Nordkorea - resa

Youtube kanalen Vice har gjort en resa dit, verkar mycket obehagligt. De fick inte se något av intresse egentligen.
Buss i timtal till hotell, sova och buss igen.

Såg den fina delen av tunnelbanan, några värdhus som såg ut att ha 2 kunder per år, stackars tjejen som jobbade där blev så glad att få se folk:(

Jag antar att du inte kommer få något om hur folk lever. Du ser den fina 2%en av landet, resten är gömt.

Men det var faktiskt riktigt intressant, men skulle aldrig i mitt liv åka dit.

Jag har inte varit i Nordkorea, men väl i Sydkorea ett par gånger. Vid ett tillfälle besökte jag DMZ (den demilitariserade zonen) vid den 48 breddgraden, som utgör gränden mellan nord och syd.
MYCKET märklig plats.

Det är egentligen inte jag som vill åka, men eftersom min kompis inte vill åka själv och mer eller mindre övertalat mig så kan jag tänka mig att följa med. Det är ett ganska intressant land trots allt och det vore kul att se hur folk lever i Pyongyang, man lär ju se mer av det vanliga livet där på plats än vad som visas på tv och liknande.
Sen undrar jag lite hur det är att vara i en storstad helt utan bilar och trafik. Hur är luften där, hur bisarrt är det hela egentligen? Maten, luften, naturen (om man får se någon).

Jag tror knappast att de visar upp en bild av det riktiga Nordkorea utan en tillrättalagd bild så jag ser ingen mening att åka dit för att få se en riktig bild. Du kommer troligen få se den bild de vill att du ska se.

En fundering jag får är varför man vill åka till ett land som bryter mot avtal och avfyrar kärnvapen på prov?

Av samma anledningar som folk åker till länder som praktiserar dödsstraff på minderåriga eller som attackerar fredliga protesterande med vattenkanoner och.. Dvs, det är inte därför man åker dit utan man åker för att man är intresserad. Diskussionen med vilka länder man åker till har vi haft så många ggr och oftast, inte alltid, men oftast är den ganska onyanserad. Man sväljer folkmord och dödsstraff och en hel del saker, men bestämmer sig för vissa saker som man själv inte kan tolerera och tycker att alla andra ska göra samma bedömning.

Har aldrig varit i ens i Asien, men har varit i andra länder som i en perfekt värld borde bojkottas på grund av det ena eller andra. Men folk har ju redan nämnt i tråden varför ett land som Nordkorea fascinerar, och jag ser ingen utbredd bojkott av västländer som t ex USA på grund av samma skäl.
Om inte annat så kanske man åker dit för att bära vittnesbörd?

De allra flesta länder i världen har mycket värt att bojkotta - och speciellt om skandinav kan man nog vara ännu snävare i sina preferenser - men då får man ju aldrig se något annorlunda.
Eller hur! Det är så himla lätt att sitta hemma i soffan och påstå att man bojkottar hit och dit för att man har sådan hög klass på sin personliga etik. Istället för att resa runt i världen och lära sig något om den.

Jag tror knappast att de visar upp en bild av det riktiga Nordkorea utan en tillrättalagd bild så jag ser ingen mening att åka dit för att få se en riktig bild. Du kommer troligen få se den bild de vill att du ska se.
Det är ju just det som är intressant! Alltså hur hårt världens mest slutna land styr vilka intryck en besökare får. Att man inte kan vara nyfiken på det förstår jag inte. Jag förstår nog inte tråden alls :confused:

Det är ju just det som är intressant! Alltså hur hårt världens mest slutna land styr vilka intryck en besökare får. Att man inte kan vara nyfiken på det förstår jag inte. Jag förstår nog inte tråden alls :confused:

Ja, vi är alla olika och tur är väl det! Jag förstår inte alls poängen med att resa till ett land som Nordkorea. Men så är jag också kräsen i mitt val av länder jag reser till. Vill vara noga med vart mina pengar går och vem/vilka de sponsrar. Att resa dit skulle för mig kännas som att legitimera vad de gör mot sitt stackars folk.

Väljer man att åka till Nordekorea så är man säkerligen väl insattt i problematiken. Det är liksom sällan så att man bara "råkar" boka en sista minuten dit och upptäcker att man sitter fast på en all inklusive långt bort i ingenstans.

Jämförde du verkligen Nordkorea med Grekland nu?

Fåna dig inte, det har jag inte ork till. Om inte ens städade länder visar upp sina sämsta sidor, varför väntar du dig att Nordkorea ska göra det? Är det okej att resa till andra länder i världen och få se en tillfixad bild (konserthus, parker, berömda kyrkor) men i Nordkorea så är det bara allt eller inget som gäller? Antingen får man gå på gulag-tur eller så är det inte värt att åka?

Eller hur! Det är så himla lätt att sitta hemma i soffan och påstå att man bojkottar hit och dit för att man har sådan hög klass på sin personliga etik. Istället för att resa runt i världen och lära sig något om den.
Får känslan av att det är mig du pratar om, eftersom jag citerades i det inlägget @supercalifragilistic skrev.
Just Nordkorea förstår jag inte viljan att åka till med tanke på hur de behandlar sitt folk. Såg nåt tal, på nätet tror jag, av en 14-årig tjej som med sin familj lyckats fly från Nordkorea. Hon berättade hur de hade haft det och varför de flydde.
Så när, jag förstår verkligen inte varför man väljer att åka dit.
Uppenbarligen verkar det ju svårt att få åka dit och se djur- och naturlivet också, eftersom man inte får åka hur man vill eller se vad man vill.

Ja, vi är alla olika och tur är väl det! Jag förstår inte alls poängen med att resa till ett land som Nordkorea. Men så är jag också kräsen i mitt val av länder jag reser till. Vill vara noga med vart mina pengar går och vem/vilka de sponsrar. Att resa dit skulle för mig kännas som att legitimera vad de gör mot sitt stackars folk.

Berätta gärna lite om vilka länder du tycker det är bra att åka till, så att jag får veta vad dina pengar legitimerar.

Fåna dig inte, det har jag inte ork till. Om inte ens städade länder visar upp sina sämsta sidor, varför väntar du dig att Nordkorea ska göra det? Är det okej att resa till andra länder i världen och få se en tillfixad bild (konserthus, parker, berömda kyrkor) men i Nordkorea så är det bara allt eller inget som gäller? Antingen får man gå på gulag-tur eller så är det inte värt att åka?
Fast varför vill man se ett land som är så hårt styrt av en diktator?
Jag är ärligt nyfiken och oförstående till det.

Åker du till Grekland så får du röra dig i vilka områden du vill utan en guide som följer efter dig och säger vart du får åka och inte får åka. Du får också prata med lokalbefolkningen, bjuda hem dem till dig om du skulle vilja samt surfa på din egen mobil och dela med dig av informationen. Du får diskutera samhällsfrågor eller vad du känner för med lokalbefolkning och därmed lära dig mer om Grekland och de kan lära sig mer om Sverige om de vill. Blir du vän med några greker får de åka till Sverige och besöka dig. Åker du till Nordkorea antar jag att du inte får prata så väldigt mycket med lokalbefolkningen för att lära dig mer om deras liv, du får troligtvis inte diskutera samhällsfrågor med dem och blir du vän med någon så får de inte besöka dig i Sverige. Stor skillnad mellan ett vanligt land och Nordkorea med andra ord.

Jag tror därför inte att man lär sig speciellt mycket om det riktiga Nordkorea genom att åka dit.

Fast varför vill man se ett land som är så hårt styrt av en diktator?
Jag är ärligt nyfiken och oförstående till det.

Jag vill se hur det ser ut när en storstad inte har någon belysning på nätterna, hur det är i en stad utan bilar, jag vill se hur människorna verkar ha det (och ja jag är medveten om att det är de priviligerade som bor i Pyongyang). Jag vill se om de är nyfikna på mig, om de blir glada att se en utlänning, eller misstänksamma. Om jag inte hade åkt finns det en massa saker som jag inte hade sett, folk jag inte hade pratat med, dansande tanter som inte hade sjungit för mig. Läste du mina artiklar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka