Nordsvensk travhäst bra lämpad för ridning?

Sv: Nordsvensk travhäst bra lämpad för ridning?

Öh... vilka halvblod ar du sett egentligen? Själv har jag varit ute och tittat på tävlingar upp från msv till svår klass ett par helger och på de hästarna sätter man inte inte upp nybörjare. Hur mkt gång som helst som kräver en sits som inte stör och massor av energi som om ryttaren är otydlig blir till explosioner.

Ärligt talat är det inte ens jämförbart med kallbloden. De är också energifyllda men på ett annat sätt, dessutom så har de oftast ett kort steg utan kadens vilket förstås gör det enklare att följa med och sitta ordentligt utan att ha balansen i tyglarna.

Alltså, jag tycker att det i regel krävs en duktigare ryttare som har en fin egen balans och en bra och framför allt smidig sits för att rida dagens halvblod.

Jag har själv en kallblodslik connemara som är känslig, energisk på ett kallblodslikt sätt men det är fortfarande långt ifrån de halvblod som jag ridit. Hon lämpar sig bra för sådana som har lite kass balans, otränade och osmidiga samt inte sitter kvar på hästar som bränner av lite bock och hopp lite då och då. Dvs perfekt för mig :)

Givetvis finns det undantag som alltid, jag grundar mina åsikter på de hästar jag sett på kurser, uppvisningar och tävlingar.

Tror att många kallblod är precis tvärtom- ger man en signal den ännu inte lärt sej blir den stressad, och om man inte förtydligar och hjälper hästen göra rätt kanske man istället får ett nervvrak som inte alls vill vara med på noterna.

Det är det jag tänkte på! Att de i regel inte knallar vidare som tidigare om ryttaren joxar på med signaler hästen inte förstår, utan svarar på det mesta, på sitt eget vis, kanske genom att stressa upp sig.
En bra nybörjarhäst för någon utelämnad åt sig själv borde kanske vara "obrydd" om vad ryttaren gör och bara svara på de riktigt tydliga signalerna.
Hellre lite seg än stressad, så ryttaren kan göra fel utan att det blir för oroligt.

Vårat klbl skulle inte ha varit någon toppenhäst för en oerfaren då han precis ridits in. Travträningen och exteriören hade format honom till en stenhård löpare utan egen balans. Dit huvudet pekade dit gick eller sprang han. Skulle inte ha varit något större nöje för en nöjesryttare att åka runt i skogen/på ridbanan med. I princip ostyrbar och oerhört obekväm.
Efter ett par år av jobb med bärighet och balans är han mycket trevlig att rida och i balans följer han sitsen.
Men i det läget, hur många säljs då till en nybörjare. De får väl ofta tag i en grön häst som nyss "gjort sitt" på banan och inte är i mental eller fysisk form för att passa en nybörjare. :confused:

Min bild av det okunnigt folk kallar "nybörjarhäst" är de hjärntvättade, själlösa islandshästar jag träffade på en nöjesark i danmark samt många av de ridskolehästar jag träffat som "stängt av". De rör sig på rutin, som robotar. Oavsett ras då, där är det hur mkt en individ låter sig brytas ned som spelar roll. :crazy:

Tror annars inte att man kan säga att någon ras är nybörjar hästar, inte ens att en viss personlighet är det då vad man kallar en nybörjarhäst är väldigt relativt beoende på vem som säger det.

nitus skrev:
Det är det jag tänkte på! Att de i regel inte knallar vidare som tidigare om ryttaren joxar på med signaler hästen inte förstår, utan svarar på det mesta, på sitt eget vis, kanske genom att stressa upp sig.

Aha! :idea: Detta gör (enligt mig) just det draget för nordsvenskar dem till en läromästare! (Givetvis gäller det för alla individer som beter sig så) För mig är en läromästare en häst som bara gör rätt när jag gör rätt.

Du behöver inte ta mitt inlägg om halvblod särskilt seriöst. Som med alla raser, det finns många olika individer. Generellt faller de mig inte riktigt på läppen, de flesta saknar en eller flera av egenskaper jag värdesätter.

Under det senaste året har jag gått från en halvblodssnobb till kallblodsälskare. Har tidigare inte kommit så mycket i kontakt med kallblod men när jag i höstas började rida i ett stall med nästan ändast kallblod så var jag totalt fast! Nu har jag ju dock bara stiftat bekantskap med den finska kallblodet, men tycker mig inte se så stora skillnader mellan nordsvenskar och finskhästar.
Jag anser att en bra häst kan inte förstöras av en travkarriär. Visst, så går det åt massor av jobb om man skolar en häst från travet till dressyr. Steget kan bli lidande och kallblodstravare är ofta lite annorlunda i typen än ridhästar. Men det är absolut inte omöjligt att få fram fina ridhästar av kallblodstravare. Ett bra exempel på detta är travhingsten Pette som vann bla. Kungstravet och många andra stora lopp och har representerat Finland många gånger internationellt i travsammanhang. Efter sin travkarriär har han börjat sin dressyrkarriär och tävlar nu i lätta dressyr klasser. Han har bl.a. klarat bruksprovet och blivit stamboksförd för ridhästavel. Här är bilder på honom som både travare och ridhäst. Klicka på bilderna så blir de större.

Pette

Väldig fin häst! :love: och visst ser det ut som en svensk kallblodstravare... eller norsk... I princip samma häst, ser det ut som.

Har det blivit lika populärt i Finland med att rida kallblod? Är det samma snack och trend där nu?
Jag menar, som det har blivit i Sverige de senaste åren då Bent Branderup talat högt om den svenska kallblodstravaren som ridhäst och Eva Jälmbrant som har bytt från halvblod till kallblod och är helt lyrisk om rasen.

Jag har själv en nsv av brukstyp och hon är helt fantastisk!
Jag är svenskfödd finne och är lite nyfiken på den finska hästen... :smirk:
Har du fler bilder på sådana in action (ridbilder helst)??

Kallbloden är för tillfället väldigt populära som ridhästar i Finland. Och tur är det, för annars kunde rasens framtid vara i fara. Man har för några årtionden sedan delat den finska kallblods stamboken i fyra delar, dvs för kallblod av ponnymått (under 148cm), ridtyp, travtyp och bruks. För kallblod av ridtyp ordnas egna tävlingar upp till Lätt A, tyvärr inte på mästerskapsnivå, men detta har medfört att även duktiga ryttare som vill utveckals tävlar gärna kallblod. Eftersom ridhäst stamboken fortfarande är rätt så liten, så har en stor del av duktiga tävlingshästar idag fortfarande travstam och en del har t.om. varit tränade för trav tidigare. Du ville se bilder, och det visar jag gärna =)

Här är några av de mest framgångsrikaste dressyrhingstarna

Jaime
Pilven Poika

Lastun Leka

Ukkosen Poika (ponny storlek)

Hermeli
Eeli

Jag tycker att kallblod är det vackraste som finns och speciellt skall vi värna om våra inhemska raser! Tyvärr finns det ännu mycket fördomar mot kallblod även i Finland. Dom är ofta väldigt billiga och har svårt att hävda sig i öppna tävlingar.

Vilka vackra hästar :love: :love:

Intressant att de har flera stamböcker! Hur skiljer sig rasstandarden och vilka är kraven för att hamna i en viss bok? Var hamnar korsningar? Får man tävla i trav med en häst "av ridtyp"? Osv, berätta gärna mer :)

Helt underbara, man dräglar!!! :love: Finns det finska kallblod i Sverige?

Rasstandarden i sig själv skiljer sig inte mycket. D.v.s. en finskhäst är alltid en finskhäst oavsett inriktning. Det finns inte helle s.k. korsningar utan en häst kan ha t.e.x. travstam men ändå kunna stamboksföras som ridhäst om den klarar av kraven för stamboksföring.
När stamboken är delad, har den fört med sig strängare prov vid stamboksföring. När ett kallblod stamboksförs för ridsidan måste den klara av en hinderbana och ett dressyr prov samt få godkänd på lynne, typ och steg. På travsidan måste den ha tävlat med viss framgång och på ponnysidan bedöms de på samma sätt som ponnyer o.s.v. Visst skiljer sig typen en del mellan de olika inriktningarna men i stort sett skall den följa rasstandraden för finska kallblod. En häst kan inte stamboksföras om inte dess föräldrar är stamboksförda (ibland ges undantagstillstånd).

Idag används 3/4 delar av de finska kallbloden för trav. D.v.s. de andra inriktningarna är fortfarande väldigt små, men de blir populärare hela tiden. Eftersom en så stor del av kallbloden används för trav så för det med sig att travstammen fortfarande lever stark och det används mycket avdankade travare som ridhästar. Ridtypen av kallblodet har en gammal tradition och kommer från den tiden då hästar användes aktivt i militären.

Det finns väl en och annan finsk kallblod i Sverige, med de är inte så vanligt. Det finns också en och annan Nordsvensk i Finland, men man ser dem inte heller så ofta. :)

milly skrev:
och Eva Jälmbrant som har bytt från halvblod till kallblod och är helt lyrisk om rasen.

Är det inte hon som börjat föda upp sk Karolinerhästar, korsningar mellan spansk häst och nordsvensk travare?
Vad tycker ni om den blandningen? Tror inte att de kommit så långt i den aveln men ser fint ut tycker jag! :)

Det låter mycket intressant!

När delades stamboken upp? Hur gick det till innan?

Det som skiljer det svenska kallblodet från det finska är då kanske att de svenska inte använts av militären som ridhästar (det har varit halvblodens roll)? Och därför har det aldrig riktigt kommit på tal att man ska ha en ridtyp kanske.

Men EJ är väl en del i det? Hennes hingst är ju det i alla fall. :crazy:

Kallbloden är för tillfället väldigt populära som ridhästar i Finland. Och tur är det, för annars kunde rasens framtid vara i fara. Man har för några årtionden sedan delat den finska kallblods stamboken i fyra delar, dvs för kallblod av ponnymått (under 148cm), ridtyp, travtyp och bruks.

Så borde man göra med nordsvensken också! :)

Du ville se bilder, och det visar jag gärna =)

KIITOS!! :bow: Mahtavia suomen hevosia!!!! :D
(du pratar väl finska men är finlands svensk?)

Lastun Leka och Hermeli såg ju precis ut som svenska kallblodstravare. Annars är väl vanligaste färgen på Finska hästen just fux eller isabell? (heter det isabell när de är fuxar med ljus man?)

Jag tycker att kallblod är det vackraste som finns och speciellt skall vi värna om våra inhemska raser!

Håller med dig fullt o hållet!! Jag kan inte tänka mig annat än kallblod. Är särskilt förtjust i den nordsvenska brukshästen!
Se bara på Eva Jälmbrants hingst FROST!! :love: (finns på hennes hemsida)

Tja, EJ ägde ju Sapphire innan - hingsten betäckte henne, och sedan såldes stoet till CD. EJ själv "avlar" inte....

--> Milly, där ska enligt uppgift finnas en mycket vacker vit bruksnordis-hingst hos EJ nu (köpt). Kommer från Norge och är där godkänd, ringer det kanske en klocka då? Frost är läcker, definitivt annorlunda typ motför många andra bruksnordisar jag träffat (som mer sett ut som ardenner), han är väldigt liten och smäcker.

Det har du säkert rätt i. Därför är det så intressant att följa med kallblods diskussionen härifrån Finland, för om jag har förstått det hela rätt så har intresset för Nordisarnas användning till ridning ökat en hel del i Sverige. Att militären använde kallblod till ridning har fört med sig en lite lättare typ av kallblod och precis som du sa, så är det den största skillnaden mellan bruksnordisar och finska kallblod. De finska kallbloden har även korsats en del med den estniske Torihästen, samt ryska orloven. Den ryska Orloven har medfört en ganska sällsynt skimmel färg till rasen. Träffas hos ganska lite finskhästar. Här är ett exempel på det

E.V. Jovankka

Hur det gick till innan i Finland. Det är en bra fråga. Skall försöka förklara det så logiskt som möjligt. 1907 grundades stamboken och aveln stängdes samtidigt för främmande raser. Man hade då en population på 300 000 hästar. Det grundades hästavelsförbund runtomkring i landet och dessa skötte om stamboksföringen. Redan då delades hästarna in som endera arbetshästar eller ”allround”hästar. 1971 började hästarna registreras och år 1985 ändrades registrerings principen och förde med sig att man kunde stamboksföra kallbloden i fyra inriktningar. I början av 1980-talet fanns det endast 14 000 hästar kvar av 300 000 år 1907. Det är därför jag talade om i ett tidigare inlägg att rasens framtid var i fara. Det är en ganska drastisk minskning i hästpopulationen. Men en stor del av hästarna dog i krigen och de som överlevde krigen strök med i moderniseringen av lantbruket i stället. Själv ser jag delningen av stamboken som ett mycket lyckat marknadsföring knep som både ger hästmänniskorna det de söker efter, samt bevarar gamla släkten. Idag är det endast kallblodet av brukstyp som fortfarande är hotat.

Det vore intressant att börja ett nordiskt samarbete med att öka populariteten av kallblod. Visst, det handlar om två olika raser men dessa har i grund och botten väldigt lika historia. Varför inte ordna ”landskamper” i ridsporter mellan de norska, svenska och finska kallblod, precis som det redan ordnas i travet? Detta kunde vara en rolig ide!

Mest upskattar jag dock den enorma allsidigheten som man får genom våra nordiska kallblod. Detta är Finlands populäraste avelshingst på ridsidan en väldigt bra exempel på.
Här tränas och tävlas han av proffsryttare i dressyr
Pilven Poika tränas i dressyr

Men han är också en kär vän till sin ägare och fungerar som vilken kompis som helst, tävlings och avels karriär till trots!

Pilven Poika hemma hos matte

Heja kallblod :banana:

Liknande trådar

Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 305
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Popcorn
·
Hästvård Jag har ju varit förskonad från många av de 'små' skadorna/grejorna (på bekostnad av att jag fått de stora.. :crazy:). Tror jag under...
2
Svar
25
· Visningar
20 351
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar