Ni som valt att ha era hästar inne

Sv: Ni som valt att ha era hästar inne

Angående höns och frigående höns, ekologiska ägg och liknande:

REN JÄVLA BULLSHIT.

Kan förvisso vara så, men i det ekologiska ingår även att fodret till de ekologiska djuren inte får ha odlats på marker med konstgödning och bekämpningsmedel.

De ekologiska hönsen har faktiskt mer plats än de konventionella. Kanske svårt att tro men så är det. Enligt KRAV:s regelverk om man jämför med lagstiftningen. Och enligt forskning mindre problem med sterotypier.

Mumin

Våra hästar går ute ca 12 timmar per dag. Om de rids mitt på dagen får de bara ordentligt med täcken på sig och får sedan gå ut igen.
De går i hage med gräs, skog och vindskydd.
Vår hingst kostade sex-siffrigt belopp men det är självklart att han ska få vara ute! Han älskar sin hage :)

Nirak

Eftersom det är ok att släppa hästen i paddock och även ridhus så är det väl inte så svårlöst?? Lagen säger inget om hur länge hästen ska vara ute bara att den SKA ha möjlighet att röra sig i sina naturliga gångarter varje dag i hage lr liknande. Kommer antagligen att komma mer specifika direktiv än vad som nu är i förslag.

Tävlingsdagar måste ju antagligen vara dispenserade, antar jag.
Och när det gäller t ex Brink så var vi på studiebesök i hans stallar och alla hästarna var då (iaf enl. den som visade oss runt) ute varje dag, så det kanske inte är några större problem??
Hingsthållare har ju andra krav på sig, men jag vet bara att hingsthållaren nära oss har redan nu hingstarna ute, om än att de inte går ut alla samtidigt. Bra, säkra staket o dyl och allmänt hästvett är är ju alltid A och O:idea:

Jag förstod det som att det i den nya lagen INTE skulle räcka med ridhus/skrittmaskin osv. Ang Brink har han säkert sina hästar ute.
Min erfarenhet är tyvärr att det gärna blir ett myndighetsutövande från inspektörers sida där regler är det viktiga och inte hästarnas välmående.

Jag har haft en New Forest C ponny och har nu två Stora halvblodshästar, En liten bebis på 3 år och en tant på 12 år :)
Jag har aldrig velat ha dom ute eftersom det är så mycket om folk som håller på att skära hästar osv. en av andledningarna, Saker är läskigare på natten även för hästar, dvs, kommer det en älg farande rätt igenom hagen så är chanser väldigt stor att hästarna blir rädda och kan springa igenom både staket å skog å mark.! en häst som är rädd stannar inte för något. Jag har mina hästar hemma, hagarna ligger nära huset, men den stora osäkerheten över att någonting hemskt händer medans man ligger och sover är hemsk! och jag släpper alltid ut dom tidigt på morgonen vid 4-5 under sommmarhalvåret å tar in dom vid 23 -24 på kvällen, Hästar mår jätte bra av att vara ute ,men man skall själv kunna sova lungt på natten utan att behäva kolla ut genom fönstret en gång i timmen för att se så allting står rätt till! Jag tränar och tävlar regelbundet med mina hästar, och vill därför ha dom inne för att hästarna är alltid mycket mer utvilade om dom står i stallet på natten :) min c ponny gick ute ibland för han hade alltid varit ute hos sin förra ägare., men han var bra mycket tröttare om han hade varit ute på natten. Jag kan bara hitta fördelar med att ha dom inne på natten Absolut :) och mina hästar har alltid velat komma in och jag tror dom tycker det är skönt att sova ordenligt :) sen så får man mocka året runt men det är ju ett bra mycket indre problem än om att det skulle hända hästen något hemskt på natten ! Nu insåg jag att jag har skrivet ett jätte långt inlägg, haha starkt om någon orkar att läsa allting :)

Och ursäkta att jag svarade lite luddigt, men jag har mina hästr ute så mycket det går men bara att dom är inne på natten! :) hästarn behöver luft för att må bra :)

och jag släpper alltid ut dom tidigt på morgonen vid 4-5 under sommmarhalvåret å tar in dom vid 23 -24 på kvällen, Hästar mår jätte bra av att vara ute ,men man skall själv kunna sova lungt på natten utan att behäva kolla ut genom fönstret en gång i timmen för att se så allting står rätt till!
Stackars dig, sover du bara 4 timmar varje natt på sommaren, blir inte det lite jobbigt?
För min egen del har jag aldrig haft någon av mina hästar inne på natten, ljusa sommarnätter är härligt för hästarna, och i den härliga mogonsolen brukar mina ligga o lata sig helt utslagna i solen... men i aug när det är mörkt större delen av natten, så är det dags att ta in dom på nätterna tycker jag. Sen är det ju skönt att slippa mockningen för ett tag också...

Jag förstod det som att det i den nya lagen INTE skulle räcka med ridhus/skrittmaskin osv. Ang Brink har han säkert sina hästar ute.
Min erfarenhet är tyvärr att det gärna blir ett myndighetsutövande från inspektörers sida där regler är det viktiga och inte hästarnas välmående.

Vårt arbete är just myndighetsutövande men jag förstår hur du menar ;) jag ser absolut till hästarnas välfärd när jag är ute men vårt jobb är även att se förebyggande på skaderisker. Ex man kan anses vara petig och myndighetsutövande om man kräver att få flyttat på en täckeshängare som hästen kan komma åt från boxen. Det är en skaderisk där hästen kan fastna och bryta nosryggen alt bli av med sina tänder.
Men visst mitt jobb är att se om reglerna följs, men ett visst avsteg från reglerna får man ha om det inte anses orska risk för hästens framtida hälsa eller ur betydelse från djurvälfärden.

Mumin
som gärna följer alla regler även i sitt eget stall/lösdrift

När du nämnde det så har jag bara en fråga. (Hoppas det är okej :angel: )

I vårt stall är det som en "planka"/hylla som går längs väggen. Ingen skaderisk i sig och det har inte varit någon anmärkning så.
Men vi brukar lägga borstar där. Räknas det som skaderisk?
Samma sak så har vi ibland täcken liggandes längst in i stallet. (Ingen häst som går förbi, de kan heller inte rymma från boxarna dit så de enda som är där är människor)
Stallet är en ridskola, fast en privat del med enbart våra tvåhästar.

Kan stallet få en anmärkning eller liknande för detta? :confused:
Vissa i stallet påstår nämligen det men jag tyckte det lät väldigt konstigt.

När du nämnde det så har jag bara en fråga. (Hoppas det är okej :angel: )

I vårt stall är det som en "planka"/hylla som går längs väggen. Ingen skaderisk i sig och det har inte varit någon anmärkning så.
Men vi brukar lägga borstar där. Räknas det som skaderisk?
Samma sak så har vi ibland täcken liggandes längst in i stallet. (Ingen häst som går förbi, de kan heller inte rymma från boxarna dit så de enda som är där är människor)
Stallet är en ridskola, fast en privat del med enbart våra tvåhästar.

Kan stallet få en anmärkning eller liknande för detta? :confused:
Vissa i stallet påstår nämligen det men jag tyckte det lät väldigt konstigt.

Oj jättesvårt att säga utan att ha varit på plats men det låter inte som ngn fara. Täcken liggande kan jag reagera på om de ligger på en plats åtkomlig för hästarna men har dom inte tillgång till utrymmet så är det ju ingen fara.

Några småsaker som är vanliga ute är att just täckeshängare hänger olämpligt, vassa redskap hänger olämpligt, Kraftfoder finns inte i annat rum och är åtkomligt ifall ngn häst skulle komma ur boxen. Utrymmet mellan golv och boxvägg/boxdörr är tillräckligt stort för att hästen ska kunna fastna. Ensilageplast och ensilagesnören har lämnats kvar i hagen mm.

Ofta är det saker man som boende inte har tänkt på och ofta är man hemmablind. Även jag kan vara det i mitt eget stall.;) Ibland kan det vara bra att en tredje person tittar och ser dessa saker, det behöver inte vara en inspektör utan någon vän som också håller på med hästar ex.

Mumin

Jag har haft en New Forest C ponny och har nu två Stora halvblodshästar, En liten bebis på 3 år och en tant på 12 år :)
Jag har aldrig velat ha dom ute eftersom det är så mycket om folk som håller på att skära hästar osv. en av andledningarna, Saker är läskigare på natten även för hästar, dvs, kommer det en älg farande rätt igenom hagen så är chanser väldigt stor att hästarna blir rädda och kan springa igenom både staket å skog å mark.! en häst som är rädd stannar inte för något. Jag har mina hästar hemma, hagarna ligger nära huset, men den stora osäkerheten över att någonting hemskt händer medans man ligger och sover är hemsk! och jag släpper alltid ut dom tidigt på morgonen vid 4-5 under sommmarhalvåret å tar in dom vid 23 -24 på kvällen, Hästar mår jätte bra av att vara ute ,men man skall själv kunna sova lungt på natten utan att behäva kolla ut genom fönstret en gång i timmen för att se så allting står rätt till! Jag tränar och tävlar regelbundet med mina hästar, och vill därför ha dom inne för att hästarna är alltid mycket mer utvilade om dom står i stallet på natten :) min c ponny gick ute ibland för han hade alltid varit ute hos sin förra ägare., men han var bra mycket tröttare om han hade varit ute på natten. Jag kan bara hitta fördelar med att ha dom inne på natten Absolut :) och mina hästar har alltid velat komma in och jag tror dom tycker det är skönt att sova ordenligt :) sen så får man mocka året runt men det är ju ett bra mycket indre problem än om att det skulle hända hästen något hemskt på natten ! Nu insåg jag att jag har skrivet ett jätte långt inlägg, haha starkt om någon orkar att läsa allting :)

Ang skärare så har det vart 5 fall nu när de har gått in i stall! :crazy: Känns nästan bättre att ha de ute så att de kan springa i väg i sånna fall! *peppar peppar*

Stackars dig, sover du bara 4 timmar varje natt på sommaren, blir inte det lite jobbigt?

Det kan också bli 6 timmar, och inget konstigt, jag gör samma och om jag inte minns fel så är det fler på buke som har liknande system, mimus ex, skillnaden är väl den att vi även tar in vid 07.00-08.00 och ut vid 20.00 på kvällen.

Det kan också bli 6 timmar, och inget konstigt, jag gör samma och om jag inte minns fel så är det fler på buke som har liknande system, mimus ex, skillnaden är väl den att vi även tar in vid 07.00-08.00 och ut vid 20.00 på kvällen.

Hur kan det bli 6 timmar? Om vi utgår från det hon skrev:

"och jag släpper alltid ut dom tidigt på morgonen vid 4-5 under "sommmarhalvåret å tar in dom vid 23 -24 på kvällen, "

Alltså du går till hagen och tar in och låt oss säga att du lämnar hästarna i stallet kl 24.00. Sen måste du gå in o klä av dig och lägga dig och du somnar säkert iallafall inte före 00:30. Sen om du går upp stax före kl 4 om hästarna ska tas ut tills dess, då har du då endst sovit 3,5 timme, knappt. Tar man in vid 20-tiden och ut vid 7-tiden är det ju en annan sak, då står dom ju inne under större delen av natten och du hinner sova ordentligt. För min egen del tycker jag det skulle kännas meningslöst att plocka in dom så få timmar. Ville jag att de skulle stå inne på sommaren så ställer jag inne mina mitt under den varmaste och insektsrikaste tiden på dygnet. Dvs säga mitt på dagen. Men det kanske finns andra anledningar varför man gör så, jag tänker på rovdjursrisken tex, men sådant har inte vi att bekymra oss över.

Hur kan det bli 6 timmar? Om vi utgår från det hon skrev:

"och jag släpper alltid ut dom tidigt på morgonen vid 4-5 under "sommmarhalvåret å tar in dom vid 23 -24 på kvällen, "

Enkelt, hon kan ta in vid 23 och släppa ut vid 05, blir inte det 6 timmar?

Tar man in vid 20-tiden och ut vid 7-tiden är det ju en annan sak, då står dom ju inne under större delen av natten och du hinner sova ordentligt.

Du fattade fel, jag skrev: Jag gör samma, skillnaden är att jag/vi även tar in vid 07.00-08.00 och ut 20.00 på kvällen.

Förklarar tydligare. Gör samma, tar in ex vid 23.00, ut vid 04.00, in igen vid 08.00 och ut igen 20.00 på kvällen.

Du fattade fel, jag skrev: Jag gör samma, skillnaden är att jag/vi även tar in vid 07.00-08.00 och ut 20.00 på kvällen.

Förklarar tydligare. Gör samma, tar in ex vid 23.00, ut vid 04.00, in igen vid 08.00 och ut igen 20.00 på kvällen.

Oj vilket spring. Varför gör ni så?

Mina hästar gar inte i hagen, de har aldrig gjort det. Vi har inte för vana att ha dem i hage. Det valet har vi främst gjort pga skaderisken. Mina hästar har aldrig skador som tex bit eller sparkskador fran hagen, det är viktigt för mig.
.
Det får de inte om de går en och en i hagarna heller.

Jag har aldrig haft "mugg" pa hästarna, de har aldrig gatt i leriga hagar. Jag tycker även att förkylningsrisken är betydligt högre om hästarna vistas ute i "ur och skur" även om man har riktiga täcken.
Min häst har heller aldrig någonsin haft mugg.
Och han är 10 år och har dagligen vistats ute i stoor hage som periodvis vart extremt lerig.

Vad det gäller skötsel sa är det betydligt lättare att underhalla, vi har inga problem med leriga hästar och det underlättar om man inte har stor tillgang pa tid....

Du lär ju behöva mocka mycket mer? Om hästen är inne hela dagen måste det bli mkt att mocka.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka