Nordkorea - resa

Jag har ingen lista men ett av kriterierna är HBTQ-rättigheterna. Jag vill inte resa till ett land där homo- och bisexualitet är förbjudet och straffbart. Diktaturer är också såna jag undviker samt länder där det är farligt att vistas. Länder där jag inte skulle få gå ut utan guide som håller koll på mig faller också bort. Länder (eller platser i länder) där det är krav att jag som kvinna ska ha på mig vissa traditionella religiösa kläder vill jag inte heller åka till. Eller länder där kvinnor har inskränkta rättigheter bara för att de är kvinnor (t.ex. får inte gå ut utan en man, får inte köra bil, inte myndig, får inte uppsöka läkare utan förmyndarens tillstånd).
Då har du än en gång förklarat vart du inte reser. Men jag tror ännu inte att du svarat på det många undrat - vart du faktiskt reser?

En god vän reste till Nordkorea för en 15 år sedan. Han är den ende jag känner som har varit där. Han tog mycket foton och berättade ingående om sin resa för den som var intresserad av landet.

Jag tycker att det är bra att några vill resa till dessa slutna länder och delar med sig av kunskap till andra så att det sprids hur de som bor i dessa länder har det. Även om inte hela bilden förstås kommer fram så får man åtminstone en aning om hur de ser ut och fungerar.

Han känns så onyanserad! Jag gillade den, men blev galen på honom (Tack för tipset btw) .
Det finns mycket intressant litteratur, en hel del dålig också.
Den bästa jag läst tog upp problematiken för avhoppare med att skapa ett nytt liv. Det är inte det enklaste. Man lyfte fram att just det som gör att man hoppar av kan vara ett hinder "på andra sidan".
En man som flydde till Sydkorea, ska försöka komma på titeln. Han framstod som rätt osympatisk vilket var upplyftande:D
Du tänker inte på han som växte upp i fånglägret? Den boken knäckte mig nästan. (Flykten från läger 14)

Ja, han kändes extremt onyanserad. Och obehaglig.

Men åker ingen dit kommer ju endast den tillrättalagda bilden ut?
Det är ju bara den tillrättalagda bilden som kommer ut ändå? Du får inte röra dig fritt utan bara se vad de tillåter dig att se, så hur ska du kunna göra skillnad? Det finns fotografer som hävdar att de "smugglat ut förbjudna bilder" men det är nästan bara samma sak som turisterna lyckats fota.
Trots att jag har sett typ trettio olika människors bilder så är det i princip bara samma motiv. Alla får ju se samma kuliss.

Skulle någon kunna ta sig någon annanstans så hade det varit jätteintressant men som "turismen" ser ut nu så stödjer man ju bara deras lilla teater och stoppar pengar rakt i den store ledarens ficka.

Det är ju bara den tillrättalagda bilden som kommer ut ändå? Du får inte röra dig fritt utan bara se vad de tillåter dig att se, så hur ska du kunna göra skillnad? Det finns fotografer som hävdar att de "smugglat ut förbjudna bilder" men det är nästan bara samma sak som turisterna lyckats fota.
Trots att jag har sett typ trettio olika människors bilder så är det i princip bara samma motiv. Alla får ju se samma kuliss.

Skulle någon kunna ta sig någon annanstans så hade det varit jätteintressant men som "turismen" ser ut nu så stödjer man ju bara deras lilla teater och stoppar pengar rakt i den store ledarens ficka.

Men reportagen visar ändå på att det är just kulisser. Det är ju tydligt för alla som åker dit. Jag tror att det är rätt sätt att åka dit, andra tror det inte.

Jag tänker att man kanske söker efter mindre sammanhang i de stora. För mig var det de små sakerna som var viktiga. Den där soldaten som stod så stelt på led, men ändå sneglade efter mig. Den där kvinnan som fattade mina händer och tyckte att vi skulle dansa för att det var första maj. Att Nordkoreas soldater var så avspända fast vi var så nära gränsen. Att de rökte Marlboro och spelade kort. Att jag fick mat som jag tyckte var torftig, tills jag insåg att min guide bara fick ris. (Jag lovar att jag åt och höll käft efter det.) Att en man blev lycklig för att ha sett ett fyrverkeri. Att en by hade musik i stora högtalare men inga glasrutor i fönstren på husen. Att man inte får ha tuggummi i fickan när man bugar för en balsamerad ledare. Att barnen blir glada för ett paket färgglada ätpinnar. Att kvinnor och män hyllades sida vid sida som krigshjältar på en minnesplats.
Ibland kan en resa handla om allt mittimellan, om de slutsatser jag själv drar av det jag ser.

Angående det här att resor till Nordkorea finansierar regimen, så ska man inte glömma bort att Sverige (via skattsedeln) är en av världens största bidragsgivare till just Nordkorea.

Det är upp till var och en vad man vill att ens pengar ska sponsra. Vi lever i ett fritt land. Jag finner det däremot intressant att en del tycker att diktatur, folkmord och bristande mänskliga rättigheter är ok att sponsra.
Världen är inte så enkel som du får den att låta.
Har du varit i USA (syftar här på vapenexport, krig och allians med Saudiarabien)? Thailand (det är också en diktatur)? Har du köpt aktier (koll på ägarna och vad deras pengar går till?), pensionssparat (
ven här, vad och vilka banker eller köpt kläder? Även kända varumärken köper knappar, tråd, tyger osv från tex kina, Indien osv.
Vill man förändra världen så är en resa till Nordkorea knappas det som kommer avgöra hur god och hjälpsam du varit som människa under din livstid, snarare är det dina dagliga val i allt från kläder, fonder, aktier, matvaror, filmer osv som påverkar välden mer i stort.

Jag tror starkt på att turismen till Nordkorea på sikt kanske öppnar upp landet mer, Nordkorea har förändrats och öppnats upp ganska mycket sedan turister fått besöka landet. Dom kronorna jag lägger ner på en resa dit gör varken till eller från.

Dessutom bor vi i ett land som har störst vapenexport per capita och som dessutom exporterar till diktaturer, så hur mycket du än tror dig bli en korrekt och perfekt människa för att du inte reser till Nordkorea så är det mest i ditt eget huvud det ser så ut, verkligheten är något mer komplex. Allt är inte svart eller vitt.

Problemet med Nordkorea är att Kina backar upp dem. Så länge de gör det kommer misären i landet att fortsätta. Ingen anser det vara värt att riskera konflikt med Kina för att rädda Nordkoreas folk. Jag förstår det. Kina borde däremot skämmas att de låter det fortgå. Tror nog att de hade kunnat förbättra situationen om de hade velat.
Fast jag tvivlar på att Nordkorea kommer bli hjälpta av att bli invaderade.
Det skulle kosta för mycket både för Nordkorea och omvärlden.
Skulle nordkorea kollapsa så skulle det utlösa en kris i Asien, och världen i stort. Nordkorea har inga naturresurser att bygga upp en kapitaliststat på under så kort tid eller ens ha möjlighet att konkurrera med kina. Dessutom skulle grannländerna drabbas hårt ekonomiskt, så därför är det billigare och lättare för kina att backa upp nordkorea och inte låtas USA invadera eller starta ett krig med NK.

Åh nu blev jag sugen på Nordkorea! :D Har man redan satt "programmet" innan man åker dit? Så var det ju i Libyen när jag var där, resplanen inspekterades några veckor/dagar innan man fick åka in.
http://www.koreakonsult.com/ kommer vi välja, där kan man välja att antigen åka på en gruppresa eller individuell "tour", där kan man få önska sitt eget program. Det ska givetvis godkännas av Nordkoreas "turistverk", dom har bara ett och samtliga turistbyråer världen över går genom den centrala.

Eftersom Gabbi fick så fria tyglar under sin resa så ska jag nog iaf fråga byrån om det är möjligt att besöka ridskolan i Pyongyang.

Apropå Polen och Nordkorea: Nauta, ett polskt företag samarbetar med Nordkorea och det är lagligt för Nordkorea att skicka arbetskraft till vissa hamnar i EU, tex Polen, Tyskland osv.
Den här dokumentären visar lite om ämnet

Om man nu är intresserad av Nordkorea finns en spännande BBC-dokumentär på youtube, om amerikanen som deserterade dit under kriget och sedan användes i regimens propaganda. Jag brukar försöka förstå mina känslor men jag vet fortfarande inte varför jag upplevde honom som otroligt provocerande.

Klippet fungerar inte.
Är det samma amerikan som sedan blev en kändis i Nordkorea genom sin roll i Nordkoreas största tv-serie?
Under kriget var det vanligt att Nordkorea tillfångatog Japaner och alla möjliga utlänningar, bland annan en Rumän om jag inte minns helt galet, för att lära språken och använda deras information om kultur och livsstil för spioneri. Minns att en även var amerikan, han hade fått en fru tilldelad sig (en kidnappad kvinna från japan) dom hade barn och båda fick senare lämna Nordkorea, minns att dom bodde där i flera år, minst 20?

Klippet fungerar inte.
Är det samma amerikan som sedan blev en kändis i Nordkorea genom sin roll i Nordkoreas största tv-serie?
Under kriget var det vanligt att Nordkorea tillfångatog Japaner och alla möjliga utlänningar, bland annan en Rumän om jag inte minns helt galet, för att lära språken och använda deras information om kultur och livsstil för spioneri. Minns att en även var amerikan, han hade fått en fru tilldelad sig (en kidnappad kvinna från japan) dom hade barn och båda fick senare lämna Nordkorea, minns att dom bodde där i flera år, minst 20?
Äh, vad klantigt, då valde jag fel länk förut. Den här tror jag ska funka.

Minns inte säkert om han hade någon tv-roll men det kan nog stämma. Och den andre amerikanen du nämner, med den japanska frun, han är också med i dokumentären.

http://www.koreakonsult.com/ kommer vi välja, där kan man välja att antigen åka på en gruppresa eller individuell "tour", där kan man få önska sitt eget program. Det ska givetvis godkännas av Nordkoreas "turistverk", dom har bara ett och samtliga turistbyråer världen över går genom den centrala.

Eftersom Gabbi fick så fria tyglar under sin resa så ska jag nog iaf fråga byrån om det är möjligt att besöka ridskolan i Pyongyang.

Jag hade egentligen en mycket "friare" resa inplanerad från början. Det var jag och en kompis sm skulle åka dit och fiska lite akvariefisk och det var okej:at, men så plötsligt drog hans dåvarande flickvän i bromsen och ville inte att han skulle åka, och då blev den ursprungliga resan för dyr för mig eftersom jag blev stående nästan med dubbla kostnader. Då fick jag alternativet att hoppa på den här mer allmänna resan i sista stund.

börjar med att säga att jag inte läst hela tråden och allt det som skrivits innan, men....

Jag själv tycker att tanken på att besöka Nordkorea är otroligt fascinerande och något som jag skulle vilja göra själv. Jag har läst flera böcker från de som lyckats fly från Nordkorea har skrivit samt reseskildringar från västerlänningar som varit där, men det gör inte min fascination mindre. Jag förstår fullt och fast de restriktioner som ges och att man som "turist" inte kommer få se hela sanningen. Men ett så slutet samhälle som samtidigt försöker uppvisa någon form av normalitet genom att halvt om halvt öppna upp gränserna gör att iaf jag vill se det med mina egna ögon. För till syvende och sist - hur ska lilla jag kunna påverka min omgivning om jag inte ser det med mina egna ögon?

Redan 1994 besökte jag Aleppo i Syríen, 1995 var jag där igen - jag har sett staden, upplevt stadslivet och mött människorna och i o m vad som händer i Syrien idag så har jag ett ansvar att föra det vidare. Totalt har jag varit 6 veckor i Syrien. Jag har varit i Aleppo, Damaskus, i Latakia mfl ställen. Det är en "lycklig slump" att de grannar som precis köpt en lägenhet i huset där jag bor känner min fd pojkvän, hans familj och de personer som jag bodde hos i Aleppo.Det visste jag inte förrän jag besökte dem och började berätta om min egen resan. Jag försöker göra det lilla jag kan för att väcka förståelse och tolerans och även bidra till integration.

Jag tror att en person med mer medvetna val om resmål och varför man gör den resan är tusen gånger mer värd än en resa till "ett semestermål" som de flesta ser Thailand, Turkiet, Sri Lanka mfl ställen och dit folk reser utan att reflektera över vad regimen i dessa ställen innebär.

Att göra en informerad resa, där man är införstådd med vad som pågår och har ett mål och syfte är aldrig fel och jag tycker inte att de resorna är ett sätt att stödja regimen i det landet.

Fast jag tvivlar på att Nordkorea kommer bli hjälpta av att bli invaderade.
Det skulle kosta för mycket både för Nordkorea och omvärlden.
Skulle nordkorea kollapsa så skulle det utlösa en kris i Asien, och världen i stort. Nordkorea har inga naturresurser att bygga upp en kapitaliststat på under så kort tid eller ens ha möjlighet att konkurrera med kina. Dessutom skulle grannländerna drabbas hårt ekonomiskt, så därför är det billigare och lättare för kina att backa upp nordkorea och inte låtas USA invadera eller starta ett krig med NK.

Nä, krig löser sällan sånt. Men min spontana tanke är att Kina nog skulle kunna bidra till mer förändring i NK utan att invadera.

Nä, krig löser sällan sånt. Men min spontana tanke är att Kina nog skulle kunna bidra till mer förändring i NK utan att invadera.
Jag tvivlar på att det är så lätt att påverka NK. Kom ihåg att den eviga ledaren ör mer av en gud än någon diktator, hans efterträdare däremot är inte lika omtyckt. Man ser en förändring, men den går långsamt. Jag tror att det här är någonting som kommer med nästa eller nästnästa generation. Vissa förändringar måste få ta tid.

Världen är inte så enkel som du får den att låta.
Har du varit i USA (syftar här på vapenexport, krig och allians med Saudiarabien)? Thailand (det är också en diktatur)? Har du köpt aktier (koll på ägarna och vad deras pengar går till?), pensionssparat (
ven här, vad och vilka banker eller köpt kläder? Även kända varumärken köper knappar, tråd, tyger osv från tex kina, Indien osv.
Vill man förändra världen så är en resa till Nordkorea knappas det som kommer avgöra hur god och hjälpsam du varit som människa under din livstid, snarare är det dina dagliga val i allt från kläder, fonder, aktier, matvaror, filmer osv som påverkar välden mer i stort.

Jag tror starkt på att turismen till Nordkorea på sikt kanske öppnar upp landet mer, Nordkorea har förändrats och öppnats upp ganska mycket sedan turister fått besöka landet. Dom kronorna jag lägger ner på en resa dit gör varken till eller från.

Dessutom bor vi i ett land som har störst vapenexport per capita och som dessutom exporterar till diktaturer, så hur mycket du än tror dig bli en korrekt och perfekt människa för att du inte reser till Nordkorea så är det mest i ditt eget huvud det ser så ut, verkligheten är något mer komplex. Allt är inte svart eller vitt.

Nope, har aldrig varit i varken USA eller Thailand. Att jag inte vill åka till vissa länder är inte för att jag strävar efter att bli en så perfekt människa som möjligt utan helt enkelt för att jag inte vill.

Jag tvivlar på att det är så lätt att påverka NK. Kom ihåg att den eviga ledaren ör mer av en gud än någon diktator, hans efterträdare däremot är inte lika omtyckt. Man ser en förändring, men den går långsamt. Jag tror att det här är någonting som kommer med nästa eller nästnästa generation. Vissa förändringar måste få ta tid.

Nä, det är säkert hur svårt som helste. Men jag tror att är det nån som kan göra det så är det Kina. Eller nån i samarbete med Kina. Men utan Kinas inblandning och samarbete går det inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka