Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jag beklagar verkligen! Jag känner igen allt du skriver. Enda skillnaden var väl att Barret inte synbart hade ont, han var sitt vanliga jag ända in i det sista.

*delvis kl*
Även jag lägger väl upp en sådan här.

Barretuppstaumllld_zps7422ccfd.jpg

1990-2013
RIP
Älskad. Saknad. Oersättlig

Usch, lider med er som fått sagt adjö till era hästar nu. Förstår hur jobbigt det är att ta bort ett älskat djur, det värsta beslutet som finns.

KL

Min lilla tamhäst har sedan i fredags förvandlats till vildhäst. Han släpptes då ut på ett stort bete på Allvaret för att bli kompis med de två New Forest-ponnysarna han ska få gå med på lösdriften i vinter.
Blev tyvärr endel sparkande i början från den yngre ponnyns och Dackes håll, men ingen mer skada än att Dacke fick en bula på senan ovanför hasen, men den försvann till dagen efter iaf. Men efter sparkandet så gjorde Dacke som han brukar, han går undan för att slippa slösa på energi.
Nu har han dock börjat ta plats på ett fredligt sätt, han flyttar sig knappt alls för den ena ponnyn och den andra ponnyn har så vitt jag sett inte ens försökt flytta på min häst.
Hade tänkt ta in dom i den mindre lösdriftshagen idag, men då det fortfarande händer mycket i den blivande flocken får dom gå på betet ett vecka till.

Ponnysarna är far och son, sonen är visst en olyckshändelse, så blev en hel del linjeavel i honom. Det gör att ponnysarna ser identiska ut bortsett från att den yngre har en liten vit prick på mulen och lite större stjärn.

Nä, pappa-ponny är nu valack. Annars hade jag aldrig släppt in Dacke dit, är nog nojjig för ihopsläpp redan som det är nu..

Dom är verkligen sjukt lika, samma rörelsemönster hos dom båda också. Dom är dock olika till sättet som tur är iaf. Men dom är rätt förvildade, pappa-ponny är riden endel för några år sedan, och hans son som är 14 är oinriden. De har levt i en stor flock i en stor hage hela sitt liv, så det är spännande att se dom då de inte riktigt beter sig som tamhästar normalt gör.

*kl*
I helgen har jag och Rappe varit iväg på körkurs för Cecilia Kallander. Det blev två riktigt bra lektioner där jag fick hjälp att rakrikta Rappe riktigt noga. Lördagens pass gick bra, och igår var han så fin att köra långa stunder av passet. Flera stunder gick han med precis lagom sug i bettet (jag får lätt hästarna att inte våga ta stöd, eller så tar han för mkt stöd. Men nu gick han med lätt lätt stöd/förtroende för handen), och samtidigt så gick han helt rak, loss i kroppen med swung och bärighet! Ja inte hela passet såklart så mkt styrka har han inte, men faktiskt långa stunder inte vara sekunder här och var!
Dyyr häst var han då! :d
På lördagen körde jag med rakt tränsbett, igår körde jag med mitt "raka men tredelade hööksbett" ( http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500560&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC )

En bild från igår:
1381739_10200528550720304_995402441_n.jpg
Fotograf: Stefan Bleckert

Senast ändrad:

:cry:
RIP Barret!
Hoppas du kan ta tillvara på alla fina minnen ni fått tillsammans! Kram!

Vad det ser härligt ut! Jättefint foto, fint motiv och härliga färger.

Idag har jag tagit beslutet att ställa av L 2-3 veckor, sista veckan har jag inte haft nån bra känsla i sadeln så nu bryter vi och mysar lite ett par veckor. Jag är själv lite ur fas, vilket speglar av sig på hästen, såklart, och då känns det bättre att bryta av för att återkomma med fulla krafter och inspiration sedan. Så ett tag framöver tänker jag lusläsa era inlägg här och suga i mig all inspiration jag kan :)

Någon som har intresse utav att se rtg-bild på Egonsons framknä? Har den på mailen och tycker det är lite intressant att se och jämföra.

Tack!

Jo, det gör jag redan. Fast gråter ju mer när jag tänker på allt det fina än när jag tänker på själva avlivningen. För att inte tala om hur jag bröt ihop igår när jag skulle tvätta en del av manen som jag klippte av honom just innan. Ska skicka iväg den och få ett armband gjort av taglet. Intressant hur man kan bli helt yr av kärlek och samtidigt helt förkrossad bara av att lukta på en (rejält smutsig efter 4 mån bete) mantuss.

@_Egonson
Fina Egonson också! :love::(
Men de har ju troligtvis sällskap av varandra iaf, vad Barret sedan lär övriga hästar i Trappalanda för hyss lämnar jag osagt.

Jag vet inte hur ett bra knä ska se ut, annars kan jag tycka att sådant kan vara intressant. Har själv inte sparat Barrets röntgenbilder (men de kan ju finnas kvar på kliniken...)

Jag hade tänkt ställa av Rappe nu (han har varit rätt stissig att rida ut på ett tag, och jag har mkt med gårdsköp mm nu), men nu gick det så bra i helgen och Rappe verkar ha landat en hel del så jag håller igång honom någon vecka till så får han vila vecka 44 när det är höstlovsvecka, och så försöker jag hålla igång honom så länge jag orkar inför gårdsflytten.

Ja, ibland får man planera om. Jag hade en tanke om att jag skulle hålla igång ca tre veckor till, men det känns som att det är bättre att ställa av nu efter sista veckans dåliga känsla. Men, vi har ju inte bråttom någonstans, bättre då att bryta mönstret och komma igen sedan.

Gårdsflytt? Det låter spännande. Till egen gård?

Ja det kanske är bättre att lägga in vilan nu; ta ett kort träningspass där du gör något du vet finns stor chans att lyckas med, och vila honom sen? :)

Ja vi flyttar till egen gård; ca 4 hektar mark, färdigt stall. Jag ska ha hästarna på lösdrift så den måste vi fixa hage till men nu drar det ut på tiden så vi kommer troligtsvis vara "bostadslösa" ca en månad i vinter.. :banghead: :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka