Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Vad fin han är!

Tycker om att se hästar uppklädda och fint skötta, visar på respekt mot både hästen och sporten tycker jag. Symboliskt såklart, för hästen bryr sig inte, men handlingen i sig tycker jag är respektfylld. :)

Tack håller med om att det är kul att se väl omhändertagna hästar! Och jag älskar att pimpa och matcha när tillfälle ges :) och min kille är tacksam att göra fin. Och han betyder allt för mig och kommer alltid i första hand i allt. Respekt är mkt viktigt när man håller på med djur! Alla ska få den uppmärksamhet och kärlek de förtjänar på ena eller andra sättet

KL

Sitter och knåpar ihop en beställning på ett specialsytt träns åt storkillen :). Lite less på att det inte går att köpa "vanliga" till honom, nackstycken är ok men pannband och nosgrimma är alltid för litet. Och dessutom så har ju alla träns så himla smala remmar. Hoppas det blir bra :).

Jag har ett specialsytt körhuvudlag till min häst, min sadelmakarvän sydde den efter mina önskemål och hästens mått. Blev riktigt nöjd med det. :)

Är ett ergonomiskt nackstycke, breda remmar, vita sömmar på pannband och nosgrimma o.s.v. Dessutom i tärnsjöläder, så håller längre än min häst antar jag.

Så specialbeställa är bra, satsa på bra kvalitet på lädret så det håller länge också. :)

*KL*

Igår kom jag iväg sent till stallet, ca halv åtta, så jag tänkte bara raspa till fötterna lite och pyssla en stund. Men det gick fort, fötterna var fina och jag blev sugen på att ta en tur. Hoppade upp i bara linan och tänkte att jag kunde i alla fall rida lite utan huvudlag fram och tillbaka till grusplan så fick vi nåt gjort. Men det blev till och med ett litet pass där. Tyckte han kändes med avslappnad och stabil att rida i bara linan, hade lagt den över nosen som stöd för han blir så himla orolig annars. Gjorde till och med ett par galoppfattningar och han var jätteduktig. Rolig omväxling och vi ska nog rida så ett tag för att jag ska komma ur lite dåliga vanor och sänka förväntningarna lite.

Var annars ska man visa bilder på sin fina, fina häst? Lycklig fyraåring i hagen.

bild%25201.jpg

bild%25202.jpg

bild%25203.jpg

Så intressant att se. Han är så fin! Famlar lite själv med den typen av metoder/praktik/övningar men måste läsa mer och hitta tränare. (och för en gångs skull behövde jag inte stänga av ljudet på en hästvideo - favoritlåt!)

Är jätteroligt att träna så, både för mig och hästen. Just nu får jag tvinga mig själv lite att rida/köra, för jag vill mest bara träna från marken. Men har inte riktigt nått till den punkt där markträningen ger konditionsträning. :)

Min tränare arbetar inte så mycket med positiv förstärkning, lite, men inte alls i den grad jag jobbar med det. Men jag tar till mig hennes AR-övningar och sedan gör jag om inlärningen så det fungerar för oss. :)

Härligt! Glad häst :D

Kl
Igår red jag en stund i paddocken, efter att ha vilat i en vecka, och det kändes som att vilan gjort L gott. Det kändes som att han hade mycket mer energi än sist jag red. Det märks att han går framåt i utbildningen och att han blir starkare. Galoppfattningarna börjar sitta riktigt bra nu, det blir rätt nästan varje gång och han känns stark i galoppen och faller inte isär på samma sätt som han gjorde i höstas.

Jag får verkligen påminna mig om de framsteg han gör, för jag har lätt att fastna i det som inte funkar på varje pass trots att han i det stora hela gör framsteg varje månad. Hur är det med er därute? Blir ni lätt negativa eller har ni lätt att ta fasta på det positiva?

Jag är både och... har en gnatig negativ inre röst som kommer fram och "förstör" fast jag egentligen alltid blir glad över det lilla. Det är kämpigt att jobba emot den.

Det tintilar skrev om att sänka förväntningarna, det jobbar jag konstant med. Annars blir det bara pannkaka :P.

Jag har nog lätt för att FASTNA i det positiva. :/ När jag tycker att vi gör tre fina varv i trav så tar jag det inte vidare. Jag är så nöjd med det att jag inte vill pressa min häst och kanske misslyckas om jag håller på en stund till. Vilket resulterar i att ett pass inte håller på mer än 10 minuter för sen vågar jag inte utmana ödet mer för det går ju så bra!

På sistone har det dock inte känns 100 - och därmed har jag ridit längre pass faktiskt, för att det ska lossna och jag blir väldigt besviken på mig själv. Jag måste ta ner mina förväntningar igen och det är svårt. Tycker att han känts stel och tung, vilket är raka motsatsen till vad han är som är så känslig, pigg och rörlig. Han belastar även framhovarna snett och jag hoppas att min hovis ska komma med lite råd, han har varit hemma med sjukt barn länge så vi ligger efter. Sen blir det kurs i april, då hoppas jag att jag ska komma i ordning med min ridning. Det är ca 4 år sen sist jag red för en instruktör. :nailbiting: Det kommer inte att vara en vacker syn kan jag säga, ska se om min syster kan filma tragedin också.

Senast ändrad:

+skiesabove
Jag förstår er bägge två. Tänk vad man kan förstöra för sig själv bara genom att tänka "fel". Makalöst vad hjärnan och tänket påverkar en prestationer egentligen.

KL

Just fått klart att jag och hästen har fått sommarjobb, ska köra turister på ett historieland i en och en halv månad under sommaren. Fantastiskt roligt erbjudande som inte gick att tacka nej till. :)

Så nu får Dacke chansen att efter sin misslyckade karriär som travhäst få möjlighet att starta en ny karriär som 1800-talskörhäst istället. Inte helt fel.

Rejält bra att ha vänner som ringer en och ger en möjlighet att få ett roligt jobb utan att man själv ens behöver lyfta ett finger för att få det. Ibland har även jag flyt i livet. :)

Sommaren kommer alltså spenderas 100 mil bort, Dacke blir en berest liten häst. :)

Här kanske nån kan hjälpa mig! Jag kommer snart ev bli äg till en bruks nordis men jag undrar ni som bara har b kort vad kör ni hästarna i för släp? Vi har ett stort släp men får bara lasta 550 å tösen väger 700-750!!

Jag har bara hyrt släp men det krävs boggi. Nog skulle jag kunna baxa in han i en mindre utan mellanvägg men det är inte helt lagligt. Värmlandsvagnen är märket på den vi brukar hyra. Tror modellen heter Internationall men jag är osäker.

Ja vi har ett stort bra släp där 3 stora ardenrar haft gott om plats men så får man inte köra en nordis men å knöka in henne i ett enkelaxlat släp i 20 mil gör jag inte varisej de e lagligt eller ej! Ååååå så jobbigt de ska va! Vill ju hon åker tryggt å bra i ett stort släp men då e de en lagligt (vilket igentligen vore de säkraste!!

Okej, går det att lasta den tyngre i släpet på ett annat körkort eller med en annan bil?

*KL*

I morse åkte jag ut till stallet för att rida ett kort pass. Tolle mötte mig med ett dovt, välkomnande gnägg. Men han tyckte nog att det var för tidigt att rida före kl 7 på morgonen för att var lite bångstyrig i början och provade att kasta sig lite för o se om jag kanske åkte av och gav upp det hela. Hovis har lovat att komma i bösjan på nästa vecka och det måste han för nu är han sig verkligen inte lik. Till slut gav han med sig och det gick ganska bra, tog en liten tur ut och se hemma igen gjorde jag några samlade galoppfattningar i det svåra högervarvet. Den sista gick oväntat bra, han tog två riktigt fina, balansera galoppsprång med vikten på bakbenen nästan stillastående och stannade sen bums. Otroligt fint, han fick beröm och så gick vi hem. :) Trots hans lustiga sätt just nu känns det ändå som att vi åstadkommer nåt väldigt bra varje gång.

Grattis!! Det låter ju som ett riktigt trevligt sommarjobb :)

Kl
Idag red vi ut i solen en sväng. Jösses, vad det blåste idag! Tack och lov är L inte brydd av det, men sällskapets häst blir lite orolig av blåsten så den fick ha mössa på sig :p L var lite lätt schizo idag, till en början var han lite motig och ville inte gå fram ordentligt och sedan fick han fart under fötterna och blev skitpigg istället. Jaja, han växer väl ur det också :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 363
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30