Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Ahh! Ja jag klippte ponnyn på halsen och bringan för nån månad sen och det hjälpte verkligen ingenting så fick klippa mer (filtklippning) men det lutar banne mig åt helklippning snart, jisses vad hon svettas... Men jag vill kunna ha Balder utan täcke så jag hoppas det räcker med bara lite lite. :) Förra året klippte jag honom lite på halsen och bringan, det hjälpte ändå lite, men då drog han ju ingenting själv utan gick bara med bredvid. I vinter ska han ju jobba själv så det kanske blir annorlunda... Vi får väl se. :)

Aha, då förstår jag :)

Delvis kl
Jag tänker försöka undvika att klippa min så länge det går, vill täcka så lite som möjligt. Än så länge har han visserligen blivit lite svettig, men än så länge torkar han fort. Vi får väl se hur länge det håller i sig.

Rappe går på lösdrift och kommer tränas relativt hårt i höst/början av vintern, och jag har lite tidspress när jag är i stallet nu eftersom jag bör packa inför flytt mm också. Så det blev klippning :) Och om jag halvklipper så behöver han nog täcke eftersom han går i lösdrift (lite orolig flock just nu så kan vara skönt att kunna lägga sig och vila i skogspartiet också, inte bara i ligghallen). Och ska han ha täcke kan jag lika gärna helklippa så är han lättare att hålla ren.
Min man är allergisk så det är rätt skönt att slippa få hem mer stöv och hår än nödvändigt hem.

Senast ändrad:

Klippte Dacke igår, han kunde inte ens vara inne i stallet utan att bli svettig, då är det ändå ett kallstall. Så kändes dags att klippa honom även om han vilar just nu, men ska väl lugnt sättas igång igen i slutet av veckan om allt går som det ska med benet.
Han går på lösdrift, så han får ha täcke på sig under vintern. Nojjig hästägare..

Klipper dock bara hela halsen, bogen och bak till armbågen. Klipper man bakom det blir han förbannad och måttar in sparkar, trots att han framför armbågen sgtår lugnt och stillsamt. Jag accepterar att han inte vill bli klippt där, ingen mening att träna på det om han uppenbart talar om för mig att det inte är skönt. Handlar alltså inte ett dugg om rädsla, då reagerar han inte så, utan handlar om att det inte är skönt.

#kl#
Ska man vara glad eller:(
sålde mitt lilla travsto till en ung tjej pga att jag är gammal o vill ta det lite lugnt med fjording o shettis. efter en vecka ringer hon o säger att hästen blivit ett monster, går inte att rida, vare sig av henne eller en annan duktig ryttare. Hästen har stegrat sig, sparkat bakut o varit jättedryg o tjejen är helt klart rädd för henne. när jag kommer ser jag en glad häst som säger "kul att se dig matte". Tar ut henne på en ridtur, förväntar mig att hon ska bråka men hon är precis som vanligt, pigg o glad. Vi galopperar över åkrarna utan problem. säger att hon får ge henne en vecka till för att lugna ner sig, med promenader o pyssel. Sen kommer stallägaren, den duktiga ryttaren, o jag känner mig anklagad att ha sålt en tokig häst trots att jag visat att hon inte är det minsta tokig.
O_o Ska jag vara stolt över att ha så bra kontakt med min häst så hon lugnar sig på en gång hon ser mig, eller hur ska man tänka. Får antagligen köpa tillbaka henne om det inte löser sig snarast. inga problem att ta hem henne men att efter mycket vånda inför försäljning äntligen fått det gjort, känns inte bra. Men hon är världens bästa o ska inte behöva ha det illa.
skönt att få skriva av sig lite frustration

Jag halvklippte min gammelman höst, vinter och vår. Helklippte på sommaren. Han hade ju sin PPID, så han var ju långhårig året runt...:o

KL
Ska förhoppningsvis snart åka och titta på en pålle. 6 år, sto, kblstravare, som har slutat travtävla nu:nailbiting:

Så kul med en travare, hoppas allt går bra. :)

KL

Smått less just nu..
Dacke är nu bra i hasen efter infektionen och slutat på pencillin, jättaskönt alltså. Mindre skönt är att han idag lyckades rulla fast inne i lösdriften, tog ett tag innan han kom loss, och efteråt var han markant halt i skritten.
Förhoppningsvis bara en sträckning och att det är bättre imorrn.

Varför kan han aldrig bara få vara hel och frisk?
Är alltid något nytt känns det som.. Och bara saker jag inte kunnat förebygga, utan bara ren otur.

Min gammelman var likadan. Hela tiden något nytt:(
Hade klippkort hos veterinären...

Jag kliver ur tråden. Jonte bröt kotbenet idag bara sådär (lös på ridplan) och springer nu på dom evigt gröna. Han var tapper in i det sista, trots att han hade fruktansvärt ont.

Ta hand om era 4beningar, man vet aldrig hur länge man få ha dom!

Åh nej men fyy så hemskt! :cry: Lider med dig, stor styrkekram! R.i.p fina hästen.

Kl
Känns så konstigt att komma med ett glatt inlägg mitt i sorg, men jag vill titta in och skryta lite över min fina bebis!

För Idag har Balder varit såååååååå duktig!!! Först var han så supertaggad när jag spänt för (han står jättesnällt när jag ska koppla allt men så fort jag är klar vill han gå NU!) att jag hann bli arg på honom, men när vi väl gått iväg var han så sjukt duktig! Han taktade och kallade på så snabbt att jag fick småspringa för att hänga med. :p

Sista biten hem gick vi över bondens lägda intill och då provade jag för första gången att åka! (Jag väger kanske 62 kg med alla sjuttioelva lager kläder så det är inte frågan om nån superhög belastning.) Han blev lite förvånad först och skuttade till lite när han såg att jag satt ner, men sen återgick han till sin energiska skritt och klev bara på hur glatt som helst! :love: Jag satt bakom ca 1-2 minuter totalt och sen var vi hemma! :love:

http://m.youtube.com/watch?v=7Z5BqeVhGJA

Hejja er! Vad roligt att det går bra :) Balder ser jättetrevlig ut och du verkar göra ett väldigt fint jobb med honom :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka