Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

kl

Nu har vi varit ute och galopperat med härlig bjudning i skogen. Gör gott för själen. Tänk vad glad en häst kan göra en :)
Lovade ju bild på herrn i nya pannbandet. Tycker allt att han blev lite stilig.

Pannband by Calvaro, on Flickr

*knapplån*

Hittade den här tråden och tänkte att här måste finnas någon som kan hjälpa mig!
Jag är så himla nyfiken på vad Emil i Lönnebergas häst Lukas hade för stam.
Jag har fått reda på att han hette Pigge Piggelin, född någon gång runt 1962-1963.
Han var enligt utsago en travhäst från Ljusdal (men på den tiden var ju inte stamboken delad, varför han är registrerad som Nordsvensk Brukshäst.)
Efter filminspelningarna av Emil i Lönneberga flyttades Pigge Piggelin till Jämtland, där han levde fram till sin död, 1986.

Är det någon här som vet vad han hade för stam?

Jag har ingen aning om vad det kan vara för stam på den. Jag gjorde några snabba sökningar i blå basen och stc's register men hittade inget.

Kl
I söndags var jag och L på programridning och han skötte sig jättefint :) Jag måste rida mer noggrant och välplanerat och jobba på att få den effekt jag tänkt på mina hjälper så kommer det att bli alldeles lysande. Några bilder fick vi med oss också :)

dsc_0364_526d8d939606ee0374aa30be.jpg

dsc_0367_526d8d95e087c30778e00b09.jpg

dsc_0368_526d8d969606ee0316e35823.jpg

Fina Lazer :love:

Vad fina ni är! :)

KL
Programridning och sånt är långt borta för oss. Herr Häst har mycket energi nu, och när han har mycket energi riktar han den inte som andra hästar framåt genom att springa. Den sätter sig istället i huvudet på honom och han börjar protestera mot allt.
Så herr Häst har börjat slå framför vagnen om han inte är sugen på att ställa sig, öka traven eller fatta galopp. Han gör det, men han måste bara visa att han inte vill först. Så han slår, sedan tar han fint galoppen på en gång efteråt.. Är samma sak i ridningen.

Så imorrn åker jag och köper en slaggjord och hoppas att det hjälper.

Han har sånt humör min lilla häst, och när han blir pigg och energifull blir det betydligt värre.

Tur han är söt iaf. :)

Tack :)

En slaggjord låter som en bra grej, om han inte slutar slå så kommer han i alla fall inte upp och över skaklarna. Jag var på väg att köpa en när L var lite pigg och busig en period, men hittade ingen i butik och sedan slutade han bocka i vagn och då la jag det på is.

Vilka fina bilder du lagt upp! Jätte härligt ljus i dem :) Fint huvudlag du har också. Var har du hittat det? Jag är lite inne på att köpa ett nytt, det som kom med selen var alldeles för stort och sedan har jag använt vårt vanliga träns.

Huvudlaget är det min sadelmakarvän som sytt upp i tärnsjöläder åt mig efter mina önskemål och Dackes mått. Gillar det mycket, både pga. hur det ser ut och kvaliten, men kanske mest för att det blir precis som alltid med handgjorda saker att jag sänder en tanke till vännen som gjort det åt mig. :)

Har en slaggjord uppe hos föräldrarna någonstans bland alla saker som inte följde med i flytten ned, men känner inte att jag vill be dem att leta efter den, så besöker travshopen på travet här imorrn och köper en ny. Hoppas på att den hjälper, läskigt när jag tänker på hur illa det kan gå om han trasslar in sig i draglnorna eller hamnar över skakeln.

Fick du tag på en slaggjord? Funkade det?

Kl
Tömkörde igår och det gick bra, han var en aning disträ bara. Vi hade sällskap av ett par andra hästar vilket vi inte är vana vid, men det är bara bra träning. Idag skaffade sig Len ny kompis, en stallkamrat var i stallet med sin man och L flörtade vilt med mannen medan han (L alltså) stod uppställd på gången. Nästa gång mannen är med får nog L nån godbit :D

Nä.. Travshopen var stängd. Men pappa hittade min hemma så han skickade ned den, så får den till veckan då jag inte kommer åt min post igen förrän då. Körde ute idag, då slog han inte eller ens hotade med det. Vilket var skönt då jag blir lite nojjig för det..

Har också en häst som flörtar med folk. Han brukar bli folks favorithäst då han är så mysig och trevlig att klappa och gosa med, brukar dock ändra sig efter de fått ridit på honom. ;)

Vad skönt att det gick bra idag.

Hehe, ja de kan ju vara oerhört charmiga ibland :) Jag är lite ovan att ha en flörtis bara, min förra var inte särskilt sällskaplig av sig. Vad henne anbelangade var människor bara de där tvåfota som kom med mat. L däremot verkar verkligen gilla att vara bland folk, och allra helst om han kan fjäska till sig nåt gott ibland.

Dacke älskade mitt förra stall, det var nämligen en liten ridskola och han var barnens favorithäst trots att han inte gick i ridskoleverksamheten. Det bästa han visste var när det var en massa ungar runt honom som alla ville klappa samtidigt, då lyste Dacke upp och man såg hur han älskade att stå i centrum.
Han älskar att åka och tävla och visa upp sig också, ett par kompisar som var med på en tävling sa att de inte kände igen honom när han kom in på banan för han lyste upp så mycket och verkligen visade upp sig.
Är väl tur att jag fått en sån häst som är lite folkskygg och inte vill vara i centrum, då kan jag lämna över den delen till honom. Vi kompletterar varandra bra. ;)

Tror han fått sin "attention whore"-sida ifrån sin far, Järvsöfaks, han ska visst vara lite likadan. :)

Vad festligt att det verkar gå i arv :)

Idag var vi iväg och löshoppade och jisses vad L hade kul! Han var en riktig räserköttbulle idag, vi hoppade ihop med några två och ett halvt-åringar som tränade inför treårs nästa år så L fick hoppa på deras avstånd och jag trodde att det skulle bli väldigt långt, men det var alldeles lagom idag för en nordis på speed :D Han sprang till och med så fort så att han sprang ifrån en sko också :p

I fredags red vi en stund i padocken och det kändes som att många av de grejer vi fått att öva på det sista faktiskt fallit på plats! Det var faktiskt en skön boost att känna att arbetet ger effekt :)

Så fin! :love:

*kl*
Red min medisnordis igår! Det kändes ovant att sitta upp på en så bred rygg hihi. :D Men ack så mysigt :love: Red ut med en tjej i stallet, blev en tur på ca en timme. Hästen är riktigt trevlig, väldigt känslig för sitsen så det blev lite missförstånd i bland i traven för hon gick upp i galopp titt som tätt :p tillslut hittade jag rätt å kunde korta å länga i traven utan missförstånd.

Sedan pysslade jag om lillpojken å tömkörde honom ca 15 min (med hjälp), vingligt va det men han skötte sig bra annars! Så söt :love:

Häftig han ser ut, känns alltid så maffigt när kallbloden hoppar. :)

KL

Jag har förhoppningsvis hittat en medryttare till Dacke. Hon provred i lördags och hade honom första gången själv idag, och från min sida känns det riktigt bra. Så hoppas verkligen att hon fortsätter gilla honom trots att han är rätt speciell..
Vi ska ut och köra tillsammans på lördag så hon får se lite ridvägar, känns bra att får visa henne hur fin han kan vara framför vagn också. :)

Så har jag tur nu har jag en medryttare en dag i veckan, vilket vore toppen för då hinner jag vara mer i keramikverkstaden en kväll i veckan iaf. Vanligtvis försöker jag hinna vara där nån timma efter jag kommit hem från stallet varje dag, vilket kan bli lite jobbigt då jag sällan får någon tid att vila på.

+ Aprilia
Tack! Ska föra vidare berömmet :D

Parelli...: Hoppas nya medryttaren funkar! Keramikverkstad? Menar du att du har tid för ytterligare en hobby utöver hästen!? :p Hur gör du? Näe, skämt åsido. Vad kul med keramik :) Vad för prylar gör du?

Aprilia: Myysigt med bred nordis rygg :love:

Nä, har ju som inte tid med det. Så därför håller jag på med keramik på heltid istället och går en keramikutbildning här på Öland och siktar väl mot konstfack efter dessa två år och sedan är drömmen att kunna leva på det. Men lär väl bli på deltid i verkligheten.

Håller främst på med skulpturala saker, mest organiska rätt abstrakta former. Men emellanåt får jag lite ångest över att det är så svårt att leva på konst, så då gör jag lite bruksgods. ;)

Är dock en sån människa som alltid har fullt upp, så hinner fylla ut tiden med att måla och hålla på endel med ull också. Men det gör jag mest för att vila upp mig från keramiken och hästen. :)

Vad kul, är rätt avundsjuk på alla som är konstnärliga, vare sig det gäller musik, målning, skulptur eller vad som. Jag är väldigt okonstnärlig själv, kan knappt rita en streckgubbe, men tycker det är fantastiskt vad andra människor kan skapa. Lycka till med konstfack och framtiden. Håller tummarna! Nu blev det lite OT här, men hoppas det går bra ändå :)

Ååh vad han är häftig! :love: Snacka om att ha kul! :D

Kl
Här går det långsamt. Balder passade på att få en hovböld när det blev lerigt i hagen så nu gör han inte många knop alls. Det är ändå perfekt för han hade gjort allt hur bra som helst och skulle ändå få sin vila nu, men det var ju synd att han skulle behöva ha ont för det... Men nu kan han göra ingenting fram tills att vintern kommer och snön har lagt sig, så kan vi börja om igen då. :) Blev dock lite läskigt för min hovis som jag ringde till skulle iväg på annan ort över helgen (hittade bölden en torsdag har jag för mig), men hovis bara skrattade och sa typ att: "men vadå, du vet väl hur man gör?". Hehe... Jag hade grymma problem med min egen uppfödning född 2011 som hann ha 12 hovbölder på sitt 16 månader korta liv. Så jo, jar ju sett lite för många... Så sagt och gjort tog jag saken i egna händer. Lyckligtvis var det väldigt tydligt var bölden satt, annars hade jag INTE vågat! Men nu såhär nån vecka senare är pålle ohalt, så jag verkar ju ha fått till det! :) Så nu hoppas jag på minusgrader så det slutar vara så lerigt i hagarna...

En annan väldigt tråkig sak är att fina farbror Prins som jag hade här hos mig i 1,5 år nu har somnat in. :cry: Han blev hastigt väldigt sjuk med nånting som jag tycker låter likt botulism. De trodde att han fått kolik, men när de skulle sonda honom för andra gången kom första omgången olja upp igen... :( De lyckades in hjälpa honom så när veterinären ville sonda en tredje gång sa ägaren stopp och lät honom somna in... Stackars älskade farbror... :cry: Har saknat honom som bara den här hemma! Han var en så perfekt läromästare, både för mig och små grabbarna... Usch, det var som ett slag i magen när jag fick veta vad som hänt. :(

bete120.jpg

Mina fina pojkar :cry:
002_zps460f3536.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka