Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Åh vad kul! Roligt när nordisarna visar upp sin allsidighet! Och tack snälla, jag är löjligt glad i min grabb! :)

KL
Idag fick jag lite bilder från när min kompis var här och tog kort i somras, gotta love those pics! :love: Min fina fina kille! :love:

_DSC0329_zpsc4e30204.jpg

_DSC0137-3_zps8f83b5fc.jpg

_DSC0110-3_zpsd4f889ff.jpg

_DSC0314_zpsedee8b68.jpg

_DSC0161_zps1c17e17c.jpg

Också min favorit. :love:
_DSC0196_zpsb0b546ce.jpg

Senast ändrad:

Men, vilka fina bilder :love: Förstår vad du menar med löjligt nöjd, jag känner likadant med min. Får nästan nypa mig i armen ibland när det känns för bra för att vara sant. Det är ju alltid en chansning att köpa unghäst, men det här kunde liksom inte blivit bättre. *Vågar nästan inte formulera tanken för mig själv ens, men jag kommer på mig själv allt oftare med att kolla annons efter en till*

Så fina bilder på en fin häst. :)

KL

Mitt lilla djur klarade sig bra ifrån fastrullningen trots allt, inte halt alls nu ens i traven. Så vet inte riktigt vart han gjorde illa sig.. Men en två-dagars-hälta räckte iaf.

Så idag var vi ute på en skrittur på Allvaret, härligt. :)

Men först fortsatte vi med lite hjärngympa vi påbörjade igår. Målet är att han ska kunna backa ut genom stalldörren, vända ett halvt varv och backa in igen medan jag står kvar inne. Han har inga problem att backa, varken från mig eller emot mig, eller att förstå att han ska vända. Problemet är att han gärna tar ett par steg åt sidan när han vänder och när han då börjar backa backar han in i väggen istället för genom dörröppningen.
Han ser lika förvånad ut varje gång han missar öppningen.. Så vi övar på att vända korrekt. :)

Han älskar såna utmaningar, perfekt för en understimulerad kallblodshjärna. ;)

*kl*

Idag flyttade vår äldsta häst. Han är 28 år och vi har velat fram och tillbaka om vi ska ta bort honom eller ej... Veterinären tyckte dock att han var så oförskämt pigg att vi skulle ge honom en chans hos ett nytt hem. Han har aldrig under sina 28 år varit halt. Hans tänder ser jättefina ut, han är i bra hull (ehhhm ok lite i överkant ;) ) och fin i pälsen, inte speciellt knackig osv. Helt enkelt i bra skick! Och när det perfekta hemmet dök upp så kände vi att det kändes ok.
Så idag gick han på transporten till sitt nya hem. Han var lite konfunderad då det var typ tio år sen han åkte nånstans senast men traskade sedan in. Var ju känslosamt för de som närvarade (jag orkade inte) men nu fick vi rapporter att han kommit fram, bekantat sig med sina nya kompisar och kollat in omgivningen. Och han verkade pigg och glad!
Han kommer stå som promenadhäst och sällskap hos en familj vars barn har ponnyer. Mamman kommer rida honom lite och så kommer de att köra honom hela familjen. Och han kommer att bli ompysslad av en massa barn (som han älskar!)
Vi hoppas att han får några fina sista år hos sin nya familj!

Här är han förra året (han är alltså 27 på bilden) när vi trimmade lite på banan!

cb4accec389f11e39a1922000a9d0dee_8.jpg

Skönt att det gick bra efter fastrullningen :) Vad kul med hjärjympa, ser jätteroligt ut :)

Tornblomma: vilken fin gamling! Hoppas det funkar i nya hemmet :)

Ja, är riktigt roligt med hjärngympa tycker nog både jag och hästen. Hade det inte varit så att han behöver motioneras också hade jag nog i perioder inte gjort annat än sånt där, men försöker motionera hjärnan några dagar i veckan utöver den fysiska motionen också. ;)

Jag har tappat min klicker och inte köpt en ny, jobbar med positiv förstärkning, men känner att det blir så mycket tydligare med en klicker. Så ska ta tag i att åka in till storstan någon dag och köpa en ny.

Vad klickertränar du in nu?

Kul med så mycket hjärngympa! :)

KL
Idag har min pållehäst blivit ännu dyrare! :love: Han skötte sig exemplariskt från start till mål på vår lilla tur i solnedgången (bortsett från att han aldrig slutar med sitt envisa bitande :mad:), stod helt stilla när jag spände för och ifrån och var hur lugn och samarbetsvillig som helst hela turen! :love: En kompis var med och gick framme vid huvudet på honom när vi körde en liten sväng på grusvägen. Han var JÄTTEDUKTIG!!!

Här kommer lite bilder. :)

Uppe på vändplanen i skogen ovanför vår gård.
IMG_20131020_172904_zps7e00306c.jpg

Påväg ner till grusvägen
IMG_20131020_170402_zpsa136bc4f.jpg

IMG_20131020_170427_zps4c096786.jpg

:love: :love: :love:

Jag använder ett ord som "klicker". Förut hade jag "Tack" men kom på att det inte funkar med den här hästen eftersom jag kör en del uppdragskörningar.. blir lite tokigt när jag behöver tacka kunderna och så hör hästen.. :p

Så nu säger jag "Klick" istället..

Det passet så hade vi lite pressenningslek (typ gömma häst helt i pressenning, skritta och trava på pressenningen), och så övade vi rätt basicgrejer som vi inte övat på länge: "stå still fastän jag går iväg", "stå still fastän jag går ett varv runt dig". Och så en ny uppgift: "stå still tills jag ställt mig bakom dig och vänd när jag ber dig vända, medans jag står kvar". Och en till ny övning; "backa fastän jag står vid din rumpa/bakom".

Vilka kul grejer att öva på :)

Kl
Tog ut min på en skritttur idag och gjorde sällskap med några i stallet. L tycke det var vansinnigt roligt att ha några polare med sig och gick och jazzade hela vägen. När vi kom tillbaka till stallet gick jag in i paddocken och travade i tio minuter, det kändes som att det behövdes idag när han var så laddad :D Och vet ni vad ? Det gick strålande med traven, han gick så fint och jag kunde växla varv och snirkla runt och han bara följde med. Härligt att vår fnurra förhoppningsvis löst sig :)

Kl
Min plan om arbete varannan dag gick i stöpet, hinner inte hitta på nåt imorn. Så jag tog ut L på en körtur idag. Det var så himla mysigt, nästan i solnedgången och L var på sitt mest positiva humör. Det var precis vad jag behövde :) Sist jag var ute och körde kändes han lite oliksidig, men idag kändes han jämn så utvecklingen går framåt. Nu laddar vi för programridning på söndag och löshoppning nästkommande söndag. Mycket spännande på gång :)

KL

Idag kom äntligen min nya vagn! :)

Så efter mycket trasslande hit och dit med montering och justering så kunde vi äntligen köra. Dacke var pigg och glad, rejält med energi och framåtbjudning. Så härligt att få köra honom igen efter sex månader utan vagn.

Insåg att det är i körsporten vi hör hemma, det är detta vi är bäst på och vi är aldrig så mycket ett team som när jag kör honom. Då lyder han minsta tanke jag har och är känslig för hjälperna och har en arbetsmoral, raka motsatsen till i ridningen egentligen. :)

Mycket bättre än förra giggen, denna är betydligt stabilare och lättare att balansera. Enda negativa är att man sitter lite lågt, men ska köpa spännband och se hur det blir med kuskkilen.
Men jag blev positivt överraskad av hur fin den kändes att köra. :)

Vad kul att det känns bra :) Ja, kuskkil är nog en bra grej för att komma upp lite. Jag har lite svårt att hitta balansen på den bara, när jag galopperar börjar skaklarna hoppa i fästena så jag håller på att laborera med vantskruvarna, men jag kan ju inte öppna upp dem för mycket för då blir trycket på däckeln för högt. Ska se om jag kan få nån att kika och hjälpa mig. (Vill bara tillägga att eftersom den hoppar i galoppen, så galopperar jag väldigt lite framför vagn)

Har faktiskt inga problem med balanseringen, hoppar ingenting alls i galoppen faktiskt utan ligger riktigt bra.
Enda jag har lite problem med är hur långa draglinorna ska vara, skulle behövt haft ett hål till i dom, men inte så sugen på det då jag är rädd att hållbarheten ska bli sämre på dom då. Men får se hur jag gör, kanske kan korta/länga skaklarna istället.

Jag fick ta av en bit på mina skaklar för att draglinorna skulle räcka, men du verkar ju ha det motsatta problemet. Men, det ska väl gå att länga skaklarna nån decimeter i alla fall.

Imorn tänkte jag göra ett nytt försök att få till balansen, vi får se hur det går.

Kl
Uppdaterat lite dåligt senaste tiden men jag följer era framsteg och motgångar (många hästar som vandrat vidare) i tysthet.

Här har herrn blivit klippt och täcket har fått vara på hela veckan för det har regnat konstant. Iofs välbehövligt för det är verkligen torrt i backen.
I måndags var vi och tränade för första gången sedan i juni. Det gick jätte bra och det kändes som vi gått framåt istället för att stå still/gå bakåt i utvecklingen. Imorgon är det dags för den årliga vaccineringen. Ska även se om jag kan ta lite bilder på det nya pannbandet som jag inte kunde låta bli att köpa. Kolla gärna in Wistdesigns facebooksida. De har pannband i x-full vilket inte är så vanligt och man får designa det som man själv vill ha det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka