Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Vad kul att det går så bra! Är så kul när saker och ting börjar falla på plats :)

Maja_Kandi: Vad roligt att få sätta igång med en liten (stor) pålle :) KOm ihåg hur det var när jag började jobba med min förra häst, jättekul!

*kl nu är jag hemma från lektionen. Regnet öste ner både före och efter men skonade mig! Jag har inte ridit ordentlig lektion på evigheter och inte ridit regelbundet alls på 2-3 år så jag har tappat mycket av sitsen. Så det blev mycket sitsträning och fokus på att rama i damen som har en tendens att svaja åt alla möjliga håll och kanter för att inte tala om bogarna! oj oj oj vad sur hon blev när jag började kom åt henne haha, ett riktigt sto det där. Men kul att äntligen få "rida" lite :)

KL

Känner mig rätt seriös just nu i min hästträning då jag äntligen faktiskt kommit igång med att tömköra regelbundet. Kanske bara för att jag inte fått vagnen jag beställt än, men ändå. :)

Håller mycket på med caveletti i syfte att Dacke ska lära sig lyfta på benen och idag såg jag hur duktig han börjar bli på det. Han kraschade in och gjorde plockepinn av de upphöjda bommarna en gång idag, händer rätt ofta annars, men efter kraschen så såg jag för första gången hur han äntligen började fokusera på allvar och visa lite kämparglädje. Han ville ta sig över bommarna utan att slå i dom, och det gjorde han hädan efter. :)
Aldrig sett den kämparglädjen tändas hos honom förut, så det var häftigt.
Dacke har varit urusel på cavaletti och det i samband med noll arbetsmoral blir ofta katastrof. Han struntar vanligtvis i att han kliver på bommarna, men på sista tiden har han börjar skärpa sig.
Är så kul att så små framsteg, som andra tar för självklarheter, kan göra en så glad. :)

Jag vågade till och med rida cavalettibommar med honom igår, men tror jag väntar ett tag till med det ändå.. Bättre att han lär sig och snubblar utan mig på ryggen.

*kl*
Sådärja, nu är datum för dagen D bestämt. 4 oktober blir det till att ta farväl av min älskade Barrpojk, och av hästlivet i stort. Så nu måste jag bara börja sortera igenom hans grejer, se vad som ska säljas, behållas, slängas osv., och fixa någon som kan köra hem efter att det är gjort, jag själv planerar att bryta ihop i baksätet.

De av er som tagit bort hästar, hur har ni gjort? Har ni varit med när det hände?
Jag är fortfarande tveksam. Han ska bultas och det känns som lite obehagligt, minst sagt. Samtidigt känns det som att han förtjänar min närvaro... Läskigt när man inte vet hur man kommer att reagera, om man kommer kunna hålla sig lugn tills han inte längre är medveten om min sinnesstämning eller ej :S

Har du sett en häst bli bultad någon gång? Det går otroligt fort, men det kan vara lite skrämmande när de faller ihop, och obehagligt när man sticker och det börjar blöda. Det är helt okej att bli ledsen, de som bultar vet ju att det är känslosamt. Första gången jag var med vid avlivning av egen häst så stod jag med ryggen mot precis när de sköt, så jag kunde vara på plats men utan att behöva se. Bara att gå så fort det har smällt...

Jag har valt att vara med vid flera avlivningar av både egna och andra hästar. Visst är det ledsamt, men jag ångrar mer de gånger jag inte kunnat vara med. Numera blir jag inte speciellt berörd av att se det.

Om det är en veterinär som kommer och ska bulta, se till att extrakolla att de verkligen har rutin på bultavlivning.

Senast ändrad:

Jag har varit med vid avlivning med spruta och med bult. Min egen häst tog jag bort med bult. Det går väldigt fort. Du kan ju vända bort blicken/vända dig om när hästen faller ihop? så slipper du se när de avblodar osv.

+ Lydia

Tack för svar. Jag har aldrig varit med vid bultning, bara med avlivningsvätska. Han som ska göra det är inte veterinär men kommer dock med rekommendationer från såväl kliniken som begravningsplatsen. Han har även själv hästar, så vet nog hur de ska tas, och lät väldigt sympatisk när jag pratade med honom. Så jag känner mig trygg med den delen, det är väl mig själv jag inte litar på.

Jag har varit med vid avlivning av andra djur och hanterat det med, för situationen, hyfsat lugn (jag är sådan som bryter ihop efteråt).

Jag känner också att jag nog skulle ångra om jag inte var med, Barret har varit min bästa vän i nästan 11 år och funnits med mig i vått och torrt. Är bara rädd att jag ska påverka honom negativt och stressa upp honom eftersom han är extremt känslig för mina sinnesstämningar. Men det kanske funkar om jag gör som ni nämner, och står med ryggen mot just när det sker. Då är jag iaf där med honom men behöver inte se själva skottet.

Usch, känns så himla svårt alltihop. Ska på ett sätt bli skönt när allt är över.

Senast ändrad:

Ha en extra person med som stöd som du dirigerar i förväg vad den ska göra (typ bara finnas i stallet så du kan kalla på hen om du känner att du måste gå iväg. Eller finnas precis brevid när hästen avlivas. Eller att hen håller i och du bara finns brevid).
Det är allra värst innan det är gjort.

Usch va hemskt för dig :-(

Jag har varit med några gånger. Men bara en gång när det gällt min egna häst. Jag vill verkligen vara med när det sker, jag kan liksom inte förstå vad som händer annars. Men jag jobbar ju även inom äldreomsorgen och är ofta med vid dödsfall. Jag vet att det inte är samma sak men det finns ändå likheter.

Jag sprutade min häst efter som det var akut avlivning och vi kunde inte vänta till morgonen eftersom det handlade om djurets välbefinnande. Jag höll i snöret och hade i förväg bett alla inblandade att jag ville ha några minuter för mig själv tsm med hästen efter att hon blivit sprutad. Då tog jag farväl och grät floder sen är det värsta över för min del. Då är det "bara" sorgen av en älskad vän som är kvar.

Det värsta är inte bultningen eller själva dödsögonblicket anser jag utan det är när de hämtar kroppen med kadaverbilen. Så där försöker jag i möjligaste mån att inte vara med. Den biten är hemsk anser jag.

Här är jag och min foderhäst Balk :). Vi har känt varandra i en vecka nu <3.

(ursäkta kassa mms-bilds-kvalitén)

Har inga tips och råd att ge. Vill bara beklaga sorgen och skicka lite styrka.

Kl
L och jag har en riktigt bra period just nu! Red ut igen imorse, red samma sväng som igår och han gick sååååhääääär bra! Hade ett riktigt fint sug fram till bettet och en fin balans, hittade en rätt stadig form också. Det är roligt att rida just nu :bump:

Håller med. Kadaverbilen skulle jag försöka få hjälp av en vän att ta emot. Det kan vara starkt att se... :(

Jag brukar gräva ner mina hemma.

Kl

Nu hoppar jag in i tråden då jag i helgen blev ägare till en kallblodstravare. Ture heter han, är född 2012 och jag har känt honom sedan dag ett då hans mamma va min medryttarhäst. Han är väldigt snäll och social, men har sina små hys för sig. T.ex. att doppa framhovarna i vattnet då man precis fyllt på :banghead: Tanken är att han ska bli en allroundhäst som jag både kan köra och rida.
Här kommer lite bilder från tiden jag känt honom :love:

Maringnisfoumll064_zps01ffcf51.jpg

vinter-13003_zpsb0df42a4.jpg

Turesommarbete350_zps269d396a.jpg

20130820_185548_zpsccf25d3f.jpg

20130915_145604_zps5d201275.jpeg

Tillslut till den väldigt viktiga frågan (trodde aldrig jag ens skulle fundera över det), vilken/vilka färger skulle han passa i? Är lite inne på grönt i någon nyans.

Nejmen, en sån sötnos :love: Grönt tror jag absolut kan passa :) Rött oxå kanske? Marint är ju tryggt, passar nästan jämt. Prova dig fram, du har ju många år på dig :)

+Lazer och Migo

Tusen tack!

Jag har sådan tur att jag hittat en hästkyrkogård i trakten kring var han betar nu så vi kommer att köra Barret till gården, göra allt där och sedan kör de iväg han till själva begravningsplatsen efter att jag har åkt. Så slipper iaf se kadaverbilen...

@Skiesabove & SanSassa
Riktigt fina pållar ni har! Välkomna till tråden!

Jag har tyvärr inga tips att ge men beklagar verkligen sorgen och hoppas att allt ska gå bra för er!

Min gammelman (blev 30½ år, gick bort 24/5-2012:() togs bort i boxen med avlivningsspruta. Eftersom han låg ner där och inte orkade/kunde komma upp:( Han var orolig och försökte komma upp, fast det inte gick, men slutade så länge jag satt bredvid honom. Det var som han hade "gett upp" då, och väntade tills jag kom...
Fick lugnade först, hade även fått dropp+smärtstillande när vi försökte få upp hhonom.
Sedan fick han avlivningssprutan.
Var redan lite borta innan lugnade sprutan, syntes på ögonen:(
Sen suckade han 3-4 gg efter sista sprutan, sen var han helt borta:(
La hans "pyjamas" på honom, så han skulle ha det varmt i himlen.
Sedan kom hans snälla hovis och plockade av alla skor, så jag slapp tänka på det.
Satt ett tag bredvid honom i boxen, kramade honom och sa adjö och att vi ses i himlen. Även mamma sa adjö då. Han såg så lugn och fin då, utan smärta.
Sen kom de och hämtade honom på morgonen därpå (var på fm han gick bort). Då var jag inte med, utan bara pappa som betalade hämtningen.

Senast ändrad:

Usch vad tråkigt! :( Jobbigt att den dagen ska komma! *styrkekramar*
Tycker inte du ska behöva ha dåligt samvete om du inte klarar att vara med. Eller för om du råkar stressa upp hästen genom att vara nervös heller för den delen.

Är glad över att han "bestämde" när han skulle gå bort. Så jag slapp bestämma tid och datum för avlivning själv:(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter