Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag ger ofta min häst utmaningar i vardagen som han får klura ut själv, problemlösning. Är vi i paddocken och är på väg ut så vet jag att han vill att jag öppnar grinden åt honom så han kan komma ut. Men jag brukar låta honom lösa det själv istället, så nu vet han hur man öppnar grinden där då han fått lösa det själv. Dock bara om haken inte är på, den vill jag inte lära honom hur man öppnar.
Såna uppgifter gillar han att lösa.
Men nåt jag omedvetet lyckats lära in är nåt konstigt läte ("Öhhrröppöpp" eller nåt sånt) som betyder "avbryt det initiativ du tar nu och återgå till normalläge", vilket fungerar väldigt bra då jag gärna låter hästen ta egna initiativ med viss måtta.
Men å andra sidan jobbar jag honom också mycket med positiv förstärkning, och då uppmuntrar jag ju verkligen hans kreativa tänkande.
Så egna initiativ är bra, om det finns en viss grundfostran i botten.
Hehe, det kan om inte annat bli väldigt spännande om han lär sig öppna grindar
Bra med inlärt "avbryt"-kommando behändigt att kunna låta dom prova sig fram, men kunna avbryta om det går överstyr, ju. Borde vara en bra grej att lära in
parellikusken: Vad skönt att det inte var nånting!
Mysgrisen: Fin pålle! Mysig känsla i bilden.
KL
Idag har Balder varit sådär underbart duktig! Han stod som ett ljus både vid an- och frånspänning, inte ett snedsteg. Han har verkligen lärt sig hur han ska kliva i skaklarna nu, jag behöver knappt rätta honom nånting längre. Sen körde vi för första gången längs grusvägen, samt längs en mindre skogsväg som pålle aldrig gått på förut. Hade sambon med mig som gick före längs grusvägen för att kunna trösta om Balder tyckte allt oljud blev för mycket, men han bara knallade på med spetsade öron, så himla glad och positiv han är! Och det låter inte lite när en stötting dras på grus... Man skulle inte höra om så ett tåg kom farande bredvid! Jättejätteduktig häst!
Min knepphest trodde att han var en älg igår...
Skönt dock att inte ha en älgrädd häst. När vi traskade in i skogen stod det en älg och glodde, hästarna tittade bara lite nyfiket på den och gick förbi...
Och när vi passerade från ett kalhygge in mot skogen igen brakade älgen fram och sprang bakåt från oss. Hästarna studsade såklart till rejält, jag hoppade av för att kunna ha bättre kontroll från marken och Balken försöker vända om och springa efter älgen XD. Knäppis! Han äääälskar andra hästar, men hur svårt kan det vara att se skillnad på en älg och en häst?
Och jaja, vi går lite i tinkerns rumpa här, men ville bara visa myset .
Lydia:
Vad fin han blev! Får jag fråga varför du valde att inte lämna en liten fläck på ryggen? Inget illa ment, jag är nyfiken. Har själv alltid lämnat lite, men inte tänkt så mycket på det. Intressant att höra andra sidan
Kl
Idag smälte mitt hjärta lite. När jag skulle ut till hagen och visitera L så kom han travande när han såg mig gå igenom grinden. Åhh, vad det värmde mattehjärtat
Ja det kommer bli en mycket intressant utveckling! I dagsläget är han TJOCK... I våras var han tunn så då tyckte jag det var perfekt med sommarbete, men det blev visst lite mycket bete. Men i vinter ska vi köra mycket så då får vi försöka omvända fettet till muskler istället.
Kommer antagligen behöva klippa Balder lite också... Han har redan satt otroligt tät päls! Kommer dock inte klippa nåt mycket alls, bara lite under halsen och på bringan in under magen/bakom frambenen, dvs där han svettas som allra mest. Men det blir inte än på ett tag.
Jag klippte undersidan av halsen, mellan frambenen och en liten sträng under magen för ca 2 veckor sen och det hjälpte nada på Rappe tyvärr. (på de flesta så hjälper det ju!).
Hästnyheter I en ny internationell studie har forskare tittat närmare på hur utbredd användningen av hyperflexion är inom dressyrsporten, samt vilka...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.