Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jag var med och tog bort min gamla häst, höll honom då han bultades, men gick in i stallet då det var klart så att jag slapp se kadaverbilen. Hade även med mig en vän som var beredd att hålla i hästen om jag kände att jag inte skulle orka, men då hästen var speciell så kände jag ändå att jag ville vara med då det hände, för bådas skull. Och så blev det.

Jag ångrar inte att jag var med, men visst ser jag fortfarande ibland i mitt huvud hur han föll till marken, det gör jag. Och visst kan jag ibland önska att jag slapp ha den minnesbilden som sista bild, men alternativet att inte hålla i honom själv var inte bättre. Lite pest eller kolera...

+ Lazer09

Tack, har varit såld på honom från dag ett :love:

Lutar nog åt att jag börjar med att samla på mig gröna saker, ungefär i nyansen som schabraket i länken. Tyckte det va en fin nyans.
Sant, att jag har några år på mig. Kan ju va skönt att ha så man kan byta färger lite då man känner för det. :p

Tråkigt och jobbigt beslut att behöva fatta, även om man vet att den tiden kommer för eller senare.
Har ingen egen erfarenhet men tycker du verkar ha förberett dig så väl det går med datum, sätt och vad som händer efter.
Beklagar sorgen.

*kl*

Nu behöver jag hjälp! Min häst är vacker som en sommarmorgon, men har en skalle som flinta när han sätter den sidan till.

Jag klarar inte av hans kallblodshjärna! Hur ska jag lösa situationen, när han backar, vänder, stegrar och inte går att få framåt med några medel alls. Jag vill inte sälja honom eg, men får jag inte ordning på detta så har jag inget val :( :cry::cry:

Har du möjlighet att lämna bort honom till någon duktig som kanske kan lösa kuntarna och sedan hjälpa dig och hästen tillsammans?

*delvis kl*

Tusen tack allihop! Ni anar inte hur det värmer med era vänliga ord!

@SanSassa
Kom förresten på, frågade du om färger till pållen? Jag rekommenderar starkt lime-/äppelgrönt :). Tycker de flesta hästar passar skitbra i de färgerna (plus att jag själv är riktigt svag för färgen).

Stor kram till dig!! :(

Egonson somnar in nu i början av oktober. Har aldrig känt så här med någon av de andra hästarna, har "bara" haft honom i knappt 5 år men vi har lärt varandra ALLT. Och så pang, slut på det. Jag är riktigt deprimerad ska jag säga, mår inte bra alls så jag förstår precis hur du känner dig.

Har varit med vid tre avlivningar tidigare, 2 med bult och en med spruta. Det smäller riktigt rejält med bult (bra att hålla för öronen) men vet man bara om det så är det ett väldigt snabbt och enkelt alternativ. Valde bort bult på Egonson då han är rädd om sina öron/ansikte, man får inte pilla där då skakar han på huvudet.
På honom kommer vet och ger en injektion av Somulose, har jag bra erfarenhet av, det gick precis lika fort och smärtfritt som bult, de är medvetslösa innan de börjar falla till marken vilket tar en tiondels sekund max.

Jag har valt bort kadaverbilen trots att vi haft den alla tre gångerna tidigare, då själva synen av bilen alltid får mig att må illa.
Han får en grav vid stallet trots att jag tidigare varit väldigt anti gravar och föredragit destruktion/kremering. Alternativet kremering verkar vara bra men det har jag inte råd med på långa vägar.
Jag kommer vara med vid avlivning men stallägaren begraver honom åt mig på en plats jag har fått välja själv.

Senast ändrad:

Å jösses, jag läste precis att Barret åker den 4 oktober, Egonson den 3 oktober..

Våra hjärtan kan färdas tillsammans :love:

Jag har löst alla mina kallblodsproblem (min häst har sjukt tjockt skallben, som ett parodiexemplar av ett typiskt kallblod) genom att ha humor och skratta åt alla hans fasoner. Lättare att sedan lösa problemet då när man tycker hästen är rolig, för man blir inte frustrerad då utan har ett mycket bättre tålamod. Efter jag fnissat lite är jag bara lugn, konsekvent och tålmodig, försöker tänka ut en bra lösning.
Handlar om min inställning till hästen. Skulle jag bli frustrerad av hästens fasoner för det mesta hade jag nog faktiskt sålt den. Jag vill ha roligt när jag är med min häst.

Min gamla tränare tyckte jag skulle bli arg och ryta till när min häst i våras hade en period där han bockade och sparkade bakut i ilska så fort något inte passade, han kan bli redigt förbannad när han sätter den sidan till. Jag skrattade mest åt honom..
Men efter många om och men så slutade det med att jag lydde tränaren och röt till, då bockade han bara mer argt. Så jag la ned det och fortsatte vara lugn och ha humor istället, löste sig efter ett tag.

Provat klickerträning? då fokuserar både man själv och hästen på att "göra rätt" liksom :)

Färger... Beror väl helt på vad man tycker om för färger! :)
Kanske passa på att prova lite olika på tillbehören man använder när dom är små för att se vad du tycker passar?

Ta hjälp av en duktig tränare som har vana av dessa underbara kallblod :-)

Att ge råd över nätet är inte alltid det enklaste. Man måste ju först ta reda på VARFÖR han gör som han gör :-)

Kallblod kan ibland vara svåra att förstå sig på eftersom du inte kan "tjura" med dom. Då får man det tillbaka med råge. Man får använda sin hjärna och lirka.
Inte alla som klarar av så mycket press heller. Då blir det massvis med tålamod som krävs...
Tänker man att man ska "vinna" mot ett kallblod har man i regel redan förlorat! :P

Ja ok. Jag hade lite tidsbrist eftersom jag skulle rill jobbet. Höll på i en timme innan jag faktiskt gav upp...
Försökte lirka och lura. När han vände så backade jag...och då vände han självmant tillbaka, när han backade så vände jag honom och backade.
Jag tog i ena tygeln så att han fick snurra runt oxh det tyckte han var jobbigt och stannade själv i rätt riktning igen. Men jo, när jag tillslut tröttnade på hans fasoner och använde pisken lite så låste det sig totalt. För jag trodde faktiskt först att jag skulle lyckas övertala honom utan att bli arg.

Men när han bara vänder och vill gå hem...hur ska jag göra?

Han gick hem med sambon (som ej är ridvan) ett par dagar innan och jag förstod att det skulle fastna då han är väldigt lättlärd.

Förra veckan så gick han jättesnällt i en viadukt under en starkt trafikerad cäg utan några problem och jag var så stolt över honom!!

Nu är min tanke att jag ska rida mer. Han är ju inte så mycket riden och bara fyra år. Och inte rida ut utan sällskap ett tag för att inte behöva bråka. Så att vi får lära känna varandra mer.

Hoppa av och led?

Jag tjafsar aldrig med min häst numera, jag väljer andra vägar för att nå till målet istället för att tjafsa med honom. Målet är att ta oss dit vi ska, går det inte när jag rider så hoppar jag av och leder en bit. Huvudsaken är att vi tar oss dit vi ska, hur vi gör det är inte lika viktigt.
Vi är ett team som samarbetar för att nå målen. Sätter ingen som helst prestige i att jag måste sitta på hans rygg, det gör jag ju största delen av turen än då. Så om jag måste gå en bit spelar ingen roll, så länge det inte blir allt för ofta, då löser jag det med positiv förstärkning eller andra sätt.

Inte så många som har samma filosofi som mig dock, även om jag inte greppar varför så verkar det vara så.

Dey handlar inte om prestige. Skulle gärna hoppa av och leda om det gick. Men han har slitit sig från mig förut. Vet precis hur stark han är från backen.

Fick höra att han gjort såna där tokigheter hos uppfödaren för hon var rädd för honom så han fick göra lite som han ville...

Idag hade jag med mig en vän till stallet, hon ville testa att tömköra så hon fick prova på L. Det var första gången nån annan jobbade med honom och han var superduktig :) Det märktes att han ville arbeta med henne, han ville förstå och göra rätt. Det blev inte direkt sämre av att han verkligen börjar arbeta genom kroppen nu, det är så roligt att se förändringen i hans rörelser när han börjar söka sig framåt nedåt och låter rörelserna komma över ryggen :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka