Jag var bergsäker redan som liten på att jag inte ville ha barn. Jag vet att jag sa redan som 5-åring att jag aldrig kommer att skaffa barn. Då skrattade de vuxna åt mig. Idag är jag 46, och står fast vid mitt beslut.
Folk har frågat mig varför jag inte vill ha barn, kanske för att försöka förstå min synvinkel. Och det har inte varit så lätt att formulera, för jag har inte riktigt själv förstått. Men jag har funderat mycket på det. Och det jag har kommit fram till är att jag nog saknar en gen...
För för att försöka komma fram till varför jag inte själv vill ha barn har jag försökt förstå varför en människa VILL ha barn. Och det verkar ju ligga mycket i att det ofta finns en biologisk längtan efter avkomma. Vilket inte är så konstigt, eftersom det är så naturen är skapad. Det är ju väldigt naturligt att föröka sig, den driften/funktionen finns ju hos de flesta djur och växter och levande överhuvudtaget. Och då måste det finnas någon urkraft eller drift som driver en mot det. Jag har mött människor som har varit helt besatta efter att skaffa barn för att deras inre drift att föröka sig är så stark. Och jag tror inte att det är något man riktigt kan argumentera med, genom logiska argument som "men tycker du verkligen att det är så kul med bajsblöjor och vaknätter?" eller liknande. Urkraften att vilja föröka sig står bortom alla logiska argument. Och jag saknar helt enkelt den driften eller urkraften. Den finns inte i mig. Och utan den gen som gör att barnlängtan slås på så är det bara helt tomt på den platsen. Jag vill bara inte.
Sen kan jag tänka mig många förklaringar till varför det för vissa personer är så provocerande att inte vilja ha barn, men jag har aldrig blivit provocerad av att andra reagerar över det. Är väl kanske inte så lättkränkt på den punkten.

Jag vet var jag står i frågan och känner mig trygg med det. Även om jag absolut också har fått utstå en massa tjat, missnöje från min egen mor och konstiga kommentarer. T ex har jag fått höra att "människor som inte skaffar barn är hjärtlösa" och "man kan se vilka människor som inte har barn på att de är döda i blicken". Det här har alltså folk sagt rakt i mitt ansikte när jag sagt att jag inte vill ha barn. Men jag har inte tyckt att det har varit något att bli upprörd över. Rycker på axlarna och noterar vilka människor som uppenbarligen tycker att det är OK att bete sig otrevligt, och undviker dem sen.
En av mina vänner pausade till och med vänskapen med mig när hon själv fick barn, för att hon tyckte att mitt beslut att inte skaffa barn på något sätt kritiserade hennes eget beslut att skaffa barn. Trots att jag alltid har sagt att jag har full respekt för att andra vill ha barn. Men det var väl något hos henne som blev ömtåligt där under en period (idag är vi vänner igen). Och så kan det ju vara.
Jag kan nog snarare tycka att det är lite spännande hur det kan vara så provocerande för vissa personer med oss som saknar fortplantningsdrift.