Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Höstmys <3. Vi gick på promenad idag och letade efter farligheter som vi kunde vänja oss vid, det gick bra. Lite läskiga löv men i övrigt så var världen inte så farlig idag :).

(jag ser dock helt störd ut, men tydligen så blundade jag på varenda bild enligt min lillebror så det här var den bästa av dom sämsta så att säga :P)...

KL

Idag var hovslagaren på besök och troligtvis hade jag rätt om att det var vänster bakhov som ställde till att han känts oren. Skon var lite sne och sömmen tryckte nog därför in mot hoven vilket inte är så skönt för en sulöm häst. Han reagerade väldigt på när hovis tog av skon och så brukar han inte göra.
Han kändes betydligt bättre att rida idag än i måndags då jag red sist, men inte helt hundra. Men han var sulöm och ömmade till en hel del av gruset, så kan ha varit det också. Ska testa på annat underlag imorrn och se..
Känns det inte bättre får jag nog ändå ringa kliniken om tid.

Du ser glad ut i alla fall :)

Vi hade också besök av hovis idag, så nu har han nya dansskor :p som ska dansas med imorn när tränaren kommer. Det ska bli intressant hur mycket olater jag lagt mig till med på sistone...

Jaha, jag uppdaterar väl om hur träningen gick. Prinsen skötte sig galant, jag behöver dock bli kvickare och mer aktiv i min hjälpgivning. Jag blir lite långsam och passiv, framförallt i handen. Jag vill inte förstöra min fina unghäst och vågar inte rida, vilket resulterar i att de hjälper jag ger är för långsamma. Sedan håller jag på och skänklar lite grann hela tiden, men jag behöver sluta med det och ge en hjälp och sedan låta honom vara och inte smågnata hela tiden, det kommer bara resultera i en häst som inte svarar ordentligt.

Jag behöver även våga rida mer på ridbanan, kanske inte längre pass (snarare kortare) men oftare. Hittills har jag faktiskt undvikit ridbanan eftersom det inte riktigt funkat för oss, jag får honom inte riktigt att följa mig, han hänger på staketet, drar mot utgången och "välter" inåt ibland och jag har helt enkelt undvikit det svåra, men man måste ju öva för att bli bättre. Och för att förtydliga de problem vi har, har vi ju för att jag inte rider ordentligt, inte för att hästen krånglar.

Så, nu har jag mer konkreta grejer att jobba med framöver. Känns bra att ha fått en liten push framåt.

Ett par bilder:
1374157_661902623834385_2082232121_n.jpg

1378341_661902620501052_734033341_n.jpg

Och en kort, kort film. Kameramannen hade lite problem med tekniken :p
http://www.youtube.com/watch?v=EfoFdyM9laI&feature=youtu.be

En unghäst ska ju rent logiskt vara vingligare och man kan inte kräva precision! :)
Det bästa med dom som är erfarna att rida unga hästar är väl att dom kan koppla bort prestigen och gå efter vad hästen behöver, för att man ser vägen framför sig och hur man lägger en pusselbit i taget. Har överseende med det man inte kan än. Och har ofta andra hästar att rida så det blir lättare att hålla sig själv i ridform så att säga.
Kul att det kändes som att det gick framåt! :)

Självklart kan man inte kräva totalprecision, det var inte det jag tänkte heller, men jag måste ju ha en plan för hur vi ska ta oss dit och hur jag ska hjälpa honom med att gå dit jag har tänkt. Hur jag ska rida och guida för att en dag ha honom på hjälperna.

Det jag egentligen ville komma fram till i det stycket var väl att det man inte övar på blir man inte bättre på, alltså rider jag inte på ridbanan nån gång ibland och övar på att han följer mig blir vi heller inte bättre på det. Så rider jag bara ut rakt fram (som jag gjort hittills) så har jag svårare att jobba med följsamheten på banan.

Jag förväntar mig inte att han ska kunna allt än, långt ifrån, men för att gå framåt måste jag ju uppmärksamma det han inte kan och jobba med det.

Oj, vilket långt försvarsinlägg :o Jag ville bara förklara hur jag tänker, som jag inte fick fram i förra inlägget. Och du har ju faktiskt helt rätt, man kan inte begära samma saker av en unghäst som en vuxen och allting måste inte (kan inte) vara perfekt från början :)

Ja det lät som en bra strategi att rida på banan oftare men inte så länge. :)
Klart man behöver öva.

Lazer09: Kul med träning, alltid nyttigt. Han låter som en typisk bebishäst, så fortsätt öva korta pass med rena hjälper så tror jag säkert att ni får till det snart! :)

KL
Jag har världens bästa Balder! :love: Plockade in honom idag och ryktade av honom (Jäklar anåda vad det flyger hår nu! Är ju som rena våryran!) och flätade manen, måttligt uppskattat av unge herrn. ;)

IMG_20131001_164824_zpsbf3d99e8.jpg

Sen selade vi på och då blev han glad igen! :D
IMG_20131001_165410_zps249f0df6.jpg

När vi gick ut parkerade jag honom i skaklarna direkt, han klev i som om det var senast igår! Klappade honom på båda bakbenen med skaklarna utan reaktion så jag kopplade på dom också traskade vi runt lite! :) Duktig kille flyttade så fint för skaklarna och kom ihåg exakt hur man gjorde!
Gick tillbaka och skulle koppla på stöttingen, då hade unge herrn en massa energi under fötterna och hade plötsligt glömt hur man stod stilla, så först fick vi repetera det. Sen eftersom att han gått ifrån stöttingen fick han vackert backa tillbaka. Jag lyfte skaklarna och gav kommando för back och han backade så hiiiimla snällt! :love: Efter några försök fick vi äntligen fast stöttingen också gick vi en sväng till hemma på lägdan i lite kringelkrokar, då han inte brydde sig ett skvatt styrde vi kosan ut på grannens stora lägda intill - första gången han går där - nemas problemas! Gick en bra bit på lägdan, rundade en (läskig) elstolpe och vände tillbaka. På hemvägen gick vi längs en bred stig (det är en skoterled på vintern) som han heller aldrig har gått på, och det gick bara sååååååå braaaaa! Han är så störtcool! Den stigen är både lite knölig och lite backig och lite stenig, så stöttingen studsade lite och repade emot stenar (då lever det om som satan, metallmedar mot sten :wtf:) och lilleman bara traskade på! :love: Sista biten hem är det först en tvär kurva som han klarade med glans, och sen bär det av uppför. Där tog vi lite fart och travade upp och ut på vår lägda igen!

Världens bästa kille fick sen gå runt ett varv hemma innan jag spände ifrån och gick in igen. Totalt hade han sele på sig max 20 min från stall till stall, han ville inte alls sluta utan drog tillbaka mot stigen när jag styrde mot stället där jag alltid spänner ifrån. :p

Finaste rumpan <3
IMG_20131001_171645_zpseb429c30.jpg

Så härligt att få lite verktyg att jobba med. Det kommer bli bra ska du se, han är ju som sagt ung. Jag funderar på om kanske inte sadeln hindrar dig från att komma ner och få en bättre sits?

Tack för pepp! Angående sadeln så ser jag också det på bilden, det lustiga är att det känns inte som det ser ut och jag brukar vanligen tycka att det är jobbigt att komma ner i dressyrsadlar... Får väl ta och rida lite barbacka nån gång igen snart, det var några veckor sen sist :)

Bara spånar fritt. Om det känns som sitsstorleken är ok så kan det ju vara att stiglädret är något hål för långt. Eftersom du dippar med tån och stigbygeln hamnar lite långt in på foten.
Fast ta inte mina funderingar för allvarligt för jag är absolut inget proffs. Och jag måste tillägga att han ser väldigt trevlig ut.

Så kan det ju också vara :idea: Ska prova. Jag är inte heller nåt proffs, men olika input och infallsvinklar är ju alltid bra, sen får man ju själv avgöra vad man väljer att lyssna på och inte.
Tack så mycket! Han är väldigt trevlig :)

Va fin Balder är :love:

kl

Lazer09 vilka härliga ridbilder :) Längtar tills jag kan börja rida min, men det lär ju dröja några år :P
Känner igen det där med att undvika ridbanan. För min del blir det oftast så att alla instruktioner jag fått av tränaren tidigare bara snurrar i huvudet. Vilket leder till att jag blir frustrerad över mig själv då jag gör fel, så den stackars hästen blir ännu mer förvirrad över vad jag försöker få fram. Nu har jag inte ridit på ett tag pga skada, men precis som du skrev kan det ju va bra att inte va så långa stunder på ridbanan. Kanske till och med sluta efter 5-10 minuter om det är något som känts bra precis då.

Skiesabove, tycker det är en härlig bild :)

Själv har jag mest kliat på Ture bara. Utsatt honom för lite prasslande ikeapåsar och andra saker på kroppen och runt öronen. Samt börjat bilträna lite genom att stå i hagen och äta medan bilen står intill. Han tar så här långt det mesta med ro, även om det där med bil va lite konstigt ibörjan :)

Tonårsgrabb :love:
20130930_150707_zps653c8947.jpg

20131002_172639_zpse8d5eaa0.jpg

Törstiga grabbar
20131002_183753_zpsfeac809c.jpg

Tack :) Hur gammal är din? (Det har du säkert sagt, men det har jag glömt :o)

Red en stund idag på ridbanan idag, tänkte att jag behövde pröva lite av det jag kom fram till efter tisdagen. Planen var att skritta och trava lite, öva lite övergångar och växla varv, inget komplicerat. L var snäll som vanligt och gjorde sitt bästa, men jag blir så trött på mig själv. Jag måste bli mer effektiv, tänka lite mer att "nu gör jag det här, och förväntar mig effekt av det, och sen avslutar jag". Som det är nu sitter jag upp, lallar runt och det blir lite "jaja, nu fick jag ingen effekt" och så gör jag inget åt det, sedan gör jag om och det blir samma visa igen. Summa sumarum, jag blir aldrig klar!! och då blir ju L trött (så klart, who can blame him?) och lite stretig och sen är den onda cirkeln sluten...:meh: Men, jag var bättre med hand och skänkel än sist, i alla fall till en början, så det går liiite framåt trots allt. Nu har jag börjat på en riddagbok så att jag kan skriva upp mina tankar om ridpassen, sätta ord på vad som går bra och dåligt, så jag kan bli bättre. Alla tankar framåt nu.

Träningsdagbok är faktiskt riktigt bra att föra! Man glömmer gärna bort alla små framsteg man gör och när det känns motigt i träningen är det bara att läsa tillbaka i träningsdagboken och så ser man alla framsteg man har gjort.

*kl*

Blev lite nostalgisk idag när jag hittade bilder på min nordsvensk jag hade.

Hehe varför stå upp och äta när man kan ligga ner (ja alla hästar i hagen är barfota).

384655_296135880417220_379208660_n.jpg

Ny kompis i hagen.

253955_213575665339909_1496007_n.jpg

Hmm vad är detta och vad är den bra för hehe.

248637_214307641933378_6612304_n.jpg

Idag har vi tömkört på ridbanan.

Han brukar, när jag försöker flytta bort honm från mig i vänster varv, skjuta in bakdelen mot mig och jag får uppfattningn att han försöker skrämma mig?

Så när han hade fått skritta fram ordentligt, så jobbade vi med att gå på en pytteliten volt...nästen framdelsvändning. Massor med beröm och gobitar när han gjorde rätt. Allt helt lugnt.
Efter ett tag så flyttade han bort sig från mig bara jag vände framsidan mot hans bakdel. Så det kändes kanon!

Kommer att jobba massor från marken. Vi behöver jobba på våran kommunikation. Har fått höra att han lyckats skrämma upp sin uppfödare , som han bodde hos till tre års ålder. Tillslut fi x k han göra mest som han ville. Så jag tror att det blir bra med mycket markjobb och glada tillrop!
Jag märker att när han inte förstår så blockar han lite. Så det är tydlighet som gäller! :-)

Han är 1, 5 år. Och egentligen inte den ålder jag va ute efter.
Men då jag fick möjlighet att köpa honom nu i höst så va det inget som hindrade mig.
Har ju känt honom sedan födsel och tycker han är så härlig och tror han blir snygg då han växt till sig.

Känner så väl igen mig i det du skriver. Tror du är helt inne på rätt spår med korta pass osv :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka