Noll framåtbjudning

linzan

Trådstartare
Har ett hbl som är 6 år, dock är han väldigt sen eftersom vi har haft stora problem pga hans sadeltvång och hans instabilitet både psykiskt och fysiskt.
Har börjat sätta igång honom efter vintern och tidigare problem med stegringar har försvunnit efter att ET var ute. Han är nu "friskförklarad".
Men nu har han verkligen ingen som helst framåtbjudning, han går och sparkar mot skänkeln och är allmänt skitsur.
Om jag sätter till spöet när han sparkar så blir han helt vansinnig MEN när jag väl får fram honom så går han jättefint.

Han är väldigt knepig som individ, är rejält skarp i psyket samtidigt som han är fruktansvärt känslig för allt som är nytt.
Har ni några tips på hur jag ska få fram honom utan att gå på honom med spöet? Han blir som sagt vansinnig och då petar jag ändå bara på honom.
Sen kom jag och tänka på en sak, han är inte klippt och är rätt slö just nu. Kan det vara att han är "håröm"? Han fäller ju nåt kopiöst just nu och då brukar de väl bli lite trötta?
Har naturligtvis haft funderingar på om det är nåt fel på honom men eftersom han ger sig och blir fin i slutet så vete fasen det. Ska iaf låta vår ET kolla honom nästa gång han kommer igen.

Sv: Noll framåtbjudning

Nej men vi är ute och promenerar mkt. Men jag har med suttit och funderat på om det är där det sitter. Ska bara ge mig själv mod att ge mig ut bara :) Han är lite explosiv och egentligen helt fel häst för mig men jag är så rädd att han ska bli en vandringspokal om jag säljer honom att jag försöker ta itu med min egen osäkerhet. Tyvärr ingen som vill rida honom heller eftersom han tidigare reste sig och gick över. Men efter ET´s besök är han mkt lugnare i blicken och mer harmonisk. Men får väl ta mig i kragen och rida ut en runda i helgen

Du har inte möjlighet att rida tillsammans med någon? Kanske med en häst med lite mer motor som kan funka både som en trygghet och som draghjälp?

vad har du för sadel och sadelgjord?

rider du med dressyrsadel och dressyrgjord?
rider du med vanlig sadel med vanlig lång gjord?

ett tips är en sadel med magplattegjord. gärna sadel med korta stroppar (även när det gäller dressyrsadel) för det va så jag upptäckte hur min fries förändrades till det bättre. han klarade inte av vanliga gjordar. höll emot och tjurade. nu har jag även en dressyrsadel med långa stroppar men måste ha magplattedressyrgjord.

om din häst lider av sadeltvång så är det ju värt att prova. Det kan ta ett par veckor innan det släpper.

Hade lite samma problem med min häst tidigare. Hon är rätt bakskygg och knepig. Hon brukade tidigare gå och bromsa och sega, var hennes sätt att introvert hantera allt läskigt. Gick inte fram för skänkel eller spö, ju mer jag drev desto mindre gick hon fram. Hon kunde också plötsligt explodera och springa för livet om något oväntat lät bakom henne, kunde räcka med ett löv som blåste en bit.

Jag fick öva framåtbjudningen genom att på henne att VILJA gå fram. Mycket klapp och beröm och roligt när hon gå framåt. Jag gjorde så en period att jag red ut, och på vissa specifika ställen travade vi alltid, gärna jättefort, skit i formen. Både med och utan kompis. Efter ngåra rundor började hon själv vilja trava och galoppera där, och jag drev bara mjukt och lätt när vi skulle öka och hon fick mkt beröm. Efter ett tag övade vi likadant på alla möjliga ställen, och det blev skitkul att springa tyckte hon. Nu är problemet i princip borta.

Men sitt för guds skull inte och kläm, en känslig häst kan då börja krypa ihop och bli stel för att skydda sig istället för att gå fram. POSITIV förstärkning, inte negativ. Överdriv ett par veckor framåt så blir det nog fart på hästen. Galoppera fort efter en hästkompis också så den får upp ögonen för att det är roligt att kuta omkring med ryttare på ryggen.

Jo fast ute går han ;) milt sagt, han hade världens stabilaste hästkompis och lik förbannat vänder han på en femöring och sticker åt motsatt håll.

Jag har en hoppsadel i nuläget med en svängd gjord eftersom hans sadelläge är uruselt så sadeln åker fram.
Tkr den ligger mer på plats med denna gjorden men nu när du säger det så kanske han har blivit värre efter att jag började använda den. Ska testa med en annan imorgon.

Heidi maria: Självklart öser jag beröm över honom när han väl går framåt. Vi avslutar aldrig passet fören han inte springer runt och sparkar så det aldrig ska bli en "negativ" avslutning.
Jag ska ringa tandläkaren med för jag tkr han springer och gapar trots att jag inte tar i honom.
Går det inte över så får jag väl börja lastträna honom snarast så vi kan åka iväg och kolla upp honom.

Kanske skulle funka att sätta dit en lös hopp-platta på din svängda sadelgjord?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar