Nordkorea - resa

Haha, resonemanget där gick så här: Jag vill besöka landet där jag har mitt ursprung. Inget konstigare än så.

Jag undviker länder som Nordkorea helt enkelt för att jag inte skulle se något nöje i att åka till ett land som plågar sin befolkning så mycket. Thailand för att det varit för mycket oroligheter de senaste åren. Turkiet p.g.a. oroligheterna. Saudiaarabien p.g.a. deras åsikter om kvinnors rättigheter och hbtq. Samma gäller resmål som Dubai. Det är säkert underbart att resa till Dubai på semester. Men för mig skulle det kännas fel.

Nu var det en annan person som du tipsade om resmål i Polen utan att nämna stödet för det nationalkonservativa partiet och hotet mot de mänskliga rättigheterna i Polen. Men hur som helst, det är inte väsentligt. Vad som är väsentligt är att du vill inte säga något om hur du resonerar och vilka avvägningar du gör. Du vill inte reflektera över varför du inte dyker ner i trådar där Thailandsresor med sol och bad diskuteras för att peka på det orimliga i att någonstans kring 25 miljoner tämligen okritiska turister väljer att resa till Thailand. Men här, när frågan ändå ventileras och motiveras av TS så måste det göras? Jag tänker att den handfull människor som väljer att resa till Nordkorea med största sannolikhet har ett betydligt mer kritiskt förhållningssätt till regimen än vad thailandsresenären har till Thailand och att nordkorearesenären reser dit för att öka sin kunskap och få en större insyn i landet.

Det finns en mängd olika skäl till varför man tillbringar sin semester med att resa till platser som förknippas med elände oavsett om det gäller Nordkorea, Dadaab, Auschwitz eller Langa. Det behöver ju inte vara av nöje och njutning.

Jag undviker länder som Nordkorea helt enkelt för att jag inte skulle se något nöje i att åka till ett land som plågar sin befolkning så mycket. Thailand för att det varit för mycket oroligheter de senaste åren. Turkiet p.g.a. oroligheterna. Saudiaarabien p.g.a. deras åsikter om kvinnors rättigheter och hbtq. Samma gäller resmål som Dubai. Det är säkert underbart att resa till Dubai på semester. Men för mig skulle det kännas fel.

Kom igen när människorättsorganisationer i de olika länder uppmanar dig till bojkott. Men de brukar snarare vilja att omvärlden ska bli medveten om situationen i landet, t ex genom att åka dit.

Men @hemlig vad är det för icke-svar? "Hur kan man vilja åka till Nordkorea?" Tja, hur kan man vilja åka någonstans? Förmodligen baserat på ens intresse för landet i allmänhet. Jag åker ju inte till Guinea för att de könsstympar flickor, till Malawi för att de dödar albinobarn, till Istanbul för att de kränker kurder. Utan jag åker dit TROTS det. Jag skulle tippa att det är samma för personer som väljer att åka till Nordkorea.

Jag ställer en väldigt enkel fråga till er med åsikter om vart andra reser - vilka länder anser ni vara OK att åka till? Specifika exempel tack! För det är jävligt lätt att såga andra men verkar vara långt svårare att spotta fram ens en handfull länder man tycker är acceptabla.

Jag kan tänka mig att det för många är helt okej att åka till t ex Grekland och häcka på ett all inclusive som är ägt av t ex Thomas Cook och som gör att lokala tavernor och småhotell blir utslagna.

Abortpolitiken borde vara en utmärkt anledning för kvinnor att bojkotta Polen.

Slänger in Irland där också där kvinnor som genomgår en abort kan dömas till fängelse. På Malta är abort totalt förbjudet. Italien är inte heller så trevligt på den fronten, även om det i teorin finns en aborträtt så är den i praktiken mycket begränsad (på grund av samvetsfriheten).

Börjar man skrapa på ytan så bryter alla länder mot mänskliga rättigheter och har lagstiftningar eller seder som vi tycker är förfärliga. Detsamma gäller förstås Sverige också. Vi är inte en diktatur eller har ett straffrättsligt system som är helt galet, men man behöver inte leta länge för att hitta sida upp och sida ner av kritik från exempelvis FN om brott mot folkrättsliga skyldigheter eller fällande domar i Europadomstolen.

Jag har inget intresse av att personligen ge folket en impuls västerifrån eller att stressa Kim Jong Un. Mitt intresse när jag väljer semester är att välja något som gör mig glad. Jag finner ingen glädje i att besöka en misär, politiskt orolig region/land eller ett där de mänskliga rättigheterna kränks.
Jag är också nyfiken vart du åker du faktiskt. Du kan inte besöka något afrikanskt land, inte USA, inte centralamerika, inte sydamerika, inte många asiatiska länder (som tex Kina, Nordkorea, Malaysia, Maldiverna,Singapore, Filippinerna, Nepal, Vietnam, Burma, Japan, Indien, Sri Lanka osv), inte Australien, inte Östra Europa, inte Nederländernam inte UK, Österrike, Tyskland osv. Så vart åker du?

Sedan tror jag också att det definitivt finns många som åker till instabila/oroliga länder för att det är lite "coolt" att säga att man har varit där?

Slänger in Irland där också där kvinnor som genomgår en abort kan dömas till fängelse. På Malta är abort totalt förbjudet. Italien är inte heller så trevligt på den fronten, även om det i teorin finns en aborträtt så är den i praktiken mycket begränsad (på grund av samvetsfriheten).

Börjar man skrapa på ytan så bryter alla länder mot mänskliga rättigheter och har lagstiftningar eller seder som vi tycker är förfärliga. Detsamma gäller förstås Sverige också. Vi är inte en diktatur eller har ett straffrättsligt system som är helt galet, men man behöver inte leta länge för att hitta sida upp och sida ner av kritik från exempelvis FN om brott mot folkrättsliga skyldigheter eller fällande domar i Europadomstolen.
Precis. Jag minns för många år sedan när jag kollade Amnestys årsrapport om Grekland och blev lite chockad över att "va fan, de sätter politiska fångar i fängelse!"

Så sa någon "tja, det gör ju vi också, med vapenvägrarna ..."

Jag är också nyfiken vart du åker du faktiskt. Du kan inte besöka något afrikanskt land, inte USA, inte centralamerika, inte sydamerika, inte många asiatiska länder (som tex Kina, Nordkorea, Malaysia, Maldiverna,Singapore, Filippinerna, Nepal, Vietnam, Burma, Japan, Indien, Sri Lanka osv), inte Australien, inte Östra Europa, inte Nederländernam inte UK, Österrike, Tyskland osv. Så vart åker du?

Alla ser på saker på olika sätt. Bara för att du likställer extrema länder som Nordkorea med länder som Tyskland, Österrike och UK betyder det inte att alla andra också gör det.

Jag har inget intresse av att personligen ge folket en impuls västerifrån eller att stressa Kim Jong Un. Mitt intresse när jag väljer semester är att välja något som gör mig glad. Jag finner ingen glädje i att besöka en misär, politiskt orolig region/land eller ett där de mänskliga rättigheterna kränks.

Och jag kan bli glad av att lära mig saker när jag reser. Olika resor har olika syften.

Alla ser på saker på olika sätt. Bara för att du likställer extrema länder som Nordkorea med länder som Tyskland, Österrike och UK betyder det inte att alla andra också gör det.
Jag likställer ingen, jag läste bara Amnestys rapport om mänskliga rättigheter och brott/problem mot dessa. Som du skrev innan att du inte vill åka till länder som bryter mot mänskliga rättigheter.

Och bara för att du påstår att hon likställer de där länderna med Nordkorea så betyder det inte att hon gör det.

@Hippocampus verkar bara, som några andra, undra vart du faktiskt reser.

Precis. Jag minns för många år sedan när jag kollade Amnestys årsrapport om Grekland och blev lite chockad över att "va fan, de sätter politiska fångar i fängelse!"

Så sa någon "tja, det gör ju vi också, med vapenvägrarna ..."
Nix pix, det är totalvägrare som sätts i fängelse. Dvs de som även vägrar vapenfri tjänst.

Ja, vi är alla olika och tur är väl det! Jag förstår inte alls poängen med att resa till ett land som Nordkorea. Men så är jag också kräsen i mitt val av länder jag reser till. Vill vara noga med vart mina pengar går och vem/vilka de sponsrar. Att resa dit skulle för mig kännas som att legitimera vad de gör mot sitt stackars folk.
Hm, tänker Norge skulle passa dig :idea: Men, nä, de är leverantörer av fossila bränslen, så i sin tur är den stora boven i klimatförändringarna... England! :idea: Nä, Brexit. Italien! :idea: Nä, uruselt djurskydd.
Du får jättegärna berätta vart du åker :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka