Nordkorea - resa

Åh nu blev jag sugen på Nordkorea! :D Har man redan satt "programmet" innan man åker dit? Så var det ju i Libyen när jag var där, resplanen inspekterades några veckor/dagar innan man fick åka in.

Kina är intressant
Nästan alla shoppar varor från Kina. Borde vi markera mer där?
När OS gick i Kina skrev många i media att enskilda idrottare borde låta bli att åka elle att enskilda idrottare borde markera när de är där i Kina. Veckan efter OS minns jag att regeringen med Maud Olofsson hade besök av en delegation från Kina för att diskutera handel. Hon och andra politiker slingrade sig väldigt på frågor om de hade tagit upp diskussionen om mänskliga rättigheter etc
Så jag tycker såna här diskussioner blir lite dubbelmoral.

Jag tycker att det är rätt intressant egentligen hur folk glatt åker till diverse oroliga/instabila länder för att turista. Hur tänker man OM det skulle hända något när man är där? Vem har ansvar för att man kan ta sig hem, till exempel? Det kan ju bli både dyrt och farligt... :crazy:

Jag vill se hur det ser ut när en storstad inte har någon belysning på nätterna, hur det är i en stad utan bilar, jag vill se hur människorna verkar ha det (och ja jag är medveten om att det är de priviligerade som bor i Pyongyang). Jag vill se om de är nyfikna på mig, om de blir glada att se en utlänning, eller misstänksamma. Om jag inte hade åkt finns det en massa saker som jag inte hade sett, folk jag inte hade pratat med, dansande tanter som inte hade sjungit för mig. Läste du mina artiklar?
Ja jag läste dina artiklar och det var både intressant och skrämmande.
Det där var dock ett bra svar på varför, även om jag själv inte skulle vilja åka dit pga just hur det är och hur det styrs.

Eller hur, nu vill du inte säga några länder för att du vet att det högst troligt går att räkna upp något olagligt, omoraliskt eller felaktigt med de allra flesta länder.
Alla länder har nåt sämre, men det är skillnad på hur dåligt det kan vara.

Det här tolkar jag som att du väljer med stor omsorg..?

Det är väldigt intressant tycker jag att du vägrar ge exempel på länder du tycker är OK att åka till. Det är väldigt talande.
Du brukar i alla trådar prata om kvinnors lika rättigheter som män tex och vad som är moraliskt rätt eller fel. Ändå försvarar (?) du resor till Nordkorea.

Turkiet har tagits upp som exempel och nä, jag skulle inte vilja resa dit heller. Thailand har jag heller inget intresse av, inte heller vill varken jag eller sambon åka till länder som förespråkar dödsstraff eller bara slaktar djur på koscher-vis, tex.

I alla trådar kommer det folk med andra åsikter än trådskaparen, varför är det så hemskt här?

Jag tycker att det är rätt intressant egentligen hur folk glatt åker till diverse oroliga/instabila länder för att turista. Hur tänker man OM det skulle hända något när man är där? Vem har ansvar för att man kan ta sig hem, till exempel? Det kan ju bli både dyrt och farligt... :crazy:
Naturkatastrofer är svåra att förutsäga, som tsunamis t ex.
Jag kan tänka mig att Nordkorea skulle kunna dra in mycket internationell valuta genom att arrangera naturturism.

Så var går då gränsen?
För att gå till ett land som du utan brasklapp rekommenderat i en annan tråd: Polen. Hur gick resonemanget där?

Haha, resonemanget där gick så här: Jag vill besöka landet där jag har mitt ursprung. Inget konstigare än så.

Jag undviker länder som Nordkorea helt enkelt för att jag inte skulle se något nöje i att åka till ett land som plågar sin befolkning så mycket. Thailand för att det varit för mycket oroligheter de senaste åren. Turkiet p.g.a. oroligheterna. Saudiaarabien p.g.a. deras åsikter om kvinnors rättigheter och hbtq. Samma gäller resmål som Dubai. Det är säkert underbart att resa till Dubai på semester. Men för mig skulle det kännas fel.

@hemlig Jag skulle aldrig argumentera varken för eller emot ett resmål. Hur skulle jag kunna vara emot resor till Nordkorea, jag reser ju själv till länder med gräsliga regimer och förtryck? I Guinea könsstympas 97% av alla kvinnorna och jag älskar Istanbul fastän turkiska regimen förtrycker kurderna på de mest gräsliga vis. Varenda land jag rest till i Afrika ligger högt på listor över brott mot mänskliga rättigheter.

Man får givetvis kritisera andras resvanor men då tycker jag nog att man måste vara lite mer tydlig i vad man kritiserar. Resor till länder där man bryter mot mänskliga rättigheter? Tja, jag har suttit med på CATs möten i Genève där Schweiz sågats pga sin behandling av människor som nekas asyl och sedan deporteras.

Jag ställer en väldigt enkel fråga till er med åsikter om vart andra reser - vilka länder anser ni vara OK att åka till? Specifika exempel tack! För det är jävligt lätt att såga andra men verkar vara långt svårare att spotta fram ens en handfull länder man tycker är acceptabla.

Naturkatastrofer är svåra att förutsäga, som tsunamis t ex.
Jag kan tänka mig att Nordkorea skulle kunna dra in mycket internationell valuta genom att arrangera naturturism.
Naturkatastrofer är ett undantag, tycker jag. Förutom om du åker och sätter dig precis bredvid en aktiv vulkan, eller liknande... ;) De kan hända i Sverige, i USA, i Thailand....osv, osv. Jag ser en rätt stor skillnad mot att medvetet utsätta sig för ett politiskt oroligt land, vilket det än må vara.

Ja, vi är alla olika och tur är väl det! Jag förstår inte alls poängen med att resa till ett land som Nordkorea. Men så är jag också kräsen i mitt val av länder jag reser till. Vill vara noga med vart mina pengar går och vem/vilka de sponsrar. Att resa dit skulle för mig kännas som att legitimera vad de gör mot sitt stackars folk.
Eller så kan du ge det stackars folket en impuls västerifrån, och dessutom visa att du är intresserad av deras villkor.

Men Kim Jong Un är förmodligen grymt stressad över din bojkott ;)

Väljer man att åka till Nordekorea så är man säkerligen väl insattt i problematiken. Det är liksom sällan så att man bara "råkar" boka en sista minuten dit och upptäcker att man sitter fast på en all inklusive långt bort i ingenstans.
Men exakt så. Det är liksom inte "Vart ska jag åka i höst, till Kreta, Rom, whiskyresa i Skottland? Äh, jag tar Nordkorea".

Eller så kan du ge det stackars folket en impuls västerifrån, och dessutom visa att du är intresserad av deras villkor.

Men Kim Jong Un är förmodligen grymt stressad över din bojkott ;)

Jag har inget intresse av att personligen ge folket en impuls västerifrån eller att stressa Kim Jong Un. Mitt intresse när jag väljer semester är att välja något som gör mig glad. Jag finner ingen glädje i att besöka en misär, politiskt orolig region/land eller ett där de mänskliga rättigheterna kränks.

Får känslan av att det är mig du pratar om, eftersom jag citerades i det inlägget @supercalifragilistic skrev.
Just Nordkorea förstår jag inte viljan att åka till med tanke på hur de behandlar sitt folk. Såg nåt tal, på nätet tror jag, av en 14-årig tjej som med sin familj lyckats fly från Nordkorea. Hon berättade hur de hade haft det och varför de flydde.
Så när, jag förstår verkligen inte varför man väljer att åka dit.
Uppenbarligen verkar det ju svårt att få åka dit och se djur- och naturlivet också, eftersom man inte får åka hur man vill eller se vad man vill.
Jag pratar om alla som i resdiskussioner alltid har hög svansföring kring andra länder, trots att de ändå aldrig tänkt åka dit.

Jag har läst böcker om vardagen i Nordkorea, om fånglägren, sett dokumentärer. Men jag har inte reagerat med usch nej, dit skulle jag aldrig åka. Snarare skulle jag önska att jag vågade åka för att få uppleva hur man beter sig för att grundlura sina besökare lika mycket som sin befolkning.

Vill man se djur och natur finns ju hela världen att tillgå. Men djur och natur är väl inte målet med alla resor?

@hemlig Jag skulle aldrig argumentera varken för eller emot ett resmål. Hur skulle jag kunna vara emot resor till Nordkorea, jag reser ju själv till länder med gräsliga regimer och förtryck? I Guinea könsstympas 97% av alla kvinnorna och jag älskar Istanbul fastän turkiska regimen förtrycker kurderna på de mest gräsliga vis. Varenda land jag rest till i Afrika ligger högt på listor över brott mot mänskliga rättigheter.

Man får givetvis kritisera andras resvanor men då tycker jag nog att man måste vara lite mer tydlig i vad man kritiserar. Resor till länder där man bryter mot mänskliga rättigheter? Tja, jag har suttit med på CATs möten i Genève där Schweiz sågats pga sin behandling av människor som nekas asyl och sedan deporteras.

Jag ställer en väldigt enkel fråga till er med åsikter om vart andra reser - vilka länder anser ni vara OK att åka till? Specifika exempel tack! För det är jävligt lätt att såga andra men verkar vara långt svårare att spotta fram ens en handfull länder man tycker är acceptabla.
Jag har inte sagt att man inte får åka till Nordkorea, jag undrar bara hur man kan vilja det. Stor skillnad.
Som jag skrev så har många länder nåt som är sämre, så även om man nämner nåt land kommer det säkerligen upp nåt negativt. Det finns dock olika grader i helvetet sägs det.

Du kan ju läsa till exempel mina inlägg.
Har gjort det och förstår ändå inte viljan att åka till ett sånt land. Likväl som att jag accepterar att folk vill åka dit får andra acceptera min ovilja till det.

Därför att det är en intressant fråga! Ytterst få turister åker till Nordkorea med ett okritiskt förhållningssätt i bagaget, medan - skulle jag våga påstå - knappt någon Thailandresenär reflekterar över att resmålet går till en sträng militärdiktatur. Bara för att ge ett exempel.

Du kan vara helt lugn - som Thailandsresenär får man det nerstucket i halsen hela tiden. Det går inte att undvika att reflektera. Ställer man motfrågan "Vad i Thailands regim är det du menar?" får man oftast svaret " ...öh ... diktatur nånting".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka