Ni som valt att ha era hästar inne

Sv: Ni som valt att ha era hästar inne

Rider du efter 21? Eller före 7? Annars är din häst inte ute 13 h per dag de dagar du rider. Och varför mår de bra om de är ute just 10 h per dag? Det är inte halva dygnet. Kan hästar klockan?
Inte enbart riktat till dig.

Men alla ni som tycker det är otänkbart och förfärligt att ha hästarna ute mindre än 8 h/dag. Varför har ni bestämt er för just det antalet timmar? Och hur mäter ni att en häst som är ute 9 h/dag mår bättre än den som är ute 6 h/dag. Jag skulle vilja se en hållbar argumentation. Inte bara något ni har bestämt er för enbart för att du tycker det känns bra för dig om du varit häst.

Jag är inte på något vis för att de ska stå inne helt när de inte rids eller sköts men ute i omotiverat stor mängd nej tack. Vet man inte vad hästen har för rörelse behov får man väl gardera sig men så länge hästarna mår bra räknar inte jag timmarna.

Jag uppfattar det inte som att det måste vara just exakt 10 h, utan det är bättre ju längre de är ute i hagen :confused:. Dessutom är det väl fullt möjligt att ta in en häst från hagen, rida och sköta om det för att sedan släppa ut den igen??

Jag bor i england och har ar det ocksa vanligt att tavlingshastar eller hastar i stall i tatt bebyggda omraden inte far ga ut sa ofta, eller att de inte far ga ut i stora hagar med andra hastar...

Land ar mer av ett premium och eftersom vintrarna kan vara valdigt blota sa blir det ofta lervalling och gegga i hagarna sa da blir det mindre utegang

Mina bor ute dygnet runt , aret runt, hingsten gar brevid stona och bada har tillgang till ligghall, jag ar lite orolig for att hingsten som bara ar 2 1/2 inte har en lek kamrat, men hoppas att vi ska kunna slappa ihop honom med en valack..vi far se...sen beror det pa hur val han klarar sig pa hans hignst gradering som trearing, han borde gora val ifran sig men om inte da far han bli kastrerad...

anyway....jag haller inte med om lite utegang, men manga lander har andra synpunkter pa det hela, och ibland kan det vara svart att hitta ett stall som erbjuder ett system som man gillar...darfor har jag nu egna hagar etc, sa jag kan gora som jag vill:banana:

5 kap. Rastning och utevistelse
Allmänna krav
1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske tillsammans med minst en annan häst.
Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan undanröjas på annat sätt.
Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.

På precis samma sätt vi kontrollerar allt annat, som tex betesgången på kor. Genom inspektioner, flygande inspektioner på olika tider av dygnet etc.

Lagstiftningen är generella regler. Man kan inte skapa lagstiftning efter minoritetsfall. Som ni kan se ovan finns det en hel del undantagsfall redan exemplifierade just in case.

Men är det inget undantagsfall och hästen ändå har ständig boxvistelse, ja då ska hästen ut och då görs detta genom att man förelägger hästägaren med eller utan vite att handla enligt djurskyddslagstiftningen. Vite kan tex vara att det utdöms att betala 1000 kronor löpande för varje gång hästägaren underlåter sig till att följa lagstiftningen. (text med reservation för mkt trött mumin)

Mumin
som jobbat med vildkatts problematik hela dagen :cry:

så varje gång ni åker ut får hästägaren en tusing i böter?
med tanke på att ni är ute kanske en gång om året är det billigare än att köpa mer mark.

Hur ska ni göra med de som inte har mer mark? eller de med dålig mark? ska ni kräva att de köper mer mark alt dränerar den mark de har? hur ska folk ha råd med den investeringen?

jag tycker utegång är bra men jag tycker det finns så mycket mer att se över än antal timmar i en hage.

Jag har en holländare som nu har varit här i 1½ år, hon har också haft svårt att umgås med andra hästar. Hon förstod inte språket alls i början, nu är det bättre och hon kan umgås med stona hon går med. Det är dock fortfarande så att hon nästan är mer präglad på människor, så fort någon kommer in i hagen är hon framme och vill gärna komma med in.

Man kan undra hur det kommer att kontrolleras, jag ser stora svårigheter att komma åt dem som vill ha sina hästar inne dygnet runt.

Det kommer väl fortfarande inte att vara olagligt att bara ha sin häst ute en halvtimma?
Det kommer inte vara olagligt att ha sin häst på boxvila, måste man ha veterinärintyg som styrker att boxvila behövs?

Måste man som hästägare kunna bevisa att hästen går ute eller är det tvärtom?

Vad kommer minimimåttet för hage att bli, jag antar att det inte ens finns mått utan att det blir som förut, hästen ska kunna röra sig i sina gångarter?

Senast ändrad:

Då kanske det är som jag misstänker, min hästs lettiska kompis beter sig faktiskt ganska annorlunda gentemot "vanliga" hästar.
Han småbiter ibland de andra hästarna helt appropå ingenting, inga öron bakåt utan bara spontan "attack" och bit i sidan. Hänger kvar en stund och skiter sen i vilket. Knuffar ibland på de andra osv. När det kommer en ny häst och han finner det jobbigt första dagen, söker han sig till människorna som att "snälla ta mej härifrån, jobbigt!!".

De andra verkar på något vis ha mycket "överseende" med hans udda beteenden och det verkar hända mer sällan nu än innan, kan ha lärt sig av de andra då han gått med hästar som är flockuppväxta och kan hästspråket.

Jag tycker sådant är intressant så jag har funderat på detta fenomen, kommit fram till att han nog helt enkelt tagits från mamman tidigt och växt upp som ensam häst. Han är lite orosmoment i flocken den första tiden efter att nya hästar kommit. Finner inte sin plats riktigt på samma vis som de övriga.

Har dock inga problem med att gå ute mycket, men han kanske hade det förut, vet ej. Har ju gjort det i ett antal år nu och troligtvis vant sig i så fall.

Senast ändrad av en moderator:

*delvis knapplån*

Jag ser utevistelse för hästar som något viktigt men där är vi alla olika givetvis. Det finns givetvis annat att arbeta med.

Jag ser bristerna i paragrafen och den såg i remissen inte ut på detta sätt utan detta är pga det motstånd som uppkom under remisstiden från bla. ridsportsförbundet. :crazy:

Därför ser jag paragrafen som ett steg på vägen, ett steg åt rätt riktning.

Om man ger ett fortlöpande vite är det böter för varje överträdelse inte varje gång vi är på inspektion. Dvs har en person inte byggt några hagar alls tex. så är det en överträdelse för varje dag som går ex. Viten sätts alltid för att avskräcka från att inte följa lagarna. De ska alltså läggas över den gräns där djurägaren kan tjäna på att inte följa föreskiften. Ex 10 000 kronor för varje valp som svanskuperas etc.

Man ser dessutom på marken i hagen om hästar varit ute bla.

Det är samma problem med många föreskrifter som är svåra att kontrollera. Bla att man inte får hålla hundar i bur mer än vid enstaka tillfällen och under olika omständigheter. Den här månaden har jag varit ute på tre klagomål gällande burhållning.

Men skulle vi föredra att dessa föreskrifter inte alla fanns? är det den bästa lösningen ? Att korna inte skulle få gå på bete alls för att vissa bönder struntar i föreskriften och vi har svårt att kontrollera om de följer den? De flesta bönder precis som hästmänniskor följer föreskrifterna för att de flesta av oss vill vara laglydiga.

Att utevistelse nu finns med i L 101 sänder ett budskap om att det faktiskt är viktigt för hästarna och att man inte är laglydig medborgare om man förvägrar hästen detta.

Så visst tycker jag att det finns brister i själva föreskriften, bla kunde det ha stått minst x timmar. Det hade gjort mitt arbate lättare.:angel:

Mumin

Hur ska ni göra med de som inte har mer mark? eller de med dålig mark? ska ni kräva att de köper mer mark alt dränerar den mark de har? hur ska folk ha råd med den investeringen?

Om man inte har möjlighet att istället släppa hästen i ett ridhus eller ridbana dagligen finns det inte möjlighet att hålla häst på en fastighet utan mark. Precis som att det inte är tillåtet att hålla hästar i dåliga stall är det efter 2010 inte tillåtet att hålla hästar utan möjlighet till fri rörelse.

Mitt jobb är inte att bestämma saker som att man måste köpa mark. Hur man löser situationen för de hästarna får vi inte lägga oss i. Vi är inte rådgivande utan myndighetsutövande. Om vi ger råd och dessa efter ex. ombyggnation inte fungerar bra blir det problematiskt. Man kan ex lösa situationen med att man delar hagar med en granne.

Det finns idag redan krav på att marken måste vara naturligt dränerad och hårdgjord på de ytor som detta kräver. De flesta lägger en matta och grusar upp de ytor som är hårdbelastade som ex vid in och utgångar eller runt ett foderbord etc.

Min personliga åsikt och snart även i laglig mening är att har man inte råd eller lust eller mark till att låta hästar röra sig dagligen ute fritt, ja då borde man hålla hästar på en annan fastighet eller ordna så att den möjligheten finns. Vi tar inte hänsyn till människors ekonomiska eller sociala situation i vårt arbete då detta skulle leda till att det inte blev en rättvis bedömning. Alla människor har samma krav enligt de föreskrifter och regler som finns.

Ska de som inte har råd att bygga en platta även få lagra gödsel på bar mark? Hästägarskap kommer med ansvar och ofta kostar detta ansvar. Tyvärr ser vårt samhålla ut på så sätt att alla inte har det lika bra ställt. Bla har jag studerat och haft det kämpigt ekonomiskt under de åren men jag har åndå lyckats hålla min häst enligt lag och föreskrifter.

Mumin

Senast ändrad:

Trevligt att du tydligen har kunskap om mina hagar utan att ha träffat min häst eller sett hagarna.
Låt mig ge en enkel bild. Han har stått i olika hagar och påvisar samma sak. Stress? Nej, definitivt inte. Har jobbat med stressade hästar med olika symptom och vet att denna herre inte är det.
1. Han har sällskap som han trivs väldigt bra med.
2. Gräs finns i mängder, hela hagen är full och det är ätbart, dvs inte hästarnas "toalett".
3. Hagarna är riktigt stora.

Dessutom så sa jag inte att han gör så bara när man kommer fram till grinden utan han gör det så fort han ser en. Men inte vid bra väder.
Är det dåligt väder så får du verkligen släpa ut honom i hagen men han kommer inte gå iväg. Samma sak gjorde han på sommarbetet.

Sedan så brukade jag leda honom lös på förra stallet och vad hände? Jo var det regnigt eller väldigt blåsigt och kallt så trippade han på i ett väldans tempo oftast travade han in och jag sprang bredvid, och nej det var inte jag som bad om trav. Dessutom saktade han ned så fort vi kom in i stallet.
Så av alla ställen som han kunde sprungit iväg till så var det stallet. Trots att han inte trivdes i det förra stallet.

Skulle han stå på lösdrift så skulle han inte sätta sin hov utanför stallet om det regnade, det visade han på betet.

Som en annan sa, hästar anpassar sig. De blir också bekväma i våran vård på så sett att de vet att det finns en plats som alltid är torr och varm/sval.

Men trots allt så är min häst ute mestadels av dygnet, sommartid även dygnet runt. Trots att jag säger det om att min häst faktist gillar att vara inne när det är dåligt väder så är han ute mycket längre än många av era hästar.
Men fryser han fast i marken i stallet när han känner att det kommer regn på honom när han sticker ut huvudet så tvingar jag inte alltid honom att gå ut. Att tvinga en häst till att stå ute då den inte vill är lika illa som att tvinga den att stå inne mestadels.

Så nej jag förespråkar verkligen inte att hästar ska stå inne. De ska vara ute så mycket som möjligt och få röra sig som de vill, när de vill och hur de vill. Det allra bästa är att de själva ska få bestämma om de ska vara ute eller inne (skyddat mot väder och vind).

Som jag sa, han har fått stå i olika hagar och med olika hästar och trots att han haft bra vänner och fina hagar så har han velat gå in vid dåligt väder.
Men det betyder inte att jag springer och tar in honom direkt.

Jag har själv hållt på med hästar i alla mina år och jag vet att det inte är vanligt men det finns. Har träffat ett par hästar som faktist är sådana. Har träffat en häst som absolut inte trivdes i hagar över huvudtaget, men som vi lät vistas i ridhus för att få utlopp för någorlunda naturligt beteende.

Jag påstår inte att min häst inte gillar att vistas i hage, för det gör han. Men han gillar inte att vistas där i dåligt väder, dvs regn. Men det har inget med hagarna att göra utan han gillar helt enkelt inte regn, samma gäller vid ridning ute eller annat arbete.

.

Tyvärr ser vårt samhålla ut på så sätt att alla inte har det lika bra ställt.
Mumin

Fast om jag håller mig till hage och häst så tror jag pengar inte alls är problemet hos de som väljer att inte släppa ut sina hästar. De jag känner till beror på att det är mkt dyrbara hästar på hög nivå och de vill inte riskera att de skadar sig.

Absolut, men jag svarade på ett konstaterande tidigare som sade att människor inte skulle ha råd att köpa mark till hagar.

Som jag tidigare sa ser jag denna föreskrift som en väg mot rätt riktning, nu kan jag i mitt arbete kräva att hästar ska få komma ut i tillräckligt stora hagar för att de ska kunna röra sig i sina tre gångarter. Har nu medel att få bort sk boxhagar och jag är glad för vilken förbättring som helst så länge det är en förbättring. sedan kan man disskutera hur jag ska kontrollera att saker och ting följs till leda. Precis som jag sa finns det gott om saker i våra lagar som är svåra att kontrollera och det gäller både djurskydd, socialtjänst, polis mm men det är inte en anledning till att låta bli att ha lagar och föreskrifter för dessa saker.

Man kan dra allt till sin spets men som jag redan tidigare sagt tror jag att de flesta vill följa de föreskrifter som finns. Det är den känsla jag får när jag är ute i allfall.

Mumin

Senast ändrad:

fast i ärlighetens namn finns det i dagsläget bättre djurskydds lagar ang. andra djurs möjlighet till utevistelse och naturliga behov, än det finns för hästar. kor ska vistas ute x antal månader om året, eller hur? och höns premierar mer och mer folk där det skyltas upp om att äggen och köttet kommer från frigående djur, eller djur med möjlighet att vistas utanför bur.

Angående höns och frigående höns, ekologiska ägg och liknande:

REN JÄVLA BULLSHIT. Var ute och tittade på en värphöneanläggning (ekologisk!) och jag kan säga att jag blev rent av illamående av hur djuren levde, behandlades och mådde. Jag trodde ändå att ekologiska ägg är bättre för djuren men ack så fel jag hade..

Samma gäller när jag läst om slaktkyckling uppfödning (ekologisk igen)- helt sjukt hur många fåglar man får ha på en kvadratmeter! Höns och kycklingar är de som behandlas allra sämst i matindustrin, grisar har det något bättre och kor vet jag (ännu) inte om.
Att ekologisk är något att föredra vet jag inte, det är som att välja mellan pest och kolera för mig. En "bättre" grad av djurplågeri ska inte föredras framför en "sämre", det är fortfarande djurplågeri det handlar om!!

Jag vet ställe där hästarna bara går "ute" i ridhus 1-2 timmar / dag, detta för att det är brist på hagar.

Mina går ut vid 07.00 på morgonen o kommer in vid lunch (4½h) under vintern, detta för att jag inte vill ge hö ute i hagarna när det är endast lera överallt. I år har vi fått lite större hagar så hoppas på att kunna ha dom ute till 16 :)

hur ska denna lagen kunna efterföljas? ska detta även gälla tävlingshästar under tävlingsdagen? ska täby/solvalla och andra ställen ha rasthagar till hästar uppstallade under tex meetings?

och brink, ska han ha sina 10 hingstar i hagar bredvid varandra?
när ska de hinna gå där mellan ridning/tappning/matning/skötsel?

jag säger inte att det är en dålig lag men jag kan inte se hur den ska kunna efterlevas.

Eftersom det är ok att släppa hästen i paddock och även ridhus så är det väl inte så svårlöst?? Lagen säger inget om hur länge hästen ska vara ute bara att den SKA ha möjlighet att röra sig i sina naturliga gångarter varje dag i hage lr liknande. Kommer antagligen att komma mer specifika direktiv än vad som nu är i förslag.

Tävlingsdagar måste ju antagligen vara dispenserade, antar jag.
Och när det gäller t ex Brink så var vi på studiebesök i hans stallar och alla hästarna var då (iaf enl. den som visade oss runt) ute varje dag, så det kanske inte är några större problem??
Hingsthållare har ju andra krav på sig, men jag vet bara att hingsthållaren nära oss har redan nu hingstarna ute, om än att de inte går ut alla samtidigt. Bra, säkra staket o dyl och allmänt hästvett är är ju alltid A och O:idea:

Har nu medel att få bort sk boxhagar och jag är glad för vilken förbättring som helst så länge det är en förbättring.

Finns det några regler (riktlinjer) över hur små hagarna får vara? :)

Vi har just nu våra i en "sjukhage" för att dom inte får springa och ha sig.
Men - de kan ju ta ett par steg i varje riktning även i galopp.
För mig är detta en sjukhage (dock för två), medan det säkert för vissa räknas som rasthage.

Vi kommer behöva vänta på direktiv från jordbruksverket angående hur paragrafen ska tolkas när övergångsperioden är över och vi står inför att faktiskt tillämpa den. Min personliga tolkning ang att hästarna ska kunna röra sig fritt i alla tre gångarter. Ska en häst kunna galoppera en bit riskfritt borde det kunna innebära större hagar än sk boxhagar. Det är min förhoppning iallfall :)

Mumin

Men hur blir det med hästar som är konvalecenter? Dvs de hästar som inte får röra sig i alla gångarter och har blivit ordinerade boxvila av veterinär? De måste man ju fortfarande få ha i sjukhage (liten hage)? Får man ha dessa hästar i box dygnet runt?

Du kanske redan svarat på detta, ber om ursäkt isf! Jag är inte helt klar i huvudet idag ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka