Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Hm, vad jobbigt! :( Hoppas det blir bättre efter att hovis varit ute!

Jag har lärt mig genom åren att våga lita på min magkänsla och kunskap. Min gamle kallblodstravare uppvisade annat rörelsemönster än vanligt och jag tyckte han kändes konstig när jag red. Jag kände i magen att något var fel, trots att alla andra inte tyckte det var någonting. Visade sig sen senare vara artos båda fram + förmodligen även ngt skit i båda bak. Behandlade frambenen och enligt vet. blev pålle symptomfri, men jag såg hela tiden det förändrade rörelsemönstret och det gjorde ont i mig. Man känner sin häst bäst! Veterinären vet ju inte alltid hur hästen rört sig tidigare. Ett år efter första behandlingen somnade min finaste in. Känner fortfarande att det är jobbigt att jag inte stod på mig och kollade upp hästen tidigare. :crazy:

+ Totola: Visst e dom fina! :love: Behöver jag säga att jag är totalt kär i lillpojken? Har följt honom som föl å föll för honom pladask redan när han var en liten parvel.. Var t.o.m. inne på att köpa honom förra hösten.. Gaah, hur ska jag klara mig ifrån alla dom tankarna nu när jag ska bli medskötare haha :p

Dom kan ju reagera ganska mycket om dom har ont i hovarna! Särskilt sådär luddigt som du beskriver det.
Tycker också man ska lita på magkänslan, men mitt råd är att avvakta med domedagstankarna tills hovslagaren varit ut! :)

Jamen precis! :) Menar att jag ju säkerligen kommer börja drömma om å köpa honom, det vet jag.. Å jag ska ju inte ha häst. :angel:

Jo, det är ju så, man känner ju sin häst bäst. Men samtidigt vet jag ju med mig själv att jag lätt förstorar upp saker i mitt huvud och tror det värsta. Är en sån som konstant lyssnar på hovnedsättningarna när jag kör och rider, känner av steglängden när jag rider i varje steg och kollar ständigt på korset när jag kör. Självklart hittar man då till slut något som inte stämmer..
Men ja, nu känner jag ju ändå att något inte står helt rätt till, så har börjat nysta i det nu.

Totola

Hoppas väl mest på att hovslagaren är duktig nu, första gången han är ute hos min häst då jag just flyttat. Men han känns bra, är dessutom svår att få tag på och är upptagen, vilket bådar gott.

Känner igen det där. Inge roligt när man känner av för mkt och inte riktigt kan slappna av.. :crazy: Som sagt, hoppas din Dacke blir bra snart igen!

Hoppas det går bra nu då! Att du får svar på din fundering.

Är preciiis likadan! :P Inte blir det bättre av att man har en 21-åring vars muskler inte återhämtar sig lika snabbt som en yngre. Är han fin och fräsch för sin ålder så märks det desto mer vid minsta lilla stelhet.
Har väl med tiden börjat lära mig att observera men försöka låta bli att nojja lika mycket som förr (ok, fortfarande nojjig, men kanske lite mer avvaktande innan jag blir hysterisk iom hästens ålder). För oftast brukar det dyka upp en logisk förklaring och faktiskt bli bättre när man ridit igenom ordentligt, inte tvärtom.
Det känns väl tyvärr logiskt att hästen kommer få lite sämre fysik med åren. Även om jag gör allt i min makt för att motverka det! För det är väl min petiga och nojjiga natur som har gjort att han hållt sig så fräsch för sin ålder. *peppar peppar*

Ett par nyare bilder på gamle herrn, från senaste träningen i början av månaden. Får väl bjuda på att matte ser lite lustig ut. ;)

img_0502_52455cace087c35cb7d3039a.jpg

img_0496_383x511_52455beae087c360332ff4c3.jpg

Ser trevligt ut :)

Jag och L var ute på en urmysig körtur i solen idag. Vilken fantastisk hästhöst det är, torrt och soligt. Hoppas bara det får fortsätta såhär ett tag. På tisdag kommer tränaren ut :nailbiting: Har inte tränat sen i mars så det är verkligen dags, jag behöver en uppsträckning, har lagt mig till med en del olater :o Så vi lär nog få våra fiskar varma...

Men så fina bilder!

Trevlig modell ser han ut att vara, lite mer sportbil än min otympliga volvo till häst. ;)

+ Lazer

tack! :)
ja han är lite lagom tycker jag. inte så spinkig som en del kallblodstravare också kan vara, men lätt jämfört med bruksmodellen. eller lätt i fötterna om inte annat! :P

Kl

Red en sväng i solen idag, helt fantastiskt med sol och klar, ren höstluft :) L var väldigt fin, gick emot lite i några avsaktningar, men det blir nog bättre med lite skolning. Han lyckades dock få ett litet skav eller nyp i ena mungipan (eller han, vi lyckades tillsammans) tror det var när han på ett ställe gick lite på tvären, eftersom han bestämt sig för att det är läskigt där :p, och jag fick korrigera honom lite. I alla fall, hur är det nu, ökar eller minskar salva friktion? Jag tänkte till nästa gång om jag skulle smörja med nåt, vad är bäst i så fall? Eller är det bättre att använda typ babypuder?

salva brukar inte vara bra för friktionsskador, det borde iofs minska friktionen men jag upplever att huden brukar bli ännu känsligare. och om man tänker efter så gör ju friktion att det glider mindre, och det är glidmomentet som ger skav...
skulle inte använda något alls, bara rengöra med vatten om det blivit ett sår. hellre kolla bettet för det kan nog vara lite taskigt utformat för din häst eller fel storlek?

KL

Var ute på en två timmar lång tömkörningstur idag, var riktigt härligt. Stannade till halvvägs och hade fruktstund med vildpäron och vildäpplen vi hittade, den Öländska naturen är lite annorlunda jämfört med den norrländska..

Ja, fullt möjligt att det inte passar/funkar helt klockrent. Jag misstänker dock att den avgörande faktorn idag var att jag blev lite fast, låst och hård i handen när han gick på tvären. Så egentligen är det stora problemet min hand, men det kan absolut vara så att bettet inte är optimalt. Och du har nog rätt i att varken salva eller puder är riktigt bra.

Kan det inte bli så om man har lösa ringar på bettet, att det kan klämma i mungipan?
Vet inte om du har det ens, men ett förslag på vad det kan bero på.

Jag har dock ridit mycket med lösa ringar utan att ha fått skav iofs, men endel säger ju att det kan bli så och att man bör ha bettplattor på bett med lösa ringar.

Det är faktiskt ett bett med lösa ringar, så fullt möjligt att de nöp honom när jag var för dålig med eftergiften. Är dock osäker på om det får plats bettskivor på just detta bettet, i och med att det redan är preciiis lagom stort och att jag använder remontnosgrimma. Men du har också en bra poäng. Nu ska jag ta och klura lite på vad jag fått till mig idag, så får jag prova mig fram till nåt som funkar.

Jämförelsebild från i våras och nu. I våras hade han ju varit klippt och var nytvättad på kortet (hade just hoppat en P&J), och nu börjar han bli långhårig, är inte putsad osv. Men ändå, man ser att han börjar se mer nordsvenskaktig ut.. (och inte så konstigt att det känns som mer häst att rida mjuk i dressyren kanske..):

625487_10151756377004635_635874919_n.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka