Nordkorea - resa

Tåga som i att åka tåg? Det har jag gjort, Pyongyang-Beijing. Hamnade i karantän för sars eller nåt liknande i Dandong. Lång historia. Vad gäller ens guider/vakter så blev de mer och mer slappa vad tiden gick, och mot slutet av resan kunde jag gå kanske 500 meter till nån kilometer i förväg och titta på saker så kom de sen. Gränszonen (mot sydkorea) är faktiskt hemvist till en väldigt stor mängd hotade djurarter.
Du får gärna berätta mer!
Precis, tåga = åka tåg. Vi skulle gärna vilja göra det, hur gick du tillväga? Vad hände när ni blev satta i karantän? Herregud mitt hjärta hade nog stannat i ett sånt läge!

Djuren låter riktigt intressant! Fick ni veta hur många olika arter och antal av dom hotade arterna man hade i Nordkorea? Vilket år var du där? Reste du ensam?

Nej. Det blev vi inte. En minnesvärd grej var dock när en annan turist stegade fram och sa att han hade hört att jag var kommunist och ville få det bekräftat. Det var lite lustigt att det var just jag av alla turister som befann sig i nordkorea då som var kommunist. Själv var han det tydligen inte.
Där ser man :D

Underbart att du hittade hit!
Vilket år var du där?
Mobilen får dom gärna ta om hand, antar att samma gäller bärbara datorer och ipad?
Så ni fick alltså gå ut när ni ville? Ok, det var mer än jag hade väntat mig. Fick ni gå lite som ni ville också eller hindrade guiderna er från att till vissa ställen?
Hur var maten? Fungerar det att tex äta vegetariskt? Får man handla i affären? Hur mycket pengar tog ni med er, euro eller dollar?

Maten var ganska gräslig. Därav rådet att ta med kryddor. Att vara vegan är nog en bra förutsättning, det mesta var veganskt med undantag för något överkokt ägg eller en bit överkokt okryddad vitfisk.
Jag upplevde aldrig att jag blev hindrad att gå i nån viss riktning, men givetvis stod vi inte på uppfarten till någon gulag heller. Man fick handla i affärerna, men utbudet var rätt knapert. En gissning är att jag var där 08. Kommer faktiskt inte ihåg. Jag TROR att jag hade med mig euro, men det gick inte mycket pengar alls. Nån enstaka Coca-cola bara. (Jo det finns.)

Du får gärna berätta mer!
Precis, tåga = åka tåg. Vi skulle gärna vilja göra det, hur gick du tillväga? Vad hände när ni blev satta i karantän? Herregud mitt hjärta hade nog stannat i ett sånt läge!

Djuren låter riktigt intressant! Fick ni veta hur många olika arter och antal av dom hotade arterna man hade i Nordkorea? Vilket år var du där? Reste du ensam?

Det var vår planerade rutt ut ur landet hela tiden. Det roliga var att vi inte fick tillbaka mobilerna förrän tåget börjat röra sig. Då kom konduktören med dem. Hur visste han det, kunde man ju fråga sig, eftersom vi flög in. Vilket var en annan rolig grej, helt begistrad slet jag upp kameran på flygplatsen och började fota flygplan och hangarer tills jag kom på att man såklart inte fick göra det, men personalen bara ryckte på axlarna och tyckte att det kunde jag väl göra om jag ville.

En annan sak jag funderat lite på är om det finns möjlighet att tex köpa med sig traditionella kläder från Nordkorea? Har dom några klädaffärer i närheten av hotellet eller är det buss/taxi som gäller? Var det flera turistgrupper där samtidigt?

En annan sak jag funderat lite på är om det finns möjlighet att tex köpa med sig traditionella kläder från Nordkorea? Har dom några klädaffärer i närheten av hotellet eller är det buss/taxi som gäller? Var det flera turistgrupper där samtidigt?

Vi fick inte se någon klädaffär iallafall, så det kan jag inte svara på. Möjligt att hotellet kanske sålde lite sådant. Buss kommer ni helt säkert ha en egen. Utöver den kommer ni inte se så många bilar.

Kom ni i kontakt med lokalbefolkningen?

Inte jättemycket. Inte så att man blev hembjuden, men det fanns ju specifika guider för de olika ställena vi besökte, vår egen guide, chaufför, värdinnor på olika ställen. 1:a maj blev folk lite på lyran och dansade omkring och sjöng och då kom man ganska nära, förutom att jag såklart inte förstod språket.

Det var vår planerade rutt ut ur landet hela tiden. Det roliga var att vi inte fick tillbaka mobilerna förrän tåget börjat röra sig. Då kom konduktören med dem. Hur visste han det, kunde man ju fråga sig, eftersom vi flög in. Vilket var en annan rolig grej, helt begistrad slet jag upp kameran på flygplatsen och började fota flygplan och hangarer tills jag kom på att man såklart inte fick göra det, men personalen bara ryckte på axlarna och tyckte att det kunde jag väl göra om jag ville.
Då känns det ju faktiskt som någonting görbart.
Ja, dom tycks verkligen ha stenkoll! Med tanke på vilken koll dom har på varje turist så skulle det inte förvåna mig om dom tar in någon guide som förstår lite svenska och hör allt vi säger under resan. ;)

Hur tog ni er ur karantänen och hur länge satt ni isolerade?

Inte jättemycket. Inte så att man blev hembjuden, men det fanns ju specifika guider för de olika ställena vi besökte, vår egen guide, chaufför, värdinnor på olika ställen. 1:a maj blev folk lite på lyran och dansade omkring och sjöng och då kom man ganska nära, förutom att jag såklart inte förstod språket.
Det är kanske lika bra att inte plugga koreanska inför resan så man slipper ses som spion.

Läser på din blogg nu och ryser lite av det första stycket.

Då känns det ju faktiskt som någonting görbart.
Ja, dom tycks verkligen ha stenkoll! Med tanke på vilken koll dom har på varje turist så skulle det inte förvåna mig om dom tar in någon guide som förstår lite svenska och hör allt vi säger under resan. ;)

Hur tog ni er ur karantänen och hur länge satt ni isolerade?

Dom isolerade hela tågvagnen, och den var väl avstängd nåt dygn. (En person i vagnen hade fått feber, och honom hämtade de iklädda rymddräkt.) Till slut började det där jäkla tåget rulla närmre Beijing och då började de diskutera att släppa ut oss, men BARA på villkor att vi uppgav exakta kontaktdetaljer så att de kunde komma och ta oss om det visade sig att killen de tagit av tåget hade Sars. Jag vill minnas att jag uppgav adressen; China Hotel, Hotel road 1, 111 Beijing typ och så drog jag därifrån så fort jag kunde.

Dom isolerade hela tågvagnen, och den var väl avstängd nåt dygn. (En person i vagnen hade fått feber, och honom hämtade de iklädda rymddräkt.) Till slut började det där jäkla tåget rulla närmre Beijing och då började de diskutera att släppa ut oss, men BARA på villkor att vi uppgav exakta kontaktdetaljer så att de kunde komma och ta oss om det visade sig att killen de tagit av tåget hade Sars. Jag vill minnas att jag uppgav adressen; China Hotel, Hotel road 1, 111 Beijing typ och så drog jag därifrån så fort jag kunde.
Vilken skräck! Var personen dom förde ut en nordkorean? Satt ni i samma vagn?
Vad tyckte du annars om tågresan, utöver det läskiga slutet?

Nej, han var nog turist. Ja, han satt i samma vagn, och det är fullt möjligt att han bara var förkyld, men de drog stora växlar på den där sjukdomen. (Kan ha varit fågel- eller svininfluensa också...)

Tågresan var väl helt okej, inget särskilt, tycker alltid det går så långsamt att åka tåg i Kina, och nu ännu långsammare såklart. Det roligaste var att åka över gränsen in i Kina och plötsligt uppleva Kinas myller av färger och klädstilar och frisyrer. Man tänker inte på det innan, man måste ha sett motsatsen för att notera det.

Nej, han var nog turist. Ja, han satt i samma vagn, och det är fullt möjligt att han bara var förkyld, men de drog stora växlar på den där sjukdomen. (Kan ha varit fågel- eller svininfluensa också...)

Tågresan var väl helt okej, inget särskilt, tycker alltid det går så långsamt att åka tåg i Kina, och nu ännu långsammare såklart. Det roligaste var att åka över gränsen in i Kina och plötsligt uppleva Kinas myller av färger och klädstilar och frisyrer. Man tänker inte på det innan, man måste ha sett motsatsen för att notera det.
Stackars människa! Det gäller att absolut inte bli sjuk eller ens förkyld i Nordkorea med andra ord.

En fundering jag får är varför man vill åka till ett land som bryter mot avtal och avfyrar kärnvapen på prov?
Har aldrig varit i ens i Asien, men har varit i andra länder som i en perfekt värld borde bojkottas på grund av det ena eller andra. Men folk har ju redan nämnt i tråden varför ett land som Nordkorea fascinerar, och jag ser ingen utbredd bojkott av västländer som t ex USA på grund av samma skäl.
Om inte annat så kanske man åker dit för att bära vittnesbörd?

De allra flesta länder i världen har mycket värt att bojkotta - och speciellt om skandinav kan man nog vara ännu snävare i sina preferenser - men då får man ju aldrig se något annorlunda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka