Nordkorea - resa

Var bara som kurir för väldigt många år sedan
Då förstår jag nog inte riktigt din avrådan. Åker man till Nordkorea är det ju inte som att ta en weekendresa till Paris, åker man till Nordkorea är det väl just det slutna och styrda man vill få uppleva. Alternativet är inte "åk till nåt roligare ställe".

Jag är fascinerad av landet och skulle gärna åka men är lite för feg.

Då förstår jag nog inte riktigt din avrådan. Åker man till Nordkorea är det ju inte som att ta en weekendresa till Paris, åker man till Nordkorea är det väl just det slutna och styrda man vill få uppleva. Alternativet är inte "åk till nåt roligare ställe".

Jag är fascinerad av landet och skulle gärna åka men är lite för feg.
Tja jag vetint men jag tycke inte om att vara där. lite som att åka till det sämsta stället men kan tänka sig. för mångt och mycket är det just det. men saker ändrar sig.
Lite som ett lasr noren inpererat sommarland. garanterat unik upplevelse utan lenande

Mitt syskon var där, tyckte det var en märklig men intressant resa. Det viktiga är ju att följa de regler som ges och om man inte gör det bör man komma ihåg att de som främst drabbas är guiderna. Det var standardresa med uppträdanden och märkliga teatergrejer, man bör nog läsa på innan för att få ut något av det.
Ja, så är det ju, allt man gör kan direkt påverka guiderna och även deras familjer och i värsta fall en själv, men vi är inga risktagare utan kommer givetvis följa allt som guiderna säger och lyssna på det dom berättar om diverse monument, min kompis är väldigt påläst om Nordkorea, jag har läst en hel del men finns givetvis mer att lära inför resan. Ju mer man vet, desto bättre!

Jag undrar hur man gör om man tex vill se ridskolan i Pyongyang. Antar att man söker tillstånd hos guiderna när man väl är på plats? Eller sånt kanske man kan göra redan i Sverige? Det vore verkligen intressant att få se hur hästhållningen är i Nordkorea.

Men bara en sån sak som att kolla ut från hotellet på morgonen och se Pyongyang-bornas dagliga rutiner är en upplevelse i sig!

Tja jag vetint men jag tycke inte om att vara där. lite som att åka till det sämsta stället men kan tänka sig. för mångt och mycket är det just det. men saker ändrar sig.
Lite som ett lasr noren inpererat sommarland. garanterat unik upplevelse utan lenande
Jag tänker att den som åker dit gör det för att man är intresserad av det stängda. Att man är intresserad av samhällsfrågor. Att man vill se ett land som är väldigt olika det man oftast får se.

Ja, just det garanterat unika är ju det som lockar. För mig då, fast dig stöter det bort.

De böcker jag läst om landet är galet fascinerande i all sin förfärlighet.

Ja, så är det ju, allt man gör kan direkt påverka guiderna och även deras familjer och i värsta fall en själv, men vi är inga risktagare utan kommer givetvis följa allt som guiderna säger och lyssna på det dom berättar om diverse monument, min kompis är väldigt påläst om Nordkorea, jag har läst en hel del men finns givetvis mer att lära inför resan. Ju mer man vet, desto bättre!

Jag undrar hur man gör om man tex vill se ridskolan i Pyongyang. Antar att man söker tillstånd hos guiderna när man väl är på plats? Eller sånt kanske man kan göra redan i Sverige? Det vore verkligen intressant att få se hur hästhållningen är i Nordkorea.

Men bara en sån sak som att kolla ut från hotellet på morgonen och se Pyongyang-bornas dagliga rutiner är en upplevelse i sig!
Åtminstone när min fb-vän var där fanns inga egna punkter på programmet, de kunde inte önska att se vissa saker. Det var bara att hänga med på teater, monument, bussutflykter osv.

Hej!
Är det någon här som besökt eller ska besöka Nordkorea?
Vad tyckte ni om resan, vad bör man tänka på, hur mycket pengar bör man ha med sig och hur tror ni om att resa dit nu? Tänker främst på den ökade spänningen mellan USA och Nordkorea, men det kanske främst är en risk för amerikanska medborgare, tänker på killen som hamnade i fångläger efter stöld av en planch.
Turen är ju redan bestämd av nordkorea, så den delen vet jag hur den fungerar, men övrigt då? Hur långtråkigt är det att vara inlåst på hotellet? Spenderar man mycket tid på hotellet och får man ta med mobil, spel osv? Hur gör man med kamera och finns det någon form av internet? Har läst att det finns internet där för turister, men ett begränsat nät.

Kul att se hur mycket alla vet om Nordkorea. Sagt med glimten i ögat eftersom mycket givetvis inte stämmer. Resan till Nordkorea var väldigt speciell och viktig för mig, jag har skrivit en radda artiklar om den som jag ska se om jag kan lokalisera.
Man var inte inlåst på hotellet särskilt mkt. Inlåst var man väl aldrig, men de ville gärna skicka med en "guide" om man gick ut. Programmet var rätt späckat så när vi väl kom till hotellet så sov vi mest. Ingen mobil, den tar de vid ankomst och lämnar tillbaka vid avresa. Kamera och filmkamera gick bra, och ingen kollade mina bilder, men det kan förekomma. Internet finns, men inte så att man kan sitta och googla saker utan mer att man kan skicka ett e-mail från nordkorea för 30 spänn, bara för att kunna säga att man har gjort det. Ta med kryddor!!!

Åtminstone när min fb-vän var där fanns inga egna punkter på programmet, de kunde inte önska att se vissa saker. Det var bara att hänga med på teater, monument, bussutflykter osv.
Bra att veta och lite det jag antog, men det kanske har blivit en ändring. Vet du vilket år hen var där?

Hittade precis ett till instakonto, en som varit lärare i Pyongyang. Man får bläddra lite, för bilderna ligger längre ner.
https://www.instagram.com/drewkelly/

Jag skulle rekommendera att resa ensam, man blir lättare "adopterad" av ortsbefolkningen om man är ensam än om man är två.
Jag har visserligen inte varit i Nordkorea men reste runt i Sovjetunionen -67.

@Gabbi det stämmer väl med min fb-väns upplevelser. Blev ni filmade av guiderna? Det blev det här sällskapet när de gjorde något de var tillsagda att inte göra. Men filmandet verkade aldrig leda till något.

Kul att se hur mycket alla vet om Nordkorea. Sagt med glimten i ögat eftersom mycket givetvis inte stämmer. Resan till Nordkorea var väldigt speciell och viktig för mig, jag har skrivit en radda artiklar om den som jag ska se om jag kan lokalisera.
Man var inte inlåst på hotellet särskilt mkt. Inlåst var man väl aldrig, men de ville gärna skicka med en "guide" om man gick ut. Programmet var rätt späckat så när vi väl kom till hotellet så sov vi mest. Ingen mobil, den tar de vid ankomst och lämnar tillbaka vid avresa. Kamera och filmkamera gick bra, och ingen kollade mina bilder, men det kan förekomma. Internet finns, men inte så att man kan sitta och googla saker utan mer att man kan skicka ett e-mail från nordkorea för 30 spänn, bara för att kunna säga att man har gjort det. Ta med kryddor!!!
Upplevde du en känsla av att vara övervakad?
Kom ni i kontakt med lokalbefolkningen?

Ja, det finns tom folk som fått tillstånd att tåga från Pyongyang till Beijing. Det vore något! Men jag tror att det krävs fler tillstånd och liknande.
Jag undrar vad dom har för fauna och kanske även hotade djurarter, tex tiger. Kanske har dom jagat ihjäl alla tigrar även i Nordkorea? Vore intressant att få reda på allt sånt.

Jo, visst stöttar man diktaturen, och jag har aldrig tidigare rest till en diktatur, inte ens till Thailand som också är en diktatur, fast militär sådan, men sen tänker jag att det kan ge någonting gott också, folk kanske får upp ögonen för turister och på så vis kanske öppnar upp landet mer, men egentligen tvivlar jag på att min resa dit gör varken till eller från.

Tåga som i att åka tåg? Det har jag gjort, Pyongyang-Beijing. Hamnade i karantän för sars eller nåt liknande i Dandong. Lång historia. Vad gäller ens guider/vakter så blev de mer och mer slappa vad tiden gick, och mot slutet av resan kunde jag gå kanske 500 meter till nån kilometer i förväg och titta på saker så kom de sen. Gränszonen (mot sydkorea) är faktiskt hemvist till en väldigt stor mängd hotade djurarter.

Bra att veta och lite det jag antog, men det kanske har blivit en ändring. Vet du vilket år hen var där?

Hittade precis ett till instakonto, en som varit lärare i Pyongyang. Man får bläddra lite, för bilderna ligger längre ner.
https://www.instagram.com/drewkelly/
2015, jag kollade just upp det. Men det kan ju finns andra typer av resor än hennes, där man får lägga in besök något mer efter önskemål.

Jag skulle rekommendera att resa ensam, man blir lättare "adopterad" av ortsbefolkningen om man är ensam än om man är två.
Jag har visserligen inte varit i Nordkorea men reste runt i Sovjetunionen -67.

Man kommer inte riktigt så nära lokalbefolkningen att de ges tillfälle att "adoptera" en. Man får träffa några, man kan vinka på gatan osv, gulla med barn, men inte så mkt mer.

@Gabbi det stämmer väl med min fb-väns upplevelser. Blev ni filmade av guiderna? Det blev det här sällskapet när de gjorde något de var tillsagda att inte göra. Men filmandet verkade aldrig leda till något.

Nej. Det blev vi inte. En minnesvärd grej var dock när en annan turist stegade fram och sa att han hade hört att jag var kommunist och ville få det bekräftat. Det var lite lustigt att det var just jag av alla turister som befann sig i nordkorea då som var kommunist. Själv var han det tydligen inte.

Underbart att du hittade hit och tar dig tid att svara!
Vilket år var du där?
Mobilen får dom gärna ta om hand, antar att samma gäller bärbara datorer och ipad?
Så ni fick alltså gå ut när ni ville? Ok, det var mer än jag hade väntat mig. Fick ni gå lite som ni ville också eller hindrade guiderna er från att till vissa ställen?
Hur var maten? Fungerar det att tex äta vegetariskt? Får man handla i affären? Hur mycket pengar tog ni med er, euro eller dollar?

Upplevde du en känsla av att vara övervakad?
Kom ni i kontakt med lokalbefolkningen?

Egentligen inte. Inte värre än någon annan resa som företas med guide. Klart att det var pirrigt ibland, tex med det mausoleum där Kim Il Sung ligger balsamerad, med alla förhållningsregler och så, men ofta tror jag inte att vi behövde övervakas så värst mycket, det skulle liksom inte hända så mkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka