kolik är lurigt, familjens första häst togs bort efter ett par kolikanfall i februari. Vid första anfallet kunde vet heller inte få ner någon vätska och olja, det kom bara upp igen, det var för fullt i magsäcken. Efter tio dagar på klinik blev han visserligen bra igen, men fick återfall och då han gått ner mycket förra gången och inte fullt återhämtat sig fick han somna in. Kolik är riktigt läskigt.

Trist när hästarna blir sjuka och får tas bort. Alltid så ledsamt. :(

KL

Här går träningen bra iaf. Känner mig duktig som två dagar i rad nu varit ut på 1,5 timmar långa travturer med vagnen i mörkret efter skolan. Är lite jobbigt på vägen till stallet när jag är trött och jag vet att det är svart ute är jag ska köra, så känner oftast att jag nog ska låta hästen vila. Men när man väl kommer till stallet går allt på rutin och jag spänner för hästen iaf. Alltid lika skönt när vi väl är ute och känns bra att jag ändå tränat hästen.

Har en rejält bra pannlampa, så brukar egentligen aldrig ha problem att träna i mörkret. Men i början av vintern känns det alltid tungt, även om jag ändå fortsätter träna som vanligt.

Fasar dock för vintern här på ön.. Hovslagaren skrattade åt mig när jag ville ha fyra broddhål i skorna förra skoningen, här sätter man visst inte på vinterskor förrän efter jul. Vilket kommer betyda en halv vinter utan snö alltså.. Mörkt och grått.
Saknar de norrländska vintrarna jag är van vid.

Nej han är bara två år och skulle ju som sagt ändå ha sin vila nu, han drog dessutom igång en växtperiod till för ett tag sen, men det var ju onödigt att han skulle behöva ha ont under tiden. :crazy:

Ja kolik är inte att leka med... Här har vi ingen klinik med jour, nackdelen med norrland. Ska hästarna till klinik är det Uppsala som gäller, och det är många timmar i transport. :(

Parellikusken: Vad kul att ni är igång så bra! :) Jag hann ju ställa av Balder innan han fick bölden, med tanken att han skulle få vila tills snön lagt sig. Det verkar tyvärr dröja här uppe också... :(

R.I.P Prins :cry:

Min gammelman (änglahäst han också..) fick dundersvår kolik för några år sedan. Klarade sig med en veckas vistelse på Ultuna (tur att man bor nära Ultuna eller Strömsholm). Men det var på håret...
En rejäl förstoppning i grovtarmen, och smärttålig som de flesta kbl är, visade han nästan ingenting alls.:(

Nej, det är ju förstås inte bra att han har ont. Tänkte mest försöka se det positiva i en annars rätt trist situation.

Soffan74: Nej, kolik är inte att leka med. Då är man rätt tacksam för dygnetrunt öppna kliniker.

*kl*

Ai-chan breddar på sig som bara den så nu börjar man se att det nog stämmer som säljaren sa att det är nordis i henne :p Hon har fått lite mage så tror det är dax för en maskkur.

2013-11-07-1814_527bca7dddf2b335b33f19a8.jpg

2013-10-25-1838_526a9e7dddf2b333fd1d242d.jpg

Ja precis, då ser vi det på samma sätt, inte menat att låta snorkig. :) Men det verkar vara på bättringsvägen för idag bjöd han in till lek med kompisen igen! :) Han kommer ändå få vila nu tills att snön lagt sig, sen kör vi igång på riktigt! :bump:

Soffan74: Ja det märks att de är otroligt smärttåliga! Balder haltade bara när han skulle vända sig och var tvungen att belasta utsidan av foten, i övrigt gick han bara långsammare än vanligt. Det tolkade jag som växtvärk (:meh:) för han drog igång en växtperiod ungefär samtidigt. Kände mig som en jubelidiot när jag insåg vad det var för nåt. :banghead:

Och ja, dygnetruntöppen klinik måste vara guld värt!!!

Jo, det är dunderbra.
Gammelman var ju där 3 gg akut:(
Dels koliken = 1 vecka
Dels tandinfektion = 3 dar
Dels när han slutade dricka = 3 dar med tror jag
Sen har vi även Ambulanstoriska, som kommer ut i stallet.

På gott och ont...
Vetten som tog emot han när han hade sin svåra kolik, sa om det var ett fbl som hade samma smärta, det hade exploderat. Medan L visade knappt något, fast han var helt förstoppad...:crazy:
Även när han bröt benet (griffelbensfraktur hb, som jävlades med honom resten av hans liv, 9 år...), sprang han med spetsade öron, fast han var blockhalt...:(

KL

Är rejält förkyld med feber, men när det är soligt ute kan jag ändå inte låta bli att ta en tur med vagnen. Riktigt härligt! :)
Idag öste dock regnet ned igen, men blev såklart en körtur även då, men inte fullt lika mysig trots att jag för en gångs skull hade sällskap i vagnen.

Tyvärr fått användning för slaggjorden nu, men den hjälper i alla fall så förhoppningsvis lär sig herrn snart att han inte kan studsa runt med rumpan och slå mot vagnen.

Vad härligt att han är på bättringsvägen!!

Parellikusken: Vad härligt det ser ut!

Här har inte hänt så mycket i veckan eftersom L dragit av sig en sko. Hovis kommer imorgon så sedan kör vi på ett tag till, tills vintern kommer.

*kl*

Brukar inte lägga upp bilder här på buke speciellt ofta, men tänkte att idag kunde det vara kul att göra ett undantag.

Har en nordis som är 13 år, charlie boy, men kallas Putte.

Vi har inte varit igång på länge, då han har haft all jordens åkommor känns det som, men nu är han fräsch och jag hoppas det förblir så.

Vi igår:

_DSC8546_zps74027bff.jpg

_DSC8570_zpsef2c6f9a.jpg

Han är tjock jag vet, men jag hoppas att vi äntligen kan få komma igång nu.

Vad fin han var!

Och vad roligt att se en nordisryttare med en sadel som inte ligger på tok för långt fram :) Tycker det är så ovanligt så jag reagerar positivt när jag väl ser det.
Vad är det för sadel?

Vad fin den översta bilden är! Jättefint porträtt :)

Idag fick L nya skor, valde att lägga på runt om för snart är vintern här och då vill jag kunna brodda ordentligt. Efter de nya skorna var påslagna tog jag ut L till paddocken och så red vi ett litet dressyrpass. Det gick riktigt bra, saker vi tränat på under hösten har börjat falla på plats. Bland annat är han mer lättstyrd nu, han ormar sig inte på samma sätt som han gjort bitvis under hösten, och galloppfattningarna sitter nästan nu :) Det är så härligt när man märker att träningen gjort skillnad :)

Jättefin! :)

Väldigt lik nordsvensken min häst gick med tills i våras.

Tack :D

Vad fin han var!

Och vad roligt att se en nordisryttare med en sadel som inte ligger på tok för långt fram :) Tycker det är så ovanligt så jag reagerar positivt när jag väl ser det.
Vad är det för sadel?

Tack! :) Det är en Barefoot london, dock är den för stor för mig numera. Jag köpte den medan jag var lite mulligare själv samt hade en sambo som red. Det är storlek två på den och jag hade behövt 1 nu. Gillar sadeln skarpt :)

Vad fin den översta bilden är! Jättefint porträtt :)

Tack! Tycker hästen ser lite fundersam ut "hm..vad sitter på ryggen egentligen.."

Jag kan bjuda på ett par bilder till, han var som en bomb i förrgår så han fick rasta av sig lite:

_DSC8593_zpsda56b1cf.jpg

_DSC8607_zpsecbddc75.jpg

_DSC8597_zps3daa965c.jpg

Fiiin :love:

Idag fick L komma ut med vagnen en kortis. Superhärligt i eftermiddagssolen :) Idag är jag särskilt tacksam för de väldigt hänsynsfulla busschaufförer vi har i vårt område. En buss kom nämligen ikapp oss strax för vi skulle vända hem och stor eloge till föraren som väntade bakom tills vi kunde få plats och ställa oss vid sidan om vägen :love: Kärlek till hen! Efter att ha hållit till i ett område där många (både bussar, bilar och lastbilar) inte visar någon hänsyn till hästar på vägen, känns det helt magiskt att ha kommit till ett ställe där alla (eller nästan alla) är så hänsynsfulla och trevliga mot oss ryttare och kuskar :)

Jag valde ett annat träns (med ett annat bett på) idag än vad jag brukar använda och det gör jag inte om :nailbiting: Hörbarheten kändes nästan som en nolla på detta bettet. Mystiskt att det kan vara sådan skillnad mellan två raka bett :meh: Visserligen i olika material och ett med lösa och ett med fasta ringar, men ändå :cautious: Vad använder ni här inne för bett till era kallblod? (både nordisar och travare)

De två jag använder mest är ett rakt med lösa ringar, och ett "d-ringsbett" från hööks (D-ring med rakt bett som är tredelat på ett sätt men inte så rörligt. Mest som ett rakt bett där man kan inverka med ena sidan i taget).
Använder pelham med dubbla tyglar någon gång ibland, och postkandar någon gång ibland.

Aha, det raka-men-tredelade provade jag också, men det gick inte hem. Jag tror det var för smalt för herrn. Hur ser mundelarna ut på stängerna du använder?

pelhamet köpte jag på halva reapriset på hööks för att prova pelham på honom, och det är ett rätt tjockt gummipelham.. Får se om jag köper ett annat så småningom, ett som är vanligt metall. Det är iaf ett rakt utan några "konstigheter", inte två eller tredelat.

Postkandaret är standardvarianten (men med tre ringar, för de med två är inte lika lätta och hitta och även det här köpte jag på halva reapriset på hööks. Jag använder dock inte den understa ringen).

Jag skulle vilja prova ett liverpool att variera med.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka