Ni som valt att ha era hästar inne

Sv: Ni som valt att ha era hästar inne

lånar knapp

jag tycker det är helt sjukt att inte ge djur möjlighete att vistas utomhus dagligen. tyvärr är det dåligt med utegång i min pållas stall, de går ute mellan 9-16 ungefär på vintern. jag tycker det är alldeles för lite, men det går tyvärr inte att ändra på. fast stallet vi står på kö till är de ute 6-22 ca, året runt :) kan knappt vänta tills vi får plats där!

att bero på det här med om hästen vill komma in, min pålla kommer alltid till mej i hagen, inte till andra människor men till mej. det betyder väl helt enkelt att hon är glad att se mej, inte att hon nödvändigtvis vill in i stallet! hagen är bra, btw. den är stor med träd, buskar, lite gräs och hon går med 5 andra hästar, så de behöver aldrig ha tråkigt :) hon rullar sig jättemycket och blir mkt smutsig, ibland måste jag borsta i över en timme innan det alls går att lägga sadel på henne. jag har varit lite i valet och kvalet ifall jag ska lägga på henne tunt täcke som skydd mot smuts. men så tänkte jag att äh, va fan! så jobbigt är det inte att borsta och om hon nu tycker det är så skönt att rulla sig så unnar jag henne det, även om det innebär massa extra jobb för min del.

som ngn annan skrev, så gillar min pålla att få sova inomhus, så att hon kan ligga torrt och varmt. äter gör hon där det serveras :D

Håller med om kor, grisar osv, man tror ju att de borde må bra av daglig utevistelse de också.

Men skillnaden här är att det är ibland svårt att genomföra. Alla har ju av olika anledningar inte t.ex. lösdriftsform. Att ta lös en 30-35 kor och leda dem till hagen mellan mjölkningarna är föga lönsamt, konsumenterna klagar ju redan nu på dyra livsmedel, så ingen vill ju betala merkostnaden för att djuren leds ut och in. Så där finns ju även ett konsumentansvar som jag ser det , men som nog ingen är villig att ta ekonomiskt. Sedan är ju inte helt enkelt att leda en ko på samma sätt som det är att leda en häst.

Har man däremot lösdrift så är det ju inga problem, djuren rör sig ju fritt antingen i sluten eller öppen drift. Vilket snart är den vanligaste driften då det inte på något vis är praktiskt med uppbundna drifter för 50-100 kor eller mer. Och i den storleksordningen är ju fler och fler gårdar i dag för att bli så rationella och lättskötta per antal djur som möjligt. Och det både för djurens och människornas skull.

Sedan beträffande utevistelse för t.ex. nöt så finns det en lag som reglerar detta. Djur över 6 mån måste vistas ute sommartid, undantag för tjurar i en viss ålder, då de kan orsaka problem.

Så om man är en medveten konsument som även är villig att bidra till produktionsdjurens välbefinnande så handlar man närproducerat. Då får vi möjlighet till bra avsättning för våra produkter och kan investera både i vår egen och djurens miljö. Samt att man som konsument lätt kan höra av sig och besöka närliggande gårdar, något som vi alltid välkomnar.

Vi har själva en kall lösdrift som är sluten för korna och öppen för ungdjuren. Sommartid går korna ut och in i driften från gräshage som de vill och ungdjurens befintliga hagar ökas upp till förströelsebeteshagar samt flyttas till naturbete på i nuläget 55 ha.

Och i dag finns det knappast någon nystartare som satsar på något annat än lösdrift vare sig det är mjölk elller kött. Och för den som vidare utvecklar befintlig gård så blir det sällan en utbyggnad av uppbundet utan en ombyggnad till lösdrift.

Kicki :laugh:

Jag blir helt chockad när jag läser att folk verkligen har sina hästar inne dygnet runt elr 2-3 timmar om dagen! Herregud, det är DJURPLÅGERI att ha en häst inne i en box dygnet runt! det är helt ofattbart hur man kan låta ett djur som är van att röra sig flera mil om dagen över stora stora ytor stå i en pytteliten box (när den dessutom har klaustrofobi!!) Jag tycker det är sjukt, det är verkligen djurplågeri att ha hästar inne eller ute i små hagar typ 2 timmar om dagen! I vårat stall går hästarna ut vid 6-7 och in vid 7 på hösten och vintern (sommar tid ung från maj-sep uter dygnet runt på bete) och jag tycker det är för lite tid utomhus! Och då får våra hästar ändå gå 12 timmar ute minst varje dag. Helst ska en häst gå ute dygnet runt, spelar ingen roll vad det är för väder, en häst är en häst och att stänga in den i en box är grymt!

:bow::bow::bow: Men jag håller inte med om att ha en häst inne i boxe är grymt! Bara den får ordentlig hagvistelse, helst mer ute än inne! Boxen är bra under skyfall och snöstormsattacker! :)

Senast ändrad:

Men skillnaden här är att det är ibland svårt att genomföra. Alla har ju av olika anledningar inte t.ex. lösdriftsform. Att ta lös en 30-35 kor och leda dem till hagen mellan mjölkningarna är föga lönsamt, konsumenterna klagar ju redan nu på dyra livsmedel, så ingen vill ju betala merkostnaden för att djuren leds ut och in. Så där finns ju även ett konsumentansvar som jag ser det , men som nog ingen är villig att ta ekonomiskt. Sedan är ju inte helt enkelt att leda en ko på samma sätt som det är att leda en häst.

Har man däremot lösdrift så är det ju inga problem, djuren rör sig ju fritt antingen i sluten eller öppen drift. Vilket snart är den vanligaste driften då det inte på något vis är praktiskt med uppbundna drifter för 50-100 kor eller mer. Och i den storleksordningen är ju fler och fler gårdar i dag för att bli så rationella och lättskötta per antal djur som möjligt. Och det både för djurens och människornas skull.

Sedan beträffande utevistelse för t.ex. nöt så finns det en lag som reglerar detta. Djur över 6 mån måste vistas ute sommartid, undantag för tjurar i en viss ålder, då de kan orsaka problem.

Så om man är en medveten konsument som även är villig att bidra till produktionsdjurens välbefinnande så handlar man närproducerat. Då får vi möjlighet till bra avsättning för våra produkter och kan investera både i vår egen och djurens miljö. Samt att man som konsument lätt kan höra av sig och besöka närliggande gårdar, något som vi alltid välkomnar.

Vi har själva en kall lösdrift som är sluten för korna och öppen för ungdjuren. Sommartid går korna ut och in i driften från gräshage som de vill och ungdjurens befintliga hagar ökas upp till förströelsebeteshagar samt flyttas till naturbete på i nuläget 55 ha.

Och i dag finns det knappast någon nystartare som satsar på något annat än lösdrift vare sig det är mjölk elller kött. Och för den som vidare utvecklar befintlig gård så blir det sällan en utbyggnad av uppbundet utan en ombyggnad till lösdrift.

Tycker att det är helt fruktansvärt att kor står inne typ hela vintern i en trång spilta! Dessutom borde man ha flugmasker på dem på sommaren :) Kor är ett bortglömt djur! :cry:

Jag vet inte om du tog illa upp av mitt inlägg, jag ville inte utveckla detta med kor o grisar eftersom jag inte har någon erfarenhet av dessa djur, känns dumt att prata om något man inte vet ;) Det var bara en tanke att de kanske skulle må bra av daglig utevistelse, att det sedan kanske inte är praktiskt genomförbart alla gånger är jag fullt medveten om, är absolut inte avundsjuk på böndernas slit! Vår "höbonde" har köttdjur och där är det ju lite annorlunda, de djuren går ute varje dag. Tror att vissa av djuren t.o.m har lösdrift, dock inte alla.
När det gäller mjölkkor, hur blir det mjölk om de skulle gå ute vintertid? Ger de mindre mjölk när de måste utfodras? Alltså när det inte finns naturligt bete som på sommaren. Eller ger de mindre mjölk sommartid?

Men hon skriver ju att dom går på lösdrift.

Ja jag menade inte att angripa henne på nått sätt! Men hon skrev längst upp att de inte är speciellt lönsamt att leda djuren hit och dit osv. De va detta jag menade! Känns som att man inte borde låta pengar gå före ett djurs hälsa! Inget ont mot henne personligen!

Jag vet inte om du tog illa upp av mitt inlägg, jag ville inte utveckla detta med kor o grisar eftersom jag inte har någon erfarenhet av dessa djur, känns dumt att prata om något man inte vet ;) Det var bara en tanke att de kanske skulle må bra av daglig utevistelse, att det sedan kanske inte är praktiskt genomförbart alla gånger är jag fullt medveten om, är absolut inte avundsjuk på böndernas slit! Vår "höbonde" har köttdjur och där är det ju lite annorlunda, de djuren går ute varje dag. Tror att vissa av djuren t.o.m har lösdrift, dock inte alla.
När det gäller mjölkkor, hur blir det mjölk om de skulle gå ute vintertid? Ger de mindre mjölk när de måste utfodras? Alltså när det inte finns naturligt bete som på sommaren. Eller ger de mindre mjölk sommartid?

Jag?? :confused:

Läs högst upp till höger i inlägget så ser du vem det är riktat till.

Tack Mackan! :bow:

Peetraa: mitt svar var till Invincablestables vilket du, som Mackan säger, kan se uppe i högra hörnet. Tänkte att jag kanske kunde få lära mig lite mer om kor. ;)

I de ko stallar och grisstallar jag varit i och arbetat i så har ALLA haft lösdrift.
De gånger de kommer in är när de får mat och mjölkas annars är de aldrig inne i värmen!

Vi människiskor har ju blivit smartare med åren:grin: och kommit på att man inte ska ha en höna instängd i en bur på 30x30 cm utan att låt henne gå fritt på lösdrift och kunna gå in och ut som hon vill.

Man har nu mera lösdrift för både kor och grisar just för att man får bättre kött och djuren mår mkt bättre.

Men nu är en häst ingen ko eller gris eller höna utan en häst:D

Det står att man ska låta hästen leva ett sånt naturligt liv som möjligt och det innebär att man måste låta den få vara ute och inte ha den inne 24/7 för det är inte naturligt och torde tolkas som olagligt!?

Om jag inte kunde ha min häst någon annan stans än i ett stall där de kommer ut mellan 10-15 skulle jag välja att inte ha häst för jag anser inte de vara bra för en häst att vara ute så lite.

Jag vill dessutom ha stora hagar och inte små geggiga 4-kanter.
Jag har min häst 3 mil ifrån mig men de är de värt för hon har de guld där ute jag ställer min häst där jag kan erbjuda henne så bra hästliv i fångenskap som möjligt!

Skulle inte säga att mina hästar inte får gå ut för 95% av årets alla dagar är dom ute. Men under den period då det spöregnar så allt står under vatten och man vadar fram i lera (jo vi här i denna delen av landet kan ha det så) så får vissa av mina hästar faktiskt vara inne eller rastas i omgångar på ridbanan.
Oftast sker det en 2-3 veckor på våren och lika lång tid på hösten, så jag ser det inte som något stort problem. Möjligen blir det värre för mej som ryttare då de är piggare och skitar ner mera.

Anledningen till att jag misshandlar ett par av mina hästar på detta sätt dessa veckor är att jag under förra perioden hade en häst som fick sådan mugg att han knappt kunde röra sig. Trots upprepade behandlingar och tvätt varje dag ville det inte ge med sig och han fick bara mer och mer ont. Tillslut då han inte kunde ta sig ut i hagen fick han stanna inne i boxen tillsammans med boxgrannen vars hovar inte riktigt fixar den typen av väta. Redan efter två dagar var han ohalt så han fick komma ut igen men redan på kvällen avr han superhalt igen. Resultatet?! Jo han fick stå inne och slapp på så sätt att ha ont. Istället fick han gå på ridbanan ett par timmar varje dag, antingen lös eller i lina.

Tror inte att det är skadligt för hästarna att exempelvis bara vara ute i ett par timmar varje dag. De flesta hästarna vänjer sig vid hur dom har det sen är det inte mer med det. Däremot kan man tycka att det hade varit trevligare att dom fick gå ut i hagen hela dagen.
Mina hästar är just nu ute två och två i sina hagar från ca sju på morgonen till fyra-fem på kvällen. Anledningen till att de kommer in just då är för att många i familjen kommer hem från jobb och skola och då skall de ridas få eftermiddagsmat och sedan mockas det. Vid 22tiden brukar alla hästar vara ridna och omhändertagna så då får dom kvälls mat och sedan är det godnatt.

Så¨där tror jag mkt väl att det är, när min häst var skadad och han fick lov att stå i en sjukhagen så ville han in när man kom, han kom då och gnäggade även om han hade hösilage kvar. Stod han i stora hagen med sina kompisar och även där fri tillgång på hösilage fick man alltid gå och hämta han. Man förstår ju då att han mkt hellre går ute på stor yta med sina kompisar. Jag tror inte att hästar mår bra av att stå på en sån liten yta hela dagarna och sen ridas ca 1h. Samma häst var väldigt stressad i sin sjukhage men när vi släppte ut han i stora hagen blev det stor skillnad trots att han inte reds då heller.

Tror det beror lite på hur man har hästarna oxå, jobbar i ett travstall ibland och det står typ 25 hästar där, så de går ute i omgångar och är ute ca 3-4 h var. De har ändå relativt stora hagar men de är jätte tråkiga, är bara sand/lera. När man tar in dem vid typ halv 3 så vill de in för att få mat, även om de får hö i hagen. Tror många hästar förknippar att komma in med att de får mat + att de kanske rids eller körs. Skulle nog oxå bli glad att få komma in då om jag fått ståt i en lerruta några timmar :grin:

Nej, inte alls! :laugh: Passade bara på att utveckla den raden lite. ;)

Har man mjölkor så måste de alltid fodras med kraftfoder och ensilage, att ha så stora beten så att man kan försörja högproducerande mjölkkor utan att förlora mjölk är i det närmaste otänkbart. Och djur som producerar måste ju ha sina beten intill gården då de ska in och mjölkas 2 gånger per dygn, eller som våra som har robot. Man måste även ha bra koll på vad de gluffsar i sig för att få det hela optimalt.

Sedan så går inte mjölkkor ute vintertid, bara lösa i driften. Iom. sitt juver samt behov av att ligga ned och idissla väldigt ofta så är det svårt att ha dem ute senhöst och vinter. Ska de gå in varje gång de behöver vila och idissla blir det för jobbigt. Sommarhalvåret då är det ju bara att släna sig på backen och vila och idissla. :laugh:

Tycker att det är helt fruktansvärt att kor står inne typ hela vintern i en trång spilta! Dessutom borde man ha flugmasker på dem på sommaren :) Kor är ett bortglömt djur! :cry:

Håller inte med dig om att kor är bortglömda djur, tvärtom. De senaste 20 åren har ju djurhållningen för nöt förändrats oerhört, både för djurens skull men även för människans.

Sedan så bryr sig korna inte om flugorna på samma vis som hästar, de är tåligare och skulle bara skrubba av sig dem.

Tycker åxå att det är trist för de kor som fortfarande står uppbundna, men att t.ex. investera i en lösdrift för någon som endast har några få yrkesverksamma år kvar och inget generationskifte görs, är allt annat än lönsamt.

Och det som du skrev i ett annat inlägg om att låta pengar gå före djurs hälsa, det måste ju ibland vara så. Vi kan inte leva på vårt företagande om vi har mer kostnader i folks löner än det kommer in pengar för mjölkavkastningen. Och som bonde är det inte praktiskt möjligt att ha så låg lön att man inte kan leva själv, redan nu får vi inte så mycket för våra produkter, det mesta tas i andra led. Så som jag sa tidigare så bör man som konsument åxå ta sitt ansvar för den mat som man käkar. Det ligger många timmars slit bakom en liter mjölk eller ett kilo kött. Men de flesta vill ha det bästa av världar för svergies prod. djur, vilket jag åxå vill, men de vill absolut inte betala ett öre mer för mjölken eller köttbiten! Allt välstånd som djuren skall ha överlåts till vår plånbok, tyvärr.

Nej, inte alls! :laugh: Passade bara på att utveckla den raden lite. ;)

Har man mjölkor så måste de alltid fodras med kraftfoder och ensilage, att ha så stora beten så att man kan försörja högproducerande mjölkkor utan att förlora mjölk är i det närmaste otänkbart. Och djur som producerar måste ju ha sina beten intill gården då de ska in och mjölkas 2 gånger per dygn, eller som våra som har robot. Man måste även ha bra koll på vad de gluffsar i sig för att få det hela optimalt.

Sedan så går inte mjölkkor ute vintertid, bara lösa i driften. Iom. sitt juver samt behov av att ligga ned och idissla väldigt ofta så är det svårt att ha dem ute senhöst och vinter. Ska de gå in varje gång de behöver vila och idissla blir det för jobbigt. Sommarhalvåret då är det ju bara att släna sig på backen och vila och idissla. :laugh:

Intressant! :bow:

Visste inte att de behöver ligga ned så mycket, ser ju visserligen ofta kor liggande i sommarhagen, men har inte reflekterat så mycket över det. Klart att de inte skulle trivas med att ligga ute i kyla o snö.

Men hur är det med mjölken, när ger de mest mjölk? På sommaren när de betar eller på vintern när de utfodras? Behöver de stödfodras på sommaren eller klarar de sig med bete?

Intressant! :bow:

Visste inte att de behöver ligga ned så mycket, ser ju visserligen ofta kor liggande i sommarhagen, men har inte reflekterat så mycket över det. Klart att de inte skulle trivas med att ligga ute i kyla o snö.

Men hur är det med mjölken, när ger de mest mjölk? På sommaren när de betar eller på vintern när de utfodras? Behöver de stödfodras på sommaren eller klarar de sig med bete?

De vilar väldigt mycket men sover bara c:a 30-45 min. per dygn. Idisslandet och ätandet tar upp stor del av tiden. :laugh:

När en ko ger mest mjölk beror helt på var i laktationen den befinner sig. Och som sagt så klarar de sig inte med enbart bete eftersom det är svårt att ha så stora beten, funkar för 10 kanske 20 kor om man har rejält med mark runt gården. Men de måste ändå ha en del kraftfoder för att producera eftersom det bara ryms x antal kilon i magen. :laugh: Så för att ha en lönsam avkastning så måste korna äta sitt vanliga foder åxå, i den mängd som de är vana.

Våra kor har fri tillgång på fullfoder, en mix av både grov och kraftfoder, där grovfodret är det viktigaste. Och för att en ko ska må riktigt bra så är det viktigt att rutinerna är så lika som det bara går, de är ett vanedjur långt mer än en häst t.ex. Rubbas det alltför mycket så sjunker produktionen, vissa har ju givetvis högre tolerans än andra.

I mitt stall finns en 13-årig valack från tyskland, han är tävlad o tränad upp till grand-prix nivå i dressyr. När han kom till sverige för ca ett halvårsen, hade han aldrig någonsin varit ute i en hage under sitt vuxna liv. Så ägaren har fått "öva" på att låta han gå i en hage...Skrämmande! Första gångerna han var ute i hagen var det bara 1 timme åt gången, men när hästen kom in var han helt slut. Han la sig ner och SOV i boxen.
Nu är han ute ca 5 timmar om dagen och man kan se honom ibland bara stå och njuta. Han liksom andas in alla dofter och bara tittar på världen runt omkring honom. Kan säga att han såg rätt rolig ut när han kom på att man kunde rulla sig i lervällingen i hagen :D

Nej usch och fy hästar är verkligen inte gjorda för att stå inomhus hela dagarna! Orkar man inte borsta sin häst eller ta hand om den på annat sätt ska man heller ingen häst ha!!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka