Nordkorea - resa

Och bara för att du påstår att hon likställer de där länderna med Nordkorea så betyder det inte att hon gör det.

@Hippocampus verkar bara, som några andra, undra vart du faktiskt reser.

Det ser jag faktiskt ingen anledning att redovisa för någon i den här diskussionen. Jag har mina sätt att välja/välja bort resmål och eftersom detta är ett fritt land så väljer jag efter mina egna premisser. Är de logiska för alla andra? Det bryr jag mig inte om. De är logiska för mig. Det räcker.

Jag lägger ner den här diskussionen då några uppenbarligen blev väldigt upprörda över att jag kritiserade deras intresse i att åka till Nordkorea. Hoppas resan blir vad ni hoppas på och att ni lär er det ni förväntar er och får uppleva det ni vill uppleva!

Det ser jag faktiskt ingen anledning att redovisa för någon i den här diskussionen. Jag har mina sätt att välja/välja bort resmål och eftersom detta är ett fritt land så väljer jag efter mina egna premisser. Är de logiska för alla andra? Det bryr jag mig inte om. De är logiska för mig. Det räcker.

Jag lägger ner den här diskussionen då några uppenbarligen blev väldigt upprörda över att jag kritiserade deras intresse i att åka till Nordkorea. Hoppas resan blir vad ni hoppas på och att ni lär er det ni förväntar er och får uppleva det ni vill uppleva!
Varför har du då yttrat dig i tråden öht?

Slänger in Irland där också där kvinnor som genomgår en abort kan dömas till fängelse. På Malta är abort totalt förbjudet. Italien är inte heller så trevligt på den fronten, även om det i teorin finns en aborträtt så är den i praktiken mycket begränsad (på grund av samvetsfriheten).

Börjar man skrapa på ytan så bryter alla länder mot mänskliga rättigheter och har lagstiftningar eller seder som vi tycker är förfärliga. Detsamma gäller förstås Sverige också. Vi är inte en diktatur eller har ett straffrättsligt system som är helt galet, men man behöver inte leta länge för att hitta sida upp och sida ner av kritik från exempelvis FN om brott mot folkrättsliga skyldigheter eller fällande domar i Europadomstolen.
Jag gjorde en abort i Italien för massa herrans år sedan, var inga problem ens då.

Jag gjorde en abort i Italien för massa herrans år sedan, var inga problem ens då.

Det är ju jättebra att det inte var några problem för dig för en herrans massa år sedan, men din upplevelse är inte representativ för hur det ser ut för italienska kvinnor idag. Bara för ett par veckor sedan var jag på ett seminarium med en forskare inom just religions- och samvetsfrihet. Minns jag inte helt fel är det bara runt 10-20% av italienska läkare som genomför aborter, i vissa regioner är det än färre än så.

Det är ju jättebra att det inte var några problem för dig för en herrans massa år sedan, men din upplevelse är inte representativ för hur det ser ut för italienska kvinnor idag. Bara för ett par veckor sedan var jag på ett seminarium med en forskare inom just religions- och samvetsfrihet. Minns jag inte helt fel är det bara runt 10-20% av italienska läkare som genomför aborter, i vissa regioner är det än färre än så.
Jag har bott i Italien i många år... Visst är det inte direkt pro-abort-land, men var och är inga problem för alla kvinnor att få utföra abort, oavsett anledning.
Har halva släkten kvar, och många vänner, så jag har koll på läget idag.

Jag har inget intresse av att personligen ge folket en impuls västerifrån eller att stressa Kim Jong Un. Mitt intresse när jag väljer semester är att välja något som gör mig glad. Jag finner ingen glädje i att besöka en misär, politiskt orolig region/land eller ett där de mänskliga rättigheterna kränks.
Så man ska bara göra saker man blir glad av?
Tittar du bara på sitcoms eller slinker det ner någon dokumentär?
Inte fan besökte jag till exempel Auschwitz för att bli glad.

Så man ska bara göra saker man blir glad av?
Tittar du bara på sitcoms eller slinker det ner någon dokumentär?
Inte fan besökte jag till exempel Auschwitz för att bli glad.
Men auschwitz är nåt som är kvar av nåt som hänt. Inte nåt som pågår nu. Och jo, jag vet att massavrättningar pågår i världen, men det är väl ingen (hoppas jag) som åker dit för att uppleva det nu.
Så jag tycker inte det går att jämföra.

Men auschwitz är nåt som är kvar av nåt som hänt. Inte nåt som pågår nu. Och jo, jag vet att massavrättningar pågår i världen, men det är väl ingen (hoppas jag) som åker dit för att uppleva det nu.
Så jag tycker inte det går att jämföra.
Mitt svar var till @Lingon Som uppenbarligen tycker att man bara göra resor man blir glad av.

Jag har bott i Italien i många år... Visst är det inte direkt pro-abort-land, men var och är inga problem för alla kvinnor att få utföra abort, oavsett anledning.
Har halva släkten kvar, och många vänner, så jag har koll på läget idag.

Det är säkert stora regionala skillnader, men svårigheten för många att kunna använda sig av sin aborträtt och den kritik som Italien fått för detta är ett faktum. Att du och de du känner haft goda upplevelser är förstås bra, men på nationell nivå är tillgängligheten till abort generellt sett mycket begränsad. Det säger liksom sig självt att det blir så när 8-9 av 10 läkare vägrar att utföra abort.

Det är säkert stora regionala skillnader, men svårigheten för många att kunna använda sig av sin aborträtt och den kritik som Italien fått för detta är ett faktum. Att du och de du känner haft goda upplevelser är förstås bra, men på nationell nivå är tillgängligheten till abort generellt sett mycket begränsad. Det säger liksom sig självt att det blir så när 8-9 av 10 läkare vägrar att utföra abort.
Men man vänder sig till en abortmottagning och där arbetar läkare som utför abort. Visst, säker regionala skillnader, men i de större städerna är det faktiskt inga problem.

Italien har många fel, därför jag har valt att flytta tillbaka till Sverige... Men, som sagt, abort är inte så svårt generellt, som vissa vill visa på.

Fascinerande ämne. Skulle aldrig få för mig att åka dit av diverse skäl men tycker ändå att jag har lite koll på vad det gäller efter att ha sett ett trettiotal berättelser om resor dit på bland annat imgur.
Kan f.ö. rekommendera just dessa inlägg om man funderar på att åka. Bara googla "north korea album imgur" så hittar man hur många som helst.
Oftast i två tydliga kategorier.
Typ 1:
OMG det är så farligt här! Man blir typ kastad i fängelseläger om man kliver lite snett! Helt sjuuukt! Nämnde jag FARLIGT!?
Typ 2:
Människorna av typ 1 ljuger och det är inte alls så stor risk, bara man följer reglerna. Det är jättefint!

Har en fråga till alla som jämför NK med andra länder. I hur många av de andra länderna med kasst styre stoppas pengarna man spenderar rakt ned i regimens ficka?
Edit: Ärlig fråga alltså. Är inte speciellt påläst men kan på rak arm inte komma på nåt annat land där allt ägs av den store ledaren.

Men man vänder sig till en abortmottagning och där arbetar läkare som utför abort. Visst, säker regionala skillnader, men i de större städerna är det faktiskt inga problem.

Dvs ungefär som i Sverige, här har vi ju också abortmottagningar. Är väl inte konstigare att man får bege sig till en sån om man vill göra abort än att man får åka till onkologen om man har cancer. Visst lite bökigt kanske om man bor på landsbygden men förhoppningsvis är det ju ingen resa man behöver göra en gång i veckan.

Har en fråga till alla som jämför NK med andra länder. I hur många av de andra länderna med kasst styre stoppas pengarna man spenderar rakt ned i regimens ficka?

I Thailand finns semesteranläggningar ägda av den styrande militären, skrev Per J Andersson i Vagabond 2015:

Självklart ska vi fortsätta att resa till Thailand. Turistbojkott skulle inte slå så mycket mot den styrande militären, utan mot de två miljoner thailändare som jobbar med turism.

Militären äger många hotell genom förvaltningsföretaget Crown Property Bureau. Bemöda dig, gör lite research och kolla att ditt hotell har andra ägare. Jag är helt överens med journalisten Mattias Skölds tips i Äntligen diktatur: välj bort de största turistorterna, handla i småbutiker och bo på mindre familjeägda hotell.

http://www.vagabond.se/artiklar/artikel/20151204/vem-bryr-sig-om-det-ar-diktatur-i-thailand

Men det är okej för dig att ifrågasätta andras sätt att välja?

Bara för ett par veckor sedan var jag på ett seminarium med en forskare inom just religions- och samvetsfrihet. Minns jag inte helt fel är det bara runt 10-20% av italienska läkare som genomför aborter, i vissa regioner är det än färre än så.

Det är lite fascinerande att den här forskaren ifrågasätts utifrån personlig erfarenhet.

På Samos i Grekland bör man heller inte bli oönskat gravid.

http://neoskosmos.com/news/en/Doctors-in-Samos-refuse-to-perform-pregnancy-terminations

Samos var också den ö som utmärkte sig för några år sedan när en svensk kvinna fick genomgå en smärtsam rättsprocess efter att hon anmält en våldtäkt. Hon blev motanmäld för förtal.

Dvs ungefär som i Sverige, här har vi ju också abortmottagningar. Är väl inte konstigare att man får bege sig till en sån om man vill göra abort än att man får åka till onkologen om man har cancer. Visst lite bökigt kanske om man bor på landsbygden men förhoppningsvis är det ju ingen resa man behöver göra en gång i veckan.

Det är ganska stor skillnad på både reglering och tillgänglighet när det gäller abort i Sverige respektive Italien.

Det är generellt ett problem när det gäller olika former av rättighetsregleringar att de finns i exempelvis nationell lag eller genom konventioner, men i praktiken är rättigheterna starkt begränsade eller finns inte alls och det saknas i regel rättsliga medel för att komma åt problematiken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka