Nordkorea - resa

Berätta gärna lite om vilka länder du tycker det är bra att åka till, så att jag får veta vad dina pengar legitimerar.

Det är upp till var och en vad man vill att ens pengar ska sponsra. Vi lever i ett fritt land. Jag finner det däremot intressant att en del tycker att diktatur, folkmord och bristande mänskliga rättigheter är ok att sponsra.

Det är upp till var och en vad man vill att ens pengar ska sponsra. Vi lever i ett fritt land.

Eller hur, nu vill du inte säga några länder för att du vet att det högst troligt går att räkna upp något olagligt, omoraliskt eller felaktigt med de allra flesta länder.

Berätta gärna lite om vilka länder du tycker det är bra att åka till, så att jag får veta vad dina pengar legitimerar.

Vilken översittare du är. Fräscht.

Jag hade aldrig åkt till Nordkorea. Det landet känns som den märkliga familjen i byn där alla vet att inget står rätt till men ingen pallar göra något för det är "så det alltid varit".

Jag tror därför inte att man lär sig speciellt mycket om det riktiga Nordkorea genom att åka dit.
Man lär sig garanterat mer om det riktiga Nordkorea genom att åka dit än man lär sig via artiklar i AB.

Jag har ju varit i Iran (enligt många ett ställe man inte åker till) och min bild av landet förändrades totalt jämfört med vad man läser i media och vad skolan lärde ut då jag var barn.

Vilken översittare du är. Fräscht.

Jag hade aldrig åkt till Nordkorea. Det landet känns som den märkliga familjen i byn där alla vet att inget står rätt till men ingen pallar göra något för det är "så det alltid varit".

Så när hen påstår att mina pengar legitimerar diktatoriskt förtryck så är det okej och inget du vill protestera mot, men när jag frågar vart hens semesterpengar går så är det översitteri? Det är ju faktiskt inte jag som påstår att man legitimerar det ena och det andra genom att resa, det var Lingon som kom med det påståendet.

Så när hen påstår att mina pengar legitimerar diktatoriskt förtryck så är det okej och inget du vill protestera mot, men när jag frågar vart hens semesterpengar går så är det översitteri? Det är ju faktiskt inte jag som påstår att man legitimerar det ena och det andra genom att resa, det var Lingon som kom med det påståendet.

Japp jag tycker du har en översittarattityd. För övrigt tycker jag att ditt argument att du vill se en stad utan bilar känns märkligt. Så spännande kan det omöjligt vara att man köper att det är ett land som behandlar sina invånare på ett vidrigt sätt. Nej jag kan inte förstå, och jag förstår verkligen inte varför FN/hela omvärlden egentligen inte sätter stopp för cirkusen.

Japp jag tycker du har en översittarattityd. För övrigt tycker jag att ditt argument att du vill se en stad utan bilar känns märkligt. .

Jahapp. Intressant att veta. Ungefär som jag tycker det känns märkligt att du överhuvudtaget har med mina resmål att göra. Synd att en sån intressant tråd tog en sådant tråkigt sidospår.

TS , du får skriva om du har fler frågor så att tråden kommer tillbaka på banan igen.

Fast kan du inte säga exakt vilka länder du tycker är ok att resa till?

Varför skulle jag göra det bara för att jag sagt att jag finner det märkligt att åka till världens mest slutna land där folket plågas av en (högst sannolikt) galen diktatorfamilj? Tycker du verkligen att Nordkorea inte sticker ut extremt mycket jämfört med de allra flesta länder i världen?

@Lingon Varför vill du inte säga vart du åker? Du säger ju att du väljer med så stor omsorg? Då är det ju intressant att höra vilka länder som make the cut.

Skulle du vara OK med något afrikanskt land till exempel?

Varför skulle jag göra det bara för att jag sagt att jag finner det märkligt att åka till världens mest slutna land där folket plågas av en (högst sannolikt) galen diktatorfamilj? Tycker du verkligen att Nordkorea inte sticker ut extremt mycket jämfört med de allra flesta länder i världen?

Därför att det är en intressant fråga! Ytterst få turister åker till Nordkorea med ett okritiskt förhållningssätt i bagaget, medan - skulle jag våga påstå - knappt någon Thailandresenär reflekterar över att resmålet går till en sträng militärdiktatur. Bara för att ge ett exempel.

@Lingon Varför vill du inte säga vart du åker? Du säger ju att du väljer med så stor omsorg? Då är det ju intressant att höra vilka länder som make the cut.

Skulle du vara OK med något afrikanskt land till exempel?

Jag har inte sagt att jag väljer med stor omsorg. Bara att länder som fortfarande bedriver hemska övergrepp av olika slag på sin egen befolkning inte är aktuella. Jag är verkligen helt fascinerad över att det finns människor som för nöjes skull åker till länder som bedriver folkmord, plågar sin egen befolkning och hindrar dem från att lämna landet. Journalister som reser dit för att belysa vad som sker där, politiker och andra opinionsbildare likaså tycker jag är jätteviktigt att de reser dit! En förändring måste ske! Men att resa dit för nöjes skulle förstår jag verkligen inte!

Därför att det är en intressant fråga! Ytterst få turister åker till Nordkorea med ett okritiskt förhållningssätt i bagaget, medan - skulle jag våga påstå - knappt någon Thailandresenär reflekterar över att resmålet går till en sträng militärdiktatur. Bara för att ge ett exempel.

Lustigt att du valt att nämna ett av de få länder som jag innan denna diskussion flera gånger tänkt att dit vill jag inte åka p.g.a den politiska situationen :)

Eller Turkiet. "Ja, det är ju lite stökigt där borta, men det är lugnt där vi ska vara."

Men så är jag också kräsen i mitt val av länder jag reser till. Vill vara noga med vart mina pengar går och vem/vilka de sponsrar
Det här tolkar jag som att du väljer med stor omsorg..?

Det är väldigt intressant tycker jag att du vägrar ge exempel på länder du tycker är OK att åka till. Det är väldigt talande.

Japp jag tycker du har en översittarattityd. För övrigt tycker jag att ditt argument att du vill se en stad utan bilar känns märkligt. Så spännande kan det omöjligt vara att man köper att det är ett land som behandlar sina invånare på ett vidrigt sätt. Nej jag kan inte förstå, och jag förstår verkligen inte varför FN/hela omvärlden egentligen inte sätter stopp för cirkusen.
Dom har väl ingen olja. Eller motsvarande åtråvärda naturresurser. Du är väl inte så naiv att du tror att stormakterna o övriga länder har altruistiska skäl när de invaderar andra stater? Inget lär bli bättre av att USA är i faggorna o skramlar med sina vapen, tvärtom förmodar jag.

Problemet med Nordkorea är att Kina backar upp dem. Så länge de gör det kommer misären i landet att fortsätta. Ingen anser det vara värt att riskera konflikt med Kina för att rädda Nordkoreas folk. Jag förstår det. Kina borde däremot skämmas att de låter det fortgå. Tror nog att de hade kunnat förbättra situationen om de hade velat.

Jag har inte sagt att jag väljer med stor omsorg. Bara att länder som fortfarande bedriver hemska övergrepp av olika slag på sin egen befolkning inte är aktuella. Jag är verkligen helt fascinerad över att det finns människor som för nöjes skull åker till länder som bedriver folkmord, plågar sin egen befolkning och hindrar dem från att lämna landet. Journalister som reser dit för att belysa vad som sker där, politiker och andra opinionsbildare likaså tycker jag är jätteviktigt att de reser dit! En förändring måste ske! Men att resa dit för nöjes skulle förstår jag verkligen inte!
Så journalister är okej?
Var går gränsen då? Även vi "vanliga" med ett samhällsintresse kan ju skapa opinion. Skriva på bloggar eller sociala medier etc om det är okej att åka dit för att sedan skapa opinion.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka