Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Nu har jag inte nordis/kbl.travare, men en fjordvalack med kallblodsskalle (:D). Med honom handlar mycket om att veta när man ska gå på och när man ska avvakta - går man på honom och pressar vid fel tillfälle, får man det tillbaka (och gör man det när han är rädd/riktigt spänd för något, är risken att han "flyger i luften"). Han kräver att man är väldigt konsekvent, men man måste kunna göra avvägningen. Vi är ett team och jag lyssnar på honom, men farliga beteenden är aldrig ok.
Min häst körde just att vända och sticka hem i full kareta, som paradnummer en period efter köpet. Jisses, då kände man hur stark han är - som att försöka stoppa ett ånglok med hjälp av en metallbit och ett par snören.. Jag väger knappt 60kg och hästen har länge varit medveten om sin styrka. Jag tog till sist hjälp av en tränare som jobbar med problemlösning, och en av övningarna jag fick lära mig är just att ta tag i ena tygeln, släppa den andra och låsa tygelhanden vid låret med min vikt åt samma håll som tygelhanden (dvs, jag lägger vikten inåt). Då låses hästens mule vid skänkeln. Hästen snurrar = håll kvar. Hästen slappnar av (om än aldrig så lite, i början) = eftergift (vid träning släppte jag tygeln helt, för tydlighetens skull). Detta använder jag som nödbroms, i krislägen. Vi övade först på ridbanan med tränaren, sedan lade jag in det lite nu och då på ridturerna ute och i ridhuset för att han skulle lära sig vad jag ville. Det tog lite tid att få ordning på uteritterna, och i början kunde det ta en lång stund och många försök innan det släppte och vi kom framåt igen (speciellt ett par ställen ville han vända vid). Men det hjälpte faktiskt. Mycket jobb, men det lönade sig. Det har hänt en drös gånger att han böjt halsen och ställt sig som om jag stoppat honom, när han stökat och jag morrat i åt honom :D
En bra tränare, inriktad på just hanterings/ridproblem, är guld värd i sådana lägen.

Lycka till med din häst!

Kl

Tömkörde ju min kille igår och idag har jag några bilder att visa upp :)
Börjar med en som visar flätan jag lyckades göra igår som faktiskt höll!
dsc_0053_523c06dc9606ee10269ac154.jpg

Och en bild som visar hur han börjar söka sig till bettet:
dsc_0081_523c0722e087c354a7a1253f.jpg

Och hur fint han bär sig sen:
dsc_0086_523c075fddf2b3283ba947f4.jpg

Fin kille :love:

mycket stilig! både flätan och pållen :) bra jobbat!

själv stelopererade jag handen i onsdags. så dålig tajming då jag bara haft min dam i tre veckor nu och jag kommer ha gips i 6-8 veckor, suck... men jag får hjälp med att hålla igång henne och så snart jag bytt till ett lite smidigare gips kanske jag kan gå ut och gå i skogen med henne lite iaf. Lika bra då hon inte gått så mycket i skogen tidigare så då är det ju perfekt att börja på marken :)

Ja det verkar vara en tunn linje. ..

Funderar starkt på klickerträning. Det blir ju så mycket positivt. Ska kolla runt efter npn bra tränare. Ska börja lite själv redan. Har tränat hundarna med klicker så jag kan lite iaf.

det är inte så farligt som det låter ;) den delen som är stelopererad är i normala fall väldigt stel också så det blir ca 2% ökad stelhet där. kommer alltså inte märkas så mycket. jag hade som ett överben på handryggen som lyfte upp en del nerver där och vissa dagar kunde det göra jätteont så det var dags att göra sig av med den ;)

Jaha, jag har aldrig hört talas om nån som stelopererat just handen, så jag blev lite nyfiken.

ja när de gav förslaget höll jag på att trilla av stolen och såg framför mig hur hela handen skulle bli stel men det slapp jag som tur är! men det är första gången jag gör en så stor operation och första gången jag blev sövd så lite nervös var jag allt. från början var det även tal om att gå in i höften och hämta ben därifrån men jag hade så mycket överskott i handen så det behövdes inte. tack och lov för då hade det tagit ännu längre tid innan jag kunnat rida igen haha

I väntan på vagnen tömkör vi mycket, både i paddocken och efter vägarna. Tröttnat lite på ridningen nu och vill verkligen köra, men Tidaholm är långsamma så får nöja mig att köra utan vagn några veckor till..

Men rätt mysigt också, och bra motion för mig då jag måste springa bakom när han travar då jag inte vill att han ska mestrava. :)

Men när han bara vänder och vill gå hem...hur ska jag göra?

Han gick hem med sambon (som ej är ridvan) ett par dagar innan och jag förstod att det skulle fastna då han är väldigt lättlärd.

Ge honom en anledning att själv vilja gå undan för hjälperna. Klickerträning som någon ovan nämnde är ett ypperligt sätt att få hjälpgivningen att bli något positivt för hästen.

Konsekvens, precis som du själv är inne på. Låt inte hästen självbelöna sitt felaktiga beteende (dvs lyckas gå hem). Vänta med ovana ryttare tills hästen i sig är trygg och lydig.

Nu är min tanke att jag ska rida mer. Han är ju inte så mycket riden och bara fyra år. Och inte rida ut utan sällskap ett tag för att inte behöva bråka. Så att vi får lära känna varandra mer.

De är fortfarande rena tonåringar mentalt när de är fyra. Att ta konflikter föder konflikter - bättre då att etablera ett positivt samarbete!

Vart i landet finns du? Jag har lite koll på bra, kallblodsvana klickertränare...

Myyys! Härligt ljus :)

Vi var ute och körde en sväng idag, vi hade dock inte så fint väder som du. Men L var så duktig! Det är så soligt att både rida och köra just nu :)
På väg iväg, ser sådär peppad ut:
644200_657270264297621_1410887457_n.jpg

Klassiska vyn:
1233598_657270257630955_1861969700_n.jpg

Också en liten filmsnutt:
http://www.youtube.com/watch?v=OHi3DPjCVKk
Det är svårt att filma och köra samtidigt :p

Alltid soligt på Öland. Låter helt otroligt, men bott här sedan 20 augusti och det har varit max 5-6 dagar utan sol hittills. :)

Vad för vagn har du?

Det är en Tidaholmsrockard 204, den hopfällbara. Vad är det för nåt du har beställt?

Jag är nöjd, tycker den är trevlig och stabil. Jag har egentligen inte så mycket att jämföra med sedan innan, men jag gillar den :) När får du din?

Vet inte än, efter mycket om och men med beställningen då det var så mycket val att göra och tidaholm var omständiga så fick jag beställningen helt klar för två veckor sedan. Så förhoppningsvis tar det inte längre än fyra veckor innan jag kan åka upp och hämta den.

Köpte du din ny?

Ja, jag köpte den ny. Tyckte de var väldigt tillmötesgående och bra på Tidaholm, men så har jag ju inga referensramar att tala om. Det var ju i och för sig många val att göra...

Vet inte vart i landet du bor men kolla med Ellen Ofstad, hon är grymt duktig på klickerträning och hästars beteenden mm :)

lät inte alls roligt med gips och grejor, hoppas verkligen operationen blev lyckad och att du slipper ha ont mera!

Arbete från marken och promenader är ju aldrig fel, speciellt inte men en ny häst. Tycker man lär känna sin här rätt bra på det viset. Men jag förstår att du är lite ivrig på att sätta igång med annat också!

---

Odin tog sin första galopp med ryttare förra veckan. Han var väldigt duktig, och tog fina och lugna galopper! Det var egentligen inte planerat men vi skulle trava upp för en backe varpå han tappade balansen lite och med ett "hoppsan" så blev det galopp. :p Provade en lite mer planerad galopp i en backe lite senare, och det gick bra det med! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka