Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jag sörjer också lite att snön töat bort, men försöker trösta mig med att våren är på väg. I söndags var det riktig vårkänsla här med barmark, strålande sol och lite fågelkvitter. Det kändes lite lätt absurt med tanke på att jag dagen innan varit ute och galopperat i decimetertjockt snötäcke.

slowfeeding nät till rundbal är perfekt, har fjording, nordis o shettis , på lösdrift, o alla är fina i hullet. Du behöver dock en kant nertill om hästarna är skodda, så dom inte fastnar med skor eller broddar.:)

Vi har med rundbalsnät i hos min tjocka + en foderring runt. Nu är alla där barfota men ringen håller fast balen med :) Min donna är där emot lite små fet. Men hoppas vi ska få ner hullet med lite ökad motion. Ska försöka spara ihop till sele och vagn med så vi kan variera träningen lite :)

DSC_6353.jpg

Här bredvid en quarter och ett polskt halvblod :)

DSC_6369.jpg

DSC_6425.jpg

Herregud så vacker! :love:

Han känns väldigt Lena Furberg, typ Svarta Björn feeling! :love::d

Jag köpte en star trekk till min växande nordis när han var 4. Den har flyttbara paneler vilket vi haft nytta av då han breddat sig med tiden. Jag rider inte så mkt med sadel, bara i nödfall, så då gör det inget tkr jag att det är halvbom. Den sitter lika bra som en bomsadel, glider inte en millimeter. Värd sina pengar. :)

Jag har också en Star Trekk till min, en dressyr. Det är en himla trevlig och anpassningsbar sadel :)

Kl
Idag var L och jag ute på en lite längre tur och det kändes riktigt vårigt och härligt i luften. Det vore himla skönt om det ville bli vår nu, men det ser inte ut så på prognoserna :meh: L är himla fin i vänstergaloppen nu, men har lite svårare att ta höger. Jag hoppas att det blir bättre med träning.

Köpte det på Caisas shop, nätbutik, kostade ca 2000. Väldigt bra kvalitet:) köpt mindre nät på hööks o de gick sönder ganska fort:)

Lustigt att jag skrev om galoppen igår. Idag ville han bara ta högergaloppen :D Practice makes pefect, så att säga. Nu blir det några dagars vila för lilleman så han kan hämta sig (och jag hinner plugga).

KL

Var så stolt över min lilla murvelbest idag då han för första gången fick till slutor från marken, få, men fina steg.

Dock bara åt ena hållet, åt andra hållet blir han förbannad när man ber om det.. Tror han är stel i den sidan. Någon som vet något bra sätt att mjuka upp den på?

Jag tror egentligen inte på det där med stretching när det gäller hästar, men ska väl ge det ett försök ändå.

Varför tror du inte på stretching? :)
Stretching är nog bra om det är stelhet som är orsaken till problemet. Min första häst var extremt stel och kort i halsmusklerna när jag köpte honom - travare. Han mådde väldigt bra av att stretcha och blev väldigt rörlig och fin. Men att slutan inte fungerar kan ju också bero på svaghet någonstans och då är det styrketräning som behövs. Det kan ju också vara ett koordinations- eller balansproblem. :) Jag hade nog givit det lite tid, jobbat med det utan att öka kraven, uppmuntra varje steg i rätt riktning och se om det föll på plats med tiden. Det kan ibland faktiskt vara så enkelt att han bara inte får till det, rent fysiskt inte vet riktigt hur han ska göra det åt det hållet. Prova äta mat med besticken i fel hand, det är en helt annan sak än att äta med rätt hand. :)

För att jag vet hur mycket som krävs för att stretcha en människa, räcker inte med att lite snabbt sträcka sig åt sidan efter en morot. Utan är mer komplext för oss, så känns som att det nog är svårt att få till så att hästen själv hjälper till i stretchandet. Spänna emot och slappna av är ju effektivt för oss, mindre lätt att få hästen att greppa det.

Kan absolut vara ett koordinationsproblem. Men jag är osäker på om det är så. Han flyttar gärna rumpan åt sidan om han får vara ställd åt motsatt håll. Men som i en sluta att vara ställd åt samma håll som dit rumpan ska vägrar han. Därför känns det som att han är kort i musklerna på motsatt sida.
Han är en sån häst som kan bli riktigt förbannad när något inte passar, han stod och slog med bakbenen rakt ut en massa idag. Det enda jag gjordce var att försiktigt be honom att flytta rumpan, men med bibehålld ställning inåt.
Samma ilska som kan komma när man är jute och kör och man ber honom öka traven fast han antingen bara vill galoppera, eller bara vill trava sakta. Han tvärstannar och slår, men löst sig med slaggjord.
I ridningen gör han så med när det inte passar.

Idag tog jag en lite längre tur ut, det var många år sen jag red en sån tur utan sällskap. Han gick på bra men tvekade båda här och där som för att kolla om vi inte kunde gå hem igen. O_o Sen arbetade vi med balans och högerställning (hans svåra sida) och han blev ordentligt trött på slutet för han tog till galopp när det blev tungt. Hursom kändes det väldigt bra efteråt för min sneda höft hade rätat ut sig och han var väldigt avslappnad och genomarbetad. Vi kom också över hans spänningar inför att passera hunddagiset där 20-30 hundar kommer rusande och skäller på oss när vi går förbi. Många småsaker är ovant för honom sen jag inte ridit ordentligt på ett par år.

Kl
Här knallar det på. Stallet är snart färdigt och vi har flyttat in lite smått. Lite dörrar och sådant som ska fixas.
Idag skippade vi ridningen för det snöar och regnar om vartannat. Tömkörde lite istället och har verkligen hittat vilka knappar jag ska trycka på för att han ska bli fin. Kul att kunna ha det som lite omväxlande träning.

hagelgnag och sadel

Vi har fällt en gigantisk asp i hagen. Det tycker hästarna är toppen. De gnager och gnager. Och tack för sadeltipsen. Jag har beställt en Sensation Ride g4. På 24 månaders avbetalning. Hoppas den är bra. Gulp.

IMG_2494.JPG

IMG_2497.jpg

IMG_2498.jpg

Roligt att flytta in i nytt stall och tömkörning är kul. Det finns så mycket variation i det som man kan göra som man först kanske inte tänker på.
Pålle ser gullig och mycket nöjd ut!

Gött med träd:d Tror du kommer bli nöjd med sadeln. Jag hade ju förut en G3a och min rumpa kan sakna den än.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 366
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka