Nordsvensk travhäst bra lämpad för ridning?

Sv: Nordsvensk travhäst bra lämpad för ridning?

Har inte hunnit vara inne på Buke på en vecka, men kul att det händer något! Ska direkt gå med. :)

evis skrev:
Tror jag skrivit det flera gånger nu, men om ALLA som är intresserade av kbl-travare som ridhästar och som har lite idéer eller funderationer ang detta, går in och skriver i forumet på sleipners hemsida och verkligen försöker gå igång en diskussion "i rötterna" - då MÅSTE det hända något tycker jag (http://www.sleipner.org -> Forum i framen). Som det är nu vet ju inte travfolk riktigt HUR poppis de här hästarna är som ridhästar....

Jag skrev en tråd där för några veckor sedan, rubrik "hingstar" tror jag. Först var folk trevliga men nu har någon svarat och rackat ner på mig för att jag vill avla fram en ridhäst och att det förstör aveln. Rubriken på det inlägget är just under och är "ridhäst?" eller nåt liknande. Svarade på det men vet inte om det kom med eftersom "sidan kan inte visas" nu kommer upp när jag försöker gå in på forumet. Ni kanske kan stötta mig nu om det blir diskussion? Är ju lätt för dem att racka ner på mig när jag är den enda med annorlunda åsikter...

Nu funkar forumet igen, skrev ett par inlägg... Ibland undrar man allvarligt hur folk tänker egentligen.

Men visst - man ska nog vara försiktig när man pratar med de större hingststationerna, att nämna att fölet kommer bli ridhäst. När jag sa något om det när stoet betäcktes förra året så fick jag vilda reaktioner från hingststation-ägaren.
Men de nekar ju förstås ingen att betäcka, det kan jag inte tänka mej iaf.

Vad heter ditt sto? PM´a gärna!

Är det fölet du har som avnändarbild? Han ser bedårande ut med den där bläsen. :) Har du några andra bilder på honom?

Jag har PM:at dig nu!

På trav-kallblod strävar man efter en lång häst, rektangulär. Oftast är de ändå kvadratiska = kort rygg, men frågar du en travtränare kommer han säga att ryggen ska vara lång. Finns nog ingen rasstandard just för kallblodiga travare (rätta mej om jag har fel) eftersom man avlar på prestation. Det är vanligt nuförtiden med lite ädlare kbl eftersom man inbillar sej att de springer snabbare.

Man brukar väl vilja ha en kort rygg, men en liggande (som då blir längre från sidan sett) bog och en större bakmotor. Totalt blir hästen längre, men de brukar vilja ha kvar ryggen har jag för mig.
Men varför man brukar vilja ha längre hästar innom travet är för att de ska få plats med sina ben :D
Jag skulle då inte vilja ha en för lång rygg på en travare

I trav:
En travare sätter i sitt bakben innan det diagonala frambenet stöter i marken och lämnar marken efter att frambenet lämnat marken. Dvs att bakbenet är längst i marken. Om man tittar på bilder från den högre dressyren när hästarna går i en ökad trav, ser man mestadels hur hästen har ett framben i marken men inga bakben.
Jag tycker kallblodstravare passar utmärkt för ridning! :bump:

Liknande trådar

Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 305
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Popcorn
·
Hästvård Jag har ju varit förskonad från många av de 'små' skadorna/grejorna (på bekostnad av att jag fått de stora.. :crazy:). Tror jag under...
2
Svar
25
· Visningar
20 351
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar