Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
kryddelydd:
Aj då, förstår ditt dilemma! :/ Man kan väl lägga upp det som rekommendationer kanske? Antingen tar ägaren mååånga lektioner för att öva på det som behövs för att det ska funka med just hans häst (perfekt då om du själv kan erbjuda såna lektioner på en stabil häst?) och noga med att förklara exakt vad som kommer krävas och hur lång tid det kan ta (något -ett par år i extremfall tänker jag då... :P ).
Och samtidigt lägger upp alternativet att han skaffar sig en annan häst han kan rida på istället som han kommer ha lättare för?
Då har man ju liksom bara kommit med rekommendationer utifrån verkligheten och så kan ägaren själv ta beslutet.
Det KAN ju finnas folk som älskar sina hästar så mycket att dom hellre låter bli att rida dom tills dom har en chans att klara av det.
Tack för dina tankar!
Jag har pratat med min kompis, alltså sambon till killen som ska ha hästen och den som äger hästen (eller ja, invecklade ägarförhållanden).
Som tur är, har vi känt varandra i många år - ända sedan vi var små barn - och vi kan prata klarspråk.
Hon och jag är eniga om att det i nuläget inte fungerar utan kan bli farligt.
Hon accepterar inte att hästen kommer hem till dem så som det är för närvarande (som tur är, föreslog jag redan igår när de skulle åka hem att hästen kan vara kvar hos mig under vintern mot att mina två unghästar är kvar hos dem under tiden).
Pontus, killen, vill inte ge upp utan vill försöka.
Vi har enats om att hästen ska vara kvar hos mig, och Pontus ska komma och träna med hästen minst en gång i veckan. I början ska vi ha ren nybörjar/inridningsträning på så sätt att hästen får ha sin trygghet hos mig medan Pontus kravlar upp och ner på hästen, hänger på den, ställer sig i stigbygel och toleranstränar med att förskjuta sadel. Sedan lite skritt en kort stund, sedan toleransträna igen på väg ner. Pontus ska få lite lektioner av mig på den här hästen. Han rider ju islandshäst sedan tidigare, så det handlar inte om en person som inte kan sitta på en häst, det handlar om att Pontus och hästen skrämmer varandra och förstärker varandras balansproblem.
Detta ska ske under vintern. Om det fortsätter att toka till sig, kommer Annie, min kompis, att lägga in sitt veto mot att hästen ska hem till dem.
Om hästen inte ska hem till dem, kan jag behålla den och byta mot mitt tvååriga islandssto - under förutsättning att Annies morbröder inte vill testa den på trav igen.
Ägarförhållandena är aningen knepiga på så sätt att Annies morfar födde upp både kbl- och vbl-travare. Detta är sista uppfödningen innan morfadern gick bort i prostatacancer för några år sedan. En av hennes morbröder är professionell travtränare och hade hästen i träning men fick inte fart på den. Sedan tog hennes andra morbror över hästen, han är amatörtränare, och fick fart på den men då blev det gaffelbandsskada förra hösten.
Då fick Annie ta över den eftersom den annars skulle på slakt, med överenskommelsen att någon av morbröderna om de så önskade kunde testa den för trav igen...
och hästen flyttades från morbröderna (som håller till på samma anläggning - en egenägd sådan) och till ett stall i vår närhet där den var installad tills den i midsommars flyttade till mig för inridning. Den har alltså aldrig bott hemma hos Annie och Pontus vilket förstås bidrar till att den inte har någon trygghet hos dem.
Om det blir så att jag "tar över" hästen, måste alltså Annies morbröder godkänna det. Jag kan inte gärna komma med invändningar mot att de eventuellt vill prova den på trav igen, även om jag kan tycka att en travare som fått gaffelbandsskada som femåring, kanske ska få pension på riktigt och få bli ridhäst. Men jag har liksom ingen rätt att ha åsikter i frågan. Så om morbröderna vill ha den tillbaka så är det på det sättet - och jag har inte längre något problem i och för sig.
Annies morbröder lär inte ha någon invändning mot mig personligen eftersom Annies mamma och min mamma gick i skolan tillsammans så jag är välkänd i släkten...
Jag får under tiden använda hästen precis hur jag vill: om jag vill ha med honom på kurser, om jag får honom så jag vill ha med honom på dressyrtävlingar, vad jag vill. Man kanske skulle tänka sig att jag tar med honom på ridkurs för att miljöträna honom senare, men i så fall får nog Annie och Pontus vara med och sponsra lektionen, eftersom jag inte tror att jag har så stort utbyte av ridlektion för proffs på häst som jag håller på att grundrida och inte har några problem med.
Det är nog en bra lösning för alla: Annie får som hon vill och får inte hem hästen i nuläget.
Pontus får som han vill och får fortsätta träna med hästen för att se om det går.
Jag får som jag vill: hästen ska inte till Pontus och bli livsfarlig, jag får plats för hästen genom att de tar hand om och försörjer mina unghästar medan jag tar hand om och försörjer deras häst.
Hästen får slippa att flytta en gång till närmsta tiden och får stanna kvar där den är trygg, tills den eventuellt hittar trygghet med Pontus och i så fall får den flytta hem till Annie och Pontus.
Alla ganska nöjda på slutet, tror jag.