Nordsvensk travhäst bra lämpad för ridning?

Sv: Nordsvensk travhäst bra lämpad för ridning?

Jo, Pilven Poika har jag haft ögonen på nu några år :). Läcker kille som framförallt, som du säger, verkar ha precis det som är kallbloden, användbarhet. Att kunna stila runt på ridbanan ena dagen och nästa göra lite nytta för sej framför vagnen ;)

Det har varit diskussioner tidigare om detta med att rid-intresset blivit så mycket större - folk vill ha kbl-travare att RIDA på, men på trav-sidan är man väldigt emot att dela stamboken ytterligare. Jag antar att man tror att det skulle göra att intresset blir ÄNNU mindre för våra svenska kbl-travare, att rasen blir "sämre", eller så har man andra anledningar.

Som stoägare känner jag mej väldigt kluven, jag vill ju avla på stoet och föra RASEN framåt men vill gärna ha ridhästar själv - det är svårt att hitta och "titta på" de hingstar som finns idag utifrån rid-egenskaper, eftersom de premieras i princip enbart på trav-meriterna. Samtidigt, hittar jag en travhingst som rör sej som jag vill, är trevlig & dessutom har visat hållbarhet för den tuffa träningen & de påfrestningar som blir av travet - så känns det faktiskt "säkrare" än ifall det skulle finnas en ridstambok, där det kanske vore svårare att se tex hållbarhet hos hingstarna? Fast det är en försvinnande liten nackdel iofs.....

Jag VET ju att det finns många som vore intresserade, frågan är hur man går till väga för att åtminstone få fram en diskussion i de högsta leden inom Sleipner (som ju ska arbeta för att tillvarata det svenska kallblodet :) )? Jag tror iofs diskussionen finns där, men den ligger nog mer på nivån att försöka få folk att se värdet i den avdankade travaren - dvs när den gjort sitt på travet.... Jag vill ju gärna se att kbl-travaren kan ha lite nytta som ridhäst redan innan det? :)

Tack för ett intressant inlägg!
Tar finska stamböckerna in svenska och norska hästar också, eller är den stängd för annat än just finska? Tänkte på det sätt som de svenska och norska stamböckerna är "öppna" för varandras hästar om du förstår hur jag menar.

evis skrev:
Tja, EJ ägde ju Sapphire innan - hingsten betäckte henne, och sedan såldes stoet till CD. EJ själv "avlar" inte....

--> Milly, där ska enligt uppgift finnas en mycket vacker vit bruksnordis-hingst hos EJ nu (köpt). Kommer från Norge och är där godkänd, ringer det kanske en klocka då? Frost är läcker, definitivt annorlunda typ motför många andra bruksnordisar jag träffat (som mer sett ut som ardenner), han är väldigt liten och smäcker.

Härligt med fler färger! Har ju själv en väldigt lätt och elegant Bruksnordsvensk, som är både högrest och har mkt luftiga gångarter. Många tror att han är av travartyp faktiskt.

Jag hade gärna sett en delning av stamboken som de har i finland.

(Den vite hingsten vill man ju se bilder på... :d :d )

Jag har redan förfrågningar på om jag vill sälja honom utomlands, såklart är det lockande men det hade varit kul att kunna lätta upp den tunga typen samt blanda in lite färg. (Min är isabell).

Min Norske kallblodstravare är fö. ganska lik den finske skönheten här ovanför... :love:

pojkar1.JPG

pojkar2.JPG

Hihi, fast i jämförelse med Frost är nog din bruksnordis mycket grov :). Han är riktigt liten (145 kanske?) och nog ungefär lika lätt som mitt lätta kbltravar-sto.

Men din kille är fin han också!

Finns bilder på Frost på EJ´s hemsida. http://biphome.spray.se/pjalmbrant/ (se tex första sidan bilderna längst till vänster uppe i framen, samt "vem har sagt att det skulle vara lätt") Upptäckte just att det finns en bild på Hallingblåen där, under "min nya vän".

Det finns ett forum på sleipners sida, vill man ha igång diskussion så är ett tips att gå in där. (http://www.sleipner.org)

Senast ändrad:

Frost är verkligen jättevacker!!! Och så fint med den vite!! Man blir helt :love:

Midas är liten också, 150 cm, men helt rätt, bra mkt grövre än Frost.

Nej, den finska stamboken är ändast öppen för finska kallblod. Det har flera år gått spekulationer i travkretsar om en "nordisk" kallblodsras, där man skulle korsa de svenska/norska kallbloden med de finska. Vet inte om försök på detta alls har gjorts, och det är inget jag direkt är intresserad av heller.

Att ändra på avelsarbetet inom en ras är ingenting som man gör speciellt lättvindigt och precis som du säger så tror jag inte heller det kommer att vara så enkelt att få igång en diskussion i Sleipner. På så sätt blir det upptill var och en av stoägarna att bestämma hur de vill avla på sina hästar. Har haft ögonen på din Trollfuxa (genom sammetsmule) och tycker att hon är så läcker! Ett föl efter henne skulle vara roligt att ha! :bow:

Den stora skillnaden i inställningen till kallbloden kommer säkerligen från att den svenska halvbloden har alltid varit så stark i Sverige och på så sätt har det inte behövts en ridhäst i kallblodet. I Finland är FWB (Finnish Warmblod) aveln änny relativt ung och i historien var alla halvblod mer eller mindre importerade från Sverige eller Ryssland. Därför har det alltid funnits ett behov av att använda det finska kallblodet som ridhäst och på så sätt har det varit naturligt att också betona detta i avelsarbetet. Tycker ändå att Nordisen har väldigt mycket att ge som ridhäst och det vore SÅ roligt att se folk som lägger tid och pengar på att utveckla sina fina unga nordisar till ridningen. :)

Du har så fina hästar :love: Vad har du för planer för dessa två herrar?

evis skrev:
--> Milly, där ska enligt uppgift finnas en mycket vacker vit bruksnordis-hingst hos EJ nu (köpt). Kommer från Norge och är där godkänd, ringer det kanske en klocka då? Frost är läcker, definitivt annorlunda typ motför många andra bruksnordisar jag träffat (som mer sett ut som ardenner), han är väldigt liten och smäcker.

Ja, jag såg bil på den vita på hemsidan. Är det den? Skimmel är väl rel. ovanligt hos nordsvenskar vad jag förstått..?

Sedan, vad har Frost för stam? Tycker han har bekanta linjer, någon som har koll på varifrån han kommer och stammen?

Det härliga med kallbloden är ju att är så mångsidiga! :) har inte så stor erfarenhet av dessa hästar men vad jag sett/hört så är de ju otroliga, ffa de lättare bruksnordisarna då de inte varit på trav men ändå är avlade för brukskörning, för styrka men ändå funkar ypperligt som ridhästar! :d Otroliga hästar, det är mångsidighet många ryttare vill ha så jag tycker det är bra att man varken avlar bara för ridning eller bara för körning. Eller snarare att resultatet blir en häst som funkar för både och. Jag tycker generellt sätt det är så många hästraser nu för tiden som avlas för EN sak, prestationsavlas om man nu vill, på en gren. Men det är ju inte jag som fritidsryttare som vill prova på allt ute efter.

Sedan, vad är det för skillnader mellan bruks- och travarnordis förutom massan (som ju uppenbarligen inte är ett självklart drag heller)? Och att bruks inte går på trav då. Skillnader i byggnad med mera?

CarolaLind skrev:

Vad fin Nökle är! :love: Tycker om hans intensiva färg så mkt! och han har verkligen förändrats mot de första bilderna man sett på honom när du tg hand om honom. Men han har rätt lång rygg eller?

Sprettan skrev:
Du har så fina hästar :love: Vad har du för planer för dessa två herrar?

Midas hoppas jag ska godkännas som hingst, han ska lämnas på ridutbildning hos min tränare inom Akademisk ridning samt utbildas inom körningen såklart... ;) Jag vet inte om jag behåller honom i Sverige elelr låter honom stå kvar i Österrike om/när han väl kommer ner där då jag själv har plan på att förflytta mig dit inom ett par år.

och Nökle, ja bra fråga...jag har en liten önskan om en arabfröken då jag tror att den kombin skulle kunna bli alldeles sagolik. För övrigt ska han både ridas och köras.

Jag har dock lite funderingar på att skära Nökle då han stressar lite väl mkt just nu, vi får se vad som händer.

Nökle är nog lite "mitt i" vad det gäller ryggen, inte kort men inte jättelång, på dessa bilderna sträcker han ut sig som en orm... :D

Såhär ser han ju ut egentligen:

nöklehel.JPG

Han har otroligt lätt för att samla sig och vinklar sitt bäcken riktigt bra nu, trampar bara man petar på honom. Riktigt härlig kille att jobba med... :love:

CarolaLind skrev:
Midas hoppas jag ska godkännas som hingst, han ska lämnas på ridutbildning hos min tränare inom Akademisk ridning samt utbildas inom körningen såklart... ;) Jag vet inte om jag behåller honom i Sverige elelr låter honom stå kvar i Österrike om/när han väl kommer ner där då jag själv har plan på att förflytta mig dit inom ett par år.

och Nökle, ja bra fråga...jag har en liten önskan om en arabfröken då jag tror att den kombin skulle kunna bli alldeles sagolik. För övrigt ska han både ridas och köras.

Jag har dock lite funderingar på att skära Nökle då han stressar lite väl mkt just nu, vi får se vad som händer.

ÅH! Österrike! :) Varför är du där? Eller är du kanske inte det just nu. :D Österrike är så fint! Och ligger rätt centralt i europa. Hur går det med Nökle, börjat med ridningen än eller är det fortfarande i huvudsak mark?

Nordsvenskar, både bruks o travartyp är väldigt vackra!
jag har nog mest fastnat för bruksmodellen. Iaf ridmässigt sätt.
Dom jag ridit har vait så roliga och mjuka.

Jag tittade efter lite roliga annonser på nordisar när jag letade ny häst, mkt pga att jag tycker dom har ett bra psyke.
Hittade dock ingen jag fastnade för just då, så det blev en frieser.

evis skrev:
Det har varit diskussioner tidigare om detta med att rid-intresset blivit så mycket större - folk vill ha kbl-travare att RIDA på, men på trav-sidan är man väldigt emot att dela stamboken ytterligare. Jag antar att man tror att det skulle göra att intresset blir ÄNNU mindre för våra svenska kbl-travare, att rasen blir "sämre", eller så har man andra anledningar.

Som stoägare känner jag mej väldigt kluven, jag vill ju avla på stoet och föra RASEN framåt men vill gärna ha ridhästar själv - det är svårt att hitta och "titta på" de hingstar som finns idag utifrån rid-egenskaper, eftersom de premieras i princip enbart på trav-meriterna. Samtidigt, hittar jag en travhingst som rör sej som jag vill, är trevlig & dessutom har visat hållbarhet för den tuffa träningen & de påfrestningar som blir av travet - så känns det faktiskt "säkrare" än ifall det skulle finnas en ridstambok, där det kanske vore svårare att se tex hållbarhet hos hingstarna? Fast det är en försvinnande liten nackdel iofs.....

Jag känner precis likadant, jag vill betäcka mitt sto för att få en ridavkomma. Men det är svårt att välja hingst när man inte får all den information man behöver. Jag tror att det finns många runt om i landet som vill ha kallblodstravaren som ridhäst. Men det finns ingen förening för dem att vända sig till där de kan diskutera med likasinnade. Jag kontaktade EJ för att höra vad hon tycker, hon verkade inte tro på en till förening för kallblodstravaren som ridhäst. Hon tyckte att vi skulle "ut" och visa upp våra kallblod, då kommer vi få respons så småningom. Men för mig känns det svårt att som enskild individ att "gå ut och visa upp sig", jag känner att jag måste få kontakt med likasinnade. Är vi många som har åsikter om kallblodstravaren som ridhäst kanske vi kan få större gehör, du vet "många bäckar små". Ja, bara lite funderingar...

Vi är nog en hel del som är intresserade av ridnordsvenskar. Börja med en mailinglista kanske? För att kollar hur många som kan tänkas vara intresserade?
Jag vet några personer bara på rak arm.

Låter otroligt intressant! startar du upp ngt? :)

Fast en mailinglista påverkar ju inte de man VILL påverka?! (även fast jag helt klart vore intresserad att gå med, har dock inte tid/möjlighet att vara "webmoster" för något sådant) Fast det kan ju förstås vara en bra start förstås.

Tror jag skrivit det flera gånger nu, men om ALLA som är intresserade av kbl-travare som ridhästar och som har lite idéer eller funderationer ang detta, går in och skriver i forumet på sleipners hemsida och verkligen försöker gå igång en diskussion "i rötterna" - då MÅSTE det hända något tycker jag (http://www.sleipner.org -> Forum i framen). Som det är nu vet ju inte travfolk riktigt HUR poppis de här hästarna är som ridhästar....

Det kanske inte är en lösning att dela stamboken ytterligare, men en diskussion kan ju kanske leda till annat positivt i alla fall?

mja, tanken var väl snarare att diskutera vad man vill ha fram av en nordsvensk ridhäst och någonstans måste man väl börja. Ett gäng knäppskallar kan ju inte börja hojta om ny stambok eller ändrade regler och inte veta vad de vill ha :D
Att "bråka" med Sleipner är ju inte fel heller, men tror det kan vara lättare om det kommer flera och framför samma åsikter?

http://groups.yahoo.com/group/nordsvenskridhast

Liknande trådar

Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 305
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Popcorn
·
Hästvård Jag har ju varit förskonad från många av de 'små' skadorna/grejorna (på bekostnad av att jag fått de stora.. :crazy:). Tror jag under...
2
Svar
25
· Visningar
20 351
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar