Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Det kan jag faktiskt hålla med om. Det är minst lika givande, om inte mer, att titta och lyssna på A E när han har träningar. Var ju på kurs i somras och det var väldigt intressant att se hur han jobbade med de andra hästarna på kursen.

Idag har jag varit ute och ridit igen, tyckte det kändes bra att göra av med energi inför kvällen. Var ute med ett par kompisar och galoppade lite och Lazer var glad, men han orkar inte så länge så han blev ganska trött :D Men han kändes ändå ganska nöjd när vi kom hem :)

Kl

Vill önska er alla ett gott nytt 2014 och tacka för trevliga och givande diskussioner under 2013. Sänder även en tanke till er i tråden som miste sina hästar under året som gick. Vi minns dem med värme.

Kl

2014 års första ridtur avklarad. Red ut med stallkompisarna idag igen och L verkar tycka att det är vansinnigt kul att vara ute med polarna. Han bockade, pep och kändes riktigt glad :) Matte blir också väldigt glad av att vara ute med hästen och kompisar. Det var en riktigt trevlig tur idag :)

KL

Nu är jag hemma på Öland igen och har varit ute och ridit Dacke idag.

Var en månad sedan jag red sist och nästan två månader sedan jag red ut sist.. Har bara kört och markarbetat sista tiden, inte riktigt känt att ridningen har fungerat, så lagt den på hyllan.
Jag vet dock inte riktigt om vi har den typen av relation jag och Dacke, att vi är en ridekipage tillsammans. Känns alltid som att det blir en lite dålig stämning mellan oss när jag sitter på honom, en stämning som aldrig märks av när jag kör eller är med honom från marken. Är något som inte riktigt känns helt bra..

Men ja, tänkte börja rida honom endel nu igen och se om vi kan få vår relation att bli bra även när jag rider honom.

Jag är känslig för sånt där, har mindre lätt för att ignorera små brister i relationer.

Men idag kändes det helt okej iaf, kändes inte som att han hellre ville ha mig på marken iaf.

Hej! Hoppar in i eran tråd :)

Har två Nordsvenskar,

Tjorven f.1992
e. Central u. Cherie

1497531_590159281068456_1032081300_n.jpg

och

Gull-Vilma
e. Vimmel u. Gull Rema

Bild kommer en annan dag då jag inte har någon på denna datorn.

En sån fin :love: Och gul dessutom. Har alltid varit svag för gulingar :)

Sedan sist jag uppdaterade har jag hunnit rida och ramla av. L tyckte att ett par soptunnor vid sidan av vägen där vi travade i friskt tempo inte var riktigt pålitliga och att det var bäst att vända på stört :D Sitter man dessutom barbacka är det inte så lätt att sitta kvar :p Men ingen skada skedd mer än en förvånad häst och en öm bakdel på mig :D

Igår passade jag på när det var uppehåll i regnet att tömköra och vi fick till och med till en ganska trevlig galopp på töm! Ett fall framåt för vår del då vi har haft svårt för det innan och knappt gett oss på det eftersom det känts för svårt.

Hur har era nordisar det med galoppen? Jag upplever att L har lite svårt för den, eller jag kanske ska säga att vi har svårt för den ihop, framförallt från trav där jag upplever att han är så stark i sin tvåtakt att det är svårt att rubba den.

Nu är ju min visserligen en kallblodstravare, men ser mer ut som en nordis än en sån..

Han har en bra galopp, mjuk och fin. Rätt marbunden, men det är alla hans gångarter så det säger mer om honom än galoppen. Han har rätt så lätt för galopp, han är stark i den. Men han vill ofta inte ta galoppen, i alla fall inte i paddocken.

Idag visade han framför vagn att han utan problem tar galopp från halt. Han tar den utan problem från skritt framför vagn och från marken. När han vill det såklart.. Han har i perioder en väldigt usel framåtbjudning och energi, då är det inte ens någon mening att be om galopp förutom på våra galoppintervall-sträckor ute där han alltid galopperar.
Men de perioder han har när han är pigg tar han glatt galoppen när jag ber om det, eller vissa dagar när jag ber om trav..

Ridningen är dock ett kapitel för sig. Där är galoppen ofta ett problem, framför allt på ridplanen. Då vill han bara ta det utåtställd numera, om han ens vill ta det alls. Får han inte vara utåtställd så tvärstannar han och småbockar på stället i frustration mot mig. Är lättare för honom att ta den utåtställd såklart. Men framför vagn och från marken kan han lätt ta den inåtställd.
Handlar dels om att jag inte är någon duktig ryttare, har utbildat honom helt själv och är man inte så bra på att rida är det ju givet att det inte blir så bra trots hjälp av tränare. Handlar också om att vi inte passar så bra ihop alltid i ridningen ännu, vi förstår inte varandra och då blir det lätt konflikter när man har en ifrågasättande häst.

Så galoppen i grunden är bra och stark, men just i ridningen fungerar det i perioder verkligen inte. I andra perioder fungerar det jättebra dock.. Både Dacke och jag är periodare i både energi och intresse, och jag måste lära mig att mer anpassa mig efter hans perioder. För det är inte hans uppgift att anpassa sig efter mig, det är ju mitt ansvar såklart.

Jag och Dacke har en rätt komplex relation. ;)

Det låter ju faktiskt lite liknande L. När han tagit galoppen tycker jag inte att galoppen är svag, men jag har ibland svårt att bryta travtakten, ffa i ridningen, och få honom att ta galoppen. Och som du säger upplever jag att det är lättare för honom när han får vara utåtställd, men när jag ber om ställning inåt och ska fatta galopp så börjar han trava fortare bara 9 gånger av 10. Dags att börja träna regelbundet för tränare verkar det som...

Nytt ridpass idag och jag säger bara: Halleluja! Det kändes som att galoppen föll på plats nu :) Eller jag hittade hur jag skulle rida för att få till fattningarna. Jag fick rida fram honom lite, se till att han tog fram näsan, som han tydligen har börjat krulla in, och ha honom ordentligt rakriktad och sedan fattade han som ingenting. Det är nog inte lätt för honom alla gånger med en obegåvad matte :D

Jag började dessutom med att galoppera idag direkt efter att vi skrittat fram. Galopperade på lite halvlång tygel för att få igång kroppen på honom. Jag gillar galoppen på det viset, den är egentligen mycket bättre för uppvärmningen än traven då rörelsen går mer genom kroppen på hästarna i galopp än i trav. Tror jag fortsätter på det spåret ett tag för han var riktigt trevlig att rida idag :) Hur lägger ni andra upp uppvärmningen för ett pass?

Har inte varit så aktiv i tråden men följt er andra i tystnad :)

Jag har en Nsv född -11.

2014-01-07_18.52.06-225x300.jpg

2014-01-07_18.52.24-225x300.jpg

Så här såg han ut igår :)

Söt :love:

Du har säkert sagt det förut, men vad har han för stam? Vad är planen och upplägget för honom?

Vilken sötnos!! Såg så näpen och fin ut =)

Glimten har blivit klippt nu då han toksvettades hela tiden vid arbete och till och med i stallet nu när vi har en så varm vinter... Han gillade inte klippmaskinen men han fick lite lugnande och jag köpte en ny supertyst maskin och då gick det som en dans :bump: men fick inte ta hela underdelen av huvudet. men det spelar ingen roll. Han blev så blank och fin som en spegel men dessvärre blev han ju grå och inte kolsvart längre =( Men det var ju väntat.
Men han känns så nöjd nu och jag ryktade honom och han höll på att lägga sig i knät på mig :love: så mkt njöt han nu när han kunde känna borsten.

Ang galoppen som ni disskuterat så har han en stor och riktigt bra galopp, men han är ju inte stark nog på långa vägar att arbeta på volt ännu i galoppen. jag har upplevt att motorn har vart lite dålig på honom, och det är mkt ovant för mig. Min förra som var haflinger var galet pigg och hade en jetmotor i rumpan :p Så lite ovant att rida en häst som är lite tveksam till en början. Men han är ju inte mkt riden så det kommer nog med styrka och kondis. Han har redan börjat bjuda väldigt bra ute och vill galoppera hela tiden nu det sista =) Ivrigt påhejjad av mig då!! Han har en underbar luftig gunghästgalopp. Vi har ju bara börjat känna varann och vi gör allt som är kul och bygger kondis och muskler i skogen och jobbar på lina i paddocken mestadels utan belastning.
Här kommer 2 bilder på nyklippt Glimten
20140104_163619_52ca6089ddf2b35b520b0d20.jpg

20140104_163644_52ca609c88e59d36b312390a.jpg

Han är e: Opus 1860 & u: Colette 23280.

Just nu tömkör vi och jobbar med långa tyglar. Löshoppat lite och går mycket promenader. Nu är ju vädret så trist här, regn-regn-regn ;) Så just nu blir det mycket i ridhuset.

Tanken är att rida in honom nu till våren/sommaren sen lång vila. Jag är dressyr ryttare i "grunden" men vill skola honom enligt den akademiska skolan också. Jag vill gärna få honom inkörd, körningen är helt ny för mig men jag har verkligen fått upp ögonen för det och vem vet det kanske är det roligaste jag gjort :D

Han är en helt underbar liten kille, älskar att arbeta och är så vaken :love:

Hur la ni upp träningen/inridningen med era kallblod? (om ni gjort det själva)
Någon som har några tips? :sneaky:

Han är faktiskt ganska näpen och inte så jättegrov, ännu, det kanske kommer. Lite längre ben än de grova Nsv. Han har vuxit ganska mycket på höjden nu.

Va fin han är din svarta :o

Har funderat på att klippa min lite också, är ju sån varm vinter och han ser ut som en mammut. Svettas när han får jobba lite även om det är korta stunder.

*kl*

Hoppar in i tråden och presenterar min herre född -10
Våd heter han, är en olycka/oäkting som blivit för jäkla bra.
Hans mamma rymde till unghingsten och snabbare än en kanin blev han till.
Hans mamma är efter Gorm och pappan var efter Vasall.

Jag fick hem honom i stort sett ohanterad i augusti och har själv ridit in honom under hösten, vilket har gått långt bättre och snabbare än förväntat :)
Tanken är att han ska köras in under vintern också.

Och en liten bildbomb på underverket.
Nyanländ
1098020_10151609869383789_904145078_n.jpg

994543_10151614828738789_1937787451_n.jpg

Sadelvänjning på promenad i skogen med vovven
933918_10151619985698789_1322939248_n.jpg

På tur
1374306_10151728050738789_822774081_n.jpg

Vatten e kul!!
1396015_10151766117553789_64513821_n.jpg

1377403_10151782628983789_774200051_n.jpg

Rakning pågår :)
1450093_10151847947898789_674305643_n.jpg

Innan leran tog greppet om hagarna...
1426440_10151857370228789_1947408003_n.jpg

Tomtenisse
1477432_10151909639858789_406092682_n.jpg

Haha, jag förstår vad du menar om vädret. Håller till strax söder om Kungsbacka och vi har samma väder här. Totalt väderlöst :meh: Försker just att bara överleva till helgen när det ska bli kallt och sluta regna. Men då blir det väl isgata istället :cautious:

Vad mycket roligt du har framför dig iår då :) Red in min själv för ett och ett halvt år sedan (är det så längesedan redan :eek:). Det var helt odramatiskt. Jag hade tömkört mycket och släpat grejer innan, så kommandon och konstiga ljud bakifrån var inga konstigheter, och i och med släpkörningen var han van med remmar runt kroppen så sadeln var inte den heller nåt problem.
Första gången jag hängde på honom:
480309_502203353128720_1021636973_n.jpg

Två dagar senare var det dags för premiär på ryggen:
296946_10151034519796247_1925740923_n.jpg

Inga konstigheter :p

Skämt å sido så tror jag att har man bara förberett ordentligt och känner sin häst och vet ungefär hur den brukar reagera, så får man inga eller i alla fall inga olösliga problem.

Visst är det fantastiskt med rasen vad positiva och arbetsglada de är :love:

Vad fin :) Härlig klippning :D Och vilka framsteg ni gjort på kort tid! Snart går du ju om oss, ju! Fast det säger väl mer om i vilken snigelfart jag jobbar än om hur fort du jobbar :o Duktigt av dig att arbeta så målmedvetet :)

Ja det blir säkert isgata då istället ;) Haha. Jag hade ju kunnat tänka mig lite snö, det hade varit mysigt och gjort susen för hagarna som blir SÅ leriga. Nu har vi turen att det är grusat vid grindarna men min lilla kille springer som en tok och busar om dagarna, han är så fruktansvärt smutsig varje dag.... de andra hästarna är kanske leriga upp till kotorna....Men inte Cotten serru, han har lera på öronen, ryggen och hela magen är svart m.m O_o Men det är ju så det ska vara. Jag är glad han rör lite på sig trots trist väder.

Ja jag ser verkligen fram emot detta året! Han är väl förberedd, mycket hanterad och van vid "konstiga" saker. Så det blir nog också förhoppningsvis ganska odramatiskt.

Måste varit en häftig känsla att sitta upp första gången?
Hur gammal är han nu igen? (har säkert läst det innan)

Ja jag är verkligen förälskad i rasen. Som du säger, så positiv och arbetsglad....och det är krut i min :) Samtidigt som dom är så vänliga och verkar ha lite humor :sneaky:

Söt!

Ja verkligen fin klippning :)

Så kanske man skulle prova att göra ngn gång :idea:

Fantastiskt härlig känsla när alla dom där timmarna nedlagt arbete betalade sig. Hade ett stort leende från öra till öra i flera dagar efter det. Han blir 5 i år (född 2009)

Haha, ja humor har de allt :D I helgen som var var jag ute och red med en stallkompis vars häst är en skojare som hoppar och bockar varpå både jag och ägaren garvar och strax efter börjar L göra likadant. Monkey see, monkey do :D Tur han inte skruva sig i luften bara :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka