Carand

Trådstartare
Diskussion på P1 just nu angående om det är rätt eller fel att ha sån diagnostik att man kan välja bort foster med Downssyndrom.

Vilka ska få leva och vem har rätt att avgöra det? Vad händer med synen på de barn som föds med DS och de föräldrar som väljer att behålla barnet trots diagnosen?

Vad tycker ni?

Diskussion på P1 just nu angående om det är rätt eller fel att ha sån diagnostik att man kan välja bort foster med Downssyndrom.

Vilka ska få leva och vem har rätt att avgöra det? Vad händer med synen på de barn som föds med DS och de föräldrar som väljer att behålla barnet trots diagnosen?

Vad tycker ni?
Finns ju många trisomier där barnet troligen inte överlever och då tycker jag det är humant att man får veta det tidigt.

Hur säkert är NIPT?

Som @Ray skriver finns det ju andra defekter som kan upptäckas också. Jag har vänner som fick dåligt resultat på KUB och gick vidare med fvp. Fostret visade sig ha en så ovanlig missbildning att man bara kände till fyra fall i världen. Ingen hade överlevt. De avbröt graviditeten.

Jag tycker i teorin inte att Downs är tillräcklig anledning för abort men det är ju lätt för mig att säga som inte står inför det valet. Jag vet inte hur jag skulle resonera om det faktiskt hände mig. Jag tror man ska vara försiktig med att döma andra.

Ett par i min närhet hade gjort abort om de hade vetat att barnet hade DS. Nu gjordes inget prov och familjen går på knäna för att orka med (det finns syskon samt svår sjukdom hos en förälder också). Givetvis älskar de sitt barn, det har inte med det hela att göra.

Hade jag blivit med barn och velat behålla det hade jag gjort test och hade det visat på någon defekt hade jag gjort abort. Det är mitt val precis som det är andras val att inte göra test eller göra det men behålla ändå. Jag tycker inte att något är mer rätt eller fel, det är ens personliga val.

Vad tycker ni?
Jag tycker inte att möjligheten med diagnostik alls behöver påverka synen på barn som föds med DS och deras föräldrar. Jag förstår inte varför det skulle göra det.

(Vi gjorde testet och skulle gjort abort, men tycker att behålla barnet är ett lika relevant val.)

Vi gjorde KUB och hade tagit bort om fosterna hade haft DS. Min farfars ena bror hade Downs och det var verkligen sorgligt att se hur hans liv var så kantat av följdsjukdomar pga kromosomavvikelsen att jag inte ville ha barn när jag var yngre.

Jag säger emot, klart det kommer förändra bilden. "varför gjorde ni inte abort?".

Jag valde att avstå KUB, det är så mycket som kan gå galet och fel att börja sortera foster kändes fel för mig.

Eftersom det redan finns avancerad fosterdiagnostik så är inte frågan så stor tycker jag. Om man får ett dåligt resultat på Kub och vill kolla vidare är det väl jätteskönt att inte behöva göra fvp med tillhörande missfallsrisk.

Jag gjorde KUB och sedan NIPT för att resultaten på kub visade hög risk för trisomi 13 och 18.

Downs såg jag inte som ett problem.

Jag ville veta så mycket det gick att veta. NIPT visade inte på några förändringar och säkerheten är runt 98-99% och ingen risk för missfall.

Jag säger emot, klart det kommer förändra bilden. "varför gjorde ni inte abort?".

Jag valde att avstå KUB, det är så mycket som kan gå galet och fel att börja sortera foster kändes fel för mig.
Uhm jag ser väl svaret som helt självklart! för att de ville ha det barnet. Det är ju mer självklart att det är så det är och ett aktivt val och ett älskat barn när de hade haft alternativ.

Se det såhär istället, ingen kan säga, oj så synd stackars er. Eftersom alla vet att barnet är älskat och välkommet precis som det är. Eftersom alla vet att föräldrarna gjorde valet att välkomna det barn de fick. (man kan ärligt dela glädjen över barnet utan att oroa sig över att föräldrarna inte är jätteglada)

Både stackars er och varför gjorde ni inte abort är förresten kommentarer som jag är tveksam om det är ok att göra.

Vi gjorde KUB och visste sedan innan att om så var fallet skulle vårt foster tas bort. Hade vi velat ha barnet oavsett så hade vi antagligen inte gjort varken NIPT eller KUB. Mamma valde t.ex. bort det för det spelade ingen roll för henne, medan det gjorde det för mig. Det finns inget rätt eller fel i en sån fråga och man får följa sin egen övertygelse. Jag skulle aldrig döma någon som valt att ta bort på grund av KUB/NIPT, precis som jag aldrig skulle döma eller tycka synd (finns det ens folk som resonerar så?) om nån som valt att behålla.

Enligt statistiken kommer det inte födas barn med Downs syndrom om 30 år, jag tror inte det ökar på förståelsen för de som föds med det. Det kommer bli ännu mer ovanligt och "så enkelt att åtgärda".

Att beklaga ett barn är hemskt, man kan beklaga sjukdomen som skapar lidande men inte barnet i sig själv anser jag.

Vi har valt att inte göra ngn form av fosterdiagnostik, helt enkelt för att vi hade valt att behalla ett barn med tex. Downs syndrom.
Vi pratade om övriga kromosomavvikeler med var läkare och hon menade pa att om det är ngt "allvarligare" fel sa syns det pa vanligt ultraljud ocksa och da kan man välja att ga vidare och undersöka det mer.

Enligt statistiken kommer det inte födas barn med Downs syndrom om 30 år, jag tror inte det ökar på förståelsen för de som föds med det. Det kommer bli ännu mer ovanligt och "så enkelt att åtgärda".

Att beklaga ett barn är hemskt, man kan beklaga sjukdomen som skapar lidande men inte barnet i sig själv anser jag.
Jo om du menar att man ritar en linje från hur många som föddes år X, jämfört med varje år till nu och ser en nedgång och sedan ritar vidare på den linjen så säger den nog absolut det.

Men sådana linjer sa också att kvinnor skulle gå om män i snabbhet på lopp och att befolkningsökningen skulle varit högre idag än den är. Så det behöver ju inte bli så.

En personlig bild som jag hade fått är ju att sjukvården kan hjälpa DS barn allt bättre, längre liv, färre hjärtproblem och att personer med DS har blivit (tillåtits bli) mer synliga och aktiva i samhället på senare år.

Jag är för. Jag personligen skulle inte vilja leva med DS.

Kommentarer om barn och diagnoser finns ju redan i massor och det är aldrig ok att beklaga sig över någon annans barn.
Men det stoppar ju inte idioter att göra det iallfall.

Vi har valt att inte göra ngn form av fosterdiagnostik, helt enkelt för att vi hade valt att behalla ett barn med tex. Downs syndrom.
Vi pratade om övriga kromosomavvikeler med var läkare och hon menade pa att om det är ngt "allvarligare" fel sa syns det pa vanligt ultraljud ocksa och da kan man välja att ga vidare och undersöka det mer.

I Sverige blir det då runt v18-20 istf från v 10 med NIPT och 12-13 med KUB. Det är för mig en enorm skillnad.

I Sverige blir det då runt v18-20 istf från v 10 med NIPT och 12-13 med KUB. Det är för mig en enorm skillnad.
Fast ingen gör väl abort pga KUB-resultat, det tas sen fostervatten- eller moderkaksprov som sedan ska analyseras. Då hamnar man lätt bortåt v 18-20. Mina vänner som jag skrev om ovan var halvvägs i graviditeten när de avbröt den.

Fast ingen gör väl abort pga KUB-resultat, det tas sen fostervatten- eller moderkaksprov som sedan ska analyseras. Då hamnar man lätt bortåt v 18-20. Mina vänner som jag skrev om ovan var halvvägs i graviditeten när de avbröt den.

"Från".

När jag fick resultatet och pratade vidare med sjukhuset så var de ganska skyndsamma och NIPT togs ett par dagar senare.
Hade gått snabbare om inte provtagningen var alldeles ny på sjukhuset.
Fortfarande tidigare än om man börjat reda i det vid RUL.

Endel gör väl NIPT om KUB visar något, det kan ju göras tidigt och resultatet tar bara några dagar så då springer ju inte veckorna iväg

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 624
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka