Åh nu blev jag sugen på Nordkorea!
Har man redan satt "programmet" innan man åker dit? Så var det ju i Libyen när jag var där, resplanen inspekterades några veckor/dagar innan man fick åka in.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förmodligen inte.Jag undrar om majoriteten som åker till Thailand har koll på tex politiken där?
Lustigt att du valt att nämna ett av de få länder som jag innan denna diskussion flera gånger tänkt att dit vill jag inte åka p.g.a den politiska situationen![]()
Ja jag läste dina artiklar och det var både intressant och skrämmande.Jag vill se hur det ser ut när en storstad inte har någon belysning på nätterna, hur det är i en stad utan bilar, jag vill se hur människorna verkar ha det (och ja jag är medveten om att det är de priviligerade som bor i Pyongyang). Jag vill se om de är nyfikna på mig, om de blir glada att se en utlänning, eller misstänksamma. Om jag inte hade åkt finns det en massa saker som jag inte hade sett, folk jag inte hade pratat med, dansande tanter som inte hade sjungit för mig. Läste du mina artiklar?
Alla länder har nåt sämre, men det är skillnad på hur dåligt det kan vara.Eller hur, nu vill du inte säga några länder för att du vet att det högst troligt går att räkna upp något olagligt, omoraliskt eller felaktigt med de allra flesta länder.
Du brukar i alla trådar prata om kvinnors lika rättigheter som män tex och vad som är moraliskt rätt eller fel. Ändå försvarar (?) du resor till Nordkorea.Det här tolkar jag som att du väljer med stor omsorg..?
Det är väldigt intressant tycker jag att du vägrar ge exempel på länder du tycker är OK att åka till. Det är väldigt talande.
Naturkatastrofer är svåra att förutsäga, som tsunamis t ex.Jag tycker att det är rätt intressant egentligen hur folk glatt åker till diverse oroliga/instabila länder för att turista. Hur tänker man OM det skulle hända något när man är där? Vem har ansvar för att man kan ta sig hem, till exempel? Det kan ju bli både dyrt och farligt...![]()
Så var går då gränsen?
För att gå till ett land som du utan brasklapp rekommenderat i en annan tråd: Polen. Hur gick resonemanget där?
Naturkatastrofer är ett undantag, tycker jag. Förutom om du åker och sätter dig precis bredvid en aktiv vulkan, eller liknande...Naturkatastrofer är svåra att förutsäga, som tsunamis t ex.
Jag kan tänka mig att Nordkorea skulle kunna dra in mycket internationell valuta genom att arrangera naturturism.
Eller så kan du ge det stackars folket en impuls västerifrån, och dessutom visa att du är intresserad av deras villkor.Ja, vi är alla olika och tur är väl det! Jag förstår inte alls poängen med att resa till ett land som Nordkorea. Men så är jag också kräsen i mitt val av länder jag reser till. Vill vara noga med vart mina pengar går och vem/vilka de sponsrar. Att resa dit skulle för mig kännas som att legitimera vad de gör mot sitt stackars folk.
Men exakt så. Det är liksom inte "Vart ska jag åka i höst, till Kreta, Rom, whiskyresa i Skottland? Äh, jag tar Nordkorea".Väljer man att åka till Nordekorea så är man säkerligen väl insattt i problematiken. Det är liksom sällan så att man bara "råkar" boka en sista minuten dit och upptäcker att man sitter fast på en all inklusive långt bort i ingenstans.
Eller så kan du ge det stackars folket en impuls västerifrån, och dessutom visa att du är intresserad av deras villkor.
Men Kim Jong Un är förmodligen grymt stressad över din bojkott![]()
Jag pratar om alla som i resdiskussioner alltid har hög svansföring kring andra länder, trots att de ändå aldrig tänkt åka dit.Får känslan av att det är mig du pratar om, eftersom jag citerades i det inlägget @supercalifragilistic skrev.
Just Nordkorea förstår jag inte viljan att åka till med tanke på hur de behandlar sitt folk. Såg nåt tal, på nätet tror jag, av en 14-årig tjej som med sin familj lyckats fly från Nordkorea. Hon berättade hur de hade haft det och varför de flydde.
Så när, jag förstår verkligen inte varför man väljer att åka dit.
Uppenbarligen verkar det ju svårt att få åka dit och se djur- och naturlivet också, eftersom man inte får åka hur man vill eller se vad man vill.
Du kan ju läsa till exempel mina inlägg.Fast varför vill man se ett land som är så hårt styrt av en diktator?
Jag är ärligt nyfiken och oförstående till det.
Jag tror därför inte att man lär sig speciellt mycket om det riktiga Nordkorea genom att åka dit.
Jag har inte sagt att man inte får åka till Nordkorea, jag undrar bara hur man kan vilja det. Stor skillnad.@hemlig Jag skulle aldrig argumentera varken för eller emot ett resmål. Hur skulle jag kunna vara emot resor till Nordkorea, jag reser ju själv till länder med gräsliga regimer och förtryck? I Guinea könsstympas 97% av alla kvinnorna och jag älskar Istanbul fastän turkiska regimen förtrycker kurderna på de mest gräsliga vis. Varenda land jag rest till i Afrika ligger högt på listor över brott mot mänskliga rättigheter.
Man får givetvis kritisera andras resvanor men då tycker jag nog att man måste vara lite mer tydlig i vad man kritiserar. Resor till länder där man bryter mot mänskliga rättigheter? Tja, jag har suttit med på CATs möten i Genève där Schweiz sågats pga sin behandling av människor som nekas asyl och sedan deporteras.
Jag ställer en väldigt enkel fråga till er med åsikter om vart andra reser - vilka länder anser ni vara OK att åka till? Specifika exempel tack! För det är jävligt lätt att såga andra men verkar vara långt svårare att spotta fram ens en handfull länder man tycker är acceptabla.
Har gjort det och förstår ändå inte viljan att åka till ett sånt land. Likväl som att jag accepterar att folk vill åka dit får andra acceptera min ovilja till det.Du kan ju läsa till exempel mina inlägg.
="Lingon, post: 18091677, member: 139341" Tycker du verkligen att Nordkorea inte sticker ut extremt mycket jämfört med de allra flesta länder i världen?
Därför att det är en intressant fråga! Ytterst få turister åker till Nordkorea med ett okritiskt förhållningssätt i bagaget, medan - skulle jag våga påstå - knappt någon Thailandresenär reflekterar över att resmålet går till en sträng militärdiktatur. Bara för att ge ett exempel.
Det verkar väldigt klarlagt att de som inte åker till Thailand inte har det.Jag undrar om majoriteten som åker till Thailand har koll på tex politiken där?