Ni som valt att ha era hästar inne

Sv: Ni som valt att ha era hästar inne

Håller med helt.
Man måste lära sig se det i en helhet. Man kan inte anta att bara för att den står vid grinden så vill den in.
Det finns många faktorer som kan spela in varför den inte vill vara kvar i sin hage, men att säga att den vill gå in direkt i det "varma" stallet är svårt för mig att godta.

Exakt. Och där kommer det sunda förnuftet in. Man måste ju lära sig att läsa av VAD det är som gör att hästen inte trivs i hagen.

Sen finns det säkert hästar som fått lära sig att regn = gå in.

Jag har roat mig med att studera våra unghästar som går på lösdrift. Ofta så väljer de att vara ute även när det snöar. De vänder då rumpan mot vinden och så står de där i rusket. Trots att de har en torr och fin ligghall... Själv får jag verkligen koppla bort mitt "människotänk" och lusten att leda in dem. Jag tror ju att de fryser, men när man går ut och kolla så skakar inte en enda...

Så gör mina hästar också när det är snöstorm eller regnigt och blåsigt och svinkallt. De kan då vara helt omöjliga att få in om man går ut för sent. Jag har tolkat det som att de på ngt sätt blir helt apatiska i det dåliga vädret och inte vill någonting alls. De ställer sig längst bort i hagen, vill inte bli "fångade" med grimman och smiter om de får en chans. Om man går ut en vanlig dag och visslar så kommer de glatt i full galopp och vill gärna komma in ett tag.

L101 5 kap.
Allmänna krav

1 § Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske tillsammans med minst en annan häst.

2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.

Hästar ska efter 2010 ha utevistelse där de kan röra sig fritt! Det kommer INTE accepteras med endast ridning. Inte heller kommer ridhus eller paddock accepteras om det finns möjlighet att anlägga en rast/beteshage. Personligen kommer jag gå ut hårt och kräva till största mån att alla hästar ska få möjligheten att det som enligt lagen står få röra sig fritt varje dag. Tandlös tycker jag defentift inte att den nya paragrafen är utan mycket tydlig om vad det är som gäller.

Djurskyddsinspektör

*kl*

Där jag har min häst uppstallad har en av hagarna en liten lösdrift (byggd för två unghästar från början). Den äldre arabvalacken som står i stallet står gladligen där ensam en halv dag om det regnar trots att kompisen/sarna går i andra änden av hagen. Även om han har täcke på sig. Så han har tydligen bestämt sig. :D

Mitt arabsto är också väldigt förtjust i att vara inne, mest för att hon gillar att ligga ner och sova och då ska det vara torrt underlag. Plockar man in henne i en upphalmad box när det har varit några dagars blötväder så ligger hon snart utfläkt och "lurar". Annars är hon ingen särskilt frusen häst (och är uppvuxen på lösdrift).

Och jag är en av dom som låter mina hästar gå ute dygnet runt från vår till sen höst. Vintertid är de alltid ute minst 14 timmar per dygn om inte vädret är riktigt dåligt.

Det är först vid riktigt dåligt väder de vill komma in. Oftast får jag muta in dom med kvällsmaten :D

Jag får dåligt samvete de vinterdagar de bara fått vara ute runt 10 timmar :p

Tanken är att vi ska fixa en lösdrift till dom denna vintern, så får de själva avgöra om de vill vara ute eller inne..

Men samtidigt kan jag undra hur du vet att dessa hästar lider? Ibland undrar jag om folk tror att dom kan tala med hästar.

Jag personligen skulle som sagt inte vilja ha mina hästar på det viset, men när man inte har tillräckligt med mark osv så tror jag att man försöker att göra det bästa av situationen. Det behöver inte betyda att hästarna mår dåligt av det. Hur skulle annars dessa hästar kunna prestera så bra på tävlingsbanorna?

som sagt, återigen: hästar är snälla, anpassningsbara djur. de anpassar sig till det mesta - liksom de flesta djur. Att säga att de mår bra för att de har hull och öronen framåt är tyvärr en missledande guide att gå efter. de håller uppe humöret och presterar för människan oavsett. så det är en dålig måttstock. som VitaN även påpekat - många tävlingsryttare har sina hästar inne pga skaderisken och att de dessutom ser att ridningen/arbetet blir för hästarna höjdpunkten på hela dagen, pga monotinin i den övriga dagen, och det begränsade rörelse möjligheterna.

finns ett par galopp stall, ett i england och ett nu senast redovisat i r-sport, som börjat med att ha hästarna ute väldigt mycket, det svenska stallet har sina i uteboxar och hagar rent av, dygnet runt. prestationerna som dessa hästar har visat under de ändrade förhållandena är bemärkansvärda. självklart bevisar de föga för den som bestämt sig för att man mäter djurets välbefinnande med hur den uppför och ser ut enbart. men jag nämner det ändå.

Senast ändrad:

L101 5 kap.
Allmänna krav

1 § Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske tillsammans med minst en annan häst.

2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.

Hästar ska efter 2010 ha utevistelse där de kan röra sig fritt! Det kommer INTE accepteras med endast ridning. Inte heller kommer ridhus eller paddock accepteras om det finns möjlighet att anlägga en rast/beteshage. Personligen kommer jag gå ut hårt och kräva till största mån att alla hästar ska få möjligheten att det som enligt lagen står få röra sig fritt varje dag. Tandlös tycker jag defentift inte att den nya paragrafen är utan mycket tydlig om vad det är som gäller.

Djurskyddsinspektör

APPLÅD.
äntligen! :bow:

kl
tycker det är jättebra att så många är negativa mot att ha hästar inne. :bow:

men vad med alla andra djur då???? kor, grisar, höns osv har precis lika stort behov av att få komma ut. inga djur är gjorda för att vara inomhus!!

tycker det är så lustigt hur folk skriver om hur det är djurplågeri att ha hästar inne, men själv har dom katter som aldrig får gå ute och dom äter glatt kött från djur som aldrig får se solen...
:crazy:

fast i ärlighetens namn finns det i dagsläget bättre djurskydds lagar ang. andra djurs möjlighet till utevistelse och naturliga behov, än det finns för hästar. kor ska vistas ute x antal månader om året, eller hur? och höns premierar mer och mer folk där det skyltas upp om att äggen och köttet kommer från frigående djur, eller djur med möjlighet att vistas utanför bur. smågnagare - burdjur har fått en paragraf att de skall hållas i sällskap med ett annat smådjur av besläktad sort. osv.

men principiellt har du rätt, spelar för mig ingen roll om det är häst eller ngt annat djur, tycker som sagt bara det är sjukt att det ses som helt ok för hästar, vilket många gör, där nämns inte BUR utan box. men det är samma sak.

tycker det är så lustigt hur folk skriver om hur det är djurplågeri att ha hästar inne, men själv har dom katter som aldrig får gå ute och dom äter glatt kött från djur som aldrig får se solen...

Jag har inte mina katter i bur.
Kor får normalt sett gå ut under sommarhalvåret (Finns det inet lag på det som sagt?)

Men visst har du en poäng. Därför tycker jag personligen inte att man ska äta kött om man inte vet var det kommer ifrån. (speciellt inte utländskt :crazy: )
Och jag anser att katter ska få vistas ute så gott det går.

som sagt, återigen: hästar är snälla, anpassningsbara djur. de anpassar sig till det mesta - liksom de flesta djur. Att säga att de mår bra för att de har hull och öronen framåt är tyvärr en missledande guide att gå efter. de håller uppe humöret och presterar för människan oavsett. så det är en dålig måttstock. som VitaN även påpekat - många tävlingsryttare har sina hästar inne pga skaderisken och att de dessutom ser att ridningen/arbetet blir för hästarna höjdpunkten på hela dagen, pga monotinin i den övriga dagen, och det begränsade rörelse möjligheterna.

Men då är det väl lika missvisande att säga att en häst som är sur/arg/försöker hugga och sparka så fort dom får tillfälle, mår dåligt och inte trivs. För det är vad dom flesta hade trott om dom stötte på en sån häst, eller har jag fel?

Är ju knappast bra för hästen att stå still så där mkt!! blodcirkulation mm kan ju inte var det bästa, ser inte hur det uppstallningsättet skulle ge en hållbar häst, då de är beroende av rörelse för att hålla igång muskler leder mm, även hovar.
Det där med leriga hästar köper jag absolut inte, har den täcke på sej blir den ju typ bara lerig på mage, ben och hals om den rullar sej...
Haft min häst ute utan täcke oftast höst och vår, var en sån som ska rulla sej jämt :grin: såg ju jätte fin ut, men skulle aldrig fått för mej att sätta på den täcke för att slippa borsta så mkt :crazy:
Kan ju vara lite bra att veta hur hästarna är uppstallade i Belgien om man skulle köpa någon därifrån någon gång...
Är det ett vanligt uppstallningsvis i länderna runt belgien oxå ? typ Tyskland, holland ??

En kompis till mig köpte en häst från Tyskland för ett par år sedan. Kanon-häst sett till stam och ridmässigt. Tyvärr hade hon stora problem med att gå i hage och gå tillsammans med andra hästar, hon var helt enkelt inte van vid detta, fanns det en sten i hagen snubblade hon självklart på denna... Numera har hon lärt sig använda benen på rätt sätt och umgås hyfsat med andra hästar.

Överlag ute i Europa är priserna på mark betydligt högre än i Sverige. Många länder har inte heller samma tradition att fodra sina djur med grovfoder (inte bara hästar) även detta är nog en följd av de höga markpriserna i många fall. Det är helt enkelt billigare att ha hästarna inne och fodra med kraftfoder :(

Men då är det väl lika missvisande att säga att en häst som är sur/arg/försöker hugga och sparka så fort dom får tillfälle, mår dåligt och inte trivs. För det är vad dom flesta hade trott om dom stötte på en sån häst, eller har jag fel?

Om hästen är som i din beskrivning så är det ju inte garanterat att hästen inte trivs. Det kan ju vara helt andra saker.
Men när hästen visar ett sånt beteende är det ju iaf helt garanterat att NÅGOT är fel.

Men alla hästar är ju individer. Att en häst anfaller folk när den inte trivs betyder ju inte att alla gör det.
De allra flesta hästar ÄR snälla individer och finner sig i det man gör med dem, annars skulle man ju inte valt just hästar att rida på.
Det är ju som hästar som har (lite) ont. De allra flesta går snäll med på att bli ridna ändå förutom vissa små tecken, medan andra bli förjävliga och knappt ens går att hantera.

Nej, det är ett sätt att uttrycka obehag osv. Men bara för att en häst inte uppvisar såna symptom så betyder det inte att den får alla sina behov uppfyllda och inte skulle kunna må bättre. Inte så invecklat.

Enda gångerna jag har minhäst inne är följande..

Dagen efter avmaskiningen.. har hon mask ska den ut i boxen och inte i hagen!

Vid skada då vet säger att hon ska vara inne(peppa peppa ta i trä hittills inte varit skadad)

Vid extremt kallt väder så får hon vara inne halva dagen så inte vattenkopparna fryser brukar bli en 4-5 timmar ute då bara

Annars går hon ute från 08-17 oavsätt väder

kl
tycker det är jättebra att så många är negativa mot att ha hästar inne. :bow:

men vad med alla andra djur då???? kor, grisar, höns osv har precis lika stort behov av att få komma ut. inga djur är gjorda för att vara inomhus!!

Bästa kommentaren på länge. Ex vis grisar är väldigt missförstådda djur.

Jo att man överhuvudtaget ger möjligheten att göra rastningen i ridhus o att man inte tar upp hur länge gör författningen lite tandlös o gjorde mig besviken.
PL

Beklämmande:mad: Borde ta dej en funderare över vilken sorts hästhållning ni bedriver. Varför släpps de i hage 2-4 v på sommaren? Skadar de sej inte då?

kl

Håller med om kor, grisar osv, man tror ju att de borde må bra av daglig utevistelse de också.

När det gäller katter så undrar jag om man verkligen kan jämställa de med hästar? Min ena katt (skogis á la 5000 kr) är innekatt och mår faktiskt prima. Hon är dock inte instängd i en bur utan har hela huset (2 våningar med många skrymslen o vrår) samt en innätad balkong att röra sig på, vi ägnar oss mycket åt henne plus att hon också stimuleras av våra hundar. Alternativet vore att släppa ut henne, slåss eller bli skadad av grannkatter som är slagskämpar, ev råka ut för illasinnade människor. Ungefär 3 m från ytterdörren passerar dessutom byvägen med 50-begränsning, väldigt många kör med betydligt högre hastigheter än så, tror inte de skulle bry sig om en liten mjuk katt på vägen när de inte ens ser skyltar med "lekande barn"....
Djurplågeri att leva i en skyddad värld? Tja....

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka