Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag har aldrig varit särskilt barnkär och aldrig haft någon som helst barnlängtar och det verkar vara något som ligger i släkten. Jag släktforskar och mamma var ensambarn och varken hon eller hennes mamma hade någon direkt längtan efter barn. Min syster hade ingen direkt barnlängtan heller men skaffade barn för att "det borde man"Det har ju dykt upp en hel del trådar om det här med att inte skaffa eller skaffa barn. Så jag tyckte att det vore intressant att få höra lite mer från andra som inte vill ha eller har valt bort att skaffa barn. Hur resonerar ni?![]()
Ja jag tänkte mera någon som ser till att jag hamnar på ett hem och överlever tills den dag jag ska döMen det är sant.
*kl*
Jag kan också tänka att det är lite roligt att se vad för vuxna människor barn blir. Men då tänker jag ju fortfarande mera på slutresultatet
Klimatet har dock några skrivit om och det är sant, tyvärr är det något som jag känner att man bör tänka påvill man ens sätta barn till den värld som världen verkar utvecklas till med naturkatastrofer osv?
Jag kan inte ta fram statistiken just nu, men jag har läst sådan som visar att kriminaliteten faktiskt har minskat över tiden. Inte ökat.Intressant.
När det gäller en etisk/moralisk tvekan att sätta barn till världen erkänner jag att jag ser andra större problem än just naturkatastrofer. Krig, våld, kriminalitet där även "skötsamma laglydiga" personer i ett privilegierat land som Sverige får allt svårare att värja sig för risken att bli offer/utsatta.
Människors beteende gentemot varandra, liksom.
Det kan ju finnas en stark "information bias" när det gäller våld och kriminalitet. När jag växte upp på 1980-talet (född -73) så fanns ju inte samma informationstillgång som nu.Jag kan inte ta fram statistiken just nu, men jag har läst sådan som visar att kriminaliteten faktiskt har minskat över tiden. Inte ökat.
Ett visst omhändertagande sker ju ändå. Det är ju ofta barnen till äldre föräldrar hjälps åt att fixa med renoveringar, handla mat, trädgårdsskötsel, skjuts, ser till att man får komma ut, etc etc.Men "ta hand om", i det nutida Sverige är det väl äldreomsorgen som tar hand om äldre?
För övrigt är väl detta ett argument som de som har valt att avstå från barn ofta får höra "Men vem ska ta hand om dig när du blir gammal då?" Som att 1: Vi inte lever i ett välfärdsland 2: Att barnen bor i närheten och kan "ta hand om" 3: Att de _vill_ eller orkar ta hand om 4: Att man själv är ok med att bli beroende av sina barns ev. välvilja/pliktkänsla 5: Att man är bekväm med att hamna i en omsorgstagareroll i förhållande till sina barn.
Jag vill INTE att mina barn ska ta hand om mig när jag blir gammal. Hjälpa mig ibland med diverse småsaker när de har tid och lust, ja. På samma sätt som jag hjälper dem när de behöver och jag har tid och lust, såsom man gör för sina medmänniskor. Men jag släpper dem inte över min tröskel för att ta hand om mig.