Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Tack för komplimangerna, och åh vilken mysig galoppbild! Vill också ha stubbåkrar istället för skarsnö...

Taaack! Höhö fast han är lite förväxt, jag är 177cm/76kg så jag är inte så liten som jag kanske ser ut när jag sitter på han :)...

Alla grejer är så små på han... som bootsen på bilderna. Storlek XL. Och små. Suck...

Va roligt med alla ridbilder! Jag har aldrig fotohjälp, men hoppas få lite bilder från kursen sen iaf. :)

Jag funderar faktiskt på att köpa en tokbillig filmkamera och bygga en ställning åt den, och ett litet "hus" av en glasslåda. Så kan jag få bilder när jag är själv :). Det har varit äckligt nyttigt att se hur det faktiskt ser ut, jag får jättemycket komplex men ja, hur ska jag annars veta vad jag ska jobba på :D?

KL

Igår red jag tre nordsvenska unghästar. I den bästa av världar hade jag haft psyket hos dem i en sporthästkropp. Haha. Är nyfrälst, hoppas på att soon-to-be-fyraåringen kan gå med min häst under sommaren så jag kan lägga lite mer tid på den. Tyvärr är den inte särskilt rastypisk men jag tycker att det är himla trevlig modell på den, vore kul om hon kunde lära sig så pass att hon kan bli en hobbyponny hos någon familj. Tror hon skulle passa super som det.

Ja nåt sånt skulle man ju bygga. :p Förr var ju telefonerna formade så att man kunde ställa dom på sida på nåt och filma en snutt själv i alla fall. Men nuförtiden är dom för tunna. :D Man kanske får ta med sig gubbens dyra kamera. :angel:

Vad spännande. Vad var det för unghästar? På vilket sätt var stoet inte rastypisk? Och framförallt välkommen till nordis världen!

Skiesabove & tintilar: Visst vore det bra om man kunde bygga nåt kameraställ. Så kunde man fota/filma sig själv när man inte har fotohjälp med sig.

Ja nåt sånt skulle man ju bygga. :p Förr var ju telefonerna formade så att man kunde ställa dom på sida på nåt och filma en snutt själv i alla fall. Men nuförtiden är dom för tunna. :D Man kanske får ta med sig gubbens dyra kamera. :angel:

Jag riggar telefonen i bilhållaren(typ GPS-hållare med sugpropp). Den går att ställa upp och rikta som man vill ha den, och går även att fästa på stolpar osv om man är lite pillig (läs: balsnöre!). Funkar riktigt bra faktiskt.

Inte dumt! Är ft mobillös och ska köpa en ny, kanske ska passa på att köpa en hållare på en gång. :)

Min gubbes kamera har iof stativ... han får nog gömma den för mig, annars ligger den risigt till.

kl

Ibland känns det som att inget hänt och pålle är fet och omusklad. Men det har faktiskt hänt ganska mycket på 7 månader! Förutom vinterpälsen då hehe. Men ja, han har som... byggt om sig själv litegranna?

b95421.jpg

Senast ändrad:

Fin bild :) Vill också kunna rida vid vatten! men här har vi inte den möjligheten...

välkommen och välkommen, får tacka ödmjukt men alla unghästarna är födda hemma hos oss så jag har funnits lite i utkanten av nordsvenskvärlden i sju år, bara det att jag inte är så mycket för skogskörning och bruksdelen, utan jag är ju "uppfostrad på ridskola" och har mer öga för ridbiten ;) mer att jag blev återfrälst eftersom de var så härliga att jobba med igår efter ett långt uppehåll.

För mig är hon ju finast, jag förstår inte heller riktigt varför hon inte duger, men en person som är aktiv inom föreningen i vårt län har sett den och sagt åt oss att sälja asap eftersom den är ful. Jahapp tänker vi. Funderar ändå på om hon inte vuxit i kroppen lite bättre på sistone och är lite snyggare.

Mäh, vadå ful?
Enda gången det spelar roll är ju om ni skulle ha henne till premieringar/avel, men om hästen är trevlig och ridbar så är det väl inget fel i att behålla henne?

Kul med lite nya övningar =) Och härligt med mkt bjudning! Fina bilder också! Önskar att jag också hade en äng att rida på, blir så mkt naturligare bjudning tycker jag :)

det är väl det som är grejen, stona som föds ska gå i avel några år senare eftersom stoet vi råkade köpa för sju år sedan tillhör en (enligt de lite mer insatta) bra stostam där hon och hennes avkommor är enda avelsaktiva hästarna. Därför avrådde han oss bestämt ifrån att ha kvar den utan se den som en valack som ska säljas. Hon är lite liten och såg ut som tre olika hästar i samma kropp fram till förra sommaren, jag tycker som sagt hon har en jättefin typ för ridning på "vanlig" hobbynivå så vill utbilda henne och hitta något trevligt hem för henne där hon kan få vara i centrum. Vi har ju 6 hästar hemma, plus min ridhäst, så det är lite knapert med tid över.

Jag vet inte hur "ful" hon är, för mig ser hon ut som många nordsvenskar man ser på premieringar som får ok poäng, men denna man anser ju alla andra färger än brun vara "ohyra" på nordsvenskar, så det kanske hade med saken att göra i detta fall... Hm. Hon är efter rapid, och ganska lik honom tycker jag, morfar central.

Jag funderar faktiskt på att köpa en tokbillig filmkamera och bygga en ställning åt den, och ett litet "hus" av en glasslåda. Så kan jag få bilder när jag är själv :). Det har varit äckligt nyttigt att se hur det faktiskt ser ut, jag får jättemycket komplex men ja, hur ska jag annars veta vad jag ska jobba på :D?

Visst är det nyttigt med bilder och filmer :) Låter som en bra ide det där! Jag har ofta turen att min Mor är med i stallet och kan fota filma, oftast nu med mobilen men har även en kamera som filmar i full hd och tar bra bilder. Älskar att fota!! Man behöver få den inputen ibland på att det man gör är rätt eller fel. Vi ska ju iväg på träningshelg och det blir våran första träning för instruktör i slutet av April, och då ska vi filma mkt så vi har lite att jämföra med nästa år vid samma tid :p Ser ju redan stor skillnad på min Glimt på bara 5 månader. Men lite läskigt att rida på stor anläggning med publik första gången man ska träna på ett år!! Hua det ska bli spännande. Och det är bara jag som har kallblod alla andra rider halvblod. men vi skulle väl göra reklam för rasen eller hur var det :)

Ja precis, mera reklam :D!
Vi ska på AR-kurs i maj, också läskigt :nailbiting:. Vi är enda bruksnordisekipaget där, men vår tinkerkompis ska vara med också så det känns bra :).

Vad kul med kurser! :) Ja vi måste göra reklam föra bruksnordisar :bump: dom är ju så underbara! Längtar till vi ska åka så kul att se hur han kommer uppföra sig när han ska bo borta på större anläggning.

Kul att du har en Tinker som sällskap ivf, så det inte bara är tunnisar :p

Men ta henne till en premiering och skit i vad göbben säger? Vilken färg har hon förresten :)? Jag anser att färgvariation är underbart, och vi borde ha fler nordisar i fina färger! Jag är en sån som gillar Vindus också iofs, så typ motsatta lägret som din granngöbbe befinner sig i :P.

Eller snarare:
Tycker DU att hon är bra avelsmaterial :)?
Och om inte, rid in, rid till, hitta ett fint hem till henne :).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur