Efwa

Trådstartare
Igår satt man på akuten och fick diagnosen njursten allra troligast.

Det gör fantastiskt ont men inte så ont att de tyckte att de gör något där och då. Diklofenak och med trolig diagnos att de snart passerar ut. Kom tillbaka om det blir värre.

Natten var fruktansvärd och jo, jag skulle nog säga att det är värre idag men vetisjutton om det är så illa att det är mycket värre.
Jag hade ingen inflammation/infektion och har inte haft feber.

När man är där glömmer man fråga en del frågor, speciellt när man aldrig förr haft detta.

- Ska man ha så här ont i 3 veckor innan det kanske kissas ut? Jag har haft det i 4-5 dagar med början att det kändes som muskelvärk/trött muskel och sedan värre i stadig takt.

- När man kissat ut eventuella stenar, släpper smärtan på en gång?

Kan bara svara för egen upplevelse.
Jag hade två stenar samtidigt. Jag kunde känna när de rörde sig neråt för den värsta smärtan flyttade sig neråt.
Den första stenen kom ut efter nån vecka men den jävligaste tog tid. Jag hade nog fanskapet i 1,5 månad.
För mig försvann smärtan med stenen.
Jag fick inget annat än Alvedon Forte.

Kan bara svara för egen upplevelse.
Jag hade två stenar samtidigt. Jag kunde känna när de rörde sig neråt för den värsta smärtan flyttade sig neråt.
Den första stenen kom ut efter nån vecka men den jävligaste tog tid. Jag hade nog fanskapet i 1,5 månad.
För mig försvann smärtan med stenen.
Jag fick inget annat än Alvedon Forte.

Jag kan inte ha det så här i ens en vecka till. Det är handikappande.

Ja, smärtan försvinner med stenarna. Vet inte hur länge det kan dröja, jag hade så vansinnigt ont så stod inte ut en sekund till. Jag fick något muskelavslappnande och det blev bättre i princip direkt. Fick göra kontraströntgen några veckor efter för att se så inga stenar var kvar och då var allt grönt.

Ja, smärtan försvinner med stenarna. Vet inte hur länge det kan dröja, jag hade så vansinnigt ont så stod inte ut en sekund till. Jag fick något muskelavslappnande och det blev bättre i princip direkt. Fick göra kontraströntgen några veckor efter för att se så inga stenar var kvar och då var allt grönt.

Man kan tydligen åka till vårdcentralen och få kodein eller morfin så funderar på att göra det imorgon. Om inte annat så kanske något liknande.
Det är typ ”inte en sekund till” men jag tror inte att akuten vill att man tar upp deras tid med att få en spruta eller annan medicin. Jag är ju liksom diagnostiserad och klar.

Man kan tydligen åka till vårdcentralen och få kodein eller morfin så funderar på att göra det imorgon. Om inte annat så kanske något liknande.
Det är typ ”inte en sekund till” men jag tror inte att akuten vill att man tar upp deras tid med att få en spruta eller annan medicin. Jag är ju liksom diagnostiserad och klar.
Innan du gör det kan du testa diklofenak i kombination med paracetamol (Alvedon/Panodil). Det kan hjälpa och brukar "förstärka" effekten av NSAID förutom att det är smärtstillande i sig själv.

Morfin/kodein vill jag själv inte gärna ha, tycker jag mår så skumt av dem, men jag har sannolikt inte haft så ont som du har (njursten lär vara den "värsta" smärtan).

Jo, diklofenak. Allt enligt handboken (det jag kunnat googla).

Just nu tar jag 75 mg åt gången men det tar inte bort all smärta. Han tyckte jag skulle ta 50.

Aha, uppfattade ditt första inlägg som att du endast fått Diklofenak på akuten och inget recept.

Där jag jobbar kommer det ständigt in patienter med redan konstaterad njursten för att få smärtlindring, inget konstigt alls.

Jag har åkt in på akuten för smärtlindring när den medicin jag har för den paroxysmala misären inte kapat av smärt-toppen.
Varför plågas i onödan liksom?

Innan du gör det kan du testa diklofenak i kombination med paracetamol (Alvedon/Panodil). Det kan hjälpa och brukar "förstärka" effekten av NSAID förutom att det är smärtstillande i sig själv.

Morfin/kodein vill jag själv inte gärna ha, tycker jag mår så skumt av dem, men jag har sannolikt inte haft så ont som du har (njursten lär vara den "värsta" smärtan).

Tack men testat, fungerar inte. Jag åker in nu och får smärtlindring…….

Tack men testat, fungerar inte. Jag åker in nu och får smärtlindring…….

Har de röntgat/ ultraljudat så det är säkert att det är en sten?

Har precis kommit i samma sits, men här var det inte sten och går inte över av sig självt.
Det tog mig ändå 5 dagar att få faktisk hjälp, där man tittade mer exakt vad som var problemet.

Njursten är fruktansvärt och jag grät nästan varje dag i en vecka (+ att jag spydde två gånger första dagen av smärta).
Trodde jag hade fått rejäl mensvärk och försökte få tid på VC, gyn osv, ringde 1177 som bad mig avvakta.
Till slut åkte jag in till akuten och grät i receptionen.
Jag fick morfin och injektion med diklofenak och med mig hem fick jag stolpiller (var säkert diklofenak), muskelavslappnande vilket jag tog med paracetamol eller ännu hellre naproxen.

SÅ nej, har du jätteont så ta kontakt igen, med VC eller akuten. Efter att jag spände mig så mycket av smärtan fick jag väldigt ont i bäckenet en lång tid efteråt.

Har precis kommit i samma sits, men här var det inte sten och går inte över av sig självt.
Det tog mig ändå 5 dagar att få faktisk hjälp, där man tittade mer exakt vad som var problemet.

Nej, inte röntgat.

Du behöver inte svara men om du vill; vad var det istället?

För mig har smärtan släppt direkt stenen passerat smalaste stället i njuren alternativt kissats ut.
Smärtan är f-n inte att leka med. Du gjorde helt rätt som åkte in för mer smärtlindring nu.
Jag har fått diklofenak, om det inte gått över efter en timme skulle jag ta en till och om det inte gått över då skulle jag åka in igen. Tack och lov har det hjälpt dock.

Njursten är fruktansvärt och jag grät nästan varje dag i en vecka (+ att jag spydde två gånger första dagen av smärta).
Trodde jag hade fått rejäl mensvärk och försökte få tid på VC, gyn osv, ringde 1177 som bad mig avvakta.
Till slut åkte jag in till akuten och grät i receptionen.
Jag fick morfin och injektion med diklofenak och med mig hem fick jag stolpiller (var säkert diklofenak), muskelavslappnande vilket jag tog med paracetamol eller ännu hellre naproxen.

SÅ nej, har du jätteont så ta kontakt igen, med VC eller akuten. Efter att jag spände mig så mycket av smärtan fick jag väldigt ont i bäckenet en lång tid efteråt.

Vilket märkligt svar från 1177. Till mig sa de att det var svår smärta (8 av 10, jag spydde dock inte) och sa att inget annat är tänkbart i det läget utom akuten.

Ibland kan det också ta fler besök än ett för att få korrekt diagnos. Desutom, så ont ska man inte behöva ha!

Vilket märkligt svar från 1177. Till mig sa de att det var svår smärta (8 av 10, jag spydde dock inte) och sa att inget annat är tänkbart i det läget utom akuten.

Ibland kan det också ta fler besök än ett för att få korrekt diagnos. Desutom, så ont ska man inte behöva ha!
Och jag fick höra av min VC att jag inte skulle åka till akuten för det lät inte som njursten (trots att jag haft det innan och sa jag var orolig det var det igen).
Jo, jag åkte till akuten för jag klarade inte vänta hemma till tiden på VC 4 timmar senare.

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 480
Senast: Murphy
·
Gravid - 1år Någon som har haft njursten under graviditeten? Va hände? Jag är sjukskriven pga njursten och är gravid. Har fått inopererad en pigtail...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: JustMe
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 248
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar