Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

KL

Lyckades fara av Dacke igår efter att han tvärt kastat sig för ett osynligt monster, första gången på typ två år som jag flyger av. Jag som annars är rädd när jag rider blev nog mer rädd av det, så idag valde jag körning som motionsform istället.

Är så härligt med sol på eftermiddagarna och kvällarna nu, så skönt att slippa stressa för att man vill hinna ut innan det blir mörkt. Även skönt att slippa pannlampa.
Reflextäcket är dock kvar, men enbart för att den håriga hästen fäller så mycket päls att jag blir full av hästhår när jag sitter och kör honom utan täcket. Bra med ofodrat reflexäcke då. :)

Vilka härliga bilder, det ser helt underbart ut :)

Här hade vi inte så fint väder idag, det blåser och regnar, vilket gör att det känns som att regnet kommer underifrån och inte går att komma undan. Riktigt äckligt. Trots vädret tog jag och L oss ut på en sväng och vi klarade oss ganska länge från regnet, men sedan började det pissregna och vi blev helt genomsura bägge två. Idag var en sån där dag och ridtur som man bara tar sig igenom. Varken bra eller dålig, utan helt ominnesvärd.

Colt-1.jpg
IMG_20140413_040251-169x300.jpeg
Cotten_01-264x300.jpg

Jag har inte varit så synligt aktiv i tråden, men smygläst ofta! Vad fina alla hästar är :)
Jag har en Bruksvalack som blir 3 år nu i April. Här är tre helt nya bilder på honom.
Hur länge växer dom på höjden?

@MliD Jag undrar också hur länge de växer. Min var vid premiering som 3-åring 149 cm, och nu (han är 5 nu) när jag mätt hemma själv så får jag det till att han är 155 cm. Nu hoppas jag inte att han blir större på höjden, jag tycker han är alldeles lagom nu. Växer han mer blir han ju jättestor :nailbiting:

Vad fin din kille är! Vad är det för stam på honom?

Har inte varit aktiv i tråden på något år, men hittade tillbaka hit då jag är ute efter en ny sadel till min 21-åring.
Är inte hundra på hans bomvidd, men har haft en wkntec wide med xxxx-vid koppjärn i (115-128°) som är för trång och hamnar i bakvikt.

Lade upp några bilder på honom, in action, med och utan sin nuvarande sadel.

Har dock inte bestämt mig för om jag vill ha en allround eller allround mot dressyr, eller om jag är ute efter både en allround (för hoppning och skogsturer) och en dressyr.
Jag hoppar en del och vill därför inte ha en bomlös.

Förslag på märken och modeller som kan passa honom?

22959
4251-1397765159-01d88d6ec29919cdcdab3c88f73a3819.jpg

http://www.bukefalos.com/gallery/albums/hilmer-sadel.532/

KURS idag! Vi var bara 2 ekipage - 4 fotfolk, men vi höll på mellan 10-20. :o Både instruktörens gubbe och våra började ringa och undra vart vi höll hus. Jag vet inte vad som tog sån tid men vi hade väl väldigt mycket att prata om helt enkelt. :p Första passet jobbade vi vid hand, där var det tydligt att vi inte visste vad vi höll på med överhuvudtaget och dessutom var Tolle lite stökig över att vara på nytt ställe. Andra passet hade vi uppsuttet och vi fick göra så himla mycket saker - och red i alla gångarter fantastiskt nog. Trodde vi skulle ha fullt upp med halt och skritt - vilket vi hade men hon ville nog hjälpa mig med alla mina problem och analysera vad jag ska förändra för att det ska funka. Otroligt bra instruktör! Hon blandade in PNH på ett sätt som jag tyckte var väldigt bra också.

Blev inga bilder tyvärr, glömde helt bort att ta fram kameran. :o Men jag skulle gärna vilja att nån fotar när jag rider hemma nån dag. Otroligt nöjd matte och Tolle var så duktig. Han skötte sig jättebra med lastning och transport dessutom. :)

DSC_8741.jpg

Kommer inte ihåg om jag skrivit här innan, men här är "min" kallblodstravare Eld daGaz, f 2001. Kallas Eldas. Jag är medryttare på honom men har honom som min egen. Han är världens bästa häst. Så himla bussig och en riktig kompis. Han har tyvärr varit förkyld nu i veckan men hoppas komma ut på en barbackatur i morgon.
Jag både rider och kör honom. Han jobbar i skogen ibland också, en riktig allroundhäst.

@tintilar Vad roligt med kurs och att du fick med dig bra saker :) Men vi saknar ju bilder faktiskt ;) Du får muta någon att ta bilder på er nästa gång :p

@skiesabove Vilken härlig action-bild :) Det ser riktigt roligt ut

@purity_666 Vad fin :)

Vi har ägnat de sista två dagarna åt att rida ut och njuta i solen, utan sällskap för ovanlighetens skull. Till en början har L masat fötterna efter sig, i vad jag tror är förhoppningen att om han bara är tillräckligt långsam så får han gå hem, men sedan har han varit riktigt positiv faktiskt :) Vi har hoppat över några små stockar och plaskat i pölar och det har varit sååå roligt! Idag verkade faktiskt L också fatta att det kan vara lite kul att hoppa över saker på marken och bjöd lite själv :) Jag hoppas att vi kan fortsätta bygga på den känslan och komma ut och hoppa lite terränghinder senare i vår.

Har bokat in vår sista AR-träning här nere nu, så på lördag kommer vår underbara tränare ut igen. Ska be att få många övningar som vi kan träna på under sommaren sedan. :)
Vet inte ännu om jag blir kvar på Öland även nästa läsår eller om jag blir stadsmänniska. Men skulle vara trist att flytta ifrån en tränare som det fungerar så bra tillsammans med. Även om jag såklart vill komma in på ett universitet så finns det många fördelar med att bo kvar här också..

Dacke blir i alla fall norrlänning igen den sista april, då far ha iväg uppåt för att jobba som ridskoleponny tills jag också flyttar upp i juni.
Blir alltså 1,5 månader utan häst, hur står man ut med det?

Har bokat in vår sista AR-träning här nere nu, så på lördag kommer vår underbara tränare ut igen. Ska be att få många övningar som vi kan träna på under sommaren sedan. :)
Vet inte ännu om jag blir kvar på Öland även nästa läsår eller om jag blir stadsmänniska. Men skulle vara trist att flytta ifrån en tränare som det fungerar så bra tillsammans med. Även om jag såklart vill komma in på ett universitet så finns det många fördelar med att bo kvar här också..

Dacke blir i alla fall norrlänning igen den sista april, då far ha iväg uppåt för att jobba som ridskoleponny tills jag också flyttar upp i juni.
Blir alltså 1,5 månader utan häst, hur står man ut med det?
Om du flyttar till sthlm kan du komma och träna med oss. Höll inte du på med Parelli också? Min tränare håller på med med både Parelli och AR. Fast vi finns ju som sagt på norra sidan. Du får komma på dagkurs! :)

Lazer09 - Ja det var dåligt av mig, hade kameran med. Ska fråga gubben om han kan åka med och fota idag. :)

Om du flyttar till sthlm kan du komma och träna med oss. Höll inte du på med Parelli också? Min tränare håller på med med både Parelli och AR. Fast vi finns ju som sagt på norra sidan. Du får komma på dagkurs! :)

Lazer09 - Ja det var dåligt av mig, hade kameran med. Ska fråga gubben om han kan åka med och fota idag. :)

Har rätt så mycket lagt ned parelli nu, men absolut, är det en bra tränare med ett bra förhållningssätt till hästar provar jag gärna, :)

Men jag hoppas mest på Göteborg nu, men är bara tredje reserv där, så chanserna är väl sisådär.

Har rätt så mycket lagt ned parelli nu, men absolut, är det en bra tränare med ett bra förhållningssätt till hästar provar jag gärna, :)

Men jag hoppas mest på Göteborg nu, men är bara tredje reserv där, så chanserna är väl sisådär.
Okej. Ja hon lär nog inte ut Parelli men hon använder det tänket och utgår från det en del i ridträningen.

KL*
Bad gubben fota oss lite idag så att jag skulle få ett par bilder att lägga upp och det är bara att inse verkligheten, jag tror att jag är mycket bättre på att rida än vad jag egentligen är. :cry: Det gick ju inte heller lika bra idag som på kursen. Men jag tyckte ändå att jag hade nytta av det jag lärde mig och att jag lyckades faktiskt med ett par slutor på volt idag innan gubben fotade.

Det vi försöker uppnå är att rida på ett voltspår. Jag försöker att inte låsa honom med min sits vilket jag misslyckas med och dessutom faller jag framåt - jag har fått läxa på det men det är inte så lätt när ingen skriker "räta upp dig!" åt en ska jag säga. På sista bilden ser vi en glimt av vart jag vill komma.

P1060665.JPG

P1060556.JPG

P1070064.JPG

@MliD Jag undrar också hur länge de växer. Min var vid premiering som 3-åring 149 cm, och nu (han är 5 nu) när jag mätt hemma själv så får jag det till att han är 155 cm. Nu hoppas jag inte att han blir större på höjden, jag tycker han är alldeles lagom nu. Växer han mer blir han ju jättestor :nailbiting:

Vad fin din kille är! Vad är det för stam på honom?

Haha och jag som hoppas min blir MKT större ;) Nu är han nog 150 cm, ngn stans där.... Jag är rädd att jag kommer känna mig så lång på honom då han är en nättare modell och lite kortare i kroppen.

Han är e: Opus u: Colette :)
Din?

Okej. Ja hon lär nog inte ut Parelli men hon använder det tänket och utgår från det en del i ridträningen.

KL*
Bad gubben fota oss lite idag så att jag skulle få ett par bilder att lägga upp och det är bara att inse verkligheten, jag tror att jag är mycket bättre på att rida än vad jag egentligen är. :cry: Det gick ju inte heller lika bra idag som på kursen. Men jag tyckte ändå att jag hade nytta av det jag lärde mig och att jag lyckades faktiskt med ett par slutor på volt idag innan gubben fotade.

Det vi försöker uppnå är att rida på ett voltspår. Jag försöker att inte låsa honom med min sits vilket jag misslyckas med och dessutom faller jag framåt - jag har fått läxa på det men det är inte så lätt när ingen skriker "räta upp dig!" åt en ska jag säga. På sista bilden ser vi en glimt av vart jag vill komma.

P1060665.JPG

P1060556.JPG

P1070064.JPG

Ser jättefint ut, vad duktiga ni är!

Blir lite inspirerad till att rida nu, är ju lite roligt ändå. :)
Jag är väl inne i en körperiod nu, är det jag egentligen tycker är roligast att hålla på med. Dessutom behöver jag så mycket tid i vagnen jag kan få nu och Dacke behöver miljötränas inför vårt sommarjobb i sommar.
Ibland så blir Dacke så pass rädd för något att han inte vill gå förbi, manar man på honom då backar han och det vet jag inte hur jag ska få stopp på. Backat ned i diket många gånger med honom tidigare, men han slutade upp med det ett par år sedan.
Men nu har han alltså börjat backa igen, händer sällan som tur är, men samtidigt är det farligt när han håller på så. Jag nojjar alltid lite för att det ska hända när vi är ute.

Skulle behövt en medhjälpare med då som kan hoppa ur vagnen och leda honom framåt, men jag känner knappt något hästfolk här nere, så medhjälpare är omöjligt att få tag på.

Men tänker väl att ju mer vi är ute efter vägarna och kör, desto tryggare blir han.
Så vi kör mestadels numera, förutom att vi marktränar ofta innan körturerna såklart.

Ser jättefint ut, vad duktiga ni är!

Blir lite inspirerad till att rida nu, är ju lite roligt ändå. :)
Jag är väl inne i en körperiod nu, är det jag egentligen tycker är roligast att hålla på med. Dessutom behöver jag så mycket tid i vagnen jag kan få nu och Dacke behöver miljötränas inför vårt sommarjobb i sommar.
Ibland så blir Dacke så pass rädd för något att han inte vill gå förbi, manar man på honom då backar han och det vet jag inte hur jag ska få stopp på. Backat ned i diket många gånger med honom tidigare, men han slutade upp med det ett par år sedan.
Men nu har han alltså börjat backa igen, händer sällan som tur är, men samtidigt är det farligt när han håller på så. Jag nojjar alltid lite för att det ska hända när vi är ute.

Skulle behövt en medhjälpare med då som kan hoppa ur vagnen och leda honom framåt, men jag känner knappt något hästfolk här nere, så medhjälpare är omöjligt att få tag på.

Men tänker väl att ju mer vi är ute efter vägarna och kör, desto tryggare blir han.
Så vi kör mestadels numera, förutom att vi marktränar ofta innan körturerna såklart.

Okej, ja det förstår jag. Tolle backade också förr när han blev rädd eller ffa inte ville gå förbi nåt obehagligt. Tålamod var nyckeln, att inte försöka pressa fram för fort/hårt för då gick det bara snabbare bakåt. Att invänta och få honom med tiden att inse att det kommer att gå framåt förr eller senare och matte tar honom igenom faran, fick honom att lita på mig och numera stannar han bara till men går att övertyga att fortsätta direkt.

Okej, ja det förstår jag. Tolle backade också förr när han blev rädd eller ffa inte ville gå förbi nåt obehagligt. Tålamod var nyckeln, att inte försöka pressa fram för fort/hårt för då gick det bara snabbare bakåt. Att invänta och få honom med tiden att inse att det kommer att gå framåt förr eller senare och matte tar honom igenom faran, fick honom att lita på mig och numera stannar han bara till men går att övertyga att fortsätta direkt.

Ska testa det, vänta längre.

Går an vid ridning de få gånger han backar, men vid körnig blir det lätt farligt. Men ja.. Födelen med att han backar ned i diken är att han definitivt tar sig framåt sedan, för väl i diket tar det ju tvärstopp. Han får inte panik, utan suckar mest uppgivet och går framåt sedan. :)

Haha och jag som hoppas min blir MKT större ;) Nu är han nog 150 cm, ngn stans där.... Jag är rädd att jag kommer känna mig så lång på honom då han är en nättare modell och lite kortare i kroppen.

Han är e: Opus u: Colette :)
Din?

Haha, vi har lite olika preferenser verkar det som ;) Min är e: Lipton u: Hilda

KL*

P1060665.JPG

P1060556.JPG

P1070064.JPG

Nu tycker jag att du är lite väl negativ mot dig själv. Det ser ju jättetrevligt ut :)

Parellikusken- Ja, man måste ju be dem gå framåt också förstås, nån gång. :p Men med min häst var det viktigt att vänta in rätt tillfälle och be honom gå framåt när han blivit lite avslappnad och släppt låsningen. Han gick inte fram då heller men han protesterade utan att backa. Och till slut så gick han väl med på att gå igen. Minns när vi skulle rida ut med en annan häst första gången och han vägrade gå från gården bara för att han gick först. Han backade sammanlagt säkert 50 meter, vi höll på i 20 minuter. :p Han gick ett steg fram, backade 10, ett fram, backade 10. Tålamod, tålamod, sen så. Efter det fick han alltid gå först från gården för att vänja sig vid att det var så det skulle vara. Idag gör han inte så alls längre faktiskt, ffa har han fått in vanan att lita på ryttaren när den är övertygande. Men blir man arg eller för guds skull använder spö, då blir han inte rolig.

Lazer09 - Va snäll du är. :) Äsch, man är ju så töntig, jag vet ju att jag inte är någon stjärna men när man verkligen SER vilka fel man gör så blir man så förvånad och besviken för man tror inte att det ska se så illa ut. :p Nåja, på sista bilden är jag på rätt väg i alla fall.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka