Nordsvensk travhäst bra lämpad för ridning?

Sv: Nordsvensk travhäst bra lämpad för ridning?

Sorry, såg inte ditt inlägg innan jag svarade. Men jag håller med, det är mindre motor i bruksnordisarna, men när "handbromsen" väl är urkopplad, är det inget fel på bjudningen alls ;)

Håller med om att de inte är några nybörjarhästar. Många har nog sett typen som tagits ur travträning pga att de inte dög eller fick för mycket fysiska problem, och sedan hamnade hos en liten tjej/nybörjare som ridhäst. Kanske en tjej som helst velat ha en ridponny men kallblodet var ju billigt!
Kul tills hästen tagit över kommandot helt och lever ut sin frustration.

Inte är de lätta men det finns en ärlighet och arbetsmoral tycker jag som jag inte hittat hos så många andra. Visst, många andra hästar typ halvblod (grov generalisering)är beskedligare och du kan sitta där och nöta varv på varv och de tolererar alla fel du gör. Kallblodet skulle nog inte falla till föga om du slarvar!

Det beror nog lite på vad man önskar av hästens psyke.
Våra kan jag tycka har;
Framåtbjudning
energi!!
Arbetslust
Social förmåga
allmänt folkvett (jag är ALDRIG rädd i deras närhet)
Smidighet
takt
överseende med mina misstag så länge jag inte kör över dom

Araben var falskare då hennes självbevarelsedrift hela tiden gjorde att hon sökte utvägar från allt jobbigt. Bara om precis allt var frid och fröjd kunde hon bjuda på sig en aning.

Kallbloden ger hela tiden bara de förstår vitsen med det hela.
De har varit lätta att lära då de direkt kopplat ihop A med B och sedan alltid ger samma svar på given signal.
Jag råkade i början säga bra, och ge belöning så nu betyder "bra" tvärstopp för att få godis. Det kommer alltid att sitta där..
Araben sket fullständigt i signaler om hon inte fick ut något riktigt saftigt om hon lyssnade. Kallblodet kämpar tills ögonen står ut för att svara på signalen han lärt sig.

Att det är så lätt att lära dem betingade reflexer (heter det så?) kan ju ställa till det om du inte vet vad du gör och kanske ger dubbla budskap.

ohja - har en kompis som har en underbar och framåt bruksnordis som har en naturlig fallenhet för samling (och en maffig svans!!)

Den nuvarande rasbeskrivningen ser ut såhär
(detta är vad man bedömer unghästarna efter på unghästbedömningarna);

- Mankhöjden bör ej understiga 148 cm som fullvuxen.
- Kort, brett huvud med spetsiga öron och vaken blick.
- Kraftig, väl ansatt hals med väl markerad manke.
- Bred och djup bog samt rak, jämn och muskelfylld rygglinje.
- Långt och brett kors som är något delat.
- Kraftigt och välutvecklat (muskelfyllt) lårparti.
- Långa breda hasor, som är normalt vinklade och inskenade.
- Inte för långa eller för korta kotor.
- Välutvecklade hovar med bra hovkvalitet.
- Korrekta rörelser i såväl skritt som trav.

Huvud, hals, bog, bringa och manke
Här bör man eftersträva en häst med uttryckesfullt huvud, vakna ögon och en lång kraftig, väl ansatt hals. Bogen bör vara lång och liggande, det ger bättre förutsättning för ett långt fjädrande steg. Bringan bör ej vara för bred. Manken bör vara lång och gärna hög.

Bål, rygg och kors
Hästen bör ha ett bra djup med väl välvda revben. Hästen bör vara lång, men med kort stark rygg. Korset bör vara långt, brett och något delat. Ett sluttande kors är ingen nackdel. Lårpartiet bör vara kraftigt, välutvecklat och muskelfyllt.

Benställning/benkvalitet fram
Hästen bör ha så korrekta framben som möjligt då avvikelser kan ge upphov till hälta. Senorna bör vara tydligt avtecknade. Skenbenet bör vara brett och kort. Kotorna bör varken vara för korta och stumma eller för långa. Hästen bör vara korrekt inskenad och ej vara tryckt i knäna/sabelbent eller vara knipt under knäna.

Benställning/benkvalitet bak
Hasen bör vara bred och lång, normalt vinklad och inskenad. Senorna bör vara tydligt avtecknade. Kotorna bör varken vara för korta och stumma eller för långa.

Hovar
Hovarna har stor betydelse för hästens funktion. De bör vara rejäla, likformade och symmetriska. Hovarna bör inte vara spetsiga eller små, trakten bör inte heller var låg, trång eller understucken. Den främre konturen bör vara rak, ej konkav.

Rörelsemekanik i skritt
Man bör eftersträva energiska, framåtgripande rörelser och ej för markbundna med ett bra påskjut och ett gott övertramp.

Rörelsemekanik i trav för hand
Hästen bör ha, effektiva, framåtgripande rörelser med bra påskjut som gör att hästen lägger mycket mark för varje steg. Rörelserna bör vara lediga och ej alltför markbundna. Hästen bör ha en breddad bakbensaktion.

Rörelsemekanik i trav för vagn
Framför vagn bör hästen vara rentravande, och ha ett så rymtiskt och vägvinnande trav som möjligt. I övrigt se punkt 8.

Helhetsintryck
Här tas könstyp, harmoni, propotioner, hanterbarhet och storlek med i bedömningen. Beteende för vagn tas också med i beaktningen. Hästen bör vara harmonisk och väl sammansatt med en för rasen önskvärd storlek med rektangulär coh högställd kroppsbyggnad. Hästarna bör inte understiga ponnymåttet 148cm, som fullvuxna.

MEN, eftersom de är prestationsavlade så är ju alltså beskrivningen väldigt brett hållen som synes - och det syns ju även i verkligheten. Det finns ingen mall som alla kbl-travare passar i, tyvärr.
Hade jag tid skulle jag sätta mej att leta upp lite bilder på hästar som uppenbarligen är av samma ras men som skiljer sej rejält markant på många punkter bara när det gäller exteriören. Då tillkommer psyket - som för min del hursomhelst är det som avgör arbetsbarheten i slutänden.

Och ang mankhöjden, det finns (nå, den ena är död) ett par avelsmatadorer idag - Troll Jahn och Elding, som båda lämnar smått. De är (/har varit) populära i aveln för att de lämnar hästar som travar bra - att det sedan råkar bli en hel del hästar som absolut inte blir högre än 148 cm (som ju rasbeskrivningen föreskriver), är ett "senare bekymmer". Även en 135 cm hög kbl-travare får tävla på travet och kan vinna....
Min Troll Jahn-märr har med en Elding-son fått en avkomma som inte är en cm högre än 140 cm (snarare runt 135 cm) nu som 3-åring. Så kan gener från gammalt slå tillbaka...

Det ju lite så när det är prestations-avel det handlar om, att när man märker att någon hingst verkar lämna mycket bra - så vallvärdar stoägarna till den. Se bara på Järvsöfaks. "Inavel" (fast det kallas fint linjeavel) hotar väl kbl-travarna till viss del, först var det Steggbest, sedan har det nu varit Troll Jahn men framförallt Elding.

Någon skrev att travtränare vill ha hästar med långa ryggar. Njae, frågar man någon duktig travtränare eller ännu hellre någon som föder upp kbltravare - så eftersträvar man hästar med proportionellt kort rygg men med långa bogar och långt kors, det ger absolut bäst trav-förutsättningar (och är absolut inte fy skam för en ridhäst heller, är min åsikt).

Ser man till typerna tycker jag man kan märka att hästar som har äldre svensk stam ofta är större och har längre ryggar (proportionellt sett), medan de moderna norska är mindre och väldigt kompakta.

Det är svårt att räkna upp något som varit gemensamt för mina kbltravare, de två märrar jag haft nu har som sagt varit som natt och dag. Men visst, båda har varit stora personligheter och i grund och botten har de båda varit modiga hästar med stort hjärta - något jag gillar skarpt efter att ha haft en welsh-arab-fullblods-korsning som emellanåt blev livrädd för sin egen skugga (men han hade många andra goda egenskaper förstås). Mina kbl-märrar har båda två, trots att de varit lite väl energiska (stundtals heta), varit coola och trygga - något jag gillar då jag väl inte är den mest nerv-starka person som finns ;). Man behöver inte vara orolig över vad de ska säga om att träffa på älgar, lodjur eller björnar i skogen...

Båda har också haft stark och bra trav, stor rörlighet & balans i traven, och en klar lätthet för allt som är diagonalt tvåtaktigt.

Men båda har också varit otroligt svåra "at times", smarta, kvicka djur som snappar upp saker snabbare än vad jag gjort. De har ställt höga krav på mej både som ryttare och hästmänniska, jag tyckte det var så med min gamling (korsningen) men inser ju såhär i efterhand att han var extremt förlåtande. Det funkar helt enkelt inte att vara orättvis, eller inte ha full koll - fast de har löst det på olika sätt (den ena fryser fast, stänger av och skiter i vilket, den andra utagerade på alla de sätt hon kunde komma på).

Kom på en sak till som varit gemensamt för dem - de har båda två varit mycket bra "människo-kännare". En blick på en människa och de verkar veta precis vad det är för typer och hur man ska förhålla sej till dem. Absolut inga nybörjarhästar - min röda är inte sen med att ifrågasätta nybörjar-osäkerhet, eller minsta otydlighet... Men med rätt motivation så kan hon gå genom eld och vatten för en människa.

Som min farfar påstår - "en riktig häst".

Nu i vinter har min märr stått i ett stall där det ett tag enbart stod kbl-travare. Det är något extra speciellt med att stiga in i det stallet på kvällarna när de fått mat... Ja, kanske är det bara som jag inbillar mej, men de har ett värdigt lugn runt sej (när de mår bra) som blir extra förstärkt när de får vara bland likasinnade.
Nu har där flyttat in ett par varmblodstravare och genast känns det inte likadant, kan egentligen inte sätta fingret på vad det blir för skillnad dock....
Den där utstrålningen av ur-skogshäst kanske? ;)

Nå, nu ska jag sluta, igen!!
Det kanske märks jag är såld? ;)

kickapoo skrev:
Nåt jag funderar över är vad som gör travaren bättre än brukshästen? Vad har ni för svar på det?

Brukshästen går gärna och blir tyngre och tyngre...vissa ser ut som mindre ardenner och det gör ridbarheten lite svårare då mycket av smidigheten går förlorad. Däremot finns det några linjer med lättare typ av bruksnordis som absolut är jättefina ridhästar. Själv har jag haft en som gick dressyr med bättre sväv i den ökade traven än de flesta halvbloden i samma klubb. Hon skolades sen om till western och var en helt fantastisk ridhäst men som tyvärr inte finns kvar nu. Lite kul med just henne var att en travtränare svor över att hon inte var kallblodstravare efter att ha kört henne med rockard och konstaterat att hon var snabbare än flera av de han kört tidigare :D

nitus skrev:
Kallbloden ger hela tiden bara de förstår vitsen med det hela. De har varit lätta att lära då de direkt kopplat ihop A med B och sedan alltid ger samma svar på given signal.
Jag råkade i början säga bra, och ge belöning så nu betyder "bra" tvärstopp för att få godis. Det kommer alltid att sitta där..
Det där känner jag igen! Mitt kallblodssto är likadant, bara tvärstannar och väntar på mer beröm och ser jättemallig ut. :smirk:

Jag är inne på mitt andra kallblodstravarsto, med ett uppehåll mellan dem då jag var medryttare på en knabis. Jag är så nöjd och kommer aldrig ha någon annan ras! Jag hade turen att hitta en guldklimp, en fyraåring som var oinriden. Hon kunde inte bli travare pga. en synskada på ena ögat. Men synskadan märks inte av alls, hon är lugn och trygg i sig själv och otroligt stolt. Men jag har lyckats få kontakt med denna stolta dam så vi arbetar tillsammans. Men det är mycket ge och ta, men när hon vet att hon för beröm för det hon gör så gör hon allt för mig. :)

Piraja skrev:
Däremot finns det några linjer med lättare typ av bruksnordis som absolut är jättefina ridhästar. Själv har jag haft en som gick dressyr med bättre sväv i den ökade traven än de flesta halvbloden i samma klubb. Hon skolades sen om till western och var en helt fantastisk ridhäst men som tyvärr inte finns kvar nu. Lite kul med just henne var att en travtränare svor över att hon inte var kallblodstravare efter att ha kört henne med rockard och konstaterat att hon var snabbare än flera av de han kört tidigare :D

Jag har denna lite lättare typ av bruksnordis och underbarare häst att rida får man nog leta efter!! :love: Dessutom har hon en enorm utstrålning!
Hon är väldigt framåt och har bra bjudning och lätt för att samla sig. Vi har bara tränat litegrann på gärdet (utan hjälp från instruktör) och jag är inte speciellt kunnig/bra ryttare men såhär fint går hon:
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/maj5.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/maj2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/maj3.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/maj7.jpg

Hon är mer framåt än kallblodstravaren i vårat stall. Han är cool lugn och faktiskt rätt så SEG... men ändå har han en gång sprungit in över 100tusen (Bosse Tabac heter han). Han är nu 15år.
Min bruksnordis har också en enormt snabb trav och behåller gärna TRAVEN istälelt för att falla in i galopp när jag släpper henne i full fart, medans travaren faller jättelätt i kort, lugn galopp... :eek:

Om jag skulle leta efter en nordis så skulle jag leta bland både bruksarna och travarna... Hitta en individ som passar! :smirk:

Senast ändrad:

Tack!

Och om någon undrar så går hon nu lika bra med vanligt bett (rider på pessoa på bilderna) :banana:
Jag är så stolt och glad över henne! :D

Du förklarade precis hur jag tänker i det här inlägget. Jag är visst inte så bra att uttrycka vad jag menar. Ang att de inte vill trampa under tyngdpunkten som någon svarade i ett annat inlägg så menar jag bara att travtränade hästar generellt breddar sig bak mer än ridhästar. Naturligtvis handlar det om ridningen, men vad jag menar är jag inte förstår resonemanget att "kbl-travaren är så perfekt för ar pga den har så lätt för samling".

äsh, nu blev det fel. Kan visst inte svara på inlägg heller, det skulle vara svar till nitus inlägg om nybörjarhäst och resonemanget om kbl

Du förklarade precis hur jag tänker i det här inlägget. Jag är visst inte så bra att uttrycka vad jag menar. Ang att de inte vill trampa under tyngdpunkten som någon svarade i ett annat inlägg så menar jag bara att travtränade hästar generellt breddar sig bak mer än ridhästar. Naturligtvis handlar det om ridningen, men vad jag menar är jag inte förstår resonemanget att "kbl-travaren är så perfekt för ar pga den har så lätt för samling".

Just kallblodstravare tror jag ofta är linjetravare till skillnad från varmblod som breddar och rör bäckenet på ett annat vis.
Järvsöfaks den oövervinnerliga är linjetravare.
Det som gör samlingen svår i början på en travtränad är väl mycket det att de låser bäckenet och ryggen i en position för att traven är så statisk. De bästa har en rörelse och kommer under sig i traven men många, särskillt de som tränas mycket tungt och sedan körs fort kommer aldrig in med bakdelen. De bara öser på bakåt och blir framtunga.

Vår häst har helt bytt rörelsemönster nu efter en tids ridutbildning oh har lättat fram och vinklar haserna. Han har ryggen ledig och sviktande om han inte blir nervös och spänd.
På upploppet då de ömtåliga nya ridmusklerna inte orkar hålla ihop paketet längre kan han falla ur den fina traven och ramla fram på bogarna.
Då blir framsteget kort och högt och bakbenen raka och undertrampet obefintligt.

milly skrev:
Vi har bara tränat litegrann på gärdet (utan hjälp från instruktör) och jag är inte speciellt kunnig/bra ryttare men såhär fint går hon:

Visst är du duktig - du verkar lyssna på din häst och hon lyssnar på dej! :)

För övrigt är din häst väldigt lik min Best, som är en grov kallblodstravare!

Immer

Immer skrev:
Visst är du duktig - du verkar lyssna på din häst och hon lyssnar på dej! :)

För övrigt är din häst väldigt lik min Best, som är en grov kallblodstravare!

Immer

Åh, tack, tycker du det?

Ja, jag vet, har ju sett din Best på bilder här och det finns stora likheter där... Tjusiga hästar båda två! :love:

Svarar på deta då jag har en bruksnordis som ser ut som en Ardenner
Brukshästar är ju avlade för att "lägga sig" i selen. De är altså bra om de har sin tyngdpunkt långt fram. En låg hals acentuerar också det.

Så ser då min bruksnordis ut.
Om man bara "rider" min häst så är han som ett ånglok - mycket framåt, men mindre rörlig och vändbar.
Lyckas man däremot få honom att bära sig bakifrån = flyttar tyngdpunkten något bakåt så är han mycket rörlig.

Upplever många bruksnordisar just överrörliga i ryggraden och därmed lite svåra. Det blir lite som att rida en orm.
När han hittar balansen så blir han som en katt istället.
Han är ju tillräckligt stark för samling, men behöver extremt mycket styrka för att orka balansera sig bakifrån i tex. en ökning, så att han inte tippar framåt igen

Min erfarenhet bara.

*lånar knapp*
Kallbloden är fantastiska hästar, snabbtänkta, lättlärda och FRAMÅT. Men som tidigare sagts inga nybörjarhästar. Smarta hästar kan använda sin intelligens både med och mot ryttaren ;)
Min favorit är den här: http://www.academic-equitation.de/lappglans.htm
Fast han har mycket temperament...

Fast VAD finns det för hästras som är en nybörjarhäst egentligen? Tror inte jag träffat någon sådan RAS än. :D :p

"Trögblod" ehm med risk att bli halshuggen. ;) :eek:
Nä vars men de är i allmänhet bussiga, förlåtande och svarar lagom fort på signaler.

Mvh T

nitus skrev:
Inte är de lätta men det finns en ärlighet och arbetsmoral tycker jag som jag inte hittat hos så många andra. Visst, många andra hästar typ halvblod (grov generalisering)är beskedligare och du kan sitta där och nöta varv på varv och de tolererar alla fel du gör. Kallblodet skulle nog inte falla till föga om du slarvar!

Hmm... Håller både med och inte, eftersom det kallblod jag ridit mest (och delvis ridit in) faktiskt var en riktig "nybörjarhäst" redan från början. Hon var alltid med på noterna så länge man inte krävde för mycket eller hon kände sej osäker. Jag var inte alls gammal när jag började rida den hästen, men hon kunde ändå gå bra volter (beroende på vad man jämför med, för idag har jag högre krav) stanna och gå fram för mycket små signaler, trava lugnt och även på volter, gå cavaletti osv efter bara några enstaka tränngspass! Även förstod hon skänklarna så man kunde göra lite flyttningar av bakdelen t ex utåt på en volt. Första gången jag red på ridbana var hon helt underbar - gjorde precis vad jag bad om trots att det var ny miljö och allt.
Kan tillägga att det enda jag var supernoga med att lära in var stopp- och framåt. Jag red lite á la western, gjorde tvärstopp ibland så hon var tvungen att vara uppmärkssam, vilket jag utnyttjade när vi skulle börja med traven, för jag tvärstoppade ibland i traven efter bara några steg så hon var tvungen att hålla balansen för att hinna stanna.

Sedan red lite mer "rutinerade" ryttare henne och krävde mer utan att psyket var riktigt med. Det slutade med att hästen taktade hela tiden, fick ont i benhinnorna av att bli för hårt riden och vägrade låta vissa ryttare komma upp.
Där var alltså "nybörjarridningen" bättre (jag var nämligen bara 12 år när jag red hästen ifråga).

nitus skrev:
Kallbloden ger hela tiden bara de förstår vitsen med det hela.
De har varit lätta att lära då de direkt kopplat ihop A med B och sedan alltid ger samma svar på given signal.
Araben sket fullständigt i signaler om hon inte fick ut något riktigt saftigt om hon lyssnade. Kallblodet kämpar tills ögonen står ut för att svara på signalen han lärt sig.

Tror inte det där är särksilt rastypiskt, varmblodet jag hade tvärstannade också när jag andades ut och sa "bra" oavsett om det var från skritt, trav eller galopp. Och han hade inte ens fått godis för det, han var bara bekväm av sej och ville gärna vila som belöning.

ALLA kallblod är inte så, precis som alla varmblodstravare inte är så. Sen så tror jag det kan ha lite med travträningen att göra - de blir tacksamma när de får signaler som de förstår och får använda hjärnan lite.
Tror att många kallblod är precis tvärtom- ger man en signal den ännu inte lärt sej blir den stressad, och om man inte förtydligar och hjälper hästen göra rätt kanske man istället får ett nervvrak som inte alls vill vara med på noterna.
Är man däremot "snäll" i träningen och ser till att lära in allt från grunden på ett logiskt sätt, då blir hästarna som man tränar dom.

Lord Owen skrev:
Fast VAD finns det för hästras som är en nybörjarhäst egentligen? Tror inte jag träffat någon sådan RAS än. :D :p

Nä, det har du rätt i :D
Skulle vara halvblod då *hukar mig*

Det man får se efter är ju individen och temperamentet. Kallblodstravarna brukar ha rätt hett temperament, mycket vilja och initiativ och gör det de lärt sig. Fantastiska egenskaper (tycker jag som är helsåld på rasen *no shit*) men kan bli jobbigt om man inte kan hantera det. Fördelen är att de ofta är bussiga och jag har träffat flera som tar hand om "sin människa" på ett snyggt sätt. Visst finns det individer med lungt temperament i alla raser, men man får väl räkna majoriteten.

Liknande trådar

Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 305
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Popcorn
·
Hästvård Jag har ju varit förskonad från många av de 'små' skadorna/grejorna (på bekostnad av att jag fått de stora.. :crazy:). Tror jag under...
2
Svar
25
· Visningar
20 351
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar