Ni som valt att ha era hästar inne

Sv: Ni som valt att ha era hästar inne

kl

mina hästar går ute dygnet runt ett par veckor varje sommar men sedan går de ute 8-22. Vintertid blir det 8-18/19. Hingsten något förre timmar för att finna ro.

Något jag tror med "innehästar" är att folk såklart är rädd för skador i hage och släpper dem antingen i smårutor eller knappt alls. När man sedan introducerar sommarbete med ute dygnet om i x antal veckor har hästen ingen förmåga om hur den ska "röra sig på fri hand" att den skadar sig, vilket leder till att ägaren menar på att "det är farligt att ha hästen i hage" vilket det inte varit om den varit ute under humana omständigheter året om

Jag började titta på den här tråden då rubriken är väldigt intressant. TS bad ju också just om fakta från hästägare som VALT att ha sina hästar på stall o varför. Väldigt få svar har varit från just rubricerade grupp. Flesta svaren kommer från alla som tycker det är förfärligt.
Jag har själv fem hästar o de är ute 12 timmar per dag. Så varför började jag ens läsa tråden då. Jo, jag har genom åren haft upprepade hagrelaterade skador på hästarna. Obs. inga skador på tråd eller dylikt. Utan vrickningar, sparkar, småsår mm. Nu senast en allvarligt senskada. Veterinär trodde att hon måste gått omkull, så illa var det. Så jag är så dödstrött på detta och känner för att ha dem inne bakom lås o bom o slippa alla dessa skador. Och så får man boxrelaterade skador o sjukdomar istället, I know.. Nej då, mina hästa får fortsätta att gå ute, men ändå. Lösdrift håller tyvärr inte marken för riktigt. Men det hade varit intressant att läsa fler inlägg från folk som just valt innevistelse och varför:-) Intressant rubrik!! Och vad de hästarna får för problem. Kolik? Svullna ben? Beteendestörningar?

Delvis knapplån.

en kompis köpte en häst från estland som vi misstänker att knappast fått vara ute mycket där. Den verkar även inte ha fått gå med några andra hästar, då den när den kom totalt saknade "hästvett", den visste helt enkelt inte hur man skulle uppföra sig bland andra hästar och kunde inte läsa av kroppsspråk och signaler.

Jösses, ja det är tur att man inte är häst hos dig :cry:

Håller inte med dig om att kor är bortglömda djur, tvärtom. De senaste 20 åren har ju djurhållningen för nöt förändrats oerhört, både för djurens skull men även för människans.

Sedan så bryr sig korna inte om flugorna på samma vis som hästar, de är tåligare och skulle bara skrubba av sig dem.

Tycker åxå att det är trist för de kor som fortfarande står uppbundna, men att t.ex. investera i en lösdrift för någon som endast har några få yrkesverksamma år kvar och inget generationskifte görs, är allt annat än lönsamt.

Och det som du skrev i ett annat inlägg om att låta pengar gå före djurs hälsa, det måste ju ibland vara så. Vi kan inte leva på vårt företagande om vi har mer kostnader i folks löner än det kommer in pengar för mjölkavkastningen. Och som bonde är det inte praktiskt möjligt att ha så låg lön att man inte kan leva själv, redan nu får vi inte så mycket för våra produkter, det mesta tas i andra led. Så som jag sa tidigare så bör man som konsument åxå ta sitt ansvar för den mat som man käkar. Det ligger många timmars slit bakom en liter mjölk eller ett kilo kött. Men de flesta vill ha det bästa av världar för svergies prod. djur, vilket jag åxå vill, men de vill absolut inte betala ett öre mer för mjölken eller köttbiten! Allt välstånd som djuren skall ha överlåts till vår plånbok, tyvärr.

Kicki :laugh:

:bow: tack till er som sliter för att jag kan hälla i mig 3 liter mjölk om dagen till pisslön. Önskar bara att jag kunde få köpa mjölk direkt ur tanken istället mums :love:

Jag bor inte i Sverige utan i Canada (sommar) och florida (vinter).
I Canada har vi egen gard med fina hagar (ca 1/2 - 1 ha /styck)
I princip alla skadefria hastar gar ut varje dag. Har raknar jag inte in de tva med mkt svara senskador. Alla gar ut pa morgonen i ca 2-5 h och de flesta gar ut igen nagra timmar efter lunch.
Som regel gar de i egen hage men kan rora andra hastar over staketet. Undantag ar nagra av hingstarna som helt enkelt inte kan hantera narkontakt pa det viset.
Anedningen ar att vi inte ager hastarna sjalva. Agarna kan inte hast och forstar inte hur viktigt det ar med "normalt" liv. Allt de ser ar siffror pa ett papper och tycker att en halvtimmes jogg per dag borde vara nog motion.

Det gar ibland tom sa langt att om en hast rakar trampa av sig en sko eller fa en mindre blessyr i hagen kan jag saga att den uppkom i boxen - enbart sa att hasten inte ska fa hag forbud!

Enbart tva hastar gar tillsammans. Anledningen - de vagrar ata om de inte far vara tillsammans. Den ena kostade en miljon sek som aring den andra runt 100 000. Vad jag vill saga ar att det inte har med prislappen att gora utan skaderisken maste hallas nere for att vi ska fa lov att slappa ut dem over huvud taget!

I Florida har vi oftast runt 14-15 hastar som skall samsas om tva frimarkesstora hagar. Det faktum att efter 9.00 ar det for varmt att vistas ute i solen gor at hag tiden blir mycket begransad. Hagarna ar for sma for samman slapp av prisvarda unghastar. Lek skulle garanterat bli slagsmal och problem da det inte finns nagon som helst "flykt vag" Det finns inga grashagar pa farmen dar vi bor vintertid, enbart "litter boxes"

Vart satt att halla hast ma ses som grymt och djurplageri men jag tycker anda att vara hastar har det lyxigt som kan komma ut i friska luften och solen ett par timmar per dag och ata gras. De ar betydligt lyckligare an flertalet hastar jag sett hemma i fantastiska sverige.

Ja jag menade inte att angripa henne på nått sätt! Men hon skrev längst upp att de inte är speciellt lönsamt att leda djuren hit och dit osv. De va detta jag menade! Känns som att man inte borde låta pengar gå före ett djurs hälsa! Inget ont mot henne personligen!

Alltså kommentarer som den här är rent löjeväckande. Skaffa källor innan du generellt påstår att alla bönder inte tar hand om sina djur.

Sen är det DITT fel att djuren inte har det annorlunda!!! Hade DU som konsument BETALAT VAD DET KOSTAR hade bönderna ändrat sin djurhållning.

Den vanföreställning som finns i att bönderna bara behöver bry sig mer om djuren och mindre om plånboken är förtal. Ska bönderna bry sig mindre om pengarna kommer de leva UNDER EXISTENSMINIMUM eftersom konsumenterna inte fattar att det är de som begränsar böndernas inkomster.

Så före du ENBART köper närproducerat ska du inte kritisera en näring du inte har någon kunskap om.

Jag tycker det är synd om alla hästar som inte får vara häst.. Asså att dom får stå inne hela tiden typ. I det stallet jag har min häst så står våra hästar ute dygnet runt Maj-sista september. Och när som står inne oktober-april så går dom in vid 8-9 på kvällen och kommer ut 7-8.. Dom står alltså inne 11 timmar och ute 13 timmar. Det är bra. Vi har hästar som tävlar men dom mår så bra.. DET ÄR BARA FJANT SOM VISSA HÄSTMÄNNISKOR HÅLLER PÅ MED TYCKER JAG! Hästar måste få vara ute DAGLIGEN minst 10 timmar för att dom ska få vara hästar..

Rider du efter 21? Eller före 7? Annars är din häst inte ute 13 h per dag de dagar du rider. Och varför mår de bra om de är ute just 10 h per dag? Det är inte halva dygnet. Kan hästar klockan?

Inte enbart riktat till dig.

Men alla ni som tycker det är otänkbart och förfärligt att ha hästarna ute mindre än 8 h/dag. Varför har ni bestämt er för just det antalet timmar? Och hur mäter ni att en häst som är ute 9 h/dag mår bättre än den som är ute 6 h/dag. Jag skulle vilja se en hållbar argumentation. Inte bara något ni har bestämt er för enbart för att du tycker det känns bra för dig om du varit häst.

Jag är inte på något vis för att de ska stå inne helt när de inte rids eller sköts men ute i omotiverat stor mängd nej tack. Vet man inte vad hästen har för rörelse behov får man väl gardera sig men så länge hästarna mår bra räknar inte jag timmarna.

Varsågod! :laugh: Ibland så drar det ju iväg åt lite andra håll i tråden, men det är ibland inte helt fel det heller. ;) Så jag hoppas att Ts har överseende! :D

Jag började titta på den här tråden då rubriken är väldigt intressant. TS bad ju också just om fakta från hästägare som VALT att ha sina hästar på stall o varför. Väldigt få svar har varit från just rubricerade grupp. Flesta svaren kommer från alla som tycker det är förfärligt.

Förhoppningvis beror det på att det inte så många som har sina hästar så, vilket ju är glädjande. :laugh:

:bow: tack till er som sliter för att jag kan hälla i mig 3 liter mjölk om dagen till pisslön. Önskar bara att jag kunde få köpa mjölk direkt ur tanken istället mums :love:

Jag tackar så mycket för det! :bow: Synd att du inte bor närmare, då hade du fått fritt tillträde till tanken. :D

Jag bor inte i Sverige utan i Canada (sommar) och florida (vinter).
I Canada har vi egen gard med fina hagar (ca 1/2 - 1 ha /styck)
I princip alla skadefria hastar gar ut varje dag. Har raknar jag inte in de tva med mkt svara senskador. Alla gar ut pa morgonen i ca 2-5 h och de flesta gar ut igen nagra timmar efter lunch.
Som regel gar de i egen hage men kan rora andra hastar over staketet. Undantag ar nagra av hingstarna som helt enkelt inte kan hantera narkontakt pa det viset.
Anedningen ar att vi inte ager hastarna sjalva. Agarna kan inte hast och forstar inte hur viktigt det ar med "normalt" liv. Allt de ser ar siffror pa ett papper och tycker att en halvtimmes jogg per dag borde vara nog motion.

Det gar ibland tom sa langt att om en hast rakar trampa av sig en sko eller fa en mindre blessyr i hagen kan jag saga att den uppkom i boxen - enbart sa att hasten inte ska fa hag forbud!

Enbart tva hastar gar tillsammans. Anledningen - de vagrar ata om de inte far vara tillsammans. Den ena kostade en miljon sek som aring den andra runt 100 000. Vad jag vill saga ar att det inte har med prislappen att gora utan skaderisken maste hallas nere for att vi ska fa lov att slappa ut dem over huvud taget!

I Florida har vi oftast runt 14-15 hastar som skall samsas om tva frimarkesstora hagar. Det faktum att efter 9.00 ar det for varmt att vistas ute i solen gor at hag tiden blir mycket begransad. Hagarna ar for sma for samman slapp av prisvarda unghastar. Lek skulle garanterat bli slagsmal och problem da det inte finns nagon som helst "flykt vag" Det finns inga grashagar pa farmen dar vi bor vintertid, enbart "litter boxes"

Vart satt att halla hast ma ses som grymt och djurplageri men jag tycker anda att vara hastar har det lyxigt som kan komma ut i friska luften och solen ett par timmar per dag och ata gras. De ar betydligt lyckligare an flertalet hastar jag sett hemma i fantastiska sverige.

Vad menar du här? Varför är dina hästar lyckligare?

nja är det inte så att hästen måste få röra sig fritt i sina naturliga gångarter och det är ju inte så fritt om man rider.
Men det står att det är okej med ridbana/ridhus om hage inte finns.

Från 1 augusti 2010 är det förbjudet att ha sin häst i box hela dagen. Hästen ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter, företrädesvis i en hage, men i vissa fall kan ett ridhus lr paddock oxå fungera.

Delvis knapplån.

en kompis köpte en häst från estland som vi misstänker att knappast fått vara ute mycket där. Den verkar även inte ha fått gå med några andra hästar, då den när den kom totalt saknade "hästvett", den visste helt enkelt inte hur man skulle uppföra sig bland andra hästar och kunde inte läsa av kroppsspråk och signaler.

Har varit med om det flera gånger, faktiskt. Dessa hästar har varit direktimporterade från Holland där mark är en bristvara. Hästarna har i vissa fall (om det inte har tävlats) inte varit ute alls:eek:Har en kompis som jobbar där och hon säger att det är väldigt vanligt. Min kompis häst kom hit för ett par år sedan och han trodde himlen skulle ramla ned över hans huvud när han kom ut i hagen:DHan fick vänjas gradvis från liten hage med en häst till så småningom stora hage med flera kompisar. Det tog honom 2 år att bli "normal". Han undvek de andra hästarna och kom någon in i hagen kom han galopperande och ville följa med ut från hagen. Han stod annars mest i ett hörn med huvudet inåt och såg allmänt sjuk ut. Nu är han största busen i hagen och det verkar som han vill ta igen all tid för han leker och springer hela dagarna och han ser helt klart mkt lyckligare ut..:banana:

Har inte läst riktigt hela tråden men läste första sidan och det stod något i stil med "hur man kan ha värdefulla hästar ute och på bete osv."

Jag känner till en riktigt fin och värdefull dressyrhäst som bor här uppe i hälsingeskogarna. De ekipaget tävlar rikitgt höga klasser i dressyr. Hästen står i viklet fall uppstallad på vår lokala ridskola, tro det eller ej, och han går ute större delen av dagen.
Vet inte hur ägaren resoneran exakt men antagligen så anser hon att han är häst och har rätt att vara ute även om han är hemskt duktig i dressyren :P

Men alla ni som tycker det är otänkbart och förfärligt att ha hästarna ute mindre än 8 h/dag. Varför har ni bestämt er för just det antalet timmar? Och hur mäter ni att en häst som är ute 9 h/dag mår bättre än den som är ute 6 h/dag. Jag skulle vilja se en hållbar argumentation. Inte bara något ni har bestämt er för enbart för att du tycker det känns bra för dig om du varit häst.

Jag är inte på något vis för att de ska stå inne helt när de inte rids eller sköts men ute i omotiverat stor mängd nej tack. Vet man inte vad hästen har för rörelse behov får man väl gardera sig men så länge hästarna mår bra räknar inte jag timmarna.

Jag håller med dig!

Det blir ju lite förvirrat också vad man menar med "utevistelse". Menar man 10 - 12 timmar i hagen, undrar jag när man hinner sköta och rida hästen?

Jag tror en ganska vanlig hästhållning (iallafall där jag bor) är att hästarna är ute i hagen mellan ca 8 och 16 -17 tiden (vintertid). Sedan sköts de och rids på kvällen och står således i sin box mellan ca 21/22- tiden och 7-8 på morgonen.
Rider man däremot sin häst på morgonen är det kanske önskvärt att den är ute en stund till på kvällen.

hur ska denna lagen kunna efterföljas? ska detta även gälla tävlingshästar under tävlingsdagen? ska täby/solvalla och andra ställen ha rasthagar till hästar uppstallade under tex meetings?

och brink, ska han ha sina 10 hingstar i hagar bredvid varandra?
när ska de hinna gå där mellan ridning/tappning/matning/skötsel?

jag säger inte att det är en dålig lag men jag kan inte se hur den ska kunna efterlevas.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka