Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Det kan vara att han känner sig trängd, om han hotar med bakdelen. Generellt sett så är det när de känner sig trängda som de använder rumpan. Om de är "arga" går de till attack med fronten (så uppfattade jag det när Ellen Ofstad har förklarat, och hon är mkt kunnig i hästspråk).

Ok, ja det känns logiskt. Man undrar ju lite vad som hänt honom...för han flyttar sig utan problem i stallet. Men när jag är på ridbanan eller ute med honom så tränger han med bakdelen bara jag står bredvid och lägger handen på hans sida.
Därför kändes det som ett stort framsteg igår när han verkade slappna av och lita på mig.

Nu finns han inte mer, min högt älskade vän.

988308_10151896022044648_826363742_n.jpg

Har du provat klickerträning? Om man har "tur" så kan man komma runt en del problem genom att använda klicker, eftersom man fokuserar så mkt på sekunden när hästen tänker "rätt", så det blir tydligare för hästen exakt vad man vill (på tal om det så är det nog dags för mig att ta tag i klickern med min häst när jag rider ut, han har varit så spattig ute ett tag..).

Jo, jag har börjat klicka in lite. Inga större grejer utan bara så att han ska veta att klick betyder rätt.

Så sorgligt :-(. Jag ska be min älskade Iller att ta väl hand om din fina häst. Så kan de springa tillsammans på de evigt gröna ängarna. <3

Jaja...bra och godis då. Har tränat mina hundar med klicker så jag ör inte helt främmande ;-)

Själv övade jag lite trickträning idag. Pålle blev besviken över att det inte blev någon middag (han är van att få kraftfoder efter att han jobbat, men 5 minuters longering och lite lösgörande jobb från marken räknar inte matte som jobb...) så han var väldigt pepp på att få godis. :D

Jag hade ett dåligt ridpass igår då hästen tappade fokus en massa och gick och stretade och glodde efter "farliga saker".. Idag blev det ett annat bett (inte skarpt men hade det raka oledade igår och det jag hade idag är rakt men tredelat D-ringsbett), blev även martingal och klickergodis i fickan. Ridturen gick så mkt bättre! Han tänkte börja "glo efter farliga saker", men när jag klickade för fokus så skötte han sig så mkt bättre, så det får bli klickergodis i fickan nu!

Jag har tänkt på dig och Egonson. Visste att det var i början av oktober men inte exakt när. Ville bara säga att Egonson strålade även på nätet. Han har etsat sig fast hos mig via dina inlägg.Jag förstår att det är en stor förlust.

Jag kämpar med inkörningen av den här treåriga killen. Han är lite harig och jag är rädd att göra fel. Vi tömkör mycket. Jag var på unghästkurs för ett par veckor sedan och det har hjälpt mig mycket. Man harvar på i sin ensamhet och funderar för mycket. Jag har inte fått honom att trava innan och han har stannat och vägrat gå fram. Jag har tänkt att han är osäker. Men det var jag som var osäker. Sen jag kom hem från kursen har jag tänkt "du ska trava nu" i stället för "varför travar du inte, är du rädd?". Han travar så fort jag säger sss. Det är fantastiskt att få vara med om hur mycket ens egen inställning påverkar hästen. På bilden tömkör jag med postkandar. Känner mig osäker på om jag ska förklara mig eller ej. Om ni tycker att det är konstigt får ni gärna fråga. Men han är fin, visst?
IMG_6381.JPG

Riktigt fin, ser nöjd ut. :)

Jag kör med liverpoolbett, men tömkör med vanligt bett eller repgrimma. Känner mig inte tillräckligt stadig på handen vid tömkörning för att våga ha stångbett då, även om min häst föredrar hävstångsbett framför vanligt tränsbett. Men du har ju inte ens tömmarna så det ger hävstångseffekt, och då blir det ju som ett vanligt tränsbett ändå. :)

Ska det bli körhäst av honom?
Isf förstår jag helt och hållet valet av betsling redan nu.

Jättefin :)

Kl
Red ut på en mysig tur med sällskap igår, väldigt trevligt i härligt höstväder. Insåg dock att sista dagen i padocken inte gjort oss gott utan mest skapat spänning, så nu blir fokus nån vecka framöver bara rakt ut och mysa och bygga nytt förtroende och bjudning, med både vagn och sadel. Usch, känner mig stygg mot min rara kille när sånt här händer :( Men med hjälp av en del av tankarna och idéerna från veckan, och riddagboken, ska vi nog ta oss vidare.

Beklagar sorgen! Mycket tråkigt att det blev som det blev och jag hoppas att du kan finna samma glädje hos en annan häst även om det aldrig blir samma.

Tack alla som beklagar :love:

Saknaden är större än sorgen. Sorgearbetet har jag redan gått igenom sedan han fick sin dom, nu saknar jag bara honom. Han var SÅ följsam sista promenaden, jag styrde honom med tanken för att övertala honom att det var helt okej att gå med matte upp till sommarhagen fast han inte orkade egentligen. Jag behövde inte ta en enda gång i grimskaftet utan bara höja ena handen en liten aning för att säga, kom så ska vi gå till hagen. Okej då sa han och så gick vi tillsammans, sakta sakta.
Han följde, och när han fick syn på mamma, veterinären och vet. medhjälparen som stod där uppe pekade öronen rakt fram, steget blev lite raskare och han såg så GLAD ut. Ja, men här var ju nån som ville prata med mig :)
Han var ALLTID så trygg med sina människor, knatade utan vidare bort från andra hästar bara för att vara med oss. Han bara stod när vet satte kanylen i stallet och sydde fast den i halsen på honom. Han bara stod när vi parkerade honom bland de rosa blommorna, han bara stod medan veterinären gav honom första sprutan, matte säger att det är OK och då ÄR det OK. Sedan bara fanns han inte mer. Han fick Somulose och var medvetslös innan han började falla efter en halv av tre stora sprutor, ögonen bara dimmades över och så låg han. Så fint, så lugnt, inte en enda ryckning eller suck, bara lugn och tårar.

Hur ont han än haft och hur jobbigt han än tyckt det har varit har han snällt gjort det jag och hans veterinärer bett om med böjprov, longering, röntgen etc, inget annat har räknats för honom.
Det är det jag saknar mest. Vi hade en sådan otroligt fin kommunikation på marken. Ridning och körning vet jag nu varför de problemen som fanns just fanns, han kunde inte rent fysiskt rygga med ryttare eller vagn, han klarade inte av att dra något tyngre, han klarade inte av att trava eller galoppera på ridbana/böjda spår. Jag är så innerligt glad att jag lyssnade, och inte tvingade honom när han berättade att han inte kunde!

Jag ser massor av likheter med Egonson i shettisen jag har nu, han är extremt snäll, väldigt lydig och litar på människor på samma vis men han är mycket mer självsäker med andra hästar, Egonson var så extremt försiktig och satte all sin tillit till mig i alla situationer.
Fjorden är snäll och helt otroligt charmig på sitt vis men hon är en helt annan typ av häst och det är kul att lära känna henne. De är egna personligheter som jag lär mig älska mer för varje dag. Innan kunde jag inte visa att jag älskar någon men Egonson har lärt mig hur man gör så nu vågar jag :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka